Upphittad dvärghamster - i vardagsrummet O.o
Ikväll hände något ytterst märkligt O.o Jag låg i soffan och tittade på film som gick på tv, fästmannen satt i sovrummet och pluggade. Plötsligt ser jag i ögonvrån någon litet pälsboll som kilar över golvet. Vänder mig om och ser den en kort sekund innan den försvinner. Vad sjutton? En mus? Nej, den va alltför rund och gråaktig och såg inte ut att ha svans. Försökte leta efter den men hittade inget. En liten stund senare ser jag den igen! Och då kilar den ut i köket, med raketfart xD Jag tänkte att jag måste ju försöka få tag i den innan illrarna vaknar och känner doften eller hör den. Fångade in den med en håv och pringles burk då jag var osäker på hur pass "tam" den var. Underbart söt liten boll som var helt skräckslagen, antagligen pga av all iller doft som är starkast i vardagsrummet x) Min fästman ringde sin lillasyster som tidigare haft dvärghamster själv och frågade om hon hade buren kvar och om vi fick låna den tills vi hittat ägaren eller ett nytt hem åt sötisen. Tills imorgon får den bo i en Ikea samla låda där jag lagt i sönderrivet papper, klippt sönder en mjölkkartong som bolåda och stoppat i sönderrivet tidningspapper, en liten skål med gurkbitar och en liten skål vatten. Gurka var det enda vi hade hemma som jag kunde komma på att den faktiskt kan äta O.o En spännande kväll, så nu sitter man helt super pigg pga action som hänt och ändå ska man försöka komma upp tidigt för att gå på illerträff imorgon xD
//Belinda aka Zandrama

men oj…har du några spekulationer om vart den lilla kan ha kommit ifrån ???
You can't spell Bitchy without Itchy
Oj! Haha. Hur har detta gått till? :)
Jag har ingen som helst aning vart den kan ha kommit ifrån xD Vi bor på fjärde våningen i ett trapphus med inglasad helt tät balkong, så Min enda gissning är att något grannbarn tröttnat och slängt in i brevinkastet då alla grannar vet att vi har illrar :/
//Belinda aka Zandrama
Men jösses! Jag hade också blivit förvånad! :P Sjuka människor som gör så, om det är så. Du får berätta hur det går! :)
// Sofia
Men jösses! Haha. Vilken grej. Även om det så klart inte är alls roligt om hamstern blivit dumpad. Tur ni va hemma och såg den lille och att ni tar hand om den tills den hittat hem.
Inget man är beredd på att hitta i sitt vardagsrum direkt :-P
Köp inte bolådematerial. Det är inte särskilt bra. Mycket bättre o billigare om du river toalett- eller hushållspapper :)
Ah! Då blir det toa papper ^_^ Vad ska man ge dom för mat? Är hamsterblandning särskillt bra egentligen? Ska man ha spån som botten material eller nåt annat? :)
//Belinda aka Zandrama
Hej!
Spån går bra. Eller Toa-Lätt. Lättströ (rivet pappaer) från Granngården går också bra.
Jag ger mina kaninfoder! Mycket bättre än alla hamsterblandningar. Rabbit Royal och Alfalfa Rabbit lika delar. Hamster Complete är ett bra Foder annars. Undvik hamsterblandningar med torkad frukt/mycket färgglada majsprylar.
Undulatfröer, parakitblandning eller liknande är också bra att blanda in.
Hundfoder eller annat med animalisk protein! Jag brukar köpa Doggy, finns på Konsum.
Annars broccoli, frysta ärtor, maskrosblad.
Inte avocado, citrusfrukter, stenfrukter.
Lycka till med lilla inkräktaren!
Vilken överraskning! :-)
/Ingunn

Fick ju precis ditt pm. Helt galet ju! Har man inga hamstrar så borde man bli bra förvånad om nån dök uppi vardagsrummet!!
Men verkligen hemskt om någon slängt ner den i brevlådan. Hade nog ringt på alla dörrar och frågat ut folk och sett ifall någon såg skyldig ut eller erkände.
Nämen, vilken överraskning! Kan bara tänka mig hur jag skulle reagera om en dvärg kom springande över golvet här hemma… Haha! 
Förövrigt håller jag med Ulrika, skulle också ringt på och frågat ut. :)
// Lise
When nothing goes right, go left!

Och en liten robbe var det ju!
Haha, undrar hur den kom in… Iaf så kan man ju köpa en sådandär "snäll" fälla om ni misstänker att det finns fler ;P Annars säger jag lycka till och hoppas att det går bra med den där lilla ligisten till hamster!
Herregud villken udda händelse! Lycka till med h*n nu!
Men oj, vilken galen överaskning! 
Vilken udda överraskning! tråkigt om någon dumpat den bara som sagt..
Kan ju vara så att den rymt från nån granne och tagit sig in i er lgh via ventil eller fläkt, vilket jag har hört andra göra. Finns en tråd här vet jag om en hamster som rymde från en lgh och kom till en anna genom köksfläkten om jag inte minns fel.
Snacka om förvånad man blir. Hoppas den mår bra 
oj.. var det en robrovski? stackarn inga vänner :(
Har du köpt något än? Men som sagt:
rivet toapapper = bomaterial
du kan använda spån, toalätt, alspån, stl-strö m.m. allting funkar, förutom rivet tidningspapper ;)
Sand älskar dvärghamstrar!
om jag var du skulle jag gått och ringt på alla dörrar och skrivit upp en lapp vid ingången att du hittat deras hamster..
lycka till med busingen! :)
Efter lite efterforskning och kollat runt i hela lägenheten efter ventilationer osv så har jag och min sambo kommit fram till att den endast kan ha kommit in till oss genom att någon faktiskt lagt den i brevinkastet. Då jag endast kan tänka mig att den faktiska ägaren kan ha gjort detta så vill jag inte att sötingen ska komma tillbaka till det gamla hemmet.
Iom att hamstern även verkar vara skygg och rädd av sig så fort man ens går in i rummet så tror jag inte att den kanha haft det så gott ställt i det gamla hemmet heller :(
Väldigt tråkigt, men nu kommer jag istället att knåpa ihop en annons att lägga upp här inne (vill inte göra det på blocket då man inte har någon aning om vad för sorts människor som kommer att svara)
Så, annons kommer på sötingen ;)
Här är en lite halvkass bild på raringen sålänge (det var dagen efter jag fångade in den och innan jag inhadlat spån och fått låna bur)
//Belinda aka Zandrama
Aww men lilla vännen <3 Jag hoppas verkligen någon tar sig an honom och ger honom lite kompisar. Skulle tro att han kanske lugnar ner sig om man får ingå i en flock. Supersöt och så himla bra av dig att ge honom tillfälligt hem tills han hittat ett nytt.
Lycka till!
Jättefint att ni har tagit hand om den lilla :)
Är ni helt säkra på att den inte har rymt då? De kan ju göra sig overkligt små och hus har många fler små hål och skrymslen än vad man kan tro har jag märkt.
När jag bodde hemma skulle jag slänga sopor, och döm till min förvåning när jag öppnar sopskåpet och ser att det sitter två husmöss och mumsar gamla matrester. Och vi bodde i en riktig lägenhet utan jordstampat golv ;)

I och med att hamstern är en roborovski så försök att hitta ett hem med kompisar till den. Av samma kön är ju att föredra:)
Robbar är ju den hamsterart som minst av allt vill bo ensam.
Märkliga människor ifall någon stoppat den i brevlådan:(
NAAW, lilla stackars vännen! Gud så tur att ni hittade honom!
// Nadja
haha sjukt!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Vart finns han?
Han är välkommen hit!
Det är ju bara att jag skaffar en robbekompis till honom om han vill komma hit! Dock bor jag i Uppsala!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Oj glömde ju nämna att han finns i Alby i Stockholm xD
Har dock svårt att ta mig utanför kollektivtrafiken i Sthlm :(
//Belinda aka Zandrama
Kan ju se om jag kan ta mig någonstans! Jag ska till grönan den 15 juni men det är ju ett tag dit!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#29 Ja men det hade ju varit kanon! Antar att han/hon får lite kompisar hos dig också :) Om den skulle få det optimala hemmet hos dig så kan vi vänta :)
//Belinda aka Zandrama
En liten robbe ,så söt
Hoppas h*n hittar ett bra hem
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Så bra att det går bra med den lille, döpt den ännu? :)
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
*puttar lite för denne pojken*
Säljes annonsen har visst försvunnit -.-
Men ingen som skulle kunna ge denne lille krabat ett hem?
Annars får jag lägga ut en annons på blocket då jag ska börja hyra ut rummet han just nu bor i pga seperation med min fd.
//Belinda aka Zandrama
Han kan flytta hit. Jag har en ensam robbe som säkert skulle uppskatta en kompis.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Haha men gud vilken rolig upplevelse! :)
Fattar inte hur människor kan göra nått sånt mot en liten hamster (om dom nu gjorde så ^^)
Lycka till med den lille!
Oj vilken överraskning! Snacka om oväntat besök. :) söt som bara den är h*n ju! :D hur har det gått med den lille?
Haha , skum upplevelse!
Tur att du hittade honom ändå, innan illrarna gjorde det 
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Åh, fy vilken sötnos 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Jag bor i Eskilstuna, men har en syrra som ofta åker till Stockholm och som skulle kunna ta med honom hem. Skulle även själv kunna åka in om det behövs.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Nu har jag inte läst hela tråden men toapapper är nog bättre att riva sönder än annat papper, mjukare för tassarna^^ Inte för att tjöta eller så. Tur att det var just er den kom till!
Min egen hamster rymde två våningar ner till en spisfläkt hos grannen en gång xD Så är inte så förvånad.. Den kan dessutom ha hittat hål och springor ni inte kan se. Min guldis gjorde det fast inte ens hyresvärden sa att han kan ha hittat ngt utom att ha klättrat upp i eldstaden - vilket är omöjligt. Sedan är ju dessa ännu mindre än guldisar också!
Sätt upp lapp nere vid ingången i byggnaden?! Kanske letar någon…