Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2203 ggr
hebb
0

Ny hamster - lite orolig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har precis skaffat hamster igen, efter flera års uppehåll. Vet mycket väl att man ska helst köpa från en uppfödare, dock kunde jag lämna denna lilla killen ensam i djuraffären kände jag :)

Nu är det så, att han när han vaknar verkar vara väääldigt stressad. Han springer runt och försöker gräva sig ut, han har inte brytt sig om att boa med toapappret jag lagt ut, han äter väldigt dåligt (försöker vänja honom vid färsk mat genom att ge honom några ärtor och lite solrosfrön och de två senaste dagarna även en liten bit äpple: på morgonen är ärtorna borta, men han struntar i äpplet och solrosfröna) och hans dygnsrytm verkar vara helt överallt. Han var uppe och sprang några timmar på dagen, och sen har han sovit fram tills nu ungefär.

Jag är säkert mammig, speciellt då jag bara har haft honom sedan måndags, men jag är lite orolig och undrar om ja… ni har några idéer för att kunna hjälpa mig hjälpa honom? Vill bara att han ska må bra :) Jag pratar mycket med honom (eller nynnar, då han somnade på vägen hem när jag gjorde detta haha!), och jag får klappa honom lite och han tar ärtor ur handen på mig! Så han verkar inte tycka att det är jag som är läskig iaf…

Här är en liten bild på lilla Waldo, har haft lite svårt att identifiera om han är äkta albino eller inte, men jag är 99% säker på att han är det! Hjulet i bakgrunden är borttaget btw, inte för att han brydde sig om det.

Frosstis
0

Jag tycker det ser ut som en dvärghamster Skrattande

hebb
0

#Oh, wow, är det så? I affären sa de att det var en guldhamster, men ja… djuraffärer. Ni här på forumet ser det nog liiiite bättre än jag

Hamsterlycka
2

VA? Sa dem att de var en guldhamster? Skämtar dem eller? Vissa djuraffärer borde inte få ha djur..

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

hebb
0

Jajjemän, så nu måste jag erkänna att jag är ännu gladare att han fick hänga med hem!

UlrikaD
0

Grattis till din nya hamster. Som de tidigare skrivit är en dvärghamster.

Var han ensam i affären? De ska enligt lag bo minst två och två.

Hamstrar är ju kvälls och nattaktiva och en daglig vistelse på en djuraffär med lysrör tända på dagtid kan ställa till en hel del med dygnsrytmen. Vi följer ju ljuset.

hebb
0

# 5 Han var ensam,var tomt i burarna bredvid också :( Det skulle alltså vara bäst om jag skaffade en till dvärghamster nu då?

Ja, det är ju sant! Det tänkte jag inte på.

UlrikaD
0

#6 Det beror helt på hans ålder, hur länge han suttit ensam och kanske framför allt varför han satt ensam.

Om han är bebis och han satt ensam för att alla syskonen flyttat…då kan man skaffa honom en kompis. Men om han är äldre och suttit där länge så hade jag inte chansat. Han kan också ha haft en kompis som han slagits med och därför sitter ensam.

Det är väl därför det är jobbigt när man köper från djuraffär…man får inte den bakgrundsinfon man kanske skulle behöva för att göra bra val för sitt husdjur.

Jag är ingen dvärgexpert så jag vet inte om man ens kan se på en dvärg om den är bebis eller vuxen. Jag hör hemma på guld-sidan:)

Men är det en bebis så hade jag ju helt klart chansat med en kompis. Så länge du är säker på könet så du får en till av samma sort:)

Frosstis
0

#7 Jag tycker det ser ut som en solklar bebis Tungan ute

hebb
0

#7 Jag tar och sticker ut till djuraffären imorgon, och ber att få prata med den som har ansvar för djurinköp! Förhoppningsvis kanske denna har någon koll, tjejen som var där när jag köpte Waldo var inte särskilt intresserad över hamstrarna, visste inte ens hur gammal han var…

Undrar dock om han kanske har kommit från nån uppföddare, har fått röra vid honom hela tiden och nu precis satte han sig i min hand och åt både en ärta, lite äpple och några solrosfrön (äntligen! trodde nästan jag bara hade en ärtätare, haha)! Provade även att lägga handen över lite, inga problem!

Michaela98
0

Bara en fråga *hebb* jag har nog samma Bur som dig fast har du tagit bort gallret? Det ska finnas ett galler imellan så att det blir 3 våningar :)

hebb
0

#10 Nej, jag har en duna-bur, så inget galler eller en tredje våning :)

UlrikaD
0

#8 Hur ser man det?

#9 Låter som en bra idé. Skadar ju inte att få så mycket info som möjligt.

Grejen med hanterbarhet är väl att de flesta djur är väldigt tillitsfulla om de inte blivit utsatta för nåt dumt. 
Är det en djuraffär där de fått vara ifred och ingen har stört dem och pillat på dem så behöver de inte vara otama och bitiga.
Däremot om folk har pillat på dem, lyft på dem, hanterat dem fel i tid och otid, då får man en stressad och bitig hamster.

Men jag har sett bebisar (guld då i och för sig) som ingen har petat på i 4 veckor tills det var dags att flytta hemifrån och de har glatt klättrat upp i handen.

hebb
0

#12 Han var lite bitig i början när jag skulle ge honom mat i handen, men sedan har det inte varit några problem. Tror nog att det var mer min iver än att han var otam, då han hade varit hemma i bara 24 timmar och han nog inte landat ordentligt än. Så ja… Du har nog rätt. Tror de tog hand om djuren förhållandevis bra på den djuraffären, om man bortser från det "lilla" missförståndet om vad Waldo var…

UlrikaD
1

Jag hoppas att personen bara sa fel, tänkte fel eller bara hade allmänt hjärnsläpp precis just då. För att missta en dvärg för en guld är inte riktigt ok. Så jag hoppas på att det blev fel bara:)

hebb
0

Hoppas jag med! Men det får vi se imorgon!:)

Kan passa på och fråga lite allmänt hur det är med springbollar här nu när jag har en tråd, haha. Är han för ung för en springboll, precis som med Hjul, eller är det ok? För har inget att bygga en lekhage med här, och skulle kännas lite nervöst att släppa honom lös här i lägenheten en längre tid.

UlrikaD
0

Hjul och springboll är ju exakt samma sak. De har kroppen på samma sätt i båda. 

Vi vet ju inte hur gammal han är. Vet inte om dvärgar är ok att springa från det de är små.

Hoppas du får svar från nån dvärg-expert som vet.

Men annars en stor handduk och massa leksaker i badkaret (om du har ett sådant förstås) brukar funka bra som rasthage.

Roonja
0

Jag tycker inte det ser ut som en bebis. :/ Jag håller med UlrikaD i det mesta. :)

#15 Vet du hur gammal han är? Jag brukar ge mina hjul(23 cm i diameter)  och springbollar när dem är nästan exakt 3 månader. :) Tycker det fingerar bra. :)

Jag tycker nästan den ser ut som en Hybrid, en blandning mellan campbell och vintervit dvärghamster. Har den röda ögon? :)

hebb
0

#16 Inget badkar, men jag har en del flyttlådor som jag skulle kunna ställa ut till en lekhage eller nåt typ! Så det löser sig nog :D

#17 Surt nog vet jag inte det, men sticker bort till djuraffären idag och försöker få mer info! Om de nu inte har nån koll så undrar jag om det finns något annat sätt att ungerfärligen åldersbestämma honom, typ vet?

Han har röda ögon!

Michaela98
0

#11 Jasså ok ;)

Flöffo
0

Han är en Hybrid.

//Flöffo

hebb
0

Nu har jag varit och pratat med han som hade hand om inköpen! Waldo hade kommit till affären på fredagen, för en vecka sen, tillsammans med några andra dvärghamstrar, dock var dessa mycket mindre (yngre, tolkar jag det som). De hade inte fått någon om att han skulle vara äldre än de andra eller något, och satte ihop honom med en annan av de nyanlända hanarna och det verkade gå väldigt bra! Men på lördagen när de kom in var den andra hanen rätt rejält biten, så de valde att låta Waldo vara ifred. Han hade alltså ingen info om hur gammal Waldo var eller någonting…

Nu vet jag i alla fall inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska prova att skaffa en kompis till honom eller inte. Antagligen borde jag ju prova, men samtidigt känns det lite svårt just nu då om jag skulle skaffa en annan och det inte skulle funka skulle jag ha svårt att ha råd med en till Bur (fattig student). Det känns väldigt hemskt att säga så, att låta pengar styra om jag kan göra hamstern glad eller inte… usch.

I frågan om sällskap, är det bäst att då skaffa en annan Hybrid? Eftersom det står att man inte ska ha två dvärgar från olika raser. Vet inte hur det ser ut med hybriduppfödare här i närheten (Gävle), och då jag helst undviker ännu en Djuraffärshamster så ja.

mjuhm
0

Jag skulle inte direkt skaffa mig en Hybrid, dessutom finns det knappt några hybriduppfödare eftersom det inte är bra att avla hybrider (blandarter). Om du bor i Gävle skulle jag rekomendera Ingunn (Snögatans uppfödning). Hon föder upp vintervita (en av arterna hybriderna är en blandning av) & är verkligen jätteduktig!

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

UlrikaD
0

Om du har någon uppfödare i närhete så brukar de kunna hjälpa till. Man kan få prova med en bebis antingen hemma hos sig eller så kan uppfödaren hjälpa till med ihopsättningen.
Fungerar det inte sen så tar uppfödaren tillbaka bebisen.

Men då gäller det ju att ha koll så det verkligen funkar in början så ingen slår ihjäl den andra, för då tror jag inte man får lämna tillbaka direkt:)

Jobbigt läge helt klart. Återigen en anledning varför det är lättare att köpa från uppfödare än djuraffär.

Men det var ju bra att du fick lite mer info iallafall. Du vet nu att han kanske inte går ihop med någon annan. Det är bra att veta när man provar. Så lite info fick du ju.

hebb
0

#22 Tack så mycket! Har kollat på hemsidan nu, och hon har ju en hane kvar som är leveransklar nästa vecka och herregud jag smälte lite haha…

#23 Ja, jag ska antagligen ta kontakt med Ingunn här på forumet och se vad hon har att säga! Förhoppningsvis så kanske detta löser sig ändå!

Nästa fråga då: jag har en mini-duna. Det känns som om den är för liten för två, eller i alla fall på gränsen. Är den det, eller funkar det? Har inga planer på att ha ett Hjul inne i buren konstant heller så det kanske funkar.

UlrikaD
0

En mini-duna funkar bra för två.

Sen är det ju alltid roligare ju större det är, men förhoppningsvis har man nån annan plats man kan rasta dem också så de får lite omväxling.