HELP!
Jag har för lite mindre än en vecka sen fått hem en liten söting tjej :) Problemet är att hon ENVISAS med att gnaga på gallret på dunan hon bor i. Jag la in leksaker och ett stort trähus som hon kunde leka med men ändå ska hon gnaga :/ Hon ställer sig på trähuset och den gnager för kung och fosterland! Igår flyttade jag på huset så att hon inte skulle nå upp till gallret. Men vad händer då? Jo hon puttar huset under gallret och ställer sig på det och gnager återigen. Jag har ute henne en hel timma per dag och varje vaken minut hon spenderar i buren så ska hon gnaga. Jag kan inte sova eftersom hennes Bur står i samma rum som jag sover…
Igår kände jag mig jätteelak när jag var tvungen att ta bort huset helt och hållet. Men jag hade migrän och det blev knappast bättre av hennes gallergnagande :(
Vad ska jag göra? Jag ger henne aktivitet och omtanke hela tiden. Massa god mat och alltid färskt vatten!
Madsan
Madsan
jag hade samma problem med mina.. Molly den ena av dem flyttade till ett akvarium och kunde därigenom inte gnaga galler :)
Min andra, Simba som fortfarande bor i duna, fick hennes Hjul när hon nu har ungar och nu gnager han knappt galler alls längre så jag antar att han bara hade lite tråkigt… :)
#1 Aha ok jag förstår! Jag kanske får tänka om burmässigt då… Eller skaffa ett fint hjul… Konstigt att hon kan ha så mycket energi kvar eftersom jag leker med henne jämt :/
Madsan
#3 Jo det är helt lugnt. Jag har hamster sen innan så det har jag koll på ;)
Jo det har jag gjort!
Madsan
Kan vara det som #1 säger men fungerar det ej så borde du kanske fundera på att byta bur(till akvarium el dyl. kanske?). Kan ju vara så att hon inte trivs? Men det är ju bra att prova det man kan innan.
#5 Ah jag ska kolla på detta!
#6 OJ ah det är många timmar :) Glad hamster du måste ha :D Jag ska testa med detta med :)
Madsan
Ja det är mycket
Men han sover oftast, förutom på senare kvällen (tar ut honom 18 och han "vaknar" runt 10 eller så)
Tänk dig själv att sitta i ett rum i 23 timmar, få all mat serverad där inne, men du får bara gå runt i huset i 1 timme. Det är väl ganska tråkigt? Så jag försöker få ut honom så mycket jag kan :)
Du kan gnida en citron eller lime mot gallertaket, det tycker de är äkligt och slutar oftast då de vet att taket inte är så gott!^^
Min hamster är ute 5-6 h/dag.