10v. Hjul?
Det är ju ännu taskigare att låta honom få ryggskador! Om jag var du skulle jag ta bort hjulet, och lägga tillbaka det när han är 5 månader.
Kram // Selma.
Finns det något annat han kan sysslosätta sig med på nätterna d som du kan rekommendera :) Kram/ Michaela
Hmm.. kanske kan du ta ut honom en runda runt på upptäcksfärd i lägenheten innan du lägger dig? Kom ihåg att ha uppsikt över honom bara! Om du har en hage kan du låta honom vara där en stund. Om du inte har en, då kan du fixa en egen med bl.a kartong, böcker eller något annat! Bara fantasin sätter stopp! :)
I buren på natten kan du ha lite allt möjligt.. kanske några cm hög jord för honom att gräva i? Pappersremsor? Ja.. lite allt möjligt, hoppas någon annan har lite fler idéer. :)
Lycka till! // Selma
#2 Kanske lite kartonger & en gren att gnaga på :)
Tack så Mycket för ideerna :) Han är inte riktigt så tam än men jag kan lyfta honom till lekhagen om jag vill. Men det är 2 dagen i hans Bur nu sen jag fick honom och dom säger att om man väcker hamstern när den såver så förkortar man dens liv!! Så jag vet inte vad jag ska göra!!! Han vaknar vid 22 ungefär varje dag! Vad tycker ni jag bör göra? Ska han bekanta sig med sin Bur innan jag håller på med honom? Det kanshe är onödigt för att jag ska bort imorrn tills på lördag och då kanshe jag kan ta upp honom och så efter det för då har han fått bekanta sig med sn Bur ett tag ;) Vad tycks?
För det första är det där hjulet för litet enligt lag för en guldhamster. Sedan ska dem helst inte ha Hjul förrens hamstern är 5 mån. Pga att hamstern inte är färdigutvecklad i kroppen kan den få problem med ryggen.
För att sysselsätta honom kan du låta honom vara ute och spriga i ex badkaret eller i någon rast hage någon timma per dag. Med lite rör, kartonger och andra klätter möjligheter i. Såklart ska du ha honom under uppsikt medans du rastar honom så det inte händer ngon olycka.
Lycka till med din kille nu då. :)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Jag hade tagit bort hjulet. Jag har inte Hjul till hamstrar som är under fem månader iallafall. Dessutom ser hjulet du har för litet ut. Det ser man för att han behöver böja sin rygg och kröka nacken för att få plats.
Så köp ett större Hjul sen och försök sysselsätta honom med annat. Kartonger är poppis, strö ut mat över bottenströet så han har lite att leta efter och pilla med. Göm något gott i en karton han behöver klura lite för att få tag på osv. Och ta som sagt ut honom på äventyr en stund innan läggdags :)
HERREGUD är det sant! JAG SKA GENAST KÖPA ETT NYTT Hjul!!! MEN HAN FÅR VÄNTA MED ATT SPRINGA I DET DÅ ;) kAN JAG TA HONOM IN I LEKHAGEN FAST HAN BARA ÄR 10 VECKOR OCH DET ÄR HANS 2 DAG I SIN Bur SEN JAG FICK HONOM? jAG ÄR SÅÅÅ SUGEN PÅ ATT TA UT HONOM MEN OCKSÅ RÄDD ATT FÖRKOTA HANS LIV NÄR JAG VÄCKER HONOM!
Så ni tycker att han ska få vara ute en stund när han vaknat fast det bara är hans 2 dag i buren? för att jag är sugen på att ta ut honom eller kommer han bli rädd då?
Du förkortar inte hans liv om du börjar väcka honom lite tidigare på kvällen. Det är bara det att man inte ska hålla på att väcka sin hamster på dagen hela tiden för då får de ju aldrig någon riktig sammanhängande sömn.
För att jag ska hinna rasta mina hamstrar (har strax över 20st) kan jag ju inte vänta tills klockan blir tio på kvällen. Så här börjar jag grejjar lite med burarna framåt sex på kvällen o tar då ut de första som kikar ut ur sina bon ;)
Är han väldigt rädd hade jag väntat lite till med att ta ut honom. Men att väcka honom o försöka ge honom godis ur handen, vänja honom vid dina händer och din röst osv går jätte bra. Lägg in lite extra roliga saker på kvällen så han har något annat än hjulet att göra så funkar det nog fint :)
Tack så mycket :) jag blev lugnare nu när du sa det för att jag blev så orolig! jag tar tipset och tar ut honom någon gång på kvällen sådär ;)
MEEEEEEN…. Kan jag göra det fast han bara varit i sin Bur 2 dagar sen jag fick honom????!
Tack så mycket för hjälpen ;)
Det är så olika när man kan ta ut dom tycker jag. Det beror till exempel på om hamstern är från uppfödare så den är van vid att hanteras och inte är så rädd. Då kan två dagar räcka. Det märker man om hamstern är intresserad av din hand och är orädd.
Är hamstern kanske från djuraffär och då inte har haft så mycket kontakt med med människor kan han behöva längre tid.
Väck honom ikväll och se hur han beter sig. Är han rädd räcker det med att du försöker vänja honom vid din hand, din röst osv. Försök ge honom lite godisar och locka på honom.
Som Emma säger kan du locka honom med lite godisar och visa du och din hand inte är farlig. Är han osäker bör du ta det sakta så han kan göra det i sin takt. :)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Ok tack:) vilka tecken ifnns det på att han vill va med mig och att han inte vill vara med mig?
// Michaela :)
Som några har sagt redan så är det hjulet alldeles för litet, köp ett Hjul som är minst 20 cm i diameter :) Allra helst 29 cm, men det kan du vänta med tills han är 5 månader.
Låt han vänja dig vid din röst, sätt dig och prata med honom, ge honom lite godis och verkar han nyfiken så kan du testa ta upp honom försiktigt om han kryper upp i din hand. Om han inte hämtar godiset eller tar det och springer iväg tror jag han behöver lite mer tid.
Tänk på att inte heller använda vadd, saltsten/kalksten/mineralsten, eller plasthus. Inte ge kryddad mat eller saltad, inte stenfrukter (avokado, persika, plommon osv), citrusfrukter (citron, apelsin) och sånt du är osäker på. Ge inte så mycket frukt för det innehåller massa fruktsocker som inte är bra för de.
Du får gärna skicka ett meddelande till mig om du har frågor :)
#1 Jag har aldrig hört om ett enda fall där en hamter fått ryggskador bara för att den använde Hjul under 5 månaders ålder. Gjorde tidigare en tråd där jag uttryckte min kritik mot denna "rekommendation". Unga hamstrar har extra mycket spring i benen, och risken är stor att de börjar gnaga överdrivet mycket på gallret om man inte har Hjul till dom. Är hamstern otam är det inte alltid så lämpligt att låta den springa fritt då man vill koncentrera sig på att vänja hamstern vid en själv först.
Hjulet på bilden är dock för litet.
Jag har tagit ut hjulet och som du säger så börjar han gnaga mer på gallret än han gjorde förut! Och när jag satte handen försiktigt där så Pep jan och skrek som typ " HÅLL KÄFTEN!" jag ba… Shiit ta det lungt Melvin! Så jag la en pinne där han bet hela tiden vid gallret och han började gnaga på den då :) Men det låter förfärligt så jag kan inte såååva! Och när pinnen ligger på marken bryr han sig inte den ska va där den va annars skiter han i den!! Aå jag kan inte lägga den på matken eller något! Och jag kanshe kan prova så att han kan gnaga på en morot!! Det komm jag på nu :D
Testa och ta en toarulle och skär upp den och sedan sätter du fast den där han gnagar så kanske han biter på den. Annars får du ha öronproppar :)
Bra ide med öron poppar :D hha LOL! Hur sätter man fast toarullen då? Jag har tänkt på iden men han gnager seriöst på allt hn ser så tejp kanshe inte så bra ide?'
Alltså du tar en toarulle, sen tar du en kniv eller sax och bara klipper igenom den som en streck liksom, om du fattar. Så sätter du den bara i gallret.
Aha! Smart ide! :D tack för hjälpen! ;)
Han ska inte ha så mycket morötter då det är väldigt mycket socker i det. Ge han hellre en gurka då :).
Hahaha ok ;) en pytte bit morot då :D vad finns det för hårt han kan äta på som jag kan prova då? ;D
Hej! Som flera andra sagt så är ju hjulet för litet vilket du nu vet :) Jag har massor av Hjul för både dvärgar och guldar som jag ej behöver eftersom att jag har fått dom.
Har bara skummat igenom texten men tror att du sa att du bodde i Stockholm? :) Om du är intresserad så kan du få köpa ett Hjul av mig för typ 20 kronor eller så :)
Hör av dig ! :)
Som sagt har bara skummat igenom texten så kanske missuppfattade din fråga vad han kan äta som är hårt. Du kan ju prova knäckebröd? :)
Mvh
Sandra
Du kan ju ge det mesta.Vill du att han ska gnaga så plocka lite grenar ute te.x från äppel träd (dom ska inte vara besprutade eller nära trafiken) asp,bok eller hassel kan du också ge om du inte har äppel.
Annars går det ju med det mesta i små mängder.
//Flöffo
Juste ang. Hjulet så ska han ju inte ha det förens han är 5 månader men tänkte om du ville köpa ett nu ändå, ifall du ville köpa lite billigare tänkte jag :)
Mvh
Sandra
Jag ska fråga pappa senare om jag kan få köpa ett Hjul av dig! Knäclebröd va en bra ide! Vad för sorts? Pappa sa att ett Hjul som är 22 cm i diameter är alldelles för stort och kommer inte få plats så det här har jag tänkt, Jag sätter hjulet i lekhagen :) och så när jag är på datan i rummet eller kollar på Tv så kan jg sätta in honom där men jag är orolig för, att jag väcker honom för mkt då! Och min Bur är det dtor plats i men inte stor nog att ha ett så stort Hjul i!!! HJÄÄLP!
Du kan ha hjulet i rasthagen. Du väcker honom inte alls för mycket, väck honom ruunt 18-19 tills han går upp sen sätter du honom i rasthagen resten av kvällen. Vart är rasthagen? Ha den i rummet :)
Den är i rummet :) stor och bra för mig också eftersom att jag också får plats ;D då blir det nog premiär snart för Melvin i sin lekhage :) Är det taskigt att han inte får tillgång till sitt Hjul hela kvällen? :(
Men det får han ju om han är i rasthagen ;)
Han ska ju inte va i rast hagen när jag sover? Jag tycker att det är taskigt om jag tar ut honom vid 18 och sen springer han i hjulet till kanshe bara 22 när jag lägger mig!' då kommer han bli sur och börj gnaga på gallret igeen! Men jag ska göra så ett tag och se hur det går XD
Är han gallerbitare så byt Bur. Akvarium fungerar ofta väldigt bra för gallerbitare.
Hade hamstern Hjul hos uppfödaren? Annars har jag svårt att tro att gallerbitandet beror på att han inte har ett Hjul.
Hur stor är buren, hur ser inredningen ut. Hjulspringande och gallerbitande är nästan alltid ett tecken på att hamstern är understimulerad. Ge hamstern en spännande Bur med mycket möjligheter. Grävtorn, tunnlar, klättermöjligheter. Grenar och stora stenar. Variera inredningen ofta.
Ta ut dagligen i en rolig spännade och varierande lekhage. Variera inredningen i lekhagen,Det mesta går att använda som leksaker i hagen. Kartonger, vanliga leksaker til människor. Burkar, toapappers rör mm. Bara fantisn sätter gränser.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

En bebis på 10 veckor tycker inte jag ska springa i ett Hjul i fyra timmar. Den ska vara ute och röra på sig på ett helt annat sätt. Klättra på saker, sniffa på saker, upptäcka nya ställen, gräva. Visst kan han väl springa en stund i hjulet också.
Man säger att i de vilda så springer de si och så många mil per natt. Jovisst gör de det, och vi kan aldrig ersätta det.
Men samtidigt som de springer i de vilda så upplever de också olika saker, de springer i olika terränger, olika underlag, luktar på olika saker, stannar för att undersöka.
Ett Hjul i en Bur är en statisk handling. Det leder ingenstans, hamster upplever ingenting och den får inga nya intryck. Dess blick blir fixerad rakt fram och den springer bara på.
Som en människa på en löpband, eller motionscykel. Det händer ingenting men man får motionen.
Han va bara några veckor när jag fick honom så då hadde han inget Hjul! Han bodde förr i en stooor plast låda när jag hämtade honom :) inredningen är svår att ändra på men lite kan jag göra och jag ska lägga till en sten som du sa! Han har 3 rör i botten ;) 2 som sitter i hop och 1 toarulle :) och i sina 2 hus han har så är det toapapper i :) för bomull sa någon va absolut livsfarligt!Han har också ett favo rör som går utanför buren till 2 våningen och 1 våningen :D och han älskar att gräva i sin toa :)
Han får ju motion också och rör på sig mycket då med! Han ska få ett nytt Hjul att få sprina i lite iallafall! Och jag ska få tag på sten,många rör, Jord? Vad för sorts? , och någon klätter sak…måste fundera på det XD En gång till min dvärg hamster så satte jag en Sån där kolv ni vet i topoen av hagen till botten och då hadde han på något sätt klättrat upp på den och rymt! Men vi hitta honom som tuuur' :D aen dess har jag varit rädd för att sätta klätter möjligheter vid väggen av lekhagen! :O
Jag vet vilken Bur du har, men du kan väl plocka in lite tjockare grenar och vanliga kvistar och sätta in i buren? De måste inte ligga på planen, de kan gå från varje våningsplan til ett annat osv. Du sa att han gillade gräva, hur mycket spån har du? Lägg in kanske 10 cm och se om han gräver. Sätt också in en plastbytta med jättemycket Sand i, vad använder du för Sand? Jag har gjort så och jag har 3 cm Sand i den. Plocka en gren från ett äppelträd eller så, och ta inte bort bladen. Han kanske gillar att äta de. Sätt in ex pringlesrör, strö ut maten istället för en skål osv.
Finns mycket man kan göra.
I rasthagen så sätt stora saker som tak, jag har en whiteboardtavla och en sån anslagstavla på min, han kan inte rymma. Han har många leksaker han kan klättra på, skokartonger, rör, Hjul osv. Sätt in så mycket du kan :) Låt honom få det lite klurigt att kunna komma fram någonstans.
Toppen tips tack ;D Jag kan inte direkt ha 10 cm .. :| men jag kan ra lit extra!! Och jag har en hamster toa… Ett lock och en botten så det får bata plats kanshe 1-1/2 cm!!? Och om jag skaffar en annan större hur aka han nomma upp? Jag användef hamstersand från Djuraffären :)
Har du toalätt som underlag?
Men du kan ha både toa och plastlåda :) Du behöver inte oroa dig om hamstern inte kan komma upp, han kommer klättra upp.
Om du använder toalätt skulle jag rekommendera STL-strö om det nu går att köpa där du bor. Det är väldigt billigt så man kan verkligen slöa med det och det är hyffsat grävvänligt, men inte lika bra som kutterspån.
#42 Unga hamstrar brukar springa mycket i hjulet, men enligt min erfarenhet iaf så springer de inte så mycket i hjulet när de är vuxna, vissa slutar nästan helt. Om de var ett riktigt beroende, alltså ett problembeteende/sjukt beteende tror jag inte det skulle växa bort på det sättet.
#42 jag förstår inte vad du menar? Jag ska nog ha en glasslåda som du säger :) men det där " toalätt" är det menat att jag ska ha det under hamster sanden i toaletten eller i "glasslådan?" Är det som hamster Sand? Kan man ha jord i glasslådan? Vad för sorts?
#42 nu fattar jag men Han har inget Hjul nu han är för liten och när han blir stor nog :), så ska han bara ha hjulet i lekhahagen ;)
toa-lätt är ett burströ. Set ut som pellets och är gjort av papper.
I toalådan (glasslådan) kan du ha hamstersand, kattsand eller sandlådesand (köps på säck)
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag tror du har spån.. På granngården kan du köpa en bale spån för 79 kr. Mycket spån och man kan slösa mycket. Annars kan du köpa STL-strö, 10 kg för 49 kr (http://www.granngarden.se/product/papperstr--stl-pro-10kg--) kan du också slösa mycket.
I glasslådan ha samma Sand du har i toaletten. Eller ha spån där i om han gillar att gräva. Eller så kan du ha jord, vanlig jord man har i krukan.
#47 Ok tack så Mycket ;D
#48 Jag har mycket spån hemma :D och jag ska nog försöka med att köpa jord( blommkruka jord) Och sätta i en rektangular lite lagom djup plast låda :D Tack ör Hjälpen :)