Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 31736 ggr
Em--ma
38

Vad bör hamstrar inte äta??

heejsan precis vad rubriken säger :)

Har hört att dom inte får äta nån slags frukt vilken=??

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Malin3033]
7

Stenfrukter bör dom inte äta, te.x avokado, körsbär m.fl. Inte heller citrusfrukter, te.x citron, apelsin m.fl

Asa-N
6

Ej heller choklad.

Em--ma
2

okeej #2 mm jag vet eftersom inga djur kan äta det ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

E-L-S-A
1

Tror nog man kan hitta rätt många såna här trådar i sökfunktionen.. ;o)

[Dandelion1000]
3

Dina hamstrar bör inte äta Cinderella.. För då syrran e det synd om dig ;)

Em--ma
3

HAHA det var såååå ………… tråkig  :(

/ Emma

Sara87
6

Inga kryddor eller lök, men det kanske är ganska självklart :P

Även dadlar, plommon, hallon, björnbär å hjortron (kanske nån mer) hör till stenfrukter som #1 skrev om.

Rabarber är inte lämpligt. Inte heller väldigt söta frukter såsom Sharon å Physalis.

Em--ma
1

okeej
då vet jag .)

/ Emma

KerstinL
1

Äpple är oxå stenfrukt.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Asa-N
2

Ja men köttet på äpple går bra :o)

KerstinL
4

Ok, då ska vi testa skalat äpple då ; )

Cool

[Dandelion1000]
2

Hallon ska inte vara några problem. Vet att kaniner kan äta dom. Plus att min skäggis kan äta dom.

Undvik grönsaker med mycket fosfor eller oxalsyra, då detta gör det svårare att ta upp kalcium. Exempel på dessa är Banan, Spenat, Blomkål, Brysselkål. Även morot innehåller mycket fosfor. Så ge inte detta i stora mängder.

Asa-N
1

hallon kan de äta :o)

Spenat och blomkål ska inte vara något problem för hamster, men å andra sidan så äter de ju inga mängder, ca 16 g per dag ungefär totalt :o)

Sara87
0

Så hallon går alltså bra trots att det är en stenfrukt?

Asa-N
0

Mina får torkade sådana.

Sara87
0

#15 Ok, hur funkar det med färska/frysta då?

[Dandelion1000]
0

Prova att sätta hallonen i en skål i kylskåpet i några timmar. Då hinner dom inte bli varma o sura utan då tinar dom i kylan. Det funkar perfect med frysta då!! ;) ;)

Sara87
0

Även i den här tråden har detta diskuterats: Extra försiktig med viss mat…

[maffiapudeln]
0

#7 Får de inte äta hallon?? =O Det som jag brukar ge till mina :$ Får de äta blåbär då? Och blåbärsris?

RatLover
0

19# Ja dom kan äta hallon =) Det skriver ju Åsa i inlägg 13 ;)

Incognita
0

Sitter o funderar på det där med stenfrukterna och måste bara få klargjort; handlar det om själva kärnan (Avokadokärna, persikokärna etc) eller även om köttet? Känns som att det måste handla om att de inte kan äta kärnorna. Väl. Eller…?

Em--ma
0

Jag ger mina hamstar äpplel bitar alltså köttet.. går det?? har inte tänkt på det :/

/ Emma

[dbbie]
0

Jag måste bara fråga i den här tråden, hur ska barnmaten vara när det serveras till hamstrar?

Nicolina
1

#23 Rumstempererad!
Barnmaten ska ju stå i ex. skafferiet coh då är det bara att sleva upp. Öppnad burk håller oftast i två dygn i kylskåp - läs på burken.

[dbbie]
1

taack så mycket Nicolina

Sara87
0

#22 Ja, det går bra.

#19 Ja, dom kan tydligen det. Iaf torkade å frysta. Vet ej hur det är med färska däremot (nån som vet?)
Ja, blåbär å blåbärsris går bra att ge! :)

[maffiapudeln]
0

Kan de äta torkade aprikoser? Vi har någon nyttig Qinoua müsli  men det är torkade aprikosbitar i =/

Sara87
0

#27 Hmm.. Osäker på detta, men jag tror att aprikos hör till Stenfrukter som hamstrar inte bör äta. Nån annan som vet?

SmachatHallon
2

n

det skrev indra xD  hon går på tangentbordet nämligen , kanske var det ngt ord på hamster språket … lite väl mkt mellanrum tkr jag ;P

samster
1

kan man ge en hamster quorn?? de e typ gjort av svamp o proteiner. sen tänkte jag på om man ger dom tomat o vindruvor ska dom va skalade då? jag brukar ialf skala.. =)

Sara87
1

#30 Quorn är jag osäker på, spec svampen. Hoppas nån annan kan svara på det.
Nej, du behöver inte skala tomat å vindruvor :)

Incognita
1

måste bara få putta lite för min fråga i #21 Tror den blev bortglömd :)

Asa-N
1

#32 ja det är kärnorna men köttet sitter väldigt nära kärnorna så att säga så därför bör man inte ge dem det. Avokado är dessutom på tok för fett för en hamster :o)

Incognita
0

Tack Åsa :) Så inga kärnfrukter helt enkelt.

Incognita
0

Öh.. stenfrukter *menar* :)

Asa-N
0

Nej inga stenfrukter :o) jag skulle åtminstone inte chansa, det finns så mycket annat som de kan äta :o)

samster
1

på tal om ingenting gjorde jag nyss en hamster omelett åt giz o afris o dom smaskar så glatt =D hittade ditt recept asa_n under en tråd som hette "hamstergott" =)

Asa-N
0

#37 vad roligt :o) ja den brukar vara uppskattad :o)

KerstinL
0

Mina fick smaka blodpudding idag, det tyckte dom var smaskens.. Dom hade extrapris på den utan socker i vår affär så både illrarna och hamstrarna fick smaka.. ; )

Cool

Asa-N
0

Det har jag faktiskt inte testat!! Men det var en bra idé :o)

_hamsterbu_
0

#39 Jag med!

Phoria
0

Min uppfödare sa också ingen paprika…

Love-Hamster
0

Man ska inte ge Tomat för att det är något gift i

MickiRosa
0

*fnissar lite* men åsa choklad e ju ingen frukt;) *syftar på #2 ;)

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Asa-N
0

#44 men det står ju i rubriken vad de inte kan äta och choklad ska de ju inte äta :o) den får matte äta :o)

MickiRosa
1

#45 hehe, ja chokladen får dom låta bli, dom kan få alla dom där äckliga grönsakerna som vi inte vill ha.. eller rättare sagt, dom där grönsakerna min pojkvän inte vill ha och som jag inte orkar äta upp;) hamstrarna får slåss om grönsakerna med mig för jag äääälskar grönsaker, mums, nä nu blev jag hungrig, haha

Asa-N
0

#46 min dotter är lika rädd för grönsaker hon *S* så det är jag och hamstrarna som delar på dem :o)

Kristall
1

Kiwi då? Är det giftigt eller något?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

MickiRosa
0

Kiwi innehåller tonvis med c-vitamin, och det behöver inte hamstrarna. Allt som e någorlunda surt, som citroner, apelsiner, mandaringer osv ska man undvika. Jag tror inte det är giftigt och att dom dör av det, men man ska helst bara undvika det=)

Kristall
0

#49 - ok :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

botakt
0

gräs har jag hört att man inte ska ge inte hö heller.Eftersom det kan fastna i  kindpåsarna och hamstern får sår.. Men jag vet inte om det är sant men jag läste det i nån tidning

[John-Weinerhall]
1

#51 jag brukar inte ge mina hamstrar gräs men det är ingen fara iallafall inte om det är färskt. Hö har ju varit väldigt omdiskuterat man skulle nog kunna ge "mjukt" ängshö eller vad man ska kalla det, men jag skulle aldrig ge något av detta men jag vet att en del gör det så det väljer man ju själv som djurägare. Mvh  John Weinerhall

botakt
0

#52 Ja såklart att man väljer själv om man ger hamstern gräs eller inte. Men det var en bild brevid på en hamster som fått gräs och hö och den hade STORA sår… Men det besstämer man ju själv vad man ger sin egen hamster.

MangoPeperoniOwner
0

Citrus-frukter får dom inte äta ..

Em--ma
0

#54 vad är trus-frukter? :/

/ Emma

Sara87
0

#55 Citrusfrukter är t.ex. citron, apelsin, mandarin osv.

ewe95
0

Skulle man skala äpplena?? Det har jag aldrig gjort. Min hamster Dora älskar äppleFlört

ewe95
0

En till fråga: ska man inte ge paprika och tomat heller? Dora älskar parika också.

Sara87
0

#58 Det går bra.

#57 Jag skalar dom inte…

MangoPeperoniOwner
0

#13 Kan dom äta hallon? Jag trodde det var en stenfrukt ;)

Jag har nämligen massor av hallon här hemma och var rädd för att prova.

[Hamster95]
0

52:Mankan bge sina hamstar hö men då ska dey vara sönderklippt och man ska ta ut de hårdaste bitarna som kan skada kinpåsarna

vekan
0

Jag har hört att jordgubbar också hör till stenfrukt. Och det får väl hamstrar äta? Obestämd

membeel
0

# 62, jo dom får äta jordgubbar .. Jordgubbar är ett bär.

vekan
0

#93 Okej. Glad Vad bra att dem kan äta det då. Att dem är stenfrukt kanske inte är sant då. Glad

Sara87
0

#60 Verkar råda delade meningar om hur det ligger till med hallon.

MangoPeperoniOwner
0

#65 Okej..jag har inte gett dom hallon. Vågar inte. xD

Achatina
0

#65 Men det är väl ungefär som med bananer, vi kallar det frukt. Men i själva verket är det ett bär som växer på en ört. Hallon består av massa sammansatta stenfrukter som tillsammans bildar ett bär som växer på en buske.

vekan
1

Det gäller att se upp för stenfrukt, salt/kryddor, citrusfrukt och lök. ;)

Isira
0

Det var många många år sen vi hade hamstrar, när jag gick i mellanstadiet tror jag så minns lite dåligt vad vi brukade ge dem. Har haft möss i några år nu och brukade ge dem katt torrfoder och blötmat ibland. Är detta något hamstrar också kan äta och tillgodogöra sig något av?

UlrikaD
0

#69 Katt-torrfoder för kattungar blandar jag i den vanliga foderblandningen just för extra proteiner.

EmElton
0

Hur är det med lingon?
Har drösvis med lingon här hemma!

huggison
0

får hamstar äta jordgubbar knäckebröd och vanligt mörkt bröd

Nusse123
1

Men ni som säger att de får äta hallon; Hallon är stenfrukt - stenfrukter är sånna frukter som har 1 kärna (tror jag (A)) och hallon är inte ett bär utan flera frukter som sitter ihop som bildar ett hallon, varje frukt innehåller EN KÄRNA, det betyder att det är en stenfrukt…Och stenfrukt är dåligt för hamstrar!

Finns att läsa på wikipedia :)

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

[Tovab]
0

#63 jorgubbar är väl en stenfrukt? ;)

Nusse123
0

#74 neej…tror inte det *rycker på axlarna* :P

Mvh Maja

hejsadej
0

Dör hamstar om dom äter choklad?

eamy
0

asså jag ger min hamster lite av varje han får nästan allt och han mår prima! han får ett litet lock med olika varje dag. dom kan nästan äta allt dom sorterar själva vad dom kan äta och inte :D

Tinwe
0

#77 Där håller jag nog inte riktigt med.. har sett hamstrar som ätit choklad och det ska dem ju egentligen inte äta.. Det man ska göra som djurägare är ju att veta vad de ska äta och inte tycker jag. Hamstern litaar ju på att det du ger - kan den äta.

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Tinwe
0

#76 Ja, en hamster kan dö av att äta choklad. Precis så som det är med andra djur. Choklad är inte bra för dem.

/Matilda

eamy
0

aa men jag menar GRÖNSAKER/FRUKT och inte människo mat det fattar man väll att mna inte bjuder ett djur på ?

Tinwe
0

#80 Men hamstrar kan ju äta människomat.. t.ex ris, pasta, potatis, färs.. så det är ju mycket som finns. Och det finns flera frukter de inte får äta.

/Matilda

eamy
0

men jag snackar om grönsaker/frukt fortfarande!

Tinwe
0

#82 Ja, och det finns vissa saker de inte får äta :) Mango, Avokado, stenfrukter är bara några få exempel. :)

/Matilda

Karizma
0

Man kan väl ge bär så som björnbär,hallon,vinbär (även svarta? mycket c -vitamin i dom??) blåbär,lingon.

Som kött ger jag olika bla lättstekt färs okryddat,hundfoder en kula,mask avsköljd,flygor detta 1-2 gg per vecka

grönt varje dag av flera sorter bla äpple,maskros,gräs,klöver,päron,banan,hallon,blåbär det var poppis

Nusse123
0

#84 Inte röda vinbär! Nejnej, aaalldeles gör surt! Samma sak med lingon! Och hallon är som sagt var en stenfrukt…

Mvh Maja

eamy
0

jag har gett min hamster hallon han tyckte det var jätte gott och mådde inte dåligt :)

ennycc
0

Kan dem äta popcorn? :P haha

agnes_S
0

#87 Jag har fattat det som att det är okej med popcorn utan salt som godis =)

Karizma
0

85, Jaså är hallon stenfrukt det ska jag googla på :) enligt vissa kan ju hamster äta citron o sånt då eftersom de hittat skal fynd i deras bon dom som levde vilt, tänkte surt ja då lär dom väl kolat vippen då :P

Karizma
0

85, efter googlat så håller jag inte med om att HALLON är stenfrukt

Definitionen av stenfrukt är att frukten bara innehåller ett frö/en kärna i varje fruktkropp. Exempel på stenfrukter är persika, aprikos, plommon, körsbär/bigarråer, mango, slånbär.
Även kokosnöt och mandel tillhör gruppen stenfrukter, men dessa utgör ju själva kärnan inne i frukten. källa till texten http://www.netdoktor.se/astma-allergi/?Tab=Questions&Question=19466

en till sida o läsa

Visar länk http://www.fruktogront.se/modules/produkter/?mp=2&pageId=30&sp=76 f

[Emma-Rhino]
0

tänk bara på att om frukten/grönsaken innehåller mkt vatten, som gurka och hallon så ska dom bara ha små mängder så dom inte får diarré.

UlrikaD
0

Hamstrar får inte diarré av vatten.

[Emma-Rhino]
0

nä, men av mat med mycket vätska…

Karizma
0

Tycker nån ska ta o skriva en artikel om just Foder och även lite bilder på bra Foder tips o hur man ger bra varierad kost för dom. Själv är jag lite små kass på skriva Flört Men tänkte att det finns säkert nykommligar som vill ge bra mat utan behöva lyssna på zoobutiker för dom kan ge urdåliga tips.

Sigriiid
0

#93 Det har jag itne hört tidigare. Det e väl bra med mkt vätska? De kissar väl bara ut de som de inte behöver?

Diarré får man väl snarare om man äter ngt olämpligt. Och då de har diarrè så ska de ha en massa gurka mm för att inte bli uttorkade.

Eller har jag fel?

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

UlrikaD
0

De får inte diarré utav mat med mycket vätska i heller.

Får de diarré så är det någonting annat om är galet. Absolut inte att de fått i sig för mycket vätska.

Som Sigriid skriver, det går bara rakt igenom och de kissar ut det istället.

[Emma-Rhino]
0

Läste i alla fall det i en hamsterbok. Ica förlagets Hamster: lycklig och frisk av Monika Lange. Men tänker inte argumentera för hennes uttalande då jag inte har den kunskap som hon har bakom sig.

Nusse123
0

#90 Hallon är FLERA FRUKTER som sitter ihop och bildar ETT HALLON, i varje frukt fins EN KÄRNA :)

Det har jag redan skrivit en gång, i #73 :P

Och de får inte äta citrusfrukter vad jag vet iaf… :O

Mvh Maja

agnes_S
0

#98 Precis… http://sv.wikipedia.org/wiki/Stenfrukt

Kan hamstrar äta ananas eller är det för surt eller vad man ska säga?

Nusse123
0

#99 Har för mig att de inte får äta ananas…Varför vet jag inte (A)^^

Mvh Maja

Denna kommentar har tagits bort.
Sigriiid
0

De ska inte ha citrusfrukter, vilket ananas är :P

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

agnes_S
0

#102 Ojdå, det visste jag faktiskt inte. Att det är citrusfrukter menar jag :P

EternalWinter
0

Kollade igenom tråden lite snabbt vet inte om det kom upp någonstans, men hur är det med vattenmelon?

Aldrig gett det till något av mina djur satt bara och fundera lite..

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Anfa
0

#104 Melon ska gå bra :)

EternalWinter
0

#105 Vad bra kanske ska pröva att ge dom en liten bit vattenmelon sen då =)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

90robban
0

hej jag har två dvärghamstrar och jag undrar om man kan ge dom färska kryddor som man köper i affären i små krukor?

aliiciaj
0

Persilja går bra, men de andra kryddorna är inte bra för hamstern.

HamsterMarie
0

Salt får de inte ha ( alltså heller ingen saltsten )

Amun-Ra
1

Hallon har inga stenar (hårda frön)som de finns i citrusfrukter,avokado och mango t.ex Jag ger både hallon,blåbär,jordgubbar,äpple och päron för att nämna några. Det är mycket omtyckt här…Glad

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

90robban
1

aah tack så mkt :) men dom kaan väl äta ärter, bönor och broccoli? för mina älskar det speciellt broccoli

HamsterMarie
0

Ja det går bra :)

aliiciaj
0

På ett ställe har jag läst att hamstrar inte kan äta havregryn, fast på ganska många sidor står det att dem kan äta det.. jag brukar ge det, fast det kanske är bättre att göra havregryns gröt och ge istället för havregryn eftersom det sväller i magen. Russin har jag hört är för sött och klibbar ihop kindpåsarna, så man ska nog inte ge för mycket av det.. Fast båda sakerna är inte livsfarligt för hamstern, jag brukar ge havregryn ganska ofta och russin ibland :p

90robban
0

haha jag brukar få ont i magen när jag äter rå havregryn och då kan jag ju tänka mig att dom får MKT värre eftersom dom är så små.. men jag vet inte ;)

Evvovva
0

Min dotters hamster fick mango på nyårsafton och hon blev inte dålig. Hon tyckte det var jätte gott.

HamsterWoman
0

Kan man ge hamstern blåbär och paprika ? ;P

Är det ok att ge stekt ägg ( som inte stekts i smör eller olja ) eller ska man hellre ge kokt ? ;)

[Jounapä]
0

Kan de äta ananas?

mandyosv
0

skulle inte ge ananas. de får jag själv typ sår i munnen av. kokosnöt är en stenfrukt men går bra att ge hamstrar. jobbigt bara att stå & såga på diskbänken & man får rivsår & kladd över sej. har aldrig lyckats dela en så att ja själv är oskadd efter. jag brukar därför köpa riven kokos ibland

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Lojs
0

#118 Jag slänger kokosnöten i backen på stenplatterna utanför ytterdörren, det blir inte vackert men det är det smidigaste sättet jag kommit på för att få upp en kokosnöt när det är hamstrarna som ska äta den. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mandyosv
0

Hahaha!! kanske man ska prova då!!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Karroza
3

Jag brukar gå efter sunt förnuft när utfodrar mina hamstrar. Hamstern är ju trots allt en allätare till naturen, så det enda jag undviker är sådant som uppenbart visat sig vara skadligt. Exempelvis socker, salt, starka kryddor och citrusfrukter, m.m. När det kommer till stenfrukter råder det delade meningar, och där hör jag till dem som faktiskt ger mina hamstrar detta ibland. Det är ju främst kärnorna i dessa frukter som är skadligt för hamsterns hälsa, så det är dessa jag ser till Att undvika. Avokado innehåller även för mycket fett, vilket är en anledning nog att inte ge dessa till hamstern. Däremot får mina hamstrar både nektariner, valnötter och körsbär i mindre mängder(bortplockade kärnor), och det har aldrig gett någon negativ inverkan på deras hälsa. Allt är ju farligt i för stora mängder, det gäller ju även oss människor, men om man inte överdoserar så går det ju galant Flört

DenLillaTofflan
0

Kan dom äta popcorn? (altså utan salt och smör)

Evovva
0

Det finns speciella hamstrpopcorn. Minimajskolvar som man poppar. Tror de finns i de flesta zooaffärer. Bromma zoo har haft dom i alla fall.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.