Viktfrågor samt matfrågor
Har tyckt att en del av våra "medelålders" djur av Guldhamstrarna har visat sig blivit slankare på senaste tiden, de är dock inte magra.. Vikten på de varierar från 145 upp till 170g på hanarna och honorna från 155-185g dock den ena matar vi upp just nu då kändes hon var lite rundare innan kullen hon fick,ökat på bra dock! De 2st älsta hamstrarna är dock runda o glada om magarna som den :P
Fodret vi kör till våra hampisar är egen blandat och består av:
- 1del korn
- 1del havre
- 1del vete
- 1del parakitblandning
- 1del ärtplattor
- 1/2del hundmat
- 1/2del råttpellets
- 50% Royal Rabbit just nu
Sedan på det är även lite jordnötter och lite extra paraktiblanind nu till Guldisarna, dvärgarna får ovanstånde fast med 1del RR enbart!
Hur skulle ni anse fodret? Ger även Färskmat 2-5gng veckan som kan vara allt ifrån grönsaker & frukt till puré med lax o lever mm..
Fodret tycker jag verkar bra, så det är nog inte fel med det.
Sen har ju vikten jätte mycket med gener att göra, rätt svårt att ändra på. Fast det beror också på vilken hamster det är, jag har en guldhamster som jag råkade ge för mycket mat till som vägde 280 gram till slut
. Men jag bytte Foder till Oxbow healthy handfuls och gav jättelite färskfoder, på några månader gick hon ner 55 gram.
Min andra guldhamster är en gammal hane, han väger 205 gram nu. Han var lite tjock förut, men inte längre.
Jag har rätt ofta haft problem med tjocka hamstrar, och det var saker som jag inte gjorde medvetet som gjorde att de blev rätt mulliga. Jag gav alldeles för stora portioner av allt till mina hamstrar varje dag, nästan hälften var kvar dagen efter. Det gjorde att mina hamstrar blev kräsna och åt bara det godaste och struntade helt i det mindre goda. Jag brukade ge Barnmat flera dagar i veckan förut, jag visste inte att det var så onyttigt. Jag gav ärtor nästan varje dag, vilket man heller inte ska ge så ofta för det blir dem feta av. Kolhydrater som pasta gav jag mycket av också. Det resulterande i tjocka hamstrar.
Nästan alla mina hamstrar äter hamster crispy, det är ett rätt onyttigt Foder egentligen. Det kan säkert ha bidragit till att de blivit tjocka.
Nu har jag dvärghamstrar som jag kämpar med för att gå upp i vikt, men det händer ingenting. Guldhamstrar är lite lättare att ändra vikt på.
Mvh Alicia.
Har mer problemet att de "aktiva" avelsdjuren lätt dalar i vikten,framförallt honorna efter de fått sina ungar! :(
Den ena är ex Pumpkin från Lojs som har inte gått upp så bra,dock 3-4 veckor sedan hon hade sina ungar så kan bero på det dock..
Att gener kan påverka mycket vet jag, dock kommer många från början av våra från butik så inga "mega" djur ska tillläggas. Dock tänkt vi para 170g hane med 150g hona som borde ge bra kombo eller vad tycks?
Diskuterade lite vikter med Peter och Martin Braak enligt deras tyckte var max iaf 200g frö guldisar, omkring 180g var bra max enligt de.
Färskfoder brukar vanligtvis bara bli 2gng/veckan dock lite oftare nu när alla var lite hängiga,troligen förkylning men nu är alla pigga igen :) Kackelackor komme även ner till dom ibland som innehåller mkt protein
Kan vara idé att ordna hundfoder med högre proteinhalt? Alt. det samt mer?