Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1110 ggr
Zizza
0

Hjul till hamster?

Hejhej!

Tänkte bara höra vad ni tycker om Hjul till Guldhamster(hamster allmänt)?
Har hört att de endast kan bilda stress/störningsbeteende hos hamstern som ett "tvångsmässigt" beteende?

Vet inte om detta är endast svammel :) Så ni får gärna upprätta mig om fakta! :)

Mvh Sanne

Mvh. Sanne & Djuren

Frosstis
0

Jag har haft det i buren 24/7, men inte längre. Det kan bilda sk hjulberoende, att de känner att de måste springa hela tiden, spring spring spring. Dock är inte min hamster så, men det finns många andra sätt att aktivera sin hamster på så jag har endast Hjul i rasthagen :)

gulzebra
0

Min åsikt kring Hjul kan i stort sett sammanfattas med "hjul är skit" :P Det finns i mina ögon inga som helst fördelar med Hjul annat än för hamstrar som inte får sina behov tillgodosedda vilket i mina ögon inte är en anledning till att skaffa Hjul utan snarare till att förbättra sin hamsters levnadsvillkor eller låta bli att ha djur alls. Har man bara hus, Hjul och kanske ett rör om hamstern har tur så är det ju inte så konstigt om hamstern verkar gilla sitt Hjul om man säger så.

Jag tar naturlig aktivering före Hjul any day. Födosök, grävmöjligheter, möjlighet att springa och faktiskt komma nånstans, att få jobba för bomaterialet efter rengöring och inte bara få det serverat, hellre det än ett sketet Hjul.

Däremot blir Hjul finfina klätterställningar om man fäster de så de inte snurrar, men det väger inte upp för deras dåliga sidor imo :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Cafesinner
0

Jag har Hjul till min men dessutom stor Bur med mycket gräv/klättermöjligheter, motionsboll som han får springa i rätt ofta runt i lägenheten ( det älskar han) samt att jag tar ut honom själv hos mig i sängen osv :) Tar ut hjulet ibland också.

luddtott
0

Även jag har boll, stor duna Bur och min hamster får altinera mellan buren och en stor samlalåda det o han blir gossad med var dag.

Jag har haft ganska många hamstrar och som vi vet är dom individer…somliga har sprungit en hel del i hjulet andra har knapt använt det…

Så visst självklart ska hamstern vara ute ur buren så mycke som möjligt och få så mycke stimulans som möjligt men dom är nattaktiva så en del av tiden dom är vakna sover vi juh. Så jag ser det såhär: i det vilda springer hamstern flera km per natt har jag läst. Så det är inte så konstigt att vissa har en väldig massa spring i benen… Min hamster får vara utanför buren flera timmar i en låda där han får leta mat klättra mm sedan spenderar han delar av natten i buren där han har Hjul samt han behöver klättra för att komma till matskålen han har även grävmöjligheter. Jag ser hjulet som ett komplement. Men jag ser samtidigt att olika individer har olika behov en del klarar sig bra utan Hjul får dom lite grejer att klättra på o leta lite efter mat mm så funkar det jätte bra andra har mer spring i benen…jag provade att ta ut hjulet o satte in en grej att klättra på resultatet: vansinnig hamster…trodde inte min hamster kunde se så grinig ut!

…så jag tror lösningen är sunt förnuft…

somliga av oss gillar att springa andra gillar att göra annat…o en del är soffpotatisar…min erfarenhet under åren är (hur fånigt det än låter) att det är samma sak med hamstraran…

hade en han sprang i hjulet ca 20 min sedan välte han det gnagde lite på det o gick sedan in o la sig o sov…som sagt individer