Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningroborovski
Läst 7410 ggr
Sarah!
0

Dör utan orsak!! :´(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade isak håller på att dö och han är född i oktober förra året! Så det är inte av gammalhet!! Gråter

Jag gick in till hans Bur och la in hans Sand som jag precis bytt och då brukar han vakna men det gjorde han inte. Så jag rörde omkring i kattpelletsen men han rörde sig inte, så jag tog en liten kartong-bit och puffade på honom men han vaknade inte! Så jag la buren på golvet och lyfte av locket och rörde honom med fingret och försökte ta upp honom och då vaknade han till lite men när han gick så skakade hela han och hans ögon var halvslutna… Så jag tog upp honom och han vägde mindre än vad han gjorde igår! Jag roppade på mamma och hon höll oxå i honom och kände att han vägde mindre! Jag fattat inte varför hn håller på att dö!

Jag hade en dvärgis som skakade likadant innnan han dog så jag vet att han e döendeGråter Men jag fattar inte varför!!!! 

Isak får mat och frukt varje dag, jag byter vattnet varje dag, rensar buren och kisslådan ofta, hans päls skiner han tänder e gula, och jag har inte gett honom någon som är giftigt. För alla mina hamstrar får samma mat som han och dom mår primaObestämd Han verkar inte ha ont någonstans och hans mage känns okej, och han har inga sår, så VAD KAN DET VARA! Jag har bara haft honom i 5 månader!

Igår kväll när jag hade honom uppe och han vägde normalt och mådde jättbra!! Och hans Bur står inte på golvet så det kan inte vara kalla drag som får honom att må dåligt. Och han har INTE vadd utan toa-papper i remsor i boet.

Snälla hjälp mig, Vad kan det varaGråter Han e bara 6 månader!

Fast på bilden e han 1-2 månader.

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

NinjaKakan
0

Jag har ingen aning om vad det är. Njursvikt ? Hjärtproblem ? Det kan ju vara mycket som händer med honom.

Jag hade nog satt mig i ett mörkt rum med honom eller åkt in till veterinären. Det är svårt att bedömma.

Väldigt otur har du haft iaf. Hur är det med honom nu ?

Sarah!
0

Likadant fortfarande…

Mvh Sarah

Twisted_T
0

Ger du dem bara frukt och inga grönsaker? Tror dock inte det har med det att göra utan bara undrar då frukter innehåller mycket socker och skall ges någon gång då och då i mindre mängder bara i sådana fall, annars kan det leda till diabetes b.la.

Är han köpt i djuraffär eller av uppfödare?

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

NinjaKakan
0

Det är nog upp till dig och mamma om ni vill ta han till veterinären..

Men som sagt, jag hade nog satt mig i ett mörkt rum med honom, och med mamma såklart, hållt honom varm och trygg. Om du nu tror att han kommer somna in.

Detta är en svår situation att bedömma vad man ska göra, så gå på eran magkänsla och prata med din mamma om det.

Sarah!
0

Jag ger honom mest gurka, sallad och äpple (då och då får han äpple men oftast gurka), så han får mer grönt än frukt. Han är köpt hos en uppfödare.

Mvh Sarah

Twisted_T
0

#5 Gurka och isbergssallad innehåller mest vatten ingen näring. Så jag skulle satsa på att ge mer näringsrik mat för att de ska hålla sig friska och krya och för att han som är sjuk kanske kan bli bättre. Tror dock inte det är problemet här det kan vara något av de NinjaKakan sa och det kan vara något annat, svårt att säga det vet nog veterinären bäst. Men ni känner ju bäst själva om han borde åka in till veterinären eller ja hur illa det är helt enkelt.

// Linn

mjuhm
0

När jag läste #3 inlägg om diabetes, började jag direkt misstänka att det kanske kunde vara det eftersom han skakar? Det är ju ett av symtomen på diebetes (hoppas nu att jag har rätt & inte blandar ihop något). Men sen läste jag ditt inlägg #5.

Gurka & sallad (beror på vilken) innehåller ju nästan bara vatten, så det vore nästan bättre om han fick mer varierande med bättre innehåll. Får han protein & kolhydrater också?

Maten har nog ingenting med saken att göra, MEN jag undrar för jag bara blev lite orolig.

Vetrinären tycker jag verkligen ni bör ringa med detsamma & fråga ifall ni kan få komma med en gång. Är han kall & slö? Har ni provat mata honom med resultat? Har han druckit?

Edit: Kom på att vetrinären kanske inte har öppet nu..? Brukar dom ha det på kvällarna?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

NinjaKakan
0

Klarar han sig, så ger han mycket näring. Sockerärtor,vanliga ärtor, Barnmat utan kryddor, fisk utan kryddor, kött utan kryddor, kattmat, morötter,hallon, broccoli, jordgubbar, blåbär osv. Man kan inte bara leva på sallad,gurka och lite äpple..

Sarah!
0

Jag brukar oxå ge tomat utan skal, päron, ärtor mm. (det var mest veckan på landet han fick sallad) Han får inte bara sallad och gurka utan han får andra frukter och grönt oxå.

Jag och mamma känner att det inte är nån ide att åka till vet eftersom dom bara kommer att söva honom… Älskar honom så mkt, varför just han!!!

Mvh Sarah

Twisted_T
1

#7 Ja ett av symptomen på diabetes är att man blir skakig och svag i kroppen.

Finns jourveterinärer som har öppet dygnet runt men det är ju större kliniker vad jag förstått det som.

Så jag vet inte riktigt, det är ju olika tider på olika ställen.

// Linn

NinjaKakan
0

Dom stora djursjukhusen har öppet dygnet runt på jour. Var bor du TS ?

Twisted_T
0

#9 Jaha okej. Ja men äpple innehåller i alla fall mycket socker precis som päron med gör. Ärtor och tomat är dock väldigt näringsrikt. De borde nog få mindre frukter, mer kött,kolhydrater och så :)

Jag vet faktiskt inte vad det kan vara:/ Det är ju ni själva som känner vad som känns rätt för lillen.

// Linn

Sarah!
0

Han äter eller dricker inget utan bara ligger där så det är ingen ide med vet tyckr varken mamma elle jag. Han fick aprikos igår, alla fick det ch dom andra mår bra så det kan inte vara aprikosen. Jag tror inte d e diabetes.

Mvh Sarah

NinjaKakan
0

Om ni inte känner att det är något idé att åka in med honom så sätt er ett mörk rum, försök få han att äta och dricka så får ni vänta helt enkelt.

NinjaKakan
0

Och se till så han håller sig varm. Ha han innan för din tröja invirad i en varm filt.

Sarah!
0

OKej tack för alla svar , återkommer i morgon.

Mvh Sarah

NinjaKakan
0

Ja gör det, så håller vi tummarna för han.

Twisted_T
0

#13 Nej har de diabetes så dricker de mycket vatten med.

Det är omöjligt att säga vad detär. Synd att han mår så dåligt :( Det är aldrig kul :(

Ja återkom gärna imorgon med hur det går.

// Linn

Twisted_T
0

Håller såklart tummarna jag med!

// Linn

Novis10
0

Har hört att diabetes endast drabbar dvärgar, stämmer det. Om det gör det kan ju detta inte vara diabetes, men som det redan nämts så bör du vira in honom i en filt och hålla han varm.
När det närmar sig döden så tappar dem värmen snabbt, därför är det bra att hålla honom varm och trygg den sista tiden.

Tycker ni ia bör ringa och fråga någon veterinär om de vet vad det kan vara, om den nu finns någon klinik som har teleonöppet.
Håller iaf tummarna för lill killen!

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Twisted_T
0

#20 Nja det är ovanligt hos guldar men det händer. Det är vanligast bland dvärgar och Campbells är den mest drabbade arten.

Men som du sade så tror jag inte det är det i detta fallet då de brukar dricka väldigt mycket vid diabetes.

// Linn

Sweety
0

Håller tummar och tassar här hemma! Rynkar på näsan Som ovanstående sagt tycker jag att du ska ringa vet! Dom kanske kan komma med lite tips på vad ni kan göra och förhoppningsvis vet dom vad som drabbat honnom. Vet du vad anledningen är kan du ju sedan förhindra att det händer dina andra hamstrar o.s.v. Hoppas det löser sig! Obestämd

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

NinjaKakan
0

Hur är det med honom ?

Adrina
0

Har inte läst hela tråden men om han fick kattpellets kan det vara pga han fått i sig för mycket taurin.

Sarah!
0

Han e död nu, emn de är inte pga. för lite kolhydrater för om det var det så skulle dom andra hamstrarna oxå dö eftersom att dem får samma mat och frukt. Och det kan ju inte vara diabetes för att alla hamstrar får lika mkt frukt och grön, o de andra mår prima. Så det måste va någon han antagligen haft hela livet som inte syns på utsidan…

Jag skulle ringt vet om han fortfarande levde men han gör inte det :(

Tack för alla som höll tummarna!

#24 Vad är taurin?

Mvh Sarah

atlanta
0

#25 Vad tråkigt, så ledsen för din skull Gråter

NinjaKakan
0

Jättetråkigt verkligen :/ Beklagar.

Sarah!
0

tack, elr vad man nu ska säga…Gråter Han var bokstavligen den snällaste hamstern jag haft!

Mvh Sarah

NinjaKakan
0

Jag tror att du ska meddela uppfödaren du köpt han av också, så att personen är medveten om att där har dött en hamster i ung ålder och att ni inte vet vad det kan ha varit.

mjuhm
0

#25 Taurin är ett ämne som finns i nästan all kattmat som katter ska få i sig, men som är farligt för andra djur.

Beklagar sorgen.. Det är aldrig roligt när dom går bort. Gråter

Sarah!
0

#29 har gjort det

#30 men jag har inte gett honom kattmat utan jag har kattpellets(jag menar katt-toalett) som bottenströ, ni kanske missförstod.

Mvh Sarah

mjuhm
0

#31 Jag förstod att det var toalettpellets du menade.

Sarah!
0

Okej :)

Mvh Sarah

michane
0

nej va tråkigt.. beklagar :/

Twisted_T
0

Nej usch beklagar sorgen :( Ja han hade troligen någon sjukdom som kanske var medfödd eller ja vem vet? Kan vara vad som helst men det är synd när de dör i en så ung ålder:(

// Linn

Novis10
0

Usch vad tråkigt beklagar :(

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Sarah!
0

Ja, det var synd, och tack för stödetOskyldig

Mvh Sarah