Var har du fått för dig att dvärghamstrar bits ? visst kan dom göra det, och det är ganska vanligt när det är djur från en djuraffär ! Därför skulle du köpt från en uppfödare istället!!
Du får väl läsa på hur man tar hand om dvärghamstrar, precis som alla andra. Ska du köpa dom imorgon är det så dags att börja leta fakta.
bästa buren är olika, det är vad man själv tycker är bra. En samlalåda från ikea är super.
Sen är det olika vad en dvärghamster tycker om. Det är inget man kan säga rätt upp och ner bara sådär.
Om jag får säga några motfrågor ^^
Ska dom ha Hjul?
Vad ska dom ha att boa med?
- Bits dvärghamstrar ofta?
Nae, uppfödares hamstrarär oftast tama när man köper de. I djuraffärer hanterar de inte djuren. Så i början kan de göra det ja.
- ska man ta hand om dom på samma sätt som man gör med guldhamstrar?
Både ja och nej. Dvärghamstrar ska bo minst 2 & 2. Dvärgar är också mer känsliga för socker, men i stort sätt, ja.
- vilken Bur är bäst för dom?
Dunabur tycker jag. Hamstern kan inte klättra och ramla ner från galler. Den kan också ha ett övreplan som inte samlalådor har. Lätta att städa.
- vad tycker dom mest om att göra?
Springa, sova, äta, ev. mysa, krypa in i små gömställen, utforska nya grejjor, klättra, gnaga.
- vilka saker tycker dom mest om att ha? :)
Hjul, lekhage, gnagarmaterial, mycket gömställen, klättermöjligheter, springboll. Lite inviduellt kan det vara.
Läs mer på olika sidor så att du verkligen är påläst, det är ändå ett/flera liv att ha ansvar för. Dvärgar ska vara två och två ja, bäst är ju att köpa från uppfödare (mindre risk att dem bråkar). Buren ska vara rymlig, kan inte bli för stor så ta den största du kan köpa. Dunabur är bra, då finns inget galler förutom i taket så det kan inte gnaga på det. Vad dem vill göra är ju helt individuellt, precis som vi människor. Vissa hamstrar älskar rör, andra gillar att klättra mera osv, det är sånt man tar reda på i början :)
Glöm inte, inte hamstervadd, saltsten eller plasthus.
Juste skulle länka shf. www.hamsterforeningen.se där hittar du det mesta du undrar över. :)
Samla lådor är juh billlig o bra…saknar man extraplanet som man kan ha på vissa duna burar så köp ett "marsvins skydd" ser ut som en träbrygga ungefär (4 ben o en platta) denna är för hög för att det ska va riktigt bra men om man sågar av benen några cm o ställer dit en ramp eller så så blir det jätte bra
Jag har nästan blivit färdig med min hemsida gällande Skötsel o fakta hos Vintervita dvärgar.
Kan kika där om du vill. De flesta frågorna tar jag upp där: www.vildvittransfakta.tk
Är det här man skriver frågor??? om det är så skulle jag vilja fråga en sak. Min bror har en guldhamster som heter cicci, jag vet att guldhamstrar är stora men den här är rätt så tjock, och de senaste veckorna har hon gått upp rätt så mycket. Är det bara att ge lite mindre mat eller måste man gå till veterinär??? 
#7 Du kan skapa en egen tråd om du vill, men jag kan iaf svara här till dig. Hur länge har ni haft henne ? Och kommer hon från en djuraffär?
Ni kan alltid sänka fodergivan om ni tycker hon är tjock, men jag tänkte mest om det är så att hon är dräktig om ni precis fått henne.