Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 2062 ggr
[akumas7]
0

Reptil bark eller torv

Hej Hej.

Jag har funderat lite över min hamster och har börjat tänka i banorna att jag vill att det ska vara så naturligt som möjligt. Så jag har funderat på att allting ska vara så naturligt som möjligt.

Reptiler har ju sin naturliga miljö så varför ska inte hamstrarna ha det? Finns det nöjon bok som beskriver hur hamstrarna lever i naturen. Jag vill altså inte veta hur man tar hand om den i fångenskap för det vet jag. Det skulle vara både roligare att hålla på med henne när man ser hur fint hon har det i sin Bur. Just nu ser jag bara en massa olika färger, spån och ett blåt och gult spring Hjul.

Är det inte bättre att ha bamburör att leka i och bita på? Att ha en fin skål i sten och ett bo som ser ut som en liten gråta eller varför inte en halv kokosnöt med en öpning och en botenmaterial i mer värklighetsbaserad anda. Ja allt deta är dyrare och det är finnare, är det inte bätre att investera pengar i bra saker en att fundera på vad som är mäst helsosamt av de produkter som är 'gjorda' av människan?

Jag tänker dok ha en lek hage där det finns spring Hjul och andra leksaker för att hon ska få den aktivering som hon behöver. Jag har även tänkt på det här med bomaterial, ormar boar ju så man kanske kan använda det materialet då det är äkta, ormen ska ju kuna bo i det utan att göra sig illa.

Vad tycker ni om deta? Vad tycker ni i så fall att man ska ha för inredning och Bottenmaterial samt bomaterial.

Jag vill ha någonting naturligt altså inte toa papper.

Hällsningar

mandyosv
1

En hamster i det vilda springer flera kilometer varje natt.. så börja med ett stort akvarium, jag har ett till min mest aktiva som är ca 170x70 cm.

De lever ju i öken & på stäpp, så jag hade tagit och fyllt minst halva akvariet med Sand, andra hälften med jord och ovan på gräs och fint ängshö (JA MAN KAN GE FINT HÖ TILL HAMSTRAR, DET HAR VARIT DISKUSSIONER OM DETTA MEN VAD GÖR EN HAMSTER I DET VILDA? önskar ingen diskussion om detta) Även färskt gräs varjedag och maskroser. Hamstern kommer boa med höet som den gör i det vilda.

Du kommer ju ha svårt att hitta Växter från syrien, så du får nog nöja dig med svenska.. Jag har vedträn i, (inga behandlade utan från en som hugger själv) Det är ju bra och naturligt. Grenar från t.ex fruktträd är nödvändigt att ha och det kan man ju ha i överdriven mängd.

En hamster har inget hus i verkligheten och heller ingen matskål, så maten skulle jag portionera ut i buren så den får leta efter mat (vilket inte kommer bli svårt ändå) de äter frön, bär, blad, rötter, små maskar & insekter i verkligheten. Så som Foder skulle jag ge en FRÖblanding , alltså inga konstgjorda "runda pellets". Jag vet inte vilka bär en hamster äter i det vilda, heller inte vilka fröer.. Men man får nog köpa fågelfröer av olika slag. Sedan får man nog ge olika grönsaker som man normaltvis också gör. En hamster skulle i naturen inte kunna döda en ko så nötkött ska man ju då skippa, ge istället små syrsor som finns att köpa i djuraffären, och zophobas & mjölmask. Beroende på hur tuff hamster du har så är det osäkert om den kommer ta syrsorna och maskarna, men den lär sig nog.

Bottenmaterialet som jag skrivit ovan ska ju vara i ett ganska djupt lager, för i naturen är det ju nästan oändligt, där under får man placera ut en massa stenar och rötter som går att köpa i affär så man får ej giftiga, bara att trycka ner dom så att det blir mycket för hamstern att gräva i & runt!

I naturen har självklart hamstern inte fri tillgång till vatten men det är klart att den nu måste ha i fångenskap, jag säger skål istället för flaska, mer naturligt eller hur?

Du kan nog INTE få nån naturlig liknelse i en Bur så akvarium är det allra bästa.

KOM IHÅG MYCKET STRÖ och MYCKET saker nertryckt där i ! Jag vill gärna se bilder på resultatet!!

Lycka till!

Obs det blir nog dyrt med chinchilla Sand i hela buren och det tror jag inte det finns på syriens öken men du kan köpa billigare fin fågelsand utan snäckskal i så kommer hamstern bli lycklig, ett hörne i buren kan ju vara fyllt med chinchillasand för hamsterns päls.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[akumas7]
0

Hej Hej.

Klart att du ska få se slutresultatet! Det här blir ett intressant projekt, tack så mycket för svaren. Din hamster måste leva rena lyxlivet!

Det kommer nog att ta ett tag då ett terarie eller akvarium som är så stort kostar lite gran. Men jag ska leta efter begangnade akvarier med de måtten 'eller större' :)

Jag ser min hamster dagligen och jag tycker inte att hon verkar vara så lycklig så jag vill att hon ska bli det :)

Ps. Det är nog så att hon är lycklig men jag tycker inte att hon är det ;P

mandyosv
0

Haha,, mina hamstrar lever inte så… Men den mest aktiva bor i det stora akvariumet men jag har stlströ blandat med vanligt spån och ja, inte så avancerat som jag skrev till dej ! hehe! Men hoppas det blir bra för din!!!

Blev själv inspirerad till det du skrev och även det jag skrev, ska nog starta ett eget projekt också kanske…

Din hamster är nog lycklig. och kommer bli ÄNNU lyckligare!

Faktiskt så ska hamstern som bor i mitt stora akvariumet flytta hem till min kompis imorgon och då byta Bur, så har ju ev. ett till salu! ;)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur