Förbereder för hamster, glömt nåt?
Nu är det snart dags att få hem vår nya familjemedlem guldisen Sprite från Alexinas här på forumet och jag håller på att samla på mig allt som behövs. Kolla och säg vad ni tycker och tipsa om jag glömt nåt:
* Har köpt både en Duna fun och ett akvarium med måtten 75x37. Är det någon som har tips på hur man bäst gör ett nättak till akvariumet?
* Kommer ha trähus och rivet toapapper som bäddmaterial. Hur mycket bäddmaterial ska de ha ungefär och ska det bytas, och hur ofta? Kissar de på det? Ska man över huvudtaget städa i deras hus och isåfall hur ofta? Slänga deras samlade mat?
* Kommer ha chinchillasand i ett kar för sandbad.
* Har köpt både aspspån och alspån för att testa vilket som är bäst som strö. Hur djupt lager strö ska de ha ungefär?
* Kommer ha en hörntoa men vad för strö ska man ha i toan?
* Har köpt Mucki hamsterfoder och Hamster complete, och även torkade (hoppas jag!
) mjölmaskar, skalbaggar o gräshoppor på burk.
* Kommer köpa till transportbur har någon tips på en bra liten transportbur? Eller är det bättre att ha en större resebur?
* Kommer köpa leksaker, Hjul utan galler på minst 20 cm. Tips på bra leksaker att ha i buren eller i hage?
Är det någon som har tips på hur man bäst gör ett nättak till akvariumet?
Nättak till akvarium finns att köpa på byggvaruhus eller granngården har jag hört.
Mitt köpte jag på Bauhaus i Göteborg (man köper då en hel stor rulle).
Har hört att Granngården skall ha mindre bitar att köpa.
Jag har galvaniserat fyrkantsnät, fungerar jättebra.
Hur mycket bäddmaterial ska de ha ungefär och ska det bytas, och hur ofta? Kissar de på det? Ska man över huvudtaget städa i deras hus och isåfall hur ofta? Slänga deras samlade mat?
Ganska mycket bäddmaterial, ta som du själv känner känns rätt.
Eftersom det börjar bli kallare tider så är det bättre mer lite extra strö och bäddmaterial.
Vissa kissar i det, vissa inte.
De flesta brukar bajsa lite överallt i buren och för det mesta kissa i sin toalett, men det är olika.
Mina använder toaletten men de brukar även kissa i sovhörnan ibland med.
Det är bra att kolla hörnet där de hamstrar maten och se så att det inte ligger gammal Färskmat där ca. varranan dag.
Då kan man också plocka eventuellt nerkissat papper och byta ut mot nytt.
Tänk bara på att inte pilla där för mycket i början då hamstern kan bli stressad.
Hur djupt lager strö ska de ha ungefär?
Det är bättre med lite för mycket än för lite, så får du ju sedan se hur mycket hamstern gräver eller stökar ner.
Jag brukar ha ca 5cm eller mer beroende på vilken hamster det är till (vissa gräver mycket, vissa gräver mindre.
Ett bra tips är tidningspapper i botten(utan häftklammrorna), hamstrarna gillar att riva av bitar från det och boa extra med.
Det är också bra som skydd när de kissar, och du kan se vart de kissar och hur mycket.
Vad för strö ska man ha i toan?
Det finns en del olika att välja på, de flesta väljer kattsand som inte klumpar sig och inte har parfym i sig.
Har någon tips på en bra liten transportbur? Eller är det bättre att ha en större resebur?
Vanliga reseburar till hund och katt går ej att använda, de har för stort galler så hamstern kan ta sig ut.
Jag skulle rekommendera någonting sånthär: http://www.pwss.se/product.php?productid=11607&cat=1680&page=1
Detta är en större transportbur som egentligen är för marsvin, men jag tycker att det känns bra att ha en stor transportbur till hamstern.
Det finns en mindre storlek om du hellre vill ha det.
Kolla i djuraffärerna nära dig så hittar du säkert bra alternativ.
Tips på bra leksaker att ha i buren eller i hage?
Pringlesrör med avklippt botten (ordentligt diskad såklart).
Man kan ha en låda med torr blommjord om hamstern gillar att gräva (köpt på påse ej utifrån).
Eller en stor låda med Sand att gräva i.
Äppelgrenar är ju ej leksak men bra sysselsättning för hamstrar så det är ett måste i buren.
Stora Hjul eller tefatshjul (ser ut såhär: http://www.gnagarboden.se/tefatshjul-large-p-502-c-254.aspx) är uppskattade i lekhagen.
Finns en del kreativa lösningar som man kan komma på och göra hemma, kolla runt lite på forumet eller fråga om du har idéer som du inte känner dig säker på :)
Hoppas detta var till hjälp :)
#1 stort tack, var till mycket hjälp! Men är det inte giftigt med trycksvärtan i tidningspapper?
#2 Nej det var det förr i tiden. Men de har ändrat det för ganska länge sedan. Gift är ju varken bra för oss människor eller någon annan ;)
#5 tack bra att veta! 
Du får gärna PM:a mig om du undrar något annat :)
Kom på vad jag glömt, vattenflaska! Har nu fått hem buren o akvariet, sååå kul att inreda
.
Men hur ska översta (3:e) våningen på Duna fun sitta? Nån som vet? Den hakar inte i nånstans och bara trillar ner.
Har nu beställt sånt här till hampisen, både lek och bo i ett
http://www.pwss.se/product.php?productid=11633&cat=1658&page=3
Och lite hänglek
http://www.pwss.se/product.php?productid=9407&cat=1662&page=1
#10 Spännande :)
Det är alltid jättekul att köpa till nya hamstrar. Eller till de man redan har. Köper nog bättre och mer saker till mina sötnosar än vad jag köper till mig själv. Haha. Vill ju att de ska ha det så bra som det bara går!
#11 sig själv är ju urtrist att handla till tycker jag jämfört med sina gosnosar!
Våra djur måste ha dubbla uppsättningar av allt också eftersom vi bor på två ställen så det blir dubbelt så kul
och dubbelt så dyrt
.