Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1308 ggr
Cafesinner
0

Liten rymling tillbaka efter 4 dagar!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I torsdags natt hade Yuki varit ute och sprungit i sin boll och jag satte ner honom i sin Bur (här hemma har han en samla-liknande låda från bauhaus). Han sprang i hjulet och var nöjd, det har inte funnits något han kan klättra upp och ut på osv… jag vände mig mot datorn en liten stund, skulle sedan lägga mig så vände mig mot buren för att lägga på locket. Då var han borta. Tror aldrig mitt hjärta varit så nära att stanna. Han måste på något vis hävt sig ur buren på sin nya sugproppsflaska…
Vi har suttit hamstervakt i skift 4 dygn nu. Köpt icke-skadliga fällor, lagt ut mat, alla knep som vi kunnat hitta på internet. Vi såg att han varit ute och ätit lite men lyckats smita igen ändå.
Hade nästan börjat ge upp när min hyresvärd ringde på dörren nyss och frågade om vi har en hamster. Vi får egentligen inte ha djur här men har ju Yuki på skolan o bara hemma på helgerna.
Eh ja, sa jag.. men han bor egentligen på min skola.. Det är ju lov nu.
Vet du var han är..? Frågade han.
Nej han rymde i torsdags osv förklarade jag. Då sade han att två våningar ner i en spisfläkt hade man hittat en väldigt tilltuffsad liten hamster…(wtf). Han var oskadd men väldigt hungrig och smutsig. Tror jag bad om ursäkt ca 4000 gånger och lovade att han aldrig skulle rymma igen. Sjuuukt pinsamt… De hade dessutom fått ringa en snickare till att ta isär massa grejer för att få ut honom.
Jag kan säga att Yuki har fått skäll nu av sin mamma i ca en halvtimma!! Haha… åh gud vad overkligt allt känns…

Jag undrar, hur badar jag bäst honom? Han är jättesmutsig på nosen och i stjärten och nästan grå resten av pälsen… Har gett honom mat och vatten och nu sover han i sin bolåda… pust….!

Evovva
1

Tur att det fick ett lyckligt slut i alla fall. Skrattande

Cafesinner
3

Liten uppdatering:

Grannen som hade hittat Yuki i sin spisfläkt jobbar på bohusläningen och hade berättat historien för sina kollegor. Han ringde och frågade om de får komma hit imorgon och fota oss och skriva lite i tidningen om solskenshistorien. Så sjukt, haha.

Evovva
0

Häftigt. Du får lägga ut bilden och repotaget här sedan. Flört

Cafesinner
0

Är bara orolig för Yuki är så sketen xD Och de ville ta en bild på oss, haha…

mandyosv
1

#2 HAHAHA gud vad kul!!! lyckligt att du fick tillbaka honom!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Bruden-Mbuti
0

låt han vara skitig. det försvinner efterhand.

gör inget att han är skitig på bild, bara charmigt.Skrattande

dumt att bada honom eftersom hamstrar inte ska badas i vatten. dessutom är han våt och skulle få drag på sej så kan det sluta med lungindflamation och han går bort.

vill du att han ska nöta bort smutsen så sätt in en sandlåda i buren då kan han gräva och rulla sej i sanden så han blir ren.

Twisted_T
0

Tur att ni hittade honom :) Dedär sugproppsflaskorna är anledningen till många rymmningar här med :) Har dock galler över burarna nu och alla har flaskor som hänger från gallret :)

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Cafesinner
0

# 6 - Badade bara rumpan som var väldigt smutsig eftersom han va i fläktsystemet… helt svart o geggig o han stank kiss.
Resten i typ ansiktet tog jag med en ljummen våt handduk. Torkade honom länge efteråt och fönade med hårblåsen (försiktigt och inte för varmt så klart). Han satt och gottade sig haha..
När han var helt torr så släppte jag ner honom i buren, gav extra bäddmaterial och ställde den inmed en vägg där det inte drar.
Han är nu fof grå och småsmutsig men han får väl gå sån ett tag… se om det försvinner. Grejen är att om det är typ fet olja lär det inte gå bort bara sådär väl..

Frosstis
0

#8 hmm när jag hade sånt dålgit Hjul som gnisslade smörjde jag in den med olivolja, då blev min hamster svart på ryggen typ, men nu har jag ju inte hjulet kvar (såklart) ioch han är inte svart längre. Så det går bort ska du se ^^ (även om det nog inte var olivolja han blev smutsig av, haha)

Channie
0

Yukis mamma har också rymt via sugproppflaska, men det gick aldrig så långt att grannen, två våningar ner, behövde plocka isär sin spisfläkt xD Undra hur han lyckades med att hamna där.

Häftigt om du och Yuki hamnar i tidningen! :D Jag ska hålla utkik efter bohuslänningen och köpa mig ett exemplar om artikeln kommer med i tidningen :)

/Mvh Jenny

Medarbetare på Djurannonser och Djurtransport

NinjaKakan
0

En liten smutsig lycklig saga :) Skönt att han kom tillbaka!

Cafesinner
0

# 10 - haha jaså där ser man! Han ska bo kvar på skolan så många helger det går… ska åka dit och ge mat eller se om någon annan stannar osv. Annars får han bo hos pappa på tex loven och de helgerna jag inte har en annan lösning - där finns det ingen risk att han tar sig så långt, haha. Hyresvärdens fru sade att han måste tagit sig in i ventilationen via öppna spisen men hur han klättrat rätt upp på en tegelvägg tvivlar jag på…

Sagt nej till tidningen for now, vi är lite trötta:) Men de har sagt att vi får höra av oss igen i veckan så kanske gör det!

# 11 - haha ja, indeed:) tack!

Cafesinner
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu mår både mamma och son bra igen! :)

Miilla
1

Haha, vilken rolig historiaSkrattande och vilken tur att lilla Yuki är tillbaka och välbehållenGlad

Cafesinner
0

# - Japp :) Tycker en nedertand är lite sned men annars så!

Frosstis
0

#15 hahahah Det låter verkligen som en hönsmamma ;)

Cafesinner
0

#16 - va?

Frosstis
0

nej inget..

Cafesinner
0

Slog upp uttrycket nu haha, curlingförälder alltså! Det är jag :$ Min lilla ädelsten typ xD

Frosstis
0

haha aa ;)

Odette
0

Å herre gud… snacka om röta att ni fick tillbaka honom :-O

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Cafesinner
0

#21 - eller hur D:

Nannah
0

Ursäkta att jag lägger mig i tråden sådär… Men min hamster rymde igår (märkte att ena clipsen på  locket, på dunan var löst.) Hur som helst så hittade jag honom i en soffa som står i vårat vardagsrum (!) Han hade tagit sig i soffan genom ett hål under den… :S

Det var väldigt svårt att få ut honom därifrån… Tänkte att jag skulle vänta och se om han kom ut själv, men jag kunde inte förmå mig att bara se på när han gick omkring, bet, och rev inuti soffan.

Tillslut fick jag vända soffan upponer, riva upp det lilla hålet, och… då lyckades jag få tag på honom genom att fiska upp honom med handen. Puh!

Det som är lite läskigt att tänka på är om det hade hänt ngt allvarligt med honom… Soffan har nämligen spikar i sig! Så jag fick världens panik… ;´(

Efteråt fick jag en ordentlig skäll av min mor, för att jag rev upp soffan i desperat behov av att rädda busungen. :P

Någon annan som varit med om konsekvenser och skäll för att hamstern rymmer? Haha :P

Jag vet, måste ALLTID dubbelkolla så att buren är ordentligt låst!

Twisted_T
0

#23 Åh tur att du hittade honom. Jag bor själv med min pojkvän och min pojkvän har själv en hamster som varit på rymmen några gånger. Det är la det att vi kan gnälla på varrandra om vi tycker den andra varit lite klantig(Det är ju inte jättekul att springa runt kl 5 på morgonen och jaga en hamster runt vardagsrummet typ när de är små och smidiga). Men det är sånt man förstår efter ett tag. Hur duktiga de är på att rymma och hur de kan rymma och hur man förhindrar det :)

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Nannah
0

Haha, ja. Det var väldans tur. :O Nu så är stackarn svettig i pälsen (dålig ventilation i soffan ju… ) och lite uppskakad.

Ibland undrar man ju om hamstern är ett domesticerat djur eller ej? :P

Cafesinner
0

# 23 - konsekvensen av min "historia" blev att Yuki nu spenderar loven hos pappa istället…som ja inte har haft typ någon kontakt med på snart ett år o egentligen itne vill ha._.