Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 4210 ggr
Nannah
0

Vattenskål i dunabur?

Hej. Har en maxiduna hemma… När jag köpte den följde det ej med en vattenflaska. Buren har ej något hål eller liknande för att sätta dit en flaksa. (har ej lust att borra i den nya buren som var rätt dyr…)

Nu undrar jag om man kan använda en vattenskål i buren? Om någon har en dunabur med vattenskål, så skulle det vara kul att se hur det ser ut, så att man kan få lite tips. :-)

P.S. Att hänga en vattenflaska vid galler-locket, avskräcker mig lite…då jag läste att en stackars hamster fick tänderna utslagna när han/hon skulle dricka. Vattenflaskan hade tydligen "svajat", och på så sätt orsakat olyckan.

Tazzar
0

Vad är det för hamster du har? Om det är en dvärg, så får du vara försiktig med hur djup vattenskålen är, då risken annars är större att hamstern drunknar.

Nästan alla mina hamstrars vattenflaskor är av den modellen som hänger i burtaket. Jag tycker att de är bäst. Det låter som att det var en väldigt tung vattenflaska som slog ut den hamsterns tänder, om det inte var så att hamstern hade problem med sina tänder redan innan.
Mina vattenflaskor är små och lätta.

Nannah
0

#2 Vilket märka har du på vattenflaskan? Jag har en utav plast, som har märket Trixie.

En guldhamster.

Tazzar
0

#2 De här tre gillar jag bäst:
Trixie 50 ml
Trixie 100 ml
Classic 150 ml

Sedan har jag Classic 300 ml, och Trixie 250 ml, men de börjar kännas för tunga där.

Frosstis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag hade en vattenflaska som hängde i taket, det funkade jättebra! sedan märkte jag att hålet som var i buren var till för vattenflaskan, så jag satte den där i stället. Hehe, märkte det typ efter ett halvår Skäms

kleinter teike eller nåt sånt där hette den, 50 ml.

här är en bild från hålet där den egentligen skulle vara, och vatetnflaskan ser man lite där. och anklaga mig inte för att jag använde bommull elr nu vad det är och ett sånt Hjul, det var typ min första vecka.. Skäms

[Bibbo]
0

Tycker som Tazzar , om du har vattenskål måste du byta vatten oftare då det vattnet blir smutsigt snabbt. Du måste byta vatten flera gånger om dagen om du har vattenskål.

Jag har vattenflaska och jag bytar 2-3 gånger om dagen , så tänk dig hur många gånger du får byta om du har vattenskål.

Ett tag hade jag en vattenflaska som hängde från taken , när han skulle dricka tog han ''pipet'' som när hamstrar äter & så drack han :)

[Bibbo]
0

Taket*

NaDa...
0

Jag har vattenskål för tillfället, men har skålen på en platta av trä, så vattnet blir inte smutsigt fort :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Frosstis
0

#5 varför byter du vatten så ofta? jag byter 1 gång per dag, ibland om jag har det stressigt blir det t.o.m varannan dag ibland. fast min hamster dricker inte så mkt ändå..

[Bibbo]
0

#8 Jag är lite av ett hälso freak , tänk dig att ha ett glas vatten framför dig och dricka i det på två dagar. Vattnet blir varmt och äckligt så känner ju hamstern också.

Så desto mer du du bytar , desto bättre…

Frosstis
0

haha okej ;)

[Bibbo]
0

#10 Gud vad jag låter taskig…Förlåt men ja , jag bytar så mycket för att när han dricker ska det vara kallt :)

Nannah
0

#11 Tycker inte att det är ngt konstigt med det. När jag hade marsvin bytte jag vatten 2ggr på en dag till dem. :)

#7 Använder du det till din guldhamster? Hur ser det ut? (kan du infoga bild):)

#10 jag har samma vattenflaska :) så om du upplevde att det gick bra med att hänga den uppe i taket, så kanske det inte är några problem…

Frosstis
0

#12, ja det var inga problem med det ;) bara att det var lite jobbigt att den var i vägen hela tiden, men jag hade en miniduna så den tog lite plats.. nu har jag en större "bur" ;) (samla lådan)

pennyplopp
0

#9 Men herregud vilket jobb! Jag byter det högst en gång i veckan! Hur rent och kallt vatten tror du har hamstern jämt har tillgång till i det vilda? Dessutom finns det en massa tungmetaller, klor o skit i kranvattnet som försvinner med tiden om vattnet får vara ute i syre. Sådetså.

Twisted_T
3

#9 Det är en annan sak med hamstrar då de har vattenflaskor och ej öppna glas. Det är alltså som att vi skulle dricka från samma vattenflaska i en dag vilket är helt ok. Andra dagen kan ju vara ok med i vattenflaska. Jag byter till hamstrarna varje dag men ibland när jag varit riktigt sjuk eller dålig så har jag hoppat över det någon dag och då har de fått dagen efter. Det går ju bra det med :)

#14 Jag hoppas du skojar. Det samlas massor av bakterier i flaskan om du byter den så sällan.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Frosstis
2

#14 Är du seriiös?! Man ska byta minst 1 gång per dag! Stackars hamstern, hoppas verkligen du skojar. Rynkar på näsan

Scorpio97
0

Jag har vattenskål åt mina tre dvärgar, som bor i varsin duna (agressiv, därför har dom varsin bur)

Funkar utmärkt. Honan har en Bur med en halv övervåning, så jag har vattenskålen där, så inget spån kommer i den. Åt dom andra har jag byggt små plattformar av glasspinnar, som vattenskålen kan stå stadigt på utan att dom kan gräva ner den. Så det går om man är kreativ. Att bara ställa ner vattenskålen på spånet kan gå, men då blir det väldigt mycket spån i den (beror ju på hur hamstern är också)

Är hamstern van vid att dricka ut flaska så kan dte ju dock bli problem om hamstern inte förstår hur den ska dricka (fast dte borde den göra). Därför jag har skål till mina, dom hade det innan dom kom till mig. Dessutom litar inte jag på vattenflaskor, skulle oroa mig hela tiden att dom inte fungerar.

//Jessie

[SelmaP]
2

14# Ja, i det vilda kanske inte hamstern hade tillgång till vatten, kanske det inte var rent eller kallt som du nämner, men då är det ju VÅR uppgift att ändra på det?! Bara för att dem hade det så i vildmarken betyder inte det att dem ska ha det så nu.. Som 15# säger samlas det bakterier i flaskan, och vi vill ju att hamstrarna ska få ha det så bra som möjligt, eller?

Du ska byta vatten 1-2 gånger om dagen. Inte en gång om veckan!

goldenhamsters
1

Har haft vattenskål till några guldhamstrar i två år, har fungerat bra. De lär sig att inte smutsa ner sitt vatten, så det blir inte så smutsigt. Sen så är ju inte hamstrar alls lika kräsna som oss svenskar som inte vågar dricka vatten ur ett glas som stått framme i ett par timmar, så är ju verkligen inte hamstrar. Jag byter vattenskålen en gång om dagen för att mina guldhamstrar lärt sig att inte smutsa ner vattenskålen. Det blir inte smutsigt, mina hamstrar har inte blivit sjuka, så vattenskål fungerar till en del hamstrar som inte är så grisiga av sig. Fungerar rätt dåligt om man har tov eller spån som underlag i buren, så mycket dammpartiklar i luften. Har man toa-lätt som inte dammar så funkar det.

Mvh Alicia.

Twisted_T
0

Ja jag håller helt med om att vattenskål kan fungera. Beroende på hamster och strö osv. Man får helt enkelt byta 1-2ggr om dagen och sätta den på ett ställe som fungerar. Så den inte välts eller att det kommer i spån eller dyl.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

LinneaJohaanson
0

Alla mina har skål och det funkar bra! Lite smuts ibland men kollar dom ofta och byter när det behövs. Vissa är renligare än andra! 
Jag vet med mig att jag är lite lat så skål är väldigt bra för mig att få det gjort för flaska är ju ändå egentligen fräscht en dag till men med skål så blir det lite smutsigt varje dag/ flera gånger om dagen och då måste det ju bytas och då gör jag det helt enkelt. Så skål funkar helt enkelt bäst för oss alla!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

pennyplopp
0

Nej jag skämtar inte. Min hamster verkar inte lida ngn nöd iallafall. Ser inte någon skillnad i "drickglädje" när hon dricker nytt respektive veckogammalt vatten. Men ni har självklart rätt i att det bildas bakterier, men tror inte att det är så farligt för dom. Tror det är värre att de själva gömmer en massa mat överallt som ligger o ruttnar. Vilket verkar vara det enda dom gör här i livet.

Erika89
0

Det finns ju vattenflaskor med sugpropp man kan sätta på insidan på plast och glas, har en sån i mitt akvarium :)

hahael
0

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=14161&prodid=796&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D14161

Jag rekommenderar en så här flaska :) Man får sugproppar med och är lätta att fylla på.

Klart att laxen ska ha en jolle

UlrikaD
0

Jag har inte skål pga att det blir massa spån och grejer i vattnet, men det är ju upp till var och en att hålla rent det så att hamstern alltid har vatten att dricka. Vattenflaska funkar bäst för mig och har alltid gjort.

Men däremot så låter man INTE ett djur dricka samma vatten i en vecka! Det blir varmt, äckligt, det bildas bakterier och skit. En gång i veckan bör man däremot skura ur flaskan ordentligt.

Jag häller i okokt ris och hett vatten sen skakar jag flaskan tills den är helt ren. Lock och pip skuras med tops och hett vatten.

Ett djur som bor i fångenskap bör ha nytt vatten minst en gång per dag. Till katterna t.ex byter jag iallafall tre gånger per dag.

Det är ju lika "bas" som att man ska städa deras Bur regelbundet.

hahael
0

#25 varför häller du i okokt ris? Bara undrar :)

UlrikaD
0

#26 Att bara hälla i hett vatten gör inte flaskan helt ren. Hårt okokt ris däremot gör det. Flaskan blir som ny igen.

Jenna_Nord
0

Jag använder småsten som är rengjorda för att göra rent en vattenflaska. Annars får man aldrig bort den placken som bildas i flaskan. Möjligt att ris också funkar, inte testat :) När jag tog över min förra kanin så var flaskan helt grön inuti..!

Mvh Jenna

goldenhamsters
2

Vad dålig jag själv måste vara att ta hand om mig själv, hehehe ;P Jag har en vattenflaska bredvid min säng som jag byter vatten på 2 gånger i veckan. Hamstrarnas vatten byts dock varje dag. Tar bättre hand om mina hamstrar än mig själv ;P

Mvh Alicia.

Candela
0

Hur mycket skit som fastnar i flaskan måste väl ändå bero på var man bor? Här har de tillsatt klor i vattnet för att minska risken för bakterier. Inte så mycket att det smakar illa dock, tack och lov Tungan ute

Däremot när jag bodde hemma för 10 år sen, i en håla som hade sjövatten, så bildades det snabbt beläggningar på insidan av flaskan. Det har aldrig hänt här.

pinku
0

#24 Har du prövat sugkopparna? Om de funkar vore det ju super, men jag är rädd att de ska lossna och krossa småfisarna :/

hahael
0

#31 jag har en kompis som har ett terrariun och hon har sån vattenflaska och den sitter som berget! Om inte blöt sugpropparna :)