HJÄLP!!!
När jag skulle rengöra Opals Bur idag, såg jag att hon bitit sig igenom plasten av dunan! Hur ska jag laga detta? Hon kommer ju snart ut :O
PANIK!!!
Har gett henne massa leksaker och idag hade jag ute henne i TVÅ timmar! VAD ska jag göra?
Madsan
Nu har jag flyttat henne till en transportlåda så att hon inte kan rymma under natten :( Det är ett ganska stort hål som en 5 krona i dunan!
Madsan
Är hon såpass gnagbenägen så hade jag nog satsat på ett akvarium eller terrarium till henne.
Sen går det bra att ha henne ute i flera timmar och kanske mer i omgångar med, men tror inte att problemet med gnagandet kommer sluta för det.
Jag gissar på att hon inte trivs så bra i buren och att hon bestämt sig för att den inte passar och att hon ska ut. Varför vet jag ej, men det är helt klart inte bra för henne att vara kvar i den när hon biter stora hål.
Man kan ju alltid laga den på olika sätt(finns olika tips på forumet). Men jag hade gissat på att hon skulle få för sig att förstöra lagningen lika snabbt eller bita någon annanstans.
Vad har du för rasthage och hur ser buren ut när det gäller inredning?
vad underligt att hon aldrig bet på sin dunabur eller gallret i taket hos mig…. vad använder du för Bottenmaterial? kan ju vara någonting hon inte trivs med… har hon nått Hjul? kan ju kanske behövas om hon är såpass ivrig nu :/
Mvh Miranda
Slugawoo's Guldhamsteruppfödning
har märkt att vissa honor blir gnagarbenägna när de brunstar. de vill ut och försöka hitta en kille.
hål i dunan kan lagas på olika sätt, bla genom att med superlim limma dit en bilfönsterskrapa/isskrapa av hård plast (brukar fås gratis. kolla om nån med bil har nån liggandes). ett burklock på insidan och ett på utsidan som skruvas fast funkar också bra.
som provisorisk lösning funkar silvertejp i nån dag.
!
men ha hamstern i ett akvarium eller terraraum
Tack för tipsen!
2#, 5# Ja jag ska kolla på detta!
2# Jag rastar henne så att hon får springa och sen tycker hon om att gå i hamsterbollen i flera timmar, men ändå så har hon MASSA energi kvar.
3# Ja det är ju jättekonstigt. Hon har inget Hjul, så det kanske är det jag får satsa på!
4# Jaha det är så det är. Ja dom första dagarna gnagde hon, sen la jag in massa pinnar och liknanade som hon kunde gnaga p och då vart det lugnt ett par dagar och nu började hon igen igår.
Madsan
#6 & #7 Jag hade nog sett till att skaffa ett stort Hjul i rasthagen som hon kan springa i kanske. Och som man möjligtvis kan sätta in i buren en stund med om hon inte ger sig. Men jag hade nog satsat på ett akvarium. Har hon en stor Duna? eller hur stor är den?
#8 Det minsta lagliga är väl 18cm tror jag. Men de växer fort så jag hade ju satsat på ett större ändå. Jag har ett på 28cm här hemma och ett på 25cm. Sen har jag ett gammalt på 18-20cm någonting, men den används ej längre då det ser konstigt ut när de springer i det.
9# Ah jag ska köpa det med en gång! Nu har jag en duna. Men jag har ett Hjul till min andra hamster. Ett sådant där stort som är gult och blått! Jag testade om det passade i hennes duna och det gjorde det precis, så jag tänkte köpa ett sånt och sätta in till henne!
10# Ah ok. Jag hade ett liggandes, men det är för litet tror jag då. Det jag har till min andra hamster är 25 tror jag så jag köper ett likadant till Opal :)
Madsan
http://grand-prix.se/25301-nobby-hamsterhjul-plast-p-6325.html Är det dessa du menar? De största är 20cm. Det är alltså ett sånt jag menade som jag har hemma men ej använder. Men det funkar säkert en stund när de är små. När de är äldre hade jag nog köpt ett större (Det är ju såklart upp till dig). Det är svårt att få tag på så mycket större att få plats med i en Duna troligen så det kan ju fungera bra nu i alla fall.
#12 Aha ok jag som trodde det vart större :S NEJ vad dåligt…
Jo precis det är ju det, men nu är hon ju liten så det funkar än sålänge :)
Har du tips på inredning kanske? Känner mig lagom fantasifull…
Madsan
en liggande lerblomkruka är bra, den kan de klättra på, bo i och de slipar klorna mot det ojämna materialet när de klättrar.
en bit kartong som de kan gnaga sönder och boa med , toarullar funkar lika bra.
hängmatta av en bit från en gammal t-shirt funkar som leksak. knyt fast den i gallret. bits den sönder så gör det inget. klipp till en ny och häng in. de bitar hamstern biter av brukar de boa med. hårdare tyg som tex lakan har längre trådar och är inte så bra då de trådarna kan linda sej runt tex ett ben och ge skador. så ta ett snällt mjukt tyg.
en glassbytta tex de som rymmer en liter,med Sand el jord i så de kan gräva brukar uppskattas. jag brukar ibland så solrosfrön, havre, gräs el andra ätbara gröna Växter i jorden. när den vuxit upp ca 2-3cm ställer jag in byttan. de tom gräver upp rötterna och äter upp dom också. väldigt bra sysselsättning i några dagar.
pringlesrör kan man göra hål i kanterna och trä i snöre och hänga upp i burtaket så de får en hängbro att leka i. skär bort botten i röret så de kan klättra igenom hela röret.
ett gammalt plasthjul kan man borra fyra hål i längst ut i kanten. trä i snöre och häng upp i taket, då har de fått en gunga.
ni kan hitta på en massa leksaker av material ni har hemma.
tex flera kartonger och toarullar kan byggas ihop till en laburint.
#14 Oj vilka bra idéer. Ska testa lite av detdär :)
#13 du kan köpa det hjulet fast rått sorten den är gigantisk
14# funkar det typ med ett gammalt jeanstyg i stället för t-skjorta?? har kortat av mina jeans..
#16 Vad jag vet så är 20cm det största för Nobby hjulen. Om de inte fått inte några nya nu då…
Och ett större skulle troligen vara svårt för henne att få in i buren just nu.
Om det skulle vara intressant med ett större så skulle jag tipsa om detta Hjul : http://www.pwss.nu/product.php?productid=10994&cat=1661&page=1 Det är 28cm stort, går att plocka isär "locket" ifrån så det är lätt att rengöra, går att ha både på stativ och att hänga upp om man vill det. Den låter inte mycket alls och kommer i några olika färger (Jag har en med röd baksida och svart fram, blir som en överraskning när den kommer hem till en).
#17 jadå jeans funkar