Hjälp med bur ! :)
Ska köpa hamster antagligen imorgon eller i veckan men jag vill ju ha allt klart. Jag har haft hamster innan så jag är ju liksom ingen "Nybörjare" precis.
Dock behöver jag några råd om vilken Bur jag ska välja åt hamstern (har två burar en duna och en stor låda typ SAMLA fast inte från IKEA)
Dunan är 55cm lång 40cm bred och 28cm hög.
"Lådan" är 59cm lång 38cm bred och 33 cm hög.
+ att jag har några frågor… Har glömt lite och så XD
- Hamstrar gräver ju det vet jag men gräver det gångar i spånet? så hur tjockt bör det vara? (spånet)
- Måste man stoppa in Gnagpinnar i frysen innan man lägger dem i buren för att få bort bakterier? ( tagna utifrån)
- Måste man ha saltsten i buren??
tror ni att hamstern kan komma åt att gnaga på locket om jag borrar massor med hål för att få in luft eftersom jag inte har något nät eller galler at ha som lock??
-Mina gräver gångar i spånet men det är nog olika. Jag har ca. 10cm högt med spån.
-De där med pinnar i frysen vet jag faktiskt inte…
-nej man måste inte ha saltsten i buren. läs mer om de här: http://hamster.ifokus.se/discussions/4d7136efb9cb46221d04e70f-saltsten
-Nej för jag har exakt så som du visade på bilden, har SAMLA låda + att dom inte ens når upp dit!
Okej tack ! :D du vet man glömmer lite efter 2 år utan hamster :P
Ingen orsak:D Japp man kan ju inte komma i håg ALLT!
Nej precis men tycker du jag ska ha lådan eller dundan? kan liksom inte bestämma mig! Man kanske kan byta lite då och då(typ varannan vecka eller nåt) eller blir dem förvirrade då kanske?? 
Jag vet inte vad som är bäst mellan dom eftersom jag bara haft gallerbur och de jag har nu, lådan. men du kan ju byta Bur varje gång du städar för det gör jag med mina. Mina 2 killar bor i varsinna burar pga bråk och städar en gång i veckan och då får dom byta lådor så att de blir lite nytt för dom så det inte blir samma saker på samma ställen osv.
Och dom verkar inte förvirrade!
haha det är ju bra att dom inte blir det.. men det får nog bli så att jag byter varje vecka ungefär ! :)
Gör du så 
Jag tycker akvarium är kanon till hamstrar. Gärna stort. Då ser man dem bra, ingen spånskvättande eller gallergnag.
Byt ut locket mot en ram med nät på.
Finns mycket billiga akvarier på Blocket.
Hittade t ex detta fina och ganska stora:
http://www.blocket.se/stockholm/Akvarium_41175620.htm?ca=7&w=3
Vill inte köpa någon Bur då jag redan har 2 även om jag hällre skulle vilja ha ett akvarium ! :) men tack iallafall 
Tycker du ska ta lådan för att den är större. Saltsten ska du inte har till hamstern. Tycker inte du ska byta Bur eftersom den känner igen lukten och vill ha någon "fast" boplats som är säker, och att inte flytta runt hela tiden. Eller så kan du göra så att om hamstern gillar att gräva kan du ha dunan som Bur och sen lådan som grävbur med massa spån och så :) ha inte heller vadd eller plasthus :)
Tar lådan och nej jag vet att jag inte ska ha det när jag läste en annan tråd.
Men trodde det då djuraffärerna lurar på en lite saker då och då ! ;)
Inge Hjul eller droppar för mina hamstrar inte !kanske Hjul när dem blir lite äldre ! ;D
Nej från djuraffär, djurmagazinet tar jättebra hand om sina djur( Har inte en ända gallerbur utan bara stora dunor och akvarium till hamstrarna!
Man ser verkligen på dem att dem mår bra! så det blir att köpa därifrån ! ;D
Personligen anser jag att både dunan och lådan är för små.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D