Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2247 ggr
jacob77
1

Hjälp!

jag vet inte vad jag ska göra med min Dvärghamster. Jag har haft den i några månader nu och den är en Robrovski(tror det stavas så) och den är fortfarande inte tam. Jag försköker hela tiden men den är forfarande hysteriskt rädd för min hand. den var 6 veckor när jag fick den. Ett tag kunde den äta från min hand om jag var helt stilla och jag gav den lite mat varje dag. Men sen försökte jag ta upp den och hålla i den. sen har jag försökt hålla den lugn medans jag håller i den. men det känns som om den bara blir räddare och räddare. Snälla vet någon vad jag ska göra för jag tycker så synd om hamstern när den är så rädd.

Royalz
0

Tyvärr är ju inte robbarna några speciellt gosiga djur som blir så tama. Om du ville ha en hamster att mysa och gosa med som är tam skulle du nog sattsat på en guldhamster alt en vintervit dvärghamster istället :)

jacob77
0

Ja men kan den inte äns lära sig att inte vara rädd för handen

Anfa
0

Som sagt så är robbarna svåra att tämja, men jag tycker att det låter bra som du gör, att lugnt sätta ner handen med lite godis :)

jacob77
0

mm men man börjar tappa tålamodet efter en månad

Saraah-s
1

du skulle ha kollat upp och läst på hur robbar är innan du köpte den

http://www.scattred.snabber.se

jacob77
0

om nu hamstern har fått ett jätte dåligt untryck av min hand, finns det nån chans att den vinner fortroendet för min hand igen.

jacob77
0

put

Sara87
0

Det du kan göra är väl att försöka vänja dvärgen vid dina händer, det blir mycket jobb. Du får sitta med handen i buren långa stunder varje dag skulle jag tro, för som sagt så är robbar inte de sällskapligaste av dvärgarterna tyvärr för dom är hemskt söta!

jacob77
0

okej tack jag ska försöka men hon vaknar tidigast 7-8 och jag vill inte väcka honne för det är väll inte bra.

Sara87
0

#9 Nån gång då å då är inte hela världen.

Men låt henne vakna innan du börjar greja så hon inte är nyvaken å grinig ;) Om du inte gjort det redan så bjud henne på godsaker.

jacob77
0

ok tack för alla svaren :)

Bellen
0

Aså den kanse behöver en kompis…..

elr ha mat i fingrarana elr nåt sån min kompis har haft en otam men nu har den blivit snällare men snart ska den ändå dö men ha tålamod.

annars lämna den till en djuraffär

jacob77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

a jag har hört att dom vill leva i grupp, men funkar det om dom är så gamla och att dom inte kommer från samma kull.

En annna fråga den här buren är väll inte tilräckligt stor för 2 hamstrar.

Alexandra-S
0

Jag hade en liknande Bur förut, och min hamster var otam. Och sen började jag tröttna på att allt spån åkte ut, så då köpte jag en dunabur (plast). Och dom har ju så stora öppningar i taket, så man kan ta upp hamster i handen och hålla i den i buren i fall att den skulle hoppa ut och så, så det vart mkt lättare med större öppning! Nu är hon jättetam!

Fast det är kanske inte så, men jag tyckte det var lättre att få dom tama med en dunabur.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

kajsa_karin
0

Din Bur är inte för liten för två robbar.

Skulle skaffa en kompis till den.

jacob77
0

ja men ska man inte ha 2 saker av grejorna satt dom inte börjar bråka?

Saraah-s
0

nej.

http://www.scattred.snabber.se

jacob77
0

så det finns ingen chans att dom börjar bråka om t.e.x både vill springa i hjulet samtidigt

southdakota
0

Risken att dem bråkar finns nog alltid. Men ja, man brukar rekommendera två av varje sak när man håller flera tillsammans. Flört Men om du köper en ung kompis till honom ska det nog gå bra, låt dem träffas utanför buren först på till exempel soffan.

[GlittriGris]
0

det blir lite lättare att tämja om man inte har så stor Bur så handen inte jagar  hamstern då är det klart att den blir rädd för handen om den blir jagad av den,.

Adina
0

Men ska man få den så tam som möjligt ska man väll inte ha en kompis ?

Nicolina
0

Robbar är flockdjur och vill gärna leva i par. Så köp gärna en liten kompis till den av samma kön då jag antar att du inte vill ha bebisar med jämna mellanrum, vilket också är väldigt slitsamt för honan.

Ett akvarium eller en bur av modell Duna-bur är mer passande att ha en Robbe i än en gallerbur med små öppningar. Robbar kan tom vara så små att de kan klämma sig ut mellan gallret. Hjul kan du skippa till Robbar, men gärna ha två matskålar och två hus och två sandskålar, speciellt i början vid ihopsättnngen av djuren som sker på neutral plats i ex en låda och sen ner i en nydiskad och ren Bur som inte har lukter från ngt djur.

Robbar brukar jag kalla för "prydnadsdjur" att ha mer att titta på för att de är så söta och roliga att studera beteende på. De blir väldigt sällan så tama att de går att ta upp och ha i handen där de sitter stilla. Ofta får man med skicklighet nypa tag runt dem för att kunna hantera dem, för de ålar sig ur alla möjliga grepp och är ju små och snabba som sjutton.

Detta är dock inte djuraffärer så bra att informera om, att den söta söta lilla mini-minihamsterns är mer ett litet levande sött prydnadsföremål än det är att hantera och gosa med.

pigelina
0

Min Robbe Zingo bler rätt tam:) Han kunde sitta stilla i min hand ifl det låg en godis där och då kunde man lyfta han till tex en låda medans jag städa och det han va mäst oräd av als var min kamera;) även om det kom en blixtObestämd

Men viste inte att det var en robbe för det sa dom inte i djuraffären kolla i min hamster bok när jag kom hem;D han liknade på pricken en robbe och han va miniliten, för min kompis köpte en dvärghamster samtidigt och den var större(en vintervit:)

Säjer bara lycka till:D

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Anfa
0

Det kan väl ta längre tid än 1 månad att tämja en hamster?

[CeKa]
1

Jag är inte så bra på dvärghamstrar, men lugn och tålamod är det enda råd jag kan ge.

Alla djur är olika när det gäller vad de tycker om och hur tama de blir. En del har inga problem med tilliten, andra behöver längre tid på sig att bygga upp ett förtroende och kunna lita på "sin" husse/matte. Andra blir aldrig HELT tillitsfulla utan förblir lite reserverade.

Man får ge sitt djur tid och försöka att inte stressa på processen. Det är lätt att bli frustrerad, men att den har svårt för att bli tam beror ju inte på dig utan djurets personlighet. Jag hade ett marsvin en gång som bara hatade att bäras, även korta sträckor, och när han blev buren bet han till hårt i min axel. Jag har fortfarande ärr… Den rädsla han kände kunde jag inte få bort utan jag fick ta honom för den han var och försöka minimera bärandet och skydda mig själv så gott som jag kunde.

Jag hoppas att det ger sig med tiden och att din hamster blir iallafall lite tam. Det gäller att se de små framstegen. Blir den iallafall lite tam (i våra ögon) kanske det är just så tam som den kan bli! Glad

Lycka till!

benjawan
0

sådär är det oxå för mig!! fast jag har en guldhamster har haft han i snart 1 år nu köpte han på djurmagazinet när han va 6 mån. och på djurmagazinet sa dom då att han har rymt 3-4 ggr så dom fick byta Bur men jag brydde mig inte då :S jag ville ha han jätte mycket så vi köpte han och nu känns de som att han aldrig kommer att vara tam Gråter….

(bilden på Lakrits när han va 6-7 mån!) ^^