Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 3778 ggr
benjawan
0

panik! vilken bur ska jag köpaa?!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en guld hamster som gnagar på allt seriöst ALLT! så jag behöver hjälp …jag vet inte om jag ska köpa en dunabur eller en gallerbur?? :O

gallerburen är såklart större än dunaburen!

Gallerburen mått: 120x59x55 cm o kostar 600 kr

Dunaburen mått: 70x44,5x32 cm / kostar 800 kr

jag har panik vet inte vilken jag ska beställa!!

Ps. Dom se större ut i verkligheten hehe :S

UlrikaD
0

Om gallerburen har de måtten så måste det väl nästan vara en kaninbur?

Om din hamster gnager så är gallerbur inget bra alternativ alls ju då den kommer att gnaga på gallren.

Antingen då en maxi-duna om du vill ha den storleken eller ett akvarium funkar ju också jättebra om man inte vill ha gnag.

panini
1

Varför köper du inte bara ett billigt akvarium på blocket? Du kan alltid hitta ett billigt där inne!

benjawan
0

Jaa haha de är en kanin Bur Skäms men den verkar ju vara jätte bra dom flesta säger att jag ska köpa en ny Bur om hamstern gnaga på buren asså jag har en jätte liten dunabur just nu man kan ju säga att den är till dvärghamstrar :P och den är ju oxå billigare än den andra dunaburen :O

benjawan
0

#2 huhuh jag vill inte ha akvarium :S ….

Twisted_T
0

#3 Den dunan ser också ut att vara för kaniner. Jag hade satsat på en Duna maxi.

Men om du har en hamster som gnager på allt så måste jag ju säga att akvarium helt klart är bästa alternativet.

Annars lär ju hamstern börja gnaga på plasten i dunan eller på gallret i taket ändå.

Gallerbur blir ju jättejobbigt om hamstern gnager mycket då det låter mycket.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

benjawan
0

Hmm..de har du rätt i men den är inte för kaniner,det är för smådjur t.ex hamstrar och så. Jag är inte så förtjuts i akvarium jag vet inte varför … :/ just nu som sagt har jag en liten Bur för dvärghamstrar den är ungefär 50x35x26 därför vill jag ha en större Bur till han ….Obestämd

Twisted_T
0

Tror bestämt att dunan är för kanin, då du ser att flaskan är väldigt stor (kaninstorlek) och gallret i taket ser ut att vara på tok för stort för en hamster.

Ok men terrarie då? De är ju dyrare men ibland finns det billiga att tillgå.

Annars går det ju att göra en Bur själv men det kanske känns lite för jobbigt?

// Linn

benjawan
0

hmm… det är så svåååårt att bestämma sig Gråter

benjawan
0

Dessutom kan jag inte heller hålla min hamster han vill bara bita mig -____- fast jag har haft han i snart 1 år nu ….

Twisted_T
0

#9 Är han köpt i djuraffär? En hamster skall inte bita efter så lång tid om det inte gått snett någonstans på vägen.

// Linn

xiideer
1

#7, flaskan ser så stor ut för att buren är så liten, den är inte tillverkad för kanin, en i skolan har en sådan Bur.. Vääääldigt liten.

xiideer
0

Dessutom hade det inte varit lagligt att ha en kanin i en sådan liten Bur.

Twisted_T
0

#11 Okej. Kan ju hända att den ser mycket större ut på bilden än var den är då.

Såg måtten du, det är ju i och för sig inte litet för en hamster :)

Men ingen bra idé för en gallergnagare ändå.

// Linn

Frosstis
0

Om du har en hamster som gnagar på allting, varför tvekar du för en plastbur och en gallerbur? Fattar inte Obestämd Det är ju en självklarhet att välja duna Bur isåfall, för om den skulle klättra på gallret kan man lägga en tung bok där han klättrar..

Dessutom så kan de klättra på gallret och sedan släppa, hamstrar har inget höjd"sinne" nu vad man kallar det (förutom min hamster då, haha)

Så dunabur helt klart, eller varför inte en samla låda från ikea eller ett akvarium? Även om du inte gillar akvarium är det ju klart bäst :)

benjawan
0

#14 jag har faktiskt tänkt på att göra en egen Bur av ikea låda,hade tänkt så här att den buren som jag har nu ska han sova äta i,och ska göra en egen Bur så att han kan leka och göra va som han vill i ska fixa ett hamster rör som han kan krypa in till en annan Bur asså ikea lådan!.. :P

[Ren]
1

Ferplast Maxi Duna Multymix. 99x51,5x37 cm.
Galleravstånd ca 7 mm.
Mixade färger.

915 kr

http://www.pwss.se/product.php?productid=13720&cat=1688&page=2

benjawan
0

#16 skulle välja ha den men den är för dyrt! Obestämd

[Ren]
1

Ja den är det. :( Jag har en barney från zooplus.dk (.se är för dyrt) och det har galleravstånd ca 7 mm och min hamster har inte gnagat på det. Jag tror det är svårare med 7mm. Han har också mycket plats och saker i buren så han har det inte tråkigt men jag vet att hamstrar kan gnaga på galler även om de har mycket i buren. Jag älskar min Barney Bur.

benjawan
0

hahah aa Foten i munnen

gulzebra
1

Ang dunan i #3 - jo, det är en "kaninbur", eller snarare galler för kanin och marsvin, och passar alltså inte en hamster. Att det är en "kaninbur" ser man tydligt dels på gallret men även på att det sitter en höhäck i buren. Hur många här har stött på hamsterburar utrustade med höhäck liksom?

För övrigt finns ju nät att köpa på rulle, bara att fästa på gallret så hamstern inte tar sig ut - på så vis kan man använda även kaninburar. Det blir inte snyggt, det är pilligt och det gäller att fixa det ordentligt så det inte blir någon glipa, men visst går det.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Luisa
1

Undrar varför du har något emot akvarium, om man vill göra det så naturligt som möjligt för en hamster skulle nog akvarium passa bäst.

Tyskarna är väldigt kända för just naturliga burar och jag var som du tyckte inte om akvarium ända tills jag såg detta.

Annars om man är händig kan man ju göra en hamsterbur av vitrinskåp, det ser jätte snyggt ut och hamstern får gott om plats, men det kanske inte är en lösning för dig med tanke på gnagandet men tipsa kan man alltid ;)

Sedan finns denna vitrinskåp , kostar endast 500 kr (går att köpa billigare på t ex blocket) man vänder på den och lägger den ner på t ex en byrå eller kanske lång hylla? och har man flera hamstrar kan man dela upp ''buren'' i hela 4 fack. Dessutom finns det jätte många sätt att inreda den buren och man kan tex ha spån i halva buren och resten av buren har man Sand i (bara ett exempel)

Här kommer lite för och nackdelar med olika burar:

Fördelar med akvarium/terrarium/ikea vitrinskåp:

1. Inget spån/sand/annat burmaterial åker ut.

2. Man kan göra det väldigt naturligt för hamstern.

3. Man kan ha mycket spån/sand för hamstern att gräva i och göra tunnlar.

4. Det ser riktigt fint ut.

5. Finns inget galler att gnaga eller klättra/fastna på.

6. Man kan ha rätt så hög inredning utan att hamstern lyckar rymma. (dock bara om du har lock såklart)

7. Man ser hamstern bra tillskillnad från tex ikea lådorna.

8. Lätt att inreda.

9. Ska vara relativt lätt att hålla rent.

10. Stort och rymligt för hamstern även om du har mycket inredning.

11. Kan delas in i flera burar.

12. Det kommer inget drag på hamstern även om man vädrar i rummet.

13. Går inte att gnaga sig igenom.

Nackdelar:

1. Kanske lite svårt att bära runt på den. (vitrinskåpet)

2. Alla har inte plats för en sådan (vitrinskåpet)

3. Får hamstern inte tillräckligt med utevistelse kan den börja spendera ALL sin tid med att försöka rymma.

Det är vad jag kom på om akvarium och vitrinskåp.

Sedan finns det terrarium men de är nästan som akvarium fast de är nog svårare att få tag på och är även dyrare än tex akvarium.

Fördelar med gallerbur:

1. Lätt att inreda.

2. Bra luftkonditionering eller vad det nu heter.

3. Lätt att bära.

4. Du kan låta hamstern lukta på dig även om buren är stängd.

Nackdelar med gallerbur:

1. Hamstern kan lätt komma åt att gnaga.

2. Burarna är ofta för höga för hamstrar.

3. Hamstern kan fastna med foten och bli hängandes upp och ned. (klasskompis har förlorat sin hamster på det sättet)

4. Burmaterial kommer lätt utanför buren.

5. Ofta inte så rymningssäkra.

6. Lätt att glömma att stänga dörren.

7. Hamstern kan lättare utsättas för drag.

8. Det låter en hel del när de klättrar på gallret. (inte härligt ljud att försöka somna till, gäller även när hamstern gnager på buren)

9. Går att gnaga hål i hörnen.

Fördelar med samla lådor:

1. Inget spån/annat material åker ut.

2. Lätta att rengöra.

3. Finns STOR samlalåda, som blir som ett paradis för hamstern.

4. Lätt att flytta på.

5. Svårt för hamstern att rymma. (om man har lock med nät)

6. Ganska lätta att inreda.

7. Kan göras väldigt naturliknande för hamstern.

8. Skyddar hamstern från drag. (Den största samlalådan har även Hjul så den står aldrig direkt på golvet)

9. Billig.

Nackdelar med samla låda:

1. Hamstrar har dålig syn och kan därför inte se ut.

2. Kan vara rätt klumpiga.

3. Kan vara lite svåra att inreda med tanke på att det går in lite i sidorna på lådan. (på kortsidorna finns en ''inbuktning'' som handtag och det tar rätt mycket plats)

4. Hamstern kan lyckas gnaga sig igenom.

5. Svårt att se hamstern.

6. Lådan för 75 kr är ungefär lika stor på botten som en miniduna.

Hoppas att det hjälper dig lite att hitta rätt Bur för dig och din hamster.

Lycka till! :)

benjawan
1

#21 Åhhh tack så mycket för hjälpen,men tror int att min mamma vill att jag ska ha en "vitrinskåp" elr va de va nu….vi har en jätte liten lägenhet som jag,min lossas pappa,mamma o hamstern bor på. Så vi har inte så mycket plats (inte ens jag har ett rum..) såå och så gillar inte mamma min hamster så mycket men min pappa har inget emot han,men jag hade tänkt göra en sån här bur…Obestämd---------->

benjawan
0

Och tänkt om jag har en "vitrinskåp" som Bur då måste jag ju städa buren oxå hur ska de gå för lilla mig då?… Rynkar på näsanFoten i munnen

Luisa
0

#22 Varsågod :)

Jag förstår dig när det gäller mammor, min mamma ville inte heller att jag skulle skaffa något akvarium eller ''vitrinskåp'' åt min förra hamster, så tyvärr fick han bo i en duna. Men i framtiden när jag flyttat hemifrån ska jag skaffa ett ikea vitrinskåp och ha det som Bur åt min framtida hamster Oskyldig

#23 Det beror mycket på vilket burmaterial du använder och om din hamster är rumsren, dvs använder toan. Men eftersom den är så stor behöver man inte tömma hela ''buren'' varje vecka utan man tar bort smutsigt material och lägger till nytt (varje vecka) och varje månad/varannan (beror på om hamstern smutsar ner mycket) kan man tömma hela buren och skura rent den med vatten. Tror att man kan använda såpa men någon annan får säga om det går eftersom jag inte är helt säker på det.

Lycka till med ditt burköp och din mamma Flört