Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1655 ggr
terrorinAlive
1

Vad tror ni?

Jag har tänkt lite på det här med Hjul hos hamstrar… I alla böcker och allt jag läst står det att en hamster kan springa flera kilometer varje natt, vilket jag tror på. Men hur är det då med grävningen? En hamster lär ju gräva enormt mycket på en natt i det fria…

sen när jag kollar på rörelsemönstret en hamster har när den springer i sitt Hjul så liknar det inte bara springning. Mönstret på hamstern ser även ut som att den gräver när den springer i hjulet.

Alltså när hamstern gräver ser i likhet ut som när  hamstern springer i sitt hjul…

Vad tror ni? kan hjulet ha två effekter för naturlighet? Springa och mönster för grävning?

MVH
Therese

gulzebra
0

Två effekter för naturlighet? Ett Hjul är ju onaturligt det kan bli. Och hur kan rörelsemönstret bli likadant som när hamstern gräver?

Ge hamstern en grävlåda istället, det är bra mycket naturligare - och stimulerar hamstern mer än bara fysiskt, utan risk för skador.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

terrorinAlive
1

Jag vet att ett Hjul är långt ifrån naturligt, men jag menar när du har hamstern i bur…

alla mina hamstrar har grävlådor men jag menar på hur hamstern ser ut när den rör sig i hjulet…

Den drar fram framtassarna sedan åker framtassarna bak samtidigt som den pressar bort hjulet med bakbenen, precis som grävning…

MVH
Therese

Floppan
0

Jag håller med om att det är lite gräv i mönstret

gulzebra
1

#2: Jag kan inte känna igen det alls. Använde iofs sällan Hjul, men mina hamstrar grävde med frambenen och skuffade därefter bort jorden med bakbenen. Skulle de göra så i ett Hjul kommer de inte framåt alls.

Personligen saknar jag "terrarietänk" i hamstervärlden. Fram för mer naturlig berikning liksom - inkl naturlig inredning istället för en massa färgglada plastpryttlar…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

terrorinAlive
0

Var bara en tanke, dom skyfflar ju undan hjulet med bakbenen precis som dom gräver, men jag vet att ett Hjul är onaturligt, men jag använder det till mina :)

MVH
Therese

Cafesinner
0

Jag har tjockt med underlag han kan gräva i, sandbad och grävlådor..

gulzebra
0

#5: Det är klart, precis som att de skyfflar undan golvet när de springer där. Det är kanske samma rörelser om man delar upp det kroppsdel för kroppsdel, men inte samma rörelser i det stora hela - när de gräver rör de inte kroppsdelarna samtidigt som när de springer. Samtidigt har de helt olika kroppsställning - sen när är en hamster böjd i ryggen med nosen neråt när de springer liksom?

Jo jag hade Hjul till mina också då och då, men det var sällan. Satsade hellre på naturlig aktivering som tex födosök. Det är ju inte bara att röra benen fram och tillbaka de behöver liksom - springa planlöst kan de gott göra i badkaret när de börjar springa uppför den där lutningen som blir i huvudändan istället :P

Roonja
0

Jag har bytt från 18 cm i diameter Hjul till 23 cm i diameter tror jag det är. Jag har inte Hjul åt alla mina hamstrar, men till dem som har energi över när dem har blivit rastade. Vissa har energi som aldrig tar slut. Jag tycker dem stora hjulen är perfekta i alla fall. Skrattande Så jag har inget mot Hjul. Skrattande

NinjaKakan
1

Fast även om man har "terrarietänk" så handlar det ju om att göra det så naturligt som möjligt för hamstern, eller hur ? Och naturligt för dom är att springa flera kilometer per dag och hur dom ska lyckas med det i en Bur utan Hjul förstår jag inte. Hade jag inte haft Hjul, så hade jag också haft 2 hamstrar som istället börjat bita på plasten i lådan och försöka ta sig ut.

Sen är det såklart onaturligt att ha Hjul också, men det är det ju egentligen att ens ha dom som husdjur.

Sen kan man såklart fixa en massa andra saker, jag gömmer mat överallt som dom får leta upp, har dom utomhus när det är fint väder, dom har gräs, stenar och Sand i sina burar lite här och var. Och rastar dom också såklart.

gulzebra
1

#9: Det går utmärkt kan jag meddela, däremot lär det vara svårt i en vanlig hamsterbur. Hamsterburar är helt enkelt sjukt små. Samtidigt, har tama hamstrar verkligen behov av att springa flera kilometer varje dag? Ett djur som avlas på är inte en kopia på sin vilda förfader liksom. Kolla bara på hund och varg…

För övrigt tenderar det där gnagandet att vara ett stereotypt beteende. Att man helt enkelt byter ut gnagande mot spring i ett Hjul ser då iaf inte jag som att faktiskt förbättra, utan bara att byta symtom på hamstern understimulans. Därmed inte sagt att hjulspring är ett stereotypt beteende alla gånger heller - det finns användande av Hjul och så finns det användande av Hjul, det är just det där "har de inte Hjul så gnager de" som låter så enormt fel i mina öron.

Nattglans
1

Håller med dig gulzebra! Bara för att hamstern inte kan gnaga i galler utan springer nätterna igenom är det inget positivt. Båda är ett stereotypt beteende och båda tyder på understimulans (om den hetsspringer alltså, springer den lite då och då är det ok, men risken är ju stor att det blir överanvändning av det)

Jag tycker man ska ge hamstern ett stimulerande hem så man inte behöver Hjul. Berika med naturlig inredning, mycket gnagmöjligheter, tjockt med sågspån/vad man nu använder, göm mat så hamstern får leta och gräva… Finns massor att göra och bara fantasin sätter gränserna. :)

Roonja
2

#10 För det första finns det burar som är enorma för hamstrar. Jag tex har flera hamsterburar som är nästan lika stora som kanin burar. Fast inte lika högt i tak. Där får jag plats med vilket Hjul jag vill. :)

Det är människan som tog in hamstrarna så vi skulle ha dem som sällskap. och det är vi som tar ifrån dem att få springa flera kilometer per natt. Jag tycker att dem ska få till gång till Hjul, eller i alla fall riktigt stora Hjul så dem kan få känna sig lite som hamstrar än som en fluffig boll inständ i en liten Bur.

Men alla tycker och tänker vi olika och så kommer det alltid vara. Ingen ide att försöka få någon att tänka annorlunda. ;) :)

gulzebra
0

#12: Klart det finns större burar, jag skrev just vanliga hamsterburar - för ingen kan väl påstå att en skruttig duna på 55 cm faktiskt är stort? Blir inte mycket plats att springa på på den lilla ytan…

Ja, men vi avlar på de också. Avel leder till färre instinkter (som sagt, se bara på skillnaden mellan varg och hund som ett exempel). Har dagens tama hamstrar verkligen behov av att springa flera kilometer varje dag, eller har det behovet minskat med aveln?

För övrigt kan jag inte se hur ett Hjul ska få hamstern att känna sig som en hamster. En hamster lär rimligtvis alltid känna sig som en hamster eftersom det är just en hamster. Däremot kan hamstern vara understimulerad och det är Hjul verkligen ingen lösning på.

För övrigt kan jag inte låta mig bli att störa mig på "Men alla tycker och tänker vi olika och så kommer det alltid vara. Ingen ide att försöka få någon att tänka annorlunda.". No offence men om alla tänkte så skulle vi fortfarande tro att jorden var platt och att hamstrar behöver hamstervadd.

Roonja
0

#13 Visst, det är klart. Men när jag skrev: " Men alla tycker och tänker vi olika och så kommer det alltid vara. Ingen ide att försöka få någon att tänka annorlunda." så menade jag det med Hjul. Inte tur världen är platt eller något sånt.

Men jag håller inte alls med dig om vad du skriver. Vissa vill ha Hjul och vissa inte, så är det. Skrattande

gulzebra
0

#14: Du missar min poäng. Det jag vill åt är att ingen utveckling alls sker utan diskussioner och att sitta och i stort sett idiotförklara diskussionen är både respektlöst och bakåtsträvande. Vem vet, om 10 år kanske du sitter och dumförklarar dig själv för att det kommit fram ny fakta som gjort Hjul lika oacceptabla som hamstervadd exempelvis. Det har skett hos andra arter och kan mycket väl ske även hos hamstrar också.

Personligen vill jag att utvecklingen går framåt mot hamstrars bästa varesig det innebär Hjul eller inte, därför diskuterar jag gärna och det stör mig att du kommer och i stort sett idiotförklarar diskussionen bara för att du har din bestämda åsikt. Vill du inte diskutera så låt bli då, men låt oss som vill diskutera göra det utan att dumförklara det. Det är inte dina dumförklaranden som för utvecklingen framåt, det var inte dumförklaranden som fick hamstervadden oacceptabel, det var diskussioner.

[Em_I_Am]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag känner inte igen rörelsemönstret vid grävning när mina springer i Hjul. Nu vet jag iofs inte om rörelsemönstret skiljer sig åt mellan Guld o Dvärgar? 
Däremot får de ju ett underligt rörelsemönster om hjulet är för litet. De hamstrar jag har som har Hjul (några av de fullvuxna) har så stora Hjul att de kan sträcka ut benen ordentligt, springa mer rak rygg osv. Jag tycker de bara travar då? Men jag har kanske förstått dig helt fel om hur du menar.

Jag ser hjulen som ett hjälpmedel för de som antingen har mer spring i benen än vad några timmars motion på golvet kan tillgodose. För det mesta räcker motion utanför buren och bra aktivering i buren. Som uppfödare har jag tyvärr inte möjligheten att ha så stort till varje hamster som jag hade velat tyvärr. Största SAMLAN har jag till de som Bur i grupper fler än två, annars har jag en annan som är lika lång som SAMLAN men något smalare då de lättare går in i mina hyllor. De har 15-20cm bottenströ de bygger gångar, gräver i och boar i.

Sen har vi en annan slags hamster som kan gynnas av att ha hjul: Latmasken! Jag har två stycken hanar som är glada i mat så de går ständigt på diet och de erbjuds massa aktiviteter, utevistelse varje dag. Men de sätter sig hellre och tvättar sig lite och somnar sen eller hittar någon trevlig leksak att bara sätta sig på och sen sitta och titta. Försöker få fart på dom men det är helt enkelt så deras mentalitet är. De är såna som lägger sig som paddor i handen och bara njuter av kel. Men hjulen gillar dom. Så de har varsitt så de iaf springer lite varje dygn.

Jag tycker inte Hjul är fel så länge de är säkra och tillräckligt stora. Att se  till att alla djurs naturliga beteende tillgodoses i fångeskap tycker jag är självklart. I den mån det är möjligt så klart. Jag tror hamstrar hade behövt leva på betydligt större ytor än vad någon av oss här erbjuder. Men det är min personliga fundering bara :)

Suskiv
3

Som jag ser det så kan Hjul vara ett ok komplement till en annars rolig och stimulernade miljö. Ett Hjul ska däremot inte vara en lösning till ett understimuleringsproblem.

Många hamstrar (inkl vår robbe) blir helt tokiga i Hjul, de springer konstant. Det är inte ett normalt beteende utan ett steriotypiskt betende som nästan alltid beror på understimulering. I dessa fall bör hjulet tas bort och hamstern bör få möjlighet att springa runt på tex golvet eller i en hamsterhage. Bättre för hamstern.

Andra hamstrar kanske knappt inte alls springer i hjulet, det rorar sig på andra sätt. Dessa hamstar kan behålla sitt Hjul.

Det viktigaste är en stor stimulernade och rolig bumiljö och en daglig utevistelse på golvet eller hamsterhage. Det är det som ska vara grunden. I buren bör det finnas ett tjock lager grävvänligt strö (förstår inte varför toalätt är så poppis, hamstrarna kan inte gräva i det), tunnar, hus, kartonger och andra saker som gärna byts ut ganska ofta. Låt hamstern gärna jobba för maten genom att tex sprida ut den ströet eller sätta fast det i galler eller liknande.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Em_I_Am]
0

Bra skrivet Suskiv. Precis så tycker jag också. 

Nu vet jag inte om det är okej om jag kapar tråden lite och ställer en lite annan fråga. I så fall är det bara att hojta så kan jag starta en egen tråd :)

Vad anser ni om ungar och Hjul? Bra eller dåligt?

Jag själv har inte Hjul till hamstrar som inte uppnått vuxen ålder.

Odette
1

# 17 _"Ett Hjul ska däremot inte vara en lösning till ett understimuleringsproblem"

_Jag kunde inte sagt det bättre själv! ^^

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

NinjaKakan
0

Ja jag kanske ska tillägga att mina hamstrar inte springer dygnet runt i sina Hjul, utan dom springer i sina Hjul lite då och då, oftast inte varje dag. Men Ja, Kakan tuggar galler om jag tar ut hennes Hjul, sen kan jag ha hur mycket jag vill i buren. Allt från äggkartonger,pinnar,sand i mängder, ja. Hur mycket som helst, men hon tuggar. Nu har hon iförsig en samla och inte sin dunabur, men tar jag ut hjulet ifrån hennes Bur nu så kan jag iförsig inte säga vad hon gör, eftersom Samlan är större än vad dunan var. Inte mycket men lite.

Med rastning och annan stimulering så tycker jag hjulet kan vara ett bra kompliment till resterande delen av tiden dom tillbringar i sin Bur.