Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1978 ggr
Camilo araya
0

Hamster/guldhamster frågor

Hej! Jag heter camilo araya och är 12 år gammal. Jag har en guldhamster (hona) och 2 st stskon dvärghamstrar (hona och hane). Jag har läst väldigt mycket om hamstrar, gått till bibliteket och lånat böcker om hamstrar ich läst på internet. Men det finns frågor jag undrar över fast inte står i böckerna eller på internet. Så jag hoppas att ni kan svara på dem här frågorna:) 1: kan hamster syskon para sig och få kull??? 2: min guldhamster klättrar väldigt mycket på buren och vill ut därifrån, kan det bero på att den är ensamm eller mårdåligt??? 3: kan jag köpa en ny guldhamster och lägga den i buren där jag redan har en hamster utan att dem börjar att bråka??? Snälla kan ni svara på dem här frågorna!!! Snälla jag behöver veta det här!!! Tack:)

lilyflower
1

Hejsan! :)

1. Ja de kan para sig och få kull. Du bör ha dem i separata burar och kanske köpa andra dvärgisar (en hona och en hane) att ha tillsammans med de du har nu (honor och hanar för sig, eller ha hanen ensam då hanar KAN bråka om revir).

2. Din hamster vill nog helt enkelt få komma ut och leka! Bygg en lekhage åt den, lägg i lite leksaker och låt den leka av sig. :) hur gammal är hamstern? Vissa hamstrar gillar att komma ut och springa runt i en hamsterboll på golvet, se bara till att bollen är stor nog.

3. NEJ. Du kan inte ha två guldhamstrar tillsammans, de är strikt ensamlevande djur och om du har två kommer de sannolikt att bråka tills den ene dör.

Hoppas det hjälpte! :)

[Marro98]
0

**1: kan hamster syskon para sig och få kull???
**Ja det kan man men det är inget jag rekomenderar.

**2: min guldhamster klättrar väldigt mycket på buren och vill ut därifrån,
kan det bero på att den är ensamm eller mårdåligt??? 
**Guldhamstrar är solitära djur. Den kanske är underaktiverad? Kanske lite roligare leksaker. Du kan också byta Bur eftersom att gallerburar inte är så bra :/

3: kan jag köpa en ny guldhamster och lägga den i buren där jag redan har en hamster utan att dem börjar att bråka???
Guldhamstrar är somsagt solitära djur & ska inte ha någon burkompis då dom slåss tills den ena dör.

Scorpio97
0

1. Syskon kan para sig med varandra, har levande bevis härhemma (; Så du bör sära på dom och köpa två ungar fårn uppfödare, så du kan ha honorna för sig och hanarna för sig. Att sätta ihop ungar eller vuxen+unge brukar gå bra (:

2. Om du har gallerbur så rekommenderar jag att köpa en annan. Hamstern klättrar/gnager gärna på den, och kan då skada sig. En SAMLA-låda från Ikea (kostar 140kr, största storleken), ett akvarium/terrairum eller dunabur är bättre. Förmodligen så är har den lite tråkigt, prova att ge den nya leksaker eller låta den springa fritt längre än vad den brukar. Toarullar (gärna med lite papper kvar) är väldigt roliga leksaker.

3. Guldhamstrar ska bo ensamma, annars kommer dom döda varandra.

//Jessie

Camilo araya
0

Tack så mycket för svaren, det har hjälpt mig:) och jag ska se till att den är ute från buren mer, har mer leksaker som hon använder:) tack.

Camilo araya
0

Men finns det någor sätt att kunna lägga en guldhamster i buren där jag redan har min hamster utan att dem kommer att bråka?

[Marro98]
0

Nej. Guldhamstrar ska somsagt inte vara med andra hamstrar. Honan & hanen får endast träffas vid parning.
Dvärghamstrar kan ju dock vara fler. Men i vissa fall bråkar även dom.

Scorpio97
0

#5 Guldhamstrar lever ensamma, även i naturen. Dom kommer döda varandra om du försöker sätta ihop dom. Det är lag på att guldhamstrar över 8 veckor (?) ska leva ensamma. Enda untantaget är vid parning, och även då kan dom slåss.

//Jessie

DenLillaTofflan
0

http://www.youtube.com/watch?v=N2InTJfxDuU

Men varför bråkar inte domma tre med varandra?

Synd om hamstrana i videon jätte litet Hjul också Gråter

Frosstis
0

#8 de ser inte så gamla ut. Antagligen bråkar de senare när de blir äldre. Eller så är de kompisar, vilket inte är så troligt.