några frågor!!
hej ja heter sanna o är 11 år jag har några frågor
mina hamstrar bråkar ibland, dem är 4st honor, (syskon) och dem bor tillsammans. Varför bråkar dem??
när jag hade min första kull så attackerade pappan, mamman och ungarna!! varför gjorde han det??
min hamster har som en liten boll under huden som man kan flytta runt på, vad är det för något??
är det sant att man inte ska kunna känna ryggraden hos en hamster?? måste den gå upp i vikt då??
jag kanske kommer fråga mer i tråden :)
Hej!
Kan börja med att fråga .. vad för hamstrar är det du har?
Troligtvis så bråkar dom för att dom är understimulerade, bor för trångt eller helt enkelt har en bråkig dag och syrran råkade vara i vägen.
Lite bråk för man nog räkna med, se bara till att buren är stor nog och att dom har mycket leksaker att aktivera sig med.
Men om du märker att det är på allvar så sära på dom direkt, i värsta fall så kan dom döda varandra.
Har själv aldrig haft kullar så har faktiskt ingen aning varför pappan gick på mamman och ungar. Dock så vet jag att dom kan döda ungarna om man håller på med dom för tidigt .. liknande som att om man skulle hjälpa en vild fågelunge så skulle föräldrarna överge den.
Hm .. angående knölen så skulle det kunna vara en tumör.
Jag säger inte att det är det, men jag tycker absolut att du ska ringa till en veterinär och beskriva hur den ser ut och känns, så att dom kan försöka få koll på vad det är och om eventuell behandling behövs.
Nej det stämmer att man inte ska kunna känna ryggraden på hamstern, dom ska vara i bra hull och vara lite "kompakta". :)
(Dock så känns ryggraden på våran roborovski men det är troligtvis för att han hade Hjul när han var ung.
)
Hoppas jag var till hjälp. :)
- Therese
1# Tack så jättemycket! :)
Jag har vintervita dvärghamstrar.
Så här ser min Bur ut till de 4 honorna: http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=18535&prodid=3898&ref=%2Fproduct-dlist%2Easp%3Fcatid%3D18535
Det värkar inte vara stora, allvarliga bråk heler :)
Jag brukar vänta tills dem är 14 dagar sen börjar jag leka med dom! :)
en tumör?:( vad är numret till veterinären? :)
Förut hade mina hamstrar också Hjul men sen läste jag att dem inte ska ha de förens dem är 5 månader annars kan dem få ryggskador, hur märker man att dem fått ryggskador? o vad kan jag ge för mat som gör dem lite tjockare?? jag brukar ge dem solrosfrön, det är väl fett i det?????? :)
Enligt hamsterföreningen så ska 4 st dvärghamstrar ha en ca 55 x 100 Bur, så din är egentligen för liten.
Men kan rekommendera den största SAMLA lådan från IKEA, den har måtten 57 x 79, vilket ger några extra cm till dom. Den är också riktigt billig, bara 149kr.
Bara dom själva har traskat ut ur boet så kan man gosa med dom, då får dom skylla sig själva. ;)
Kan rekommendera att du ringer till Roslagstull för frågor, dom är riktigt bra! Deras nummer är 08-612 57 60
Ang ryggskador så märker men det genom att ryggen blir krökt.
- Therese
3# Ok jag ska nog köpa en större Bur då :)
Okej jag ringer roslagstull då ;)
Okej värkar inte som om någon av deras rygg är krökt :)
tack för hjälpen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)
#4 Varsågod! Lycka till med veterinären.
- Therese