Ska få en kines
Hejsan!
Efter mycket letande har en av mina bekanta plötsligt frågat mig om jag vill ta över hennes kinesiska hamster. Hon verkar inte vara så fäst vid den, och dessutom har hon två katter som hela tiden är på hamsterns Bur.
Hamstern, en hona, är ungefär 1 år. Jag har själv träffat henne en gång och blev kär i henne direkt. Hon var väldigt klättrig och pigg. Låg still en stund i knäet.
Är det något jag ska tänka på när jag tar över en hamster? Är det några viktiga frågor jag ska ställa till henne? Vi ska köra med två månaders "prövotid" så jag får känna hur det är att ha hamster, om hamstern är tam osv. och så ska kompisen få känna att det känns rätt. Alternativet för mig är att beställa en hamster genom en djuraffär så det här kändes väldigt bra.
Men som sagt, något jag ska tänka på? Jag får med Bur och sådana tillbehör.
Hej, kul att du ska få hamster! :)
Vad du ska tänka på är att varken använda saltsten, hamstervadd eller plasthus :) Hamstrar får inte äta stenfrukter (avocado, mango, plommon m.m), salt och peppar (kryddor), och itne citrusfrukter :) Clementin kan man ge, men inte för mycket.
Bra Foder är hamster nature, hamster crispy m.m
Man kan även blanda eget Foder.
Försök att ge Färskmat (sallad, paprika, groddar osv.) varje dag.
Byta vatten varje dag förstås, och hon ska alltid ha torrfoder i skålen :)
Kom ihåg att hamstrar är nattdjur, men man kan vänja de att vara uppe på dagen :) Om du börjar väcka henne runt 18 eller så varje dag så kanske hon vänjer sig och vaknar då varje dag :)
Ställ gärna fler frågor.
Lycka till! :)
Tack för dina svar!
Hon som har hamstern sa att hon mest är uppe och rör sig på natten, men att man kan väcka henne när som helst och lyfta upp henne. Men jag minns från min guldhamster att när jag försökte väcka honom under dagen (jag var liten då och visste inte så mycket) så var han väldigt vresig och kunde bitas.
När brukar de, om de får göra som de vill, vara uppe? När kan de vakna ungefär?
Hon ska alltså alltid ha torrfoder i skålen? Hur länge kan man lämna dem ensamma, tex. är det okej att åka bort en fredag och komma hem en söndag?

Grattis till din kines!
Har en själv och tycker de är underbara. Min är vaken lite under dagen också, kikar ut och ser om det är nåt som händer. Är det tråkigt går han och lägger sig igen:)
Torrfoder ska stå framme hela tiden och sen ger du Färskmat utöver det så har du en glad hamster på matfronten.
Det är enligt lag inte ok att lämna något djur såpass länge. Men måste ha tillsyn för dem varje dag.
Min älskar att vara ute och springa, klättrar gärna och är allmänt mysig:)