Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1224 ggr
_Charlie
0

Byggt bur, är den ok?

I morgon ska jag åka tillbaka ner till djuraffären och se om min pojke finns kvar, gör han det får han följa med hem. :)

Jag vill bygga en Bur i min bokhylla som står bredvid min säng. MEN, jag är osäker på om jag kan sova med honom bredvid mig, det var så länge sedan jag hade hamster i sovrummet så jag minns inte.

Jag vill därför prova att ha honom bredvid mig innan jag sätter igång och bygger något som jag kanske inte kan använda senare, och har därför ordnat en provisorisk Bur som ska användas till detta.

Observera att buren bara är provisorisk som sagt, det är ingen "för resten av livet bur". Hans permanenta Bur kommer bli stor och fylld med upplevelser. ;)

Måtten är 37x59 cm, den stora bunken är för sandbad, vattenflaska ska jag köpa i affären.

Behöver tips på om något saknas, om jag ska ändra något, osv.

Kort och gott, behöver jag lägga till eller ändra på något för att den ska passa som en provisorisk Bur ett litet tag?

Anonym
0

Jag tycker att den funkar :)

Twisted_T
0

Jag tycker den ser väldigt liten ut även som provisorisk Bur tyvärr.. När de är små så har de ofta väldigt mycket spring i benen och det blir så väldigt instängt för en liten rackare med mycket spring i benen att vara i denna Bur. Tror det blir jobbigare för dig att sova i samma rum som hamstern om han har en liten Bur än om han hade fått en större Bur. För att hamstern också skall känna sig trygg när den kommer hem är det bäst om man försöker hålla sig till så få burar som möjligt. Annars blir det mycket stress om han går från en Bur till en annan och måste lära känna ett nytt ställe, nya burar och dig på samma gång.

Så jag hade tipsat dig om att göra en större Bur till han för din egen- och för hamstern bästa.

Detta gör du ju såklart vad du vill med, det är bara mina synpunkter.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

_Charlie
0

#1 Vad bra! :)

Jag tycker den ser otroligt liten och undermålig ut men jag vill inte lägga massa pengar på den på inredning och detaljer när den bara ska användas kanske inte mer än en vecka eller två, så jag tog vad jag hade hemma. Ju mindre jag slösar på denna, ju mer pengar har jag till att göra den permanenta buren ett paradis för honom. ;)

_Charlie
1

#2 Ytan på buren är 0,21 kvadratmeter, det är nästan dubbelt så stort som lagens minsta mått. Så SÅÅÅ liten kan du väl ändå inte säga att den är? ;)

Twisted_T
0

Jag förstår dock helt tanken med att du vill känna efter hur det är och hur mycket en hamster låter. Men går det ej att flytta hyllan till ett annat rum om du verkligen skulle känna att det inte fungerar? Oavsett vad så tänkte du ju ha en större Bur till han vad jag förstod det som när jag läste texten?

// Linn

_Charlie
1

#5 Tyvärr kan jag inte flytta hyllan till ett annat rum om det skulle vara så att jag inte kan sova bredvid honom, just därför vågar jag inte göra något innan jag vet hur det är att ha honom så nära. Jag vill allra helst ha honom så nära då jag tycker det blir mer personligt.

Därför vill jag inte heller lägga ner massa pengar på den provisoriska buren. Jag kan förstå din tanke om att det är stressigt att byta Bur, men å andra sidan flyttar hamsterungar först från mamman till en gemensam Bur med sina syskon av samma kön, och bara någon vecka efter flyttar dom till ett nytt hem.

Jag vill ju såklart inte skada min hamster på något vis, men jag känner att detta är enda sättet för mig att känna efter var jag kan ha honom. För lägger jag massa pengar på en ny provisorisk Bur, så vill jag inte bygga den riktiga buren för det blir så mycket onödiga pengar.

Twisted_T
0

#4 och #6 Jag går inte efter minsta lagliga mått för det minsta lagliga måttet enligt mig är helt oacceptabelt. Jag själv har minsta buren på 75x40, om jag nu säger rätt. 75cm på längden och 40cm på höjden. Sen har jag två st större till mina andra två. Jag säger inte att du gör någonting fel eller dyl. nu du väljer ju som sagt själv hur du vill göra. Jag bara säger att det kan vara svårt att avgöra hur en unge beter sig i en större Bur om du testar i den buren först. Sen är det ju utevistelsen som spelar stor roll med för hur mycket energi han/hon kommer att ha.

Jag förstår helt tanken, men om du nu vill prova att ha han där först så hade jag nog satsat på att försöka bygga ut buren en liten bit om det hade gått. Sen har det ju såklart med andra faktorer att göra med, som att låta han springa av sig utanför buren. Det kan ju göra mycket det med. Men är buren 37cm på längden eller 50cm?

// Linn

_Charlie
0

Jo jag förstår dig absolut, och jag håller med om burmåtten. Buren jag kommer bygga om allt går bra kommer vara i 2 våningar och varje våning kommer vara 80x40 cm.

Det går tyvärr inte att bygga ut den något, det är ett nattduksbord jag vält. Den är 37 cm på kortsidan och 59 cm på längden.

Twisted_T
0

#8 Jaha. Ok då förstår jag. Jag tänkte mig helt fel mått då, plus att den ser väldigt liten ut på bilden. Kan ju se mindre ut på bilder än vad det är ofta.

Jag håller fast vid det jag sagt såklart, att det är tryggare att ha en Bur genom hela tiden helst. Speciellt om det är från djuraffär då de ofta är ännu mer otrygga. Men jag förstår tanken på samma gång som sagt.

// Linn

alfred.
0

Du kanske kan köpa en samla låda från ikea istället? Den på 130L kanske? (vet inte de exakta måtten)

Charlie2006
0

Tycker den funkar bra som provisorisk Bur. :) Många som har den storleken på Bur hela livet, bl.a jag själv har det till några av mina då dom bor i antonius lådor. Tro det eller ej, mina trivs med dessa burar. Sen får mina komma ut många timmar/dag.

Sen vill jag inte uppmana folk att nu ha ex antoniuslådor om man bara har 1-2 hamstrar. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Evovva
1

Mina har fått byta burar vid flera tillfällen och dom har bara tyckt det varit kul att ha nytt att utforska. Så jag tror inte alls att det är stressande för en hamster att byta Bur.

LinneaJohaanson
0

Jag tycker det verkar som en bra Bur! Som Frida säger så är det ju så att dom flesta hamstrar lever på mindre yta och även mina bor i antoniusburar som är mindre och dom stormtrivs! Har haft större burar men bytte tillbaka då dom trivdes bättre i antonius!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Twisted_T
0

Ja det är ju självklart olika. Har testat mindre burar till mina och de trivs inte alls och står bara och hoppar hela tiden. Men det är ju olika. Hade jag haft många hamstrar så hade jag ju sett till att ha de mindre burarna till de hamstrarna som är ok med en sån Bur.

// Linn

_Charlie
2

Tack för alla svaren! Lillpojken sitter nu i buren. Jag själv trivs inte alls med den och kommer köpa virke till en ny i morgon. Så får det bli. :)

Cafesinner
0

Jag blir som djurvårdare lite upprörd när människor använder djurskyddslagen som "ursäkt". Måtten enligt lagen är sjukt små faktiskt, för de flesta djurarter. Det är liksom inte mått som rekommenderas utan mått som ligger precis över gränsen för djurplågeri. Försöker inte hinta till någon specifik person här inne, ville bara uttrycka min åsikt. Hurvida buren duger temporärt beror ju på hur länge han ska bo i den, hur mycket han rastas och naturligtvis måste han ha ett Hjul. Bra att du ska köpa nytt.

_Charlie
0

Hjul ska väl inte ges före 5 månaders ålder, och isf enbart sättas ner en stund varje dag, inte ingå i den permanenta burinredningen?

Cafesinner
0

Det har jag inte hört något om. Det är aldrig någon som sagt något på de miljarder bilder jag lagt ut på min lillkilles Bur iaf. Han skulle bli tokig om han inte hade det att springa i. Tar bort det ibland och då drar han ur stoppningen ur sin bädd och grejer på natten :P heltokig.

_Charlie
1

#16 Som du kanske minns (vi har tjaffsat om det inne på mif Flört) så förespråkar jag ALLTID stora burar, och skulle som sagt aldrig ha en sån här undermålig Bur som permanent boende till en hamster, men är det frågan om en kort tid kan jag tycka att storleken på buren som ändå är nästan dubbelt än minimum inte borde vara det man hakar upp sig på.

Men nu ska han som sagt få en ordentlig Bur i morgon, med 2 våningar och massa härligheter i. :)

Charlie2006
1

#17 Det stämmer, Hjul rekommenderas inte förens 5 månaders ålder, då ryggen kan förstöras.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

_Charlie
0

#18 När jag visade upp buren vi hade till dvärgen inne på dvärghamsterifokus var det det första alla skrev "TA BORT HJULET!" så jag antog att det är samma för guldhamstrar och köpte därför inget Hjul till honom ännu. :)

Jonaflax
0

Om du har gott om plats och gillar stora burar kan jag varmt rekommendera Detolf vitrinskåp. Kan fyndas på Blocket för 200-300:- Skruva bort dörren, lägg skåpet på rygg och komplettera med nätlock. Finns bild i burartikel-tråden.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

_Charlie
0

#22 Tack för tipset! Har dock sett det innan och jag blev inte så förtjust i den. Dels tycker jag nätlocken förstör så mycket av utseendet, och dels är den för lång. Men tack ändå för tipset. :)

Jonaflax
0

Ja, det krävs ju utrymme på längden. Jag har den ovanpå två stora byråer. Har fantiserat om att man skulle kunna ta hjälp av en glasmästare att göra flera runda hål i glasdörren istället. Det skulle vara snyggt, och om man gör hålen på avstånd från metallstängerna så behövs kanske inte ens nätet. Akvarier är också bra. Brukar gå att hitta i alla möjliga storlekar, och ibland riktigt billigt.

_Charlie
0

#24 Du skulle kunna byta ut nätlocket mot plexiglas och borra små hål i glaset. :)

Taket på buren jag ska bygga i morgon kommer bestå av en valnötsskiva som har fyrkantiga hål över hela skivan, på så sätt får han massor med luft och jag behöver inte skaffa nät. Får dock inte placera några höga möbler på översta våningen så han inte riskerar att ta sig ut genom hålen. Framsidan ska vara plexi som jag kan öppna med gångjärn har jag tänkt, vi får se hur det slutar. :)

Jonaflax
0

Det låter som en snygg och bra lösning.

_Charlie
0

#26 Jag tror med det! Vi får se i morgon! :)

mandyosv
1

Ryggen förstörs inte om hjulet är tillräckligt stort så att hamstern kan vara rak.

En hamster i det vilda springer flera kilometer per natt och det kan den inte göra runt runt i en Bur.

Man får hålla koll så att hamstern inte skapar ett beroende av hjulet, men sent på kvällen, (runt denna tiden) så är det inte mer än rätt att sätta in ett Hjul.

Tre månader brukar jag säga. För innan det ska det vara spännande i den nya buren.

Man ska ha mycket strö i buren så hamstern kan gräva och gräs är utmärkt bomaterial och mer naturligt för hamstern att boa med.

Din Bur passar nu i början alldeles utmärkt! Fin stege du gjort upp där =) Vill se bilder på din nya Bur sedan!

MAN MÅSTE TA HÄNSYN TILL EN HAMSTERS BEHOV: SPRINGA

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

LinneaJohaanson
0

Själv skulle jag aldrig ha Hjul till mina hamstrar, mycket bättre att få springa vanligt istället för i ett Hjul och dom flesta blir som besatta och bara spriner, springer och springer!

Men det kanske bara är jag som är emot Hjul! Tungan ute

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Roonja
0

Jag har Hjul till nästan alla mina hamstrar. Skrattande Alla får vara ute 1 timme var. (jag har 40 hamstrar, därför får de inte 2 timmar). Men jag har HjulSkrattande Dock stora Hjul. Jag kan själv ha Hjul till små bebisar.

Men då har jag riktigt STORA Hjul. Så det är som att springa på marken ungefär. Bara för att de ska få springa som i det vilda. Glad Jag är inte imot Hjul. Tvärt om. Jag rekomenderar HjulGlad

#29 Du är inte den ända som är emot Hjul. Det finns många. Jag är imot Hjul, som är för SMÅ. Men inte stora Hjul. Glad

#28 Håller med. Glad