Säljare i västernorrland?
Hej! Finns det någon som säljer dvärghamstrar i Sundsvall med omnejd? Har kollat på SHF men inte funnit någon reggad ialf =( Jag har en hamster från arkens zoo och han har börjat bitas trots att jag hållt på med honom ofta, fick honom för 12 dar sen men han är fruktansvärt stressad trotts att jag låter honom vara och bara sticker ner handen när han kommer fram. Hari nte kunnat ta upp honom ur buren och nu har han börjat bitas, inte jätte hårt men ändå.. Känns lite obehagligt eftrersom jag har två små barn på 4 å 5,5 år samt att man vill kunna ta upp hamstern ur buren så han får springa lite…
Nån som har nått tips på nån uppfödare i västernorrland el i närheten och ev hur jag kan få honom handtam?? Han är fruktansvärt skvättig och ibland när ja sticker ner handen i buren så börjar han gräva i ena hörnet av buren, och försöker ta sig ut panikartat typ.. =( Ps, stod på hans papper att de va en sibirisk dvärghamster, har nu i efterhand förstått att det är en Hybrid..
Hur låter det när en hamster morrar/fräser? ? Han typ knorrade åt mig igår, lät inte som när en katt fräste men lät inte som han var glad heller… Åh, vill så gärna ha en som man kan hantera och å´tminsonde kunna ta upp..
Ps han var 6½ vecka när vi hämtade honom på arken.. Går de ev å lämna tillbaka honom el tar dom inte emot dom?
ingen som har tips?
Handen har jag ofta i buren, men eftersom han naggas så har jag oftast handen knuten då jag är lite rädd att bli biten, han är cirka 7 till 7½ veckor nu. Är det normalt att dom smakar/naggar/biter på handen trots att man tvättat händerna noooga? Jag har inte haft hamstrar förut, utan endast tamråttor och det är en stor skillnad.
Oftast känns det inte när han naggas, men ibland kan det nypa till rejält, varför gör han så?
Han verkar vara väldigt nyfiken men är samtididgt rädd för plötsliga ljud och rörelser, och när vi är i samma rum så ser vi inte till honom på ett bra tag, han gömmer sig.
En annan fråga, vad är din/eran rekomendation ang Bur nu såhär i början? Så stor som möjligt eller mindre? Mkt saker eller lite saker? Han har vuxit upp på arkens zoo och verkar inte vara ett dugg intresserad av det där springhjulet alla säger att man ska ha i buren, tror han har väldigt tråkigt (har gunga, Hjul hängmatta och hus i hans bur) Hur får man honom att prova hjulet? Så kanske han får utlopp för lite energi. Vi har haft honom i 11 dagar nu och än så länge har jag inte kunnat ta upp honom eller ut från buren, men de får ske i hans takt så han inte blir rädd, såklart!