Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 5475 ggr
Linda3046
10

Ang. hjul vid ung ålder

Jag har sett att väldigt många här på forumet som skriver att man inte ska ha Hjul till unga hamstrar (under 5-6 månader). Självklart accepterar jag att folk har olika åsikter, men folk skriver det på ett sätt som att det skulle vara jättedåligt att ha Hjul till ungdjur och man ”lär” nybörjare att hamstrar absolut inte ska ha Hjul förens 5-6 mån, därför reagerar jag faktiskt eftersom jag själv har haft Hjul till mina hamstrar i tidig ålder.

Själv känner jag mig väldigt skeptiskt till detta då det inte finns någon forskning som skulle visa att hamstrar skulle ta skada av att ha tillgång till Hjul tidigt. Folk verkar jämföra hjulspringandet med styrketräning med tunga vikter, och 1-5mån hamstrar med människobarn och hundvalpar..

Jag har haft Hjul till mina unghamstrar och de har vuxit på sig bra och har inte utvecklat något hjulberoende. Men eftersom det är så många som skrivit att det är dåligt har jag såklart provat att inte ha Hjul till mina ungar och det har alltid slutat med att satt tillbaka hjulet då de blev väldigt understimmulerade och uttråkade, de har så mycket energi som behöver komma ut när de är bebisar/unga. Dessutom tar man ju inte ut sin hamster och låter den springa ute längre stunder i början när hamstern inte litar på en helt, samt att det inte är säkert att hamstern har sin aktivaste period samtidigt som man tar ut den. Min hamster Tutte t ex har sin aktivaste period tidigt på morgonen när jag ligger och sover som allra bäst.

Kollar man på den lilla forskning som finns om hamstrar verkar den vara positiv till Hjul. Bland annat visar en studie där vissa hamstrar fick tillgång till Hjul och andra inte att hamstrar som fick Hjul gnagde betydligt mycket mindre på gallret och fick fler ungar i sina kullar. Ett annat försök som jag tycker är värt att nämna var ett som handlade om storlekar på burar, som visade att gallergnagningen ökade ju mindre burarna var. Men något sådant samband fanns inte när det gällde hjulanvändandet.

Studie 1: http://www.journals.elsevierhealth.com/periodicals/applan/article/S0168-1591%2805%2900114-0/abstract (har bara läst abstrakten då man måste ha något typ av medlemskap som kostar pengar för att kunna läsa hela)

Studie 2: http://www.ths.vetsuisse.unibe.ch/unibe/vetmed/housing/content/e8908/e8968/e9128/files9129/Diss_Fischer_ger.pdf

[Emma--]
0

Men enligt studien verkade inte hamstrarna göra så mycket annat än att springa i Hjul. Det som skulle vara intressant är om det kan vara skadligt om hamstrarna springer så mycket redan i ung ålder. Jag försöker undvika Hjul i början ifall att det skulle kunna finnas en risk med det. Vissa av mina hamstrar verkar hantera hjulet bra och använder det inte överdrivet, och där kan hjulet ofta få stå dygnet runt utan problem. Och det är även något jag gärna ger dom tillgång till eftersom det ändå blir lite begränsat hur mycket dom får vara ute.

Linda3046
1

Men man skulle ju lika gärna kunna vända på frågan att det kanske är skadligt för hamstern att INTE ha tillgång till Hjul i ung ålder, både för att den kanske då är i sämre kondition när den ska ha eventuella ungar men också rent psykiskt om den blir frustrerad över att inte kunna få ut sin energi, som unga hamstrar har mycket av, och istället gnager på gallret. Nu har ju många duna, plastlådor eller akvarier för att slippa gallergnagning, men det betyder ju inte att hamsterns frustration försvinner bara för att den inte får tillgång till att gnaga på gallret, sterotypa beteenden har ju som syfte att lindra frustrationen.

Det finns ju inget bevis varken för eller emot Hjul i just ung ålder, men ändå sätter man en rekommendation på att inte ha Hjul före 5-6 månader och man säger till folk, som man förövrigt inte har någon aning om hur stora/roliga burar dom har eller hur ofta de tar ut sina hamstrar, att de ska ta ut hjulen. Jag är inte så säker på att man gör dom hamstrarna en tjänst..

Förövrigt tycker jag absolut inte att hjulet ska vara den enda motionskällan, men det vanligaste är ju att man kanske tar ut och motionerar sin hamster 30-60min och det är ju inte så mycket, samt som jag skrev tidigare att alla hamstrar kanske inte har sin aktivaste period just då och inte utnyttjar den tiden särskilt bra. Obestämd

[Emma--]
0

#2 jo motionsfrågan är ju helt klart ett problem om man inte har möjlighet att ta ut sin hamster mycket i början när dom är små. Men rekommendationen handlar väl om eventuella fysiska skador. Något jag bara hört om och inte sett bevis om. Jag förstår helt klart vad du menar. Jag har ju en hamster som har en tendens att sova i rasthagen så han får inte mycket motion utanför buren. Man får nog väga fördelar mot nackdelar. Vissa kan hantera hjulet bra, andra kanske behöver få begränsad tillgång till Hjul. Skulle bara vara intressant att veta vad riskerna med Hjul vid ung ålder är. Om det finns någon fakta om det

Adrina
1

De flesta säger att det inte är bra med Hjul vid ung ålder då det är skadligt för ryggen, men det finns ju som ni säger ingen forskning eller riktig källa om det, verkar det som iallafall.

De flesta djur (även människor) bygger ju somsagt upp all sin kondition i mycket tidig ålder, när man passerat 15 års ålder hos människan är det mycket svårare att få upp konditionen än när man är 0-14 år. Och 30-60 minuter är väl vad de flesta brukar ha ute sina hamstrar om dagen, vilket inte är så mycket. Alla kan ju inte vara uppe hur länge som helst, på vardagarna går jag och lägger mig kl 21:00 och det är ungefär då hamstrarna vaknar, så jag måste antagligen väcka dem kl 7-8 tiden eller rasta dem på morgonen. Det finns säkert fler som har det så, och somsagt är et inte många hamsterägare som rastar mer än 30-60 min varje dag,

Linda3046
2

#3 Ja, det jag saknar är ett konkret exempel på en hamster som farit illa av att ha Hjul som unge eller någon forskning.

Själv har jag faktiskt rent ut sagt känt mig grym när jag nekat mina hamsterbebisar/unghamstrar Hjul när jag har provat det. Så därför vill jag inte göra det när det bara verkar vara spekulationer som folk har "tänk om..".

Hamstrar i det vilda har inga Hjul, så visst känns det onaturligt. Men hamstrar i det vilda springer flera kilometer varje natt och samlar mat, så det är ju minst lika onaturligt att bara låta dom springa en liten stund varje dag, och de får inte ens själva välja när..

#4 Om hamstern springer med böjd rygg lär det ju inte vara bra, men det är väl skadligt för alla åldrar att springa i oergonomiska kroppsställningar. Men är hjulet är stort nog till en vuxen brode det vara ännu bättre för en unge. Glad

luddtott
0

Ja jo rygg delen har jag med reflekterat över för iaf min hamster….och många andra där ute med…har ett så stort Hjul så han springer med rak rygg. Sen har jag sett folk som tycker att hjulet är en "hård träningsform" tror jag nån uttryckte det som ungefär som att hjulet va som styrketräning…men alltså det måste juh va som om du sätter en 7 åring på ett löpband? jag försöker ge min hamster så mycke motion som möjligt utanför buren på olika sätt dels i rasthage dels i boll…jag tror (och detta är bara en hypotes) att fördelen med bollen borde juh vad att hamstern aktiverar fler muskelgrupper då den inte springer helt rakt fram och där med borde få en mer allsidig träning samt att det verkar juh roligare att springa runt i det "fria"! vet att en del släpper hamstern i badrummet…o visst det är juh en ide…dock vet jag itne om jag vågar prova den…tänk om hamstern lyckas få upp hårsilen o kryper ner i något rör? …o andra sidan lyckades min käre hamster springa i något på något sätt så han fick luckan i bollen att öppna sig…såg inte vad som hände bara att ena stunden sprang hamstern runt o man hörde ljudet andra stunden blev det tyst så jag gick runt hörnet o kollade vad han hittat på o då står han på golvet i hallen o tittar sig runt…friheten varade inte så länge…imorgon blir det till att tejpa bollens öppningar!

Roonja
3

#0 (TS) Nu har jag faktist inte orkad läsa igenom alla inlägg. Men jag håller till 100 procent med.

Jag har haft Hjul till mina hamstrar sedan 2003. sedan tidig ålder. Alla har levt 2-3 år. (förutom en som fick livmoderinflamation).

Vad än alla säger så kommer jag inte ta bort hjulen. Jag tycker det är rent ut sagt elakt. Även fast man släpper ut hamstrarna 1 eller 2 gr per dag blir dem rastllösa. och en hamster kan pringa flera km per natt.

Till en början försökte jag följa det alla sa, därför hade jag inget Hjul. Men det gjorde att alla hamstrarna blev rastlösa och började hitta på annat. Flera hamstrar lyckades komma på ett sätt att rymma. Vissa gnagde som galningar i galret. Vissa bet sönder vattenflaskorna så jag fick köpa 2 nya varje vecka.

Därför har jag Hjul även till bebisar. När dem är 4-5 veckor får dem ett Hjul. Jag har Hjul till alla hamstrarna förutom mina 3 åldringar.

AliceTheGirl
0

Tycker det är överdrivet att säga att dom minst måste vara 5-6 månader gamla för att ha Hjul. Vårt Hjul (23 cm) gick inte in genom öppningen på buren, och får heller inte plats i själva buren, så min hamster har den när hon är ute.

Men dock tycker jag dom kan vara 2 månader gamla när dom får sitt första Hjul. Det tyckte uppfödaren, och jag tycker det låter vettigt och att det är en lagom ålder.

"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"

Linda3046
0

Puttar upp den här tråden :)

Roonja
1

#7 Mina får nu Hjul vid 2 månaders ålder istället. :) Men riktigt stora Hjul då. :)

[Avarice]
0

Min lillkille fick Hjul vid 1,5 månad och han fick inget beroende eller liknande. Sen fick han visserligen rätt snabbt efter det ett flying sauser ( http://www.gnagarboden.se/tefatshjul-medium-p-503-c-172.aspx ) där hamsterna springer helt plant utan att anstränga ryggen alls. Han är nu 8 månader och mår prima :)

Hamstrar springer ju som sagt flera km om natten i det vilda, synd att begränsa detta beteende så mycket i fångenskap. Sen är det svårt att aktivera vissa hamstrar, så som min, då han vaknar tidigast 01-02 på natten och om jag väcker honom under dagen lägger han sig oftast och sover i sin boll eller lekhageTungan ute Därför är det viktigt för honom att kunna ha sitt tefat att springa på, om han inte har det så börjar han gnaga som en galning på gallret i taket vilket ju är ett solklart stereotypiskt beteende pga understimulering.

Frosstis
0

När jag fick min hamster så hade jag dåliga saker i hans Bur, en av de sakerna var ett sådant metallhjul med mellanrum. Men han har sprungit i det hela tiden när han var liten, han har inga problem nu. Antar att jag har väldigt tur. Dock gnisslade det hjulet väldigt mycket så jag fick ett nytt plasthjul, tur det :) Har mår bra nu, han fyller faktiskt snart 2 år. Men när jag köper mina dvärghamstrar tänker jag inte ha Hjul till de förrän de kanske är 2-3 månader.

[Em_I_Am]
0

Alltså jag är kluven. Aldrig Hjul i buren med mamma och kull iallafall. Bebisarna FLYGER all världens väg har jag bland annat sett på youtube klipp :(

Jag har valt att inte ha Hjul till yngre hamstrar. Dels för att jag inte vet hur det ligger till med riskerna för eventuella problem. Men också för att jag inte tycker mig ha sett något behov. De är så livliga och lekfulla av sig själva så med annan aktivering i buren och bra med motion utanför buren varje dag tycker jag de klarar sig fint. Däremot tycker jag Hjul kan vara bra när de blir äldre och lite mer lata. De härjar inte runt i buren på samma sätt mer och rent av ofta sätter sig och bara tittat eller sover i rasthagen. Till såna hamstrar är Hjul superbra om de tycker det är skoj.

Jag har aldrig haft en unge som har visat tecken på att vara uttråkad i buren eller inte kunnat få utlopp för sitt spring i benen. En vuxen uttråkad hamster som kräver mer än den motion jag kan ge den börjar tex gnaga på vattenflaskans pip, försöka klättra på väggarna osv. Då känns Hjul helt rätt.

Jag rekommenderar mina köpare att vänta. Men jag reagerar bara starkt mot när jag ser mammor med små ungar ha Hjul i buren eller när hamstrar har dåliga och för små Hjul. Resten är väl upp till var och en tills dess att det finns mer "bevis" att gå på.

Frosstis
0

Sedan finns det många andra alternativ till Hjul, har man gräv-hamstrar så kan man ha jättetjockt lager med strö, har man bara 1 eller 2 hamstrar kan man ju slösa, då msåte man inte städa så mycket heller. Och strö ut maten i buren istället för skål, många grenar och stenar och stort sandbad så de kan gräva i den och stoja m.m

Jag själv har inte Hjul i buren till Puff, han har det endast i rasthagen, men han springa nästan inte i det. Det finns så mycket annat att göra i buren så jag anser att man inte behöver Hjul, det gäller att hitta något som hamstrarna gillar och gå efter det och om de gillar att gräva, ja då får man faktiskt se till så att de kan gräva MYCKET och göra gångar långt nere, hamstrar är också grävare som gerbiler.

Så man får anpassa sig också och inte alltid ha Hjul i buren.

Men hittar man verkligen inget om funkar, då kan man ha Hjul, fast inte varje dag, utan några gånger i veckan.

Det är min åsikt..

[Em_I_Am]
0

Ja att ha rejäla burar med bra saker tycker jag är en viktigare fråga än att ha Hjul eller inte. Mina har just nu 20cm torv i sina o har inte tid att springa i Hjul eller ha tråkigt. De gräver och bygger gångar, flyttar mat till nybyggda skafferi, samlar ihop de trådiga fibrerna som finns i torven och bygger bon med osv. Underbart att se att de njuter av sitt naturliga beteende och inte springer i ett plasthjul nätterna igenom :D

Linda3046
0

#13 Nu har jag inte någon erfarenhet av dvärgar, men funkar det för dig så är det ju inget problem. :) Meningen med tråden var inte att kritisera folk som väntar med eller inte använder Hjul, utan själva rekommendationen, som jag anser saknar grund och kan riskera att slå fel. För alla har inte lyxburar med massa strö och leksaker i, det hör snarare till ovanligheten om man kollar i bildtrådar och så t ex.

Jag tycker det är konstigt att man "lär" nybörjare att hamstern inte ska ha Hjul innan 5 månader, och sen hör man att hamstern börjar gnaga massa galler istället. Då tycker jag att den andra studien som jag länkar till i huvudinlägget är ganska intressant, eftersom burstorlek verkar påverka gallergnagandet men inte hjulanvändandet. Detta tyder ju på att gallergnagandet är ett solklart tecken på frustration och sterotypier, men inte hjulanvändandet.

Edit: Såg att andra länken inte funkade längre, tror det var den här; http://www.ths.vetsuisse.unibe.ch/unibe/vetmed/housing/content/e9361/e9372/e90449/e90479/files90480/Diss_Fischer_ger.pdf ("Behaviour of golden hamsters (Mesocricetus auratos) kept in four different cages")

[Em_I_Am]
0

Jo men jag tycker visst det att det har med saken att göra. Jag menar att det ofta finns andra och enligt mig bättre sätt att motionera och aktiver hamstrar så de inte hamnar i stereotypa beteenden så som gallergnagning.

Adrina
0

#16 Men om man ska ha hamster tycker jag att man får vara beredd på att lägga lite pengar så att den har en tillräckligt stor Bur och en massa strö så den kan få utlopp för sina naturliga beteénden, något jag jag faktiskt ser som en självklarhet när det gäller djur i alla lägen. Men som du säger så är det nog vanligast att folk köper små burar med 2-3 cm strö i.

Linda3046
0

#17 Det kanske det gör, men om inte folk använder dom sätten ökar man andras hamstrars välbefinnande genom att säga åt deras ägare att de inte får ha Hjul till sina hamstrar som är under 5 månader?

[Em_I_Am]
0

Ja genom att förespråka bra burar, bra inredning, motion utanför buren dagligen osv. :)

Linda3046
0

#20 Varför är det så viktigt att hamstern inte ska ha ett Hjul just under 5 månader då? Kan man inte förespråka allt det där ändå?

luddtott
0

Tycker man borde lägga mer krut på info om bra storlek på Hjul istället för som vissa gör att säga att det är såå dåligt. Visst det är klart att man inte ska köpa en pytte Bur o slänga in ett Hjul och sedan tro att allt är frid o fröjd men jag är inne på samma linje som ronja in med Hjul men stora Hjul! Provade oxå utan Hjul och då har min hamster ordentlig Bur o  bra grävmöjligheter…men han blev skit sur.

Jag saknar konkret forskning eller annat bevis för att hjulet vore skadligt… tills dess kommer jag fortsätta med hjulet och flera timmar i lådan/bollen. Ja min Griffon springer vissa nätter en hel del men lika många nätter hittar han på annat…