Jaha, då är det dags igen då.
Upptäckte precis att Flingans Just Dance ögon blev väldigt stora snabbt. Anade att det var fatty eye. Och som vanligt har man ju "turen" med sig. Det var fatty eye. Om det är en början på röd vet jag inte. Ska titta resten av dvärgarna ikväll också. Mamma är Mapilamis Ella. Ingen som vet om hon kommer från samma linje som de med röd fatty eye?
Då blir det avlivning igen då. I måndags så avlivade jag Gilbert för att han hade röd fatty eye och en cancer tumör. Igår avled min älskade Snövit och så nu en till. Man tappar lusten lite smått. 
Nej fy vad trist! Styrkerkamar till dig Ronja <3
#1 Tack så mycket. Det känns liksom hopplöst att avla dvärgar när mer och mer fatty eye dyker upp från ingenstans. Jag får se om någon mer har fatty eye sen ikväll. :(
Fy sjutton för denna idiotiska sjukdom! Varför får så många dvärgar just fatty eye på samma gång?
Så tråkigt, lider med dig & håller tummarna för att inte någon mer drabbats. *styrkekramar*
MVH Wilma
#3 Tack så mycket Wilma. Ja, det är så konstigt att alla ska drabbas samtidigt? 

Nej vad tråkigt! Jag beklagar sååå :-(
Men ta inte ut något i förskott innan du vet om det är röd eller vit. Har du tur är det bara vit och då kan det gå tillbaka helt vid foderbyte o så.
Jo det finns ju likheter med Gilbert i den stamtavlan. Likaså med andra. MEN, tyvärr är avelsbasen så liten att jag tror man kan hitta likheter i väldigt många utan att det behöver betyda något. Men vi fortsätter undersöka varifrån detta kommer. Snälla låt mig veta hur det går eftersom det kan vara viktigt för oss som försöker lösa den här gåtan.
#5 Nej då jag ska inte gå ut med det än förutom det här.
Ja jag ska berätta hur det går. Ojsan. Då har jag absolut inga hamstrar jag kan avla på längre. Förutom en pensionär och en hane. :O :(
Är det vit kan du avla. Är hon överviktig? De flesta hamstrar som redan har ganska bred skalle, kortade nos och stora ögon får lite vit fatty om de blir överviktiga har jag märkt. Helt ofarligt och inte ärftligt. Det går tillbaka om de bantas ner till normal vikt. Men självklart ska du vänta med att ta kullar tills du är säker. Är det röd fatty kommer det visa sig snart.
#7 Hur kunde du veta det. :P Ja hon väger nog 90 gram. Dock var hennes ungar inte så stora som tur är. :) Hon ska inte avlas på mer. Hon är ganska fint typad. Så det kan nog stämma, men jag ska hålla utkik eftersom hon är från samma led som de med röd fatty eye. :/
Jag fösöker få henne att gå ner i vikt, men hennes pappa var likadan. :/
Haha de är ju lite glada i mat så det va inte så svårt att gissa haha. Försök få ner henne i vikt o se om det blir bättre. Jag har haft flera som fick aningens vit fatty när de blev tjocka, men allt försvann på alla när jag bytte till duvblandning o de gick ner i vikt. Ingen normalviktig har fått vit fatty här så jag är helt hundra på att det har med hullet att göra. Håller tummarna för att det är vit fatty. Även om hon inte skulle gå ner i vikt så brukar inte vit fatty bli såvärst mycket ändå. Utstående ögon, jo, men inte så mycket som hos röd så klart och de visar inget tecken på att ha ont eller besväras av det.
Fatty eye är ingen snäll sjukdom…
Fy tusan att det finns! >:(
Styrke kramar till dig Ronja<3
Vi håller tassar & tummar att inget mer ska hända dina älsklingar!
#9 Jo, det är lite svårt när hon har ett Hjul som är 23 cm i diameter och inte springer i det och hon bor med 6 andra honor som måste ha mat. Och hon äter upp nästan allt. Och om jag ska byta Bur har jag ingen hona som behöver banta som kan bo med henne. :(
#10 Tack ronja, fatty eye är verkligen hemskt. :(
Ja det är svårt att bara banta en. Du vill inte prova ge duvblandning till alla i buren då? På det gick tjockisarna ner men de med normal vikt höll sig på samma vikt.
#12 Jag kan testa. Tack. :)