Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2479 ggr
[Emma_99]
0

HUR SKA JAG GÖRA?!

Ja,jag har 4st osålda hamstrar här hemma(sammanlagt 7st) känner att jag inte har tid att ta hand om alla så jag har 2 alternativ 1.behålla dom tills dom blir sålda 2.lämna dom till djuraffär. Hur tycker ni jag ska göra,eller hur hade ni gjort?

[Sniff]
2

Behåll dem tills de blir sålda. Försök få tag på en hage till, börja pyssla tidigare eller något. Det går nog att lösaGlad

Jag har tio hamsterungar och deras mamma som måste stanna här tills tidigast augusti, och jag är van att bara ha max tre, så det blev lite fullt upp men nu har jag vant mig.

Sälj inte till djuraffär, vänta tills rätt köpare dyker upp. Det är mitt rådGlad

Minrandigalama
14

Får jag bara komma med en fråga.

Varför tar du en kull om du inte är beredd att kunna ta hand om ungarna efter 8 veckor?

Lojs
1

Jag räknar alltid med att sånt kan hända när jag tar en kull. Jag tycker att man får göra det. Räkna med att man får kanske 15 stycken och inte lyckas sälja en enda.

Jag har nu 8 ungar (hmm, 9-10 veckor gamla nu tror jag) som inte flyttat, några som väntar på transport, andra osålda. Det ÄR tufft, jag har många hamstrar sedan innan med.

Tiden är problemet, det är ett pussel att alla ska rastas och pussas på. Men det är en risk man tar helt enkelt och jag haft det med i beräkningen att sånt här kan hända. Nu får jag sålt typ en i taget efter hand så jag tror att alla som ska flytta kommer att göra det, det går bara långsamt nu inför sommaren.

Men visst, jag har inga problem med att man kan tänka sig att sälja till djuraffär.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roxie
3

Detta är ju en sak man måste räkna med om man vill föda upp djur. Det är inte bara att ta en kull för att man kan och det är roligt, det är mycket jobb både före och efter. Mycket planering, mycket pengar och mycket tid.

Man måste alltid räkna med att man blir sittandes med ungar längre än 4-5 veckor. Och man måste se till att man har extraburar och plats, för när de är 8 veckor så måste de ha egna burar, så säger lagen.

Visst man kan sälja till djuraffärer. Men för mig känns det konstigt att göra detta, då jag vill hitta de rätta hemmen åt mina djur.
Jag vill alltid kontrollera att mina köpare har den kunskapen som krävs för att ta hand om en hamster. Såna kontroller görs inte av personalen i en djuraffär, där kan vem som helst komma in och köpa ett djur. I princip.

Det gäller att ha is i magen och inte sälja för säljandets skull. Ibland tar det tid att hitta de rätta hemmen. Men det är väl lite det som är tanken när man föder upp djur? Att de ska komma till bra hem och få ett bra liv? :)

// Sofia

[Emma_99]
0

Jag är ett BARN går i skolan,gör mina läxor,hänger jag med kompis någon dag så känns det liksom,Woops..vart tog tiden vägen? Hade kollat med djuraffären före jag tog kullen och det var ok att dom kunde ta emot.det var absolut inte detta jag hade tänkt mig med det här men tyvärr,så har det blivit så,här uppe finns det inte många hamsterköpare.självklart vill jag att mina djur ska få så bra hem dom möjligt och det kan jag inte ge alla just nu,till hösten börjar jag 7:an och då blir det ännu tuffare i skolan även om vi har jättemycket nu,därför känns det som att jag måste lämna dom till djuräffär,någon kanske kommer in dit och verkligen kan ta hand om en hamster. Och för mig känns det allra bäst just nu,att lämna dom dit och ge min tid till dom jag har.säger återigen att detta inte var vad jag tänkt mig,men jag känner att jag inte klarar av alla längre.Varsågod,kom med era åsikter och tankar nu,men detta känns rätt för MIG.

Roxie
0

Det är det jag menar. Att man måste tänka i förväg. Allt går inte alltid som man tänkt sig, så just därför måste man vara förberedd, i bland på det värsta.

Ja du är ett barn, men borde ändå veta att en uppfödning tar tid och kräver energi :) Jag jobbade heltid och pluggade 25% när jag hade som störst uppfödning. Men det är bara att kämpa på! :) Och såklart handlar det alltid om prioriteringar.

Du gör vad som känns bäst för dig, såklart.

// Sofia

[Emma_99]
0

Orkar inte svara på allt nu,men jag älskar mina djur över allt annat och jag tror detta kommer bli bäst för dom.och det är med en klump i magen och tårar som jag går och lägger mig nu,att jag inte klarade av allt detta.

Frosstis
1

ah jag som skrivit allting så slutade iFokus fungera.. jaja, skriver igen.

hur gamla är ungarna? har de behövts säras på? annars kan du ha de i samma hage/rum. har du springbollar? då kan de äldre (över 5 mån) springa i de.

du är ju med kompisar, kan inte de hjälpa dig att rasta hamstrarna? Då kan de ta en hamster och gosa / låta den utforska, samma om dina familjemedlemmar också kan ta en hamster. Medan hamstrarna är ute så kan du ta en och gosa med, sen byter du osv.

Det är inte så jättenödvändigt att de ska var ute i en timma/dag, så det är absolut ingen katastrof. Hur många är det i familjen? vi säger 4 då, då är ungarna borträknade. Sen är det de 3 hamstrar du hade innan. Så det blir inte så mkt tid som du kanske tror ;) kanske 2 h max? nej vet inte. Fråga roonja för hon har många hamstrar. :)

[Sniff]
8

Men nu får du väl sommarlov?

Zorro_Tiger
16

Ursäkta om jag låter otrevlig men jag tycker rent ut sagt att detta är så oansvarigt som det bara kan bli!

Om man tar beslutet att föad upp hamstrar så kan man inte klaga när det sedan blir "jobbigt" ! Jag tycker detta är ett fall där det egentligen är ägarens fel då man helt enkelt inte gör såhär!

Jag ursäktar ännu en gång men detta var bara minn åsikt och syn på saken! :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

[Emma_99]
0

#10 vad menar du med oansvarigt? Redan före jag tog kullen hade kollat med djuraffären om det var okej att dom tog emot dom i nödfall. Jag tar hand om mina djur varje dag,matar dom,leker med dom,osv.. Jag har haft dom här hemma i 10,snart 11 veckor och nu känner ja att det börjar bli lite för mycket.Och att bara 'ge bort dom' till djuräffär är inte lätt kan jag säga,hah skulle helst vilja ha kvat alla för alla ungarna har jag lärt känna och älskar jättemycket men jag tror att detta är bäst för dom och mig.Kan även tillägga att tjejen som är ansvarig för hamsteravdelningen föder upp deras hamstrar själv och är kunnig.

Roonja
2

Jag håller med dem andra. Man måste tänka innan man tar en kull. Och om du nu får dem sålda så tycker jag inte du ska ta en till kull innan du vet att att du kan ta hand om ev 10 ungar och du måste vara berädd på att skaffa nya burar också.

Jag håller tyvärr med #10. Spelar ingen roll om du är barn och gör massa saker på fritiden. Nu har du skaffat kullen och det är tyvärr den du får prioritera först.

Jag tycker inte det är fel att sälja till djuraffären. Dock får du se till att dem är seriösa och hamstervadd och försmå Hjul m.m. ska dem helst inte ha. För då får ju hamstrarna det sen i affären. :/

Men lycka till i alla fall. :)

[Em_I_Am]
1

Men om du redan från början planerat att lämna osålda ungar till en djuraffär du tycker är bra vet jag inte riktigt vad problemet är? Det finns uppfödare som lämnar till djuraffärer regelbundet. På sätt och vis är det ju bra för då köper inte djuraffären från grossist istället. Ska man sälja till butik tycker jag man måste kolla några saker först: Hur bor djuren i djuraffären? Ibland fpr de ju bo där länge innan de säljs. Ger personalen bra skötselråd till köpare? Vad händer med just dina djur om inte affären får sålt dom heller? Säljer butiken vettiga burar osv till Guldhamstrar. Är meningen med tråden att få veta vad andra tycker eller hade gjort kan jag bara svara för mig själv. Jag säljer inte till djuraffär av flera anledningar. Det är inte lätt med avel o det tar tid att ha många djur. Det är inte så lätt om en del kanske kan tro att bara lämna iväg till djuraffär heller. Nu har du iaf lärt dig det. Hoppas det löser sig för allas bästa. Särskilt djurens så klart.

UlrikaD
0

Är dina hamsterungar 10 veckor gamla nu? Alltså så gamla att de bor i egen Bur?

Tar verkligen djuraffären emot den ålder på hamstrar, de brukar bara vara ute efter bebisar så unga som möjligt.

[Emma_99]
0

Jadå,dom blev jätteglada och jag VET att dom sköter o m dom bra:)

LinneaJohaanson
3

Man ska alltid, vid alla djurslag, vara beredd på att man kan komma att få behålla alla ungar. Det måste man kunna också. Man kan inte förvänta sig att alla blir sålda. Man kan likagärna få sitta där med 15 hamsterungar resten av deras liv.

Om nu djuraffärerna sköter bra så kanske inte nya ägarna gör det, man vet ju aldrig vars djuren hamnar på djuraffärer då dom får sälja till vem som helst.

Just det där med att du är ett barn, just därför ska man kanske inte ta kullar på sina djur tills man är mogen nog.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

UlrikaD
0

#15 Ok, i Göteobrg tar djuraffärerna bara in hamstrar som fortfarande kan bo ihop.

[Sniff]
0

Vilken djuraffär är det du vill ge dem till? Här tror jag inte heller att de tar in ungar som inte kan bo tillsammans.

Ge det några månader till, sätt ut annonser och ta riktigt bra bilder på dem. Sätt upp lappar i affärer och anslagstavlor. Du får dem nog sålda, och det är bättre att du väljer hem än att de säljs till vilken galning som helst på djuraffären.

[Emma_99]
0

Dom flesta här verkar vara emot mig,tro att ja ät en oansvarig liten unge osv..men det är såhär: jag vill jättegärna ha kvar alla för dom är så himla goa och jag har verkligen fått lära känna dom väl! Men jag kan inte och får inte ha kvar alla.först tänkte jag lämna dom till djuraffär X (vill inte skriva ut namnet) men jag såg att dom hade det bättre hos Y så då kommer jag lämna dom där.djuraffär Y kollar litegrann vad man vet om hamstrar och är jättekunniga själva också,använder INTE hamstervadd,säljer bra burar osv.OCH ÄN EN GÅNG,SJÄLVKLART ÄR DET JÄTTESVÅRT ATT SÄLJA VIRT SINA ÄLSKLINGAR MEN JAG FÅR INTE HA KVAR DOM,TYVÄRR.

[Emma_99]
0

18#ja,det har jag försökt med,flera gånger..

Roxie
0

Men hur har du hamstrarna då? Bor dom i egna burar eller tillsammans?

// Sofia

[Emma_99]
0

De är 10v så självklart ensamma:)

Frosstis
0

Okej men jag tycker att nu på sommarlovet har man väldigt mycket tid. Ägna dig åt denna kullen, sen behöver du inte ta mer kullar om det kommer bli såhär igen. Be om hjälp i familjen och vänner.

Sätt ut annonser på djurannonser, omplacering iFokus. Sedan gå runt i din stad och i alla affärer och be om du får sätta upp lite papper. Sen gör ett nytt forum här på HIF och lägg upp många bra bilder.

Zorro_Tiger
0

11# Ja men hur bra djuraffärerna är så har de de ändå bättre i ett riktigt hem! I djuraffärerna vet du inte villka de säljs till och en djuraffär kan ju precis inte säga: Jag tycker inte du är en lämplig köpare!

Och JA jag håller fast vid ordet oansvarig. Bor du hemma så är det dina föräldras annsvar och även ditt att hamstrarna kommer till bra hemm och inte slutar i en djuraffär!

[Emma_99]
0

Tar bort denna tråd nu,nästan alla här här har missuppfattat det här.:\

Roonja
0

#25 tycker ingen har missuppfattat något? Vad är det vi inte har förstått? Kanske du kan säga det? Glad

[Ren]
0

Det är kanske bäst att ta bort tråden. Mest skriver bara att säga vad andra har sagt redan. Det hjälper inga.

[Emma_99]
0

Admin: kan du ta bort tråden?

gulzebra
5

Mig veterligen är det väl lättare att sälja djur på hösten, efter att folk haft sin semester. Nu köper folk inte djur i samma utsträckning iom att de ska ha just semester, de åker iväg och känner inte för att fixa djurvakt i onödan när de lika gärna kan vänta med sitt inköp.Varför inte ge de lite tid så folk hinner komma hem från semestern? Och kanske kombinera med erbjudande om att agera semesterhem åt hamstern redan i annonsen så kanske du kan få någon köpare tidigare som egentligen tänkt vänta.

Som blödig kan jag dra upp flera exempel på vanvårdade djur jag fått hem som samtliga köpts av oansvariga puckon på zoo. Jag tänker inte rabbla upp varenda en, men kan nämna att det involverat allt från djur som bott för trångt, som satts ihop med andra av samma art trots att de ska bo solitärt utan att fd ägare ens särat på de när någon dött i alla bråk, djur som varit fulla av ohyra, djur som varit så omusklade att de inte kunnat gå, djur som hittats ute i en snödriva mitt i vintern till djur som varit nära att svälta ihjäl. Kontentan är att vilken idiot som helst kan gå in och köpa dina hamstrar på djuraffären (ta som exempel killarna som eldade upp en levande kanin). Genom att lämna de till zoo tar du risken att de utsätts för djurplågeri. Är du villig att ta den risken kan du ju lika gärna avliva de istället. Hellre död än plågad, död hamster lider inte.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mandyosv
5

Sälj de till djuraffär om du har möjlighet. Lyssna inte på vad folk säger, det är ditt val och du får lämna dem dit om du vill och ska nte känna dig som en dålig djuragare.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Zorro_Tiger
0

#25 Vaddå missupfattat? ;S

Bruden-Mbuti
0

lyssna med dina kompisar om nån är villig att låna nån av ungarna tills köpare dyker upp.

sen annonsera. sätt lappar i lokala butiker, i tidningar ,på internet etc.

hoppas det löser sej.

[Sniff]
0

Riktigt bra bilder hjälper otroligt mycket. Fixa en fin bakgrund som passar hamstern, fint ljus och ta bilder i hamsterns höjd. Ta hjälp av en kompis och försök få så bra och skarpa bilder som möjligt.

När du skriver annons kan du försöka tänka ut hur du vill att en annons ser ut för att du ska bli intresserad.

chateaus
4

Jag fick en kull på tio ungar och sju av dem blev sålda utan att jag annonserat, bara via kontakter och andra uppfödare som tipsade intresserade köpare om mig. Du har kanske inte samma kontaktnät än men du kommer absolut få dem sålda om du annonserar på blocket eller sätter upp lappar.

Jag var ju själv intresserad av en hane ur din kull men eftersom pappa Mellvin och min Jollipop eventuellt är kullsyskon så får jag leta vidare. Men det finns alltid fina köpare som söker hamstrar, det gäller bara att hitta dem. Du fixar det! :)

Hanna
1

Du verkar ju redan ha bestämt dig för att lämna dem till en djuraffär, så varför frågar du vad vi tycker? Jag tycker de flesta här har gett dig superbra tips och dessutom svarat på dina frågor.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus