I hamster tankar!
Hej!
Haft marsvin i flera år, och min bebis vart allergisk..
Men de visar sig att (via blodprover) att hon tål hamster.
O jag saknar mina kompisar att ta handom och pyssla om..
Så jag går i hamster tankar, endast tankar än så längre men skulle vilja samla på mig lite information ifrån folks egna erfarenheter..
Så mina frågor:
Vad är det bästa att ha en hamster? (hellst guldhamster)
Det sämsta / negativa? ( örutom passning vid semestertider)
Vad äter dem ? Eller v ad är det bästa för dem (tänker ekolohiskt inte pellets..)
Vilken Bur är bäst?
Och hur handtama kan dem bli?
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Jag är helt ny på hamster (har haft sen i april i år) men jag svarar efter hur jag tycker och har lärt mig av mina uppfödare:)
Jag tycker det bästa är att dom är en så härlig personlighet i en liten kropp, jag har fem guldhamstrar och dom är olika personligheter alla fem!
Jag tycker inte att det finns nåt negativt, skulle i så fall vara att dom sover på dagarna. Men det går att vända dagsrytmen lite, mina hamstrar är vakna på kvällen.
Guldhamstrar är ju solitära djur, så man måste hålla på med dom varje dag (tycker jag) ha dom uppe i rasthage, på sängen under uppsikt eller liknande.
Jag blandar eget Foder till mina eller köper en gnagarblandning utan pellets. Färskmat/tilläggsfoder som grönsaker, majsvälling, potatis, pasta, frukt, tillagad fisk, skaldjur, kyckling. Rå köttfärs, mjölmaskar, frystorkade syrsor och räkor.
Det där med burar är tycke och smak. En del vill ha gallerburar, terrarie, akvarium till sina guldisar, jag har bara dunaburar till mina.
Mina hamstrar är väldigt tama, kommer fram och går upp i handen när jag sätter ner den i buren. Så jag tror att det går att få dom hur tama som helst:)
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Vad är det bästa att ha en hamster? (hellst guldhamster) Att de är så mysiga, de får en alltid att skratta och dö av sötchockar! ♥
Det sämsta / negativa? ( örutom passning vid semestertider) Det är väl att de är nattdjur, då kan man bara umgås me dde på kvällen.. (18->)
Vad äter dem ? Eller v ad är det bästa för dem (tänker ekolohiskt inte pellets..) de ska ha Färskmat, precis som marsvin, men inte lika mycket. Så grönsaker, kött, kolhydrater, ägg m.m. Foder kan du ge ex hamster crispy, oxbow m.m
Vilken Bur är bäst? själv tycker jag att samla lådan från ikea är bäst, men annars så är det akvarium och duna Bur :)
Och hur handtama kan dem bli? som marsvin, som hund och katt, som kaniner, ja, köper man de från uppfödare kmr de inte bli skygga, rädda elelr sådär. :)
Man tröttnar aldrig på dem :) De är otroligt söta, nyfikna, påhittiga och man kan hitta på massa kul aktviviteter med dem :)
Jag tycker inte det finns något direkt negativt med en hamster… De är nattdjur, men eftersom jag är ganska mycket nattdjur själv passar det bra :) Negativt kan la vara ifall de gnager galler eller för oväsen :P
Jag brukar ge mina någon blandning av frön osv. Sen får de Färskmat varje dag, grönsaker av olika slag, frukt ibland, gröt, ägg mm. :)
Jag tycker akvarium är allra bäst :). Men Ikeas samla låda och duna burar är också bra :) Har dem alla hemma :).
De blir så handtama som man gör de till :). Desto mer de blir vana vid händer, desto handtamare blir de ju :). Köp från en uppfödare, då är de redan lite vana vid händer och tama när du får den :).
Hejsan kul att du funderar på hamster! :)
**Vad är det bästa att ha en hamster? (hellst guldhamster)
**Det bästa med guldhamstrar är att dom gör en alltid på gott humör! Dom är bara för underbara♥
Det sämsta / negativa? ( örutom passning vid semestertider)
Det är nog att dom inte lever mer än 2-3 år..
Vad äter dem ? Eller v ad är det bästa för dem (tänker ekolohiskt inte pellets..)
Dom är ju allätare så grönsaker, kött, frön, ägg mm. (Kärnfrukter & citrusfrukter bör man undvika!)
Vilken Bur är bäst?
Personligen så tycker jag bäst om dunabur, SAMLA0-låda (från IKEA) & akvarium. :)
Och hur handtama kan dem bli?
Det är olika. Det beror egentligen inte på om dom kommer från djuraffär eller uppfödare. Det är ju från djur till djur. Har själv köpt hamster från djuraffär & hon är en av mina mysigaste hamstrar♥
Kommer dom från uppfödare så kan man iaf vara säker på att dom är vänliga & mysiga♥
Jag har själv haft marsvin i typ 12 år och skaffade min första guldhamster för några månader sedan.
Det bästa med hamster är att man alltid har någon att prata med, titta på osv. De är mycket smidigare och äventyrligare än marsvin så det är lite mer "lek". Dessutom kan man åka hemifrån eller göra något annat utan att få dåligt samvete då de inte är sällskapliga på samma sätt - mer på mattes villkorl. Och inget gnagande på gallret eller tiggande om mat! Dessutom kan man inreda roligare!!!
Det sämsta är nog att de inte är gosiga på samma sätt som marsvin, utan gärna vill röra på sig och utforska hela tiden. Visst kan de bli lugna och keliga men inte så att de söker upp en för gos som marsvin gör.
Läs i formtrådarna ang mat!
Buren som är bäst är nog ett rymligt akvarium eller dunabur.
Tamhet…det beror på djur och på ägare… min kille känner igen mig, nosar i luften efter mig när han hör mig, kommer gärna upp och springer runt i sängen och han är trygg i min famn. Han har även börjat somna i min säng och min soffa:)