Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1089 ggr
Michaela98
0

För mycket Nya saker?

HeJ!,

Hehehe jag har skrivit väldigt mycket här men har skärpt mig och inte skrivit lika mycket som förut.Skäms Ialf Ni vet att jag har en liten bebis som heter Melvin som jag nämner varje inlägg Oskyldig När jag frågade mamma kan du köpa hem knäckebröd eller ngt ( kmr int ihåg..) till Melvin så sa hon * Han är bara en liten unge du kanshe inte ska ge honom så mycket nya saker nu när han är så liten?* Men  hon har aldrig haft en hamster så hon vet inget om dom. Det ända hon vet är,

* Att dom ser ut som råttor*ObestämdHittils, dom här första dagarna jag haft honom så har han fått sallad,gruka vilket han älskar och morot vilket han inge äns gnager på… Är det sant att man inte ska ge så mycket nya saker nu när han är liten Förvånad

mvh, MichaelaCool

[Marro98]
0

Gurka får du inte ge i för stora mängder ;)
Varför vet jag inte riktigt XD

Någon gång måste ju bli den första!
Du kan ju ge nya saker i små mängder & om han gillar det så kan han ju få mer nästa dag :)

Jag vet inte hur det är med nya saker & bebbar?
Men Topas får Färskmat varje dag & det är ju lite olika varje dag.

Kanske inget bra svar men :P

Michaela98
0

#1 Ok jag ska inte ge  honom för mycket gurka då , Han får sallad istället :)

[Marro98]
0

Men kom ihåg att det är mycket mer än sallad han behöver :)
Tex: Köttfärs (Okryddad & osaltad. Stekt eller inte), kanske lite äpple (ta bort kärnhuset :) ) mm.

Fast det visste du kanske redan ^^

Det här ska mina hampisar få ikväll iaf:
Rå köttfärs, sallad, majs, lite russin, knäckebröd & såklart Foder :)

Michaela98
0

Jag några av det där visste jag:) Kan du någon gång ta bild på det du ger för jag fattar inte allting och det blir lättare om jag får se ;D Det låter lite stört … Hehehe…

[Marro98]
0

Haha klart jag kan! :)
Kan ta kort på min tallrik som jag snart ska göra så kan jag lägga in det i den här tråden! :)

Michaela98
0

Ok tack så mycket :) Har precis gett min Melvin sallad och så har han fått busat i hagen XD

[Marro98]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bilden! :)

På min tallrik idag finns det:
- Majs
- Rå köttfärs
- Flatbrö
- Knäckebröd
- Sallad
- Morot
- Äpple

Michaela98
0

#7 Ok tack så mycket för bilden :) Nu förstår jag bättre ;)

Jag ska prova att ge det till Melvin någon dag :)

Men rå kött? är inte det farligt?

Frosstis
3

Rå köttfärs är inte farligt ;)

#1 Jag tror man inte ska ge så mycket gurka för att de kan få lös avföring.. Sallad bör inte heller ges för mycket för att det är gasbildande och hamstrar kan inte fisa..

Men se till att ta lite i taget så hans mage får vänja sig. Frukt ska man ge i liten mängd eftersom det är mycket socker i. Även morötter, ärtor, paprika m.m

[Marro98]
0

Ja det är rå köttfärs :)
Och som #9 säger så är det inte farlit ;)

Michaela98
0

Herregud vad mycket att tänka på :/  Jag kanshe bara ska ge Foder och sallad någon gång per dag…. :/ Men jag ska försöka att ge honom några gånger ;) Det här ska jag ge honom i små mängder då :) För att se vilka som han gillar :) Är det några av sakerna jag ska tänka på när jag ger honom det?

1.äpple.(inte för många mängder)

2.majs

3.morötter.(inte för många mängder)

4.Sallad

5.Gurka

6.Paprika.(röd)

7.broccoli

8.Tomat

9.Knäcke bröd(som dom kan äta)

10.ärtor

Frosstis
0

Jag har för mig att majs inte är så jättenyttigt.. Och inte ärtor heller, ge kanske 5 st när du ska ge.

Ge Färskmat en gång per dag istället för olika tider, ge Färskmat vid den tiden du brukar ta upp honom. Jag brukar göra iordning allting då (kl 18), ge Färskmat, byta vatten, byta i toalådan m.m

[Marro98]
0

Majs, sallad & gurka ska man ge i små mängder. Ärtor vet jag inte? O.o'

Hamstrar behöver färskfoder mer än bara sallad. Det är inte bara att ge dom torrfoder & vatten.
Du kanske ska läsa på lite mer om just Foder? :)

Michaela98
0

Nej jag kan det mesta om Foder det är bara så mycket jag inte visste om!? Att man inte fick ge så mkt sallad osv men nu vet jag ju det :)

är jag tar ut honom 18-19 Ska jag ge honom det då i lekhagen och sen byta Foder också i buren?

Förlåt för störda frågor… hehehe

[Marro98]
0

Jaha :)
ja jag har själv lärt mig mycket genom att bara titta i massa inlägg! iFokus äger :D

Jag ger mat när alla mina hamstrar är vakna samtidigt vilket dom är runt 22:00. Då sätter jag bara in skålen i buren så tar jag bort den på morgonen nästa dag :)

Michaela98
0

#15 OK tack för tipset ;)

goldenhamsters
1

Jag har aldrig vänjt in mina hamstrar, men jag har i och för sig köpt mina från uppfödare som också gett dem färskfoder. Djuraffärer gör ju inte det så hamstrarna därifrån är nog inte vana med det.

En viktig sak är att ärtor och Barnmat inte ska ges mer än 1 gång i veckan. Jag brukar ge  ärtor på fredagar som lite godis (alla hamstrar älskar ärtor) och så brukar jag frysa in Barnmat i sånna här istuber som man gör isbitar i, och så ger jag en sån bit på lördagar som lördagsgodis.

Det är bra att variera sig lite med vad man ger, så att ens hamster får i sig alla vitaminer, proteiner, mineraler, kylhydrater och fett som den behöver.

Saker man kan ge: Kokt pasta, ris, potatis (kokas inte i salt), okyrddad kokt fisk, keso, yougurt, haricot verts, broccolie, olika typer av kål, ruccola, spenat, majs, maskrosblad, fruktkvistar, jordgubbar, mungbönor (kan man grodda själv, jättenkelt), alfalfa groddar, vetergroddar, tomat m.m. Det kan vara bra att veta att man inte ger söta frukter och grönsaker som morot, äpple, päron, banan för ofta, det innehåller mycket socker och kan ge diabetes.

Gurka och sallad ger jag i princip aldrig, det innehåller mest vatten bara. Finns inte så mycket som en hamster behöver i gurka och sallad, finns mycket annat som är mycket nyttigare och som hamstrar tycker om :)

Mvh Alicia.

Frosstis
0

#13 Ärtor innehåller ganska mycket socker..

Michaela98
0

#17 Tack så mycket :) Jag har fryst haricot verts hemma som jag nog ska koka och  ge dag :) Jag ska också prova att ge Barnmat ngn gång :D Då ska jag altså frysa den som små iskubar och ge? Men jag kan ge direkt från burken i en skål också ?:)

goldenhamsters
0

#19 Ja du kan ge små iskuber, 1 kub per vecka, då räcker det länge :) Ja, du kan ge ungefär 1-2 tsk färsk Barnmat, men då måste du ge det inom 2 dagar om den inte är fryst, annars blir den dålig.

Mvh Alicia.

Amun-Ra
0

Kom också ihåg att när det gäller köttfärs så är det endast nötfärs som går att ge rå.. alla övriga köttfärs sorter som gris, lam,kykcling mm MÅSTE stekas ellet ugnsbakas och serveras kall innan man ger dem det! Och som nämnts så skall färsen vara okryddad…alltså ingen, lök(rå som stekt), kryddor eller salt…

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Michaela98
1

#20 #21 Tack så super mkt ;) Jag fattar mkt mer nu :D Vad ska man göra utan forum ;)