Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 6887 ggr
mathildahjelmberg
10

Hamster hjälp!!! [Vill ha tips inför hamsterköp]

Tänkte köpa en hamster nästa vecka.

Har lite frågor,

1. Vilken hamster föredrar ni?

Sibirisk dvärghamster eller guldhamster?

2. Vilka Hjul är bäst till dom?

med "ekrar" , plast ..osv?

4. Vad sover dom i ? Det stog någonstans att dom kunde kvävas i plasthus , så vad föredrar ni då?

Några tips ni kan komma med som köpt hamster ? hur man ska få dom tama osv…

Tack iförväg !

diesel92
0

Nu var det ett antal år sedan jag hade hamster, ungefär 10 år sedan sist ^^

Jag hade en guldhamster, och sedan vet jag inte vad det var för ras på den andra. Vi hade ekrar kan man nog säga, det var av plast i alla fall.

Mina sov i ett litet hamsterhus, har för mig att det var av plastmaterial så tror inte det är någon fara.

Tama och tama, är väl bara att kela och aktiviera dem så är dem nog nöjda ^^

Krille12
3

Du borde läsa på mer om hamstrar, men ska svara så gått jag kan.

1. Det finns inte sibirisk dvärghamster, utan det är ryska vintervita. Men dom på djuraffären är oftast hybrider mellan campbells och vintervita. Jag har en guldhamster för jag gillar dom mer, men det är du som väljer det.

2. Man ska ha så stora Hjul som möjligt, den bästa vet jag inte. Men man ska inte Hjul med galler, sen ska man inte ha Hjul innan hamstern är fem månader gammal. Fast trä är nog det bästa tror jag.

3. Jag har trähus, och det funkar perfekt och är jättebra. Men kan kan också göra ett hus av t.ex ett mjölkpaket.

Jag kan säga att du absolut inte ska ha hamstervadd och saltsten, det är farligt. Och det är bäst att köpa från en uppfödare. Lycka till!

Medarbetare på Vetenskap.

Tazzar
1

Då ställer jag lite motfrågor till dig, så blir det mycket lättare för mig/oss att svara. Glad

- Varifrån ska du köpa hamster? Varför?

- Vad vill du ha för hamster?

- Lugn eller pigg?

- Vill du helst ha två ihop eller en ensam?

- Vad vill du helst ha? Guld eller dvärg?

- Utställning eller enbart sällskap?

Och här, några kluringar kanske. Flört Vad kan du om…:

- Hamstervadd?

- Hamstrarnas höjdkänsla?

- Den stora skillnaden mällan dvärghamstrar och guldhamstrar? (Ledtråd! Vad säger lagen?)

Glad

Roonja
1

Nu vet jag inte vad dem skrivit ovan men jag skriver lite ändå: Jag föredrar Guldhamster, hade du tänkt köpa från zoo så rekomenderar jag dig att inte göra det.
Man ska ha hus, dock har jag inte det då det börjar lukta och blir så lätt smuttsigt m.m hamster vadd och saltsten ska man inte ha vad en zoo:t säger.

jag har själv vintervita dvärgamstrar och Guldhamstrar, men dock så är guldhamstrarna dem jag föredrar mest, självklart är vintervita mysiga också men ändå så är guldhamstern den som står mig närmast! :)

Hjul bör du inte ha förns dem är 3-4 månader, vissa säger 5 månader men det är ju upp till var och en. hjulen ska vara minst 20 cm i diametern.

Jag har 41 hamstrar där hemma, så jag har varit med om många underbara köp! man får en sjön skänsla i magen varje gång! :)

Krille12
1

#1 Plasthus är inte bra att ha just för att dom förstör hamsterns päls, hud och det är dålig luftkondition i plasthus. Så hamstern riskerar att kvävas.

HamsterMarie
1

Sibirisk dvärghamster eller guldhamster?

"sibirisk" är något djuraffären kommit på. Det säger de till sina blandarter, hybrider. Det är inte ofta djuraffärer har helarter. Det finns fyra dvärghamsterarter. Kinesisk, vintervit, campbell och roborovski. Jag föredrar Campbell och Vintervit eller guldhamster som förstahamster. Köp helst utav uppfödare. De hamstrarna är framavlade för att ha ett bra temperament och du får en helart om du köper dvärg.

med "ekrar" , plast ..osv?

Inte med ekrar! Hamstern kan fastna med foten mellan ekrarna och hjulet fortsätter snurra. Då bryter hamstern ev benet. Ha ett Hjul med minst 18cm i diametern om det är guldhamster. Dvärghamster minst 15cm i diametern. Det finns också "flying saucer wheel", tefat som hamstern springer på. Hjul ska hamstrar inte använda förns de är färdigväxta, 5 mån. "saucer wheel" kan de använda redan som bebisar.

4. Vad sover dom i ? Det stog någonstans att dom kunde kvävas i plasthus , så vad föredrar ni då?

De sover i trähus, kartonghus eller en hög med rivet papper. Hamstern ska dock ha tillgång till ett hus. Jupp, plast "andas" inte som trä gör. Om hamstern boar mycket så kan han kvävas. 

Lite annat. Dvärghamstrar ska bo minst 2 och 2. Dock inte kinesiska dvärgar.

Djuraffären kan lura på dig dåliga saker. Köp inte hamstervadd, saltsten och andra mineralstenar när djuraffären rekommenderar det. Istället för hamstervadd använder du rivet toalättpapper.

Är det något annat du undrar över så är det bara att fråga på!

Glad

mathildahjelmberg
0

- Varifrån ska du köpa hamster? Varför?

Jag har tänkt på en hamster väldigt länge och jag ska antagligen köpa den från en djuraffär i stan , dom ska vara väldigt bra med "smådjur" tydligen

- Vad vill du ha för hamster?

- Lugn eller pigg?

Jag vill ha en som man kan asså gosa med men "Leka med samtidigt..

- Vill du helst ha två ihop eller en ensam?

Skulle föredragit en ensam.

- Vad vill du helst ha? Guld eller dvärg?

Guld , för dom är ju större..

- Utställning eller enbart sällskap?

Sällskap!

Och här, några kluringar kanske. Flört Vad kan du om…:

- Hamstervadd? Dom kan kvävas av det när dom sover  så var det tydligen bebisar som fått det runt halsen och kvävts !

- Hamstrarnas höjdkänsla? Dom har ingen?

- Den stora skillnaden mällan dvärghamstrar och guldhamstrar? (Ledtråd! Vad säger lagen?)

Guldhamstrar måste ha större Bur och större Hjul ..

Krille12
0

#7 Då har du väl läst på om du vet det, men jag råder dig till att köpa från uppfödare då djuraffärer oftast tar in grossisthamstrar.

Tazzar
0

#7 Tack!

"Varifrån ska du köpa hamster? Varför? - Jag har tänkt på en hamster väldigt länge och jag ska antagligen köpa den från en djuraffär i stan , dom ska vara väldigt bra med "smådjur" tydligen

Vad vill du ha för hamster?

_Lugn eller pigg?
_- Jag vill ha en som man kan asså gosa med men "Leka med samtidigt.."

Då rekommenderar jag dig att istället vända dig till en uppfödare. :)
- Svenska hamsterföreningens uppfödarlista: http://www.hamsterforeningen.se/uppfödare-1895078
- http://forum.hamsterforeningen.se/index.php?board=26.0
Du kan även kika om någon här har ungar till salu.
Bor de långt bort så brukar det inte vara några problem, transport brukar kunna ordnas. T.ex via www.djurtransport.ifokus.se .

Är uppfödaren seriös så är hamstern oftast även i stort sett tam redan när du får hem den.

"Vill du helst ha två ihop eller en ensam? - Skulle föredragit en ensam.

_Vad vill du helst ha? Guld eller dvärg?
_- Guld , för dom är ju större.."

Då är det guld du ska kika efter. Glad

_"Och här, några kluringar kanske. Flört Vad kan du om…:
__- Hamstervadd?
- - -Dom kan kvävas av det när dom sover  så var det tydligen bebisar som fått det runt halsen och kvävts !"

_Rätt! De kan både kvävas, hängas, tappa blodfödlödet och bryta benen.

"- Hamstrarnas höjdkänsla? - - -Dom har ingen?"

Nej det har de inte, därför ska man kolla efter låga burar.

_"- Den stora skillnaden mällan dvärghamstrar och guldhamstrar? (Ledtråd! Vad säger lagen?)
__- - -Guldhamstrar måste ha större Bur och större Hjul .."

_Mja. Det är visserligen sant, men.
Guldhamstrar är solitärer, de måste leva ensamma, de bokstavligt talat _hatar_ andra hamstrar omkring sig. Det är lag på att de måste vara ensamma. Alltså, en Bur = en hamster.
Med dvärghamstrar är det tvärt om. De måste bo minst i par enligt lag om det inte finns en anledning till annat (aggressivitet, sjukdom, skada).

NaDa...
0

1. Jag föredrar guldhamster, men hamspisen som jag har just nu är min första också :P. En Underbar kompis!

2. Jag skulle säga att Hjul där inte hamstern kan fastna med tassarna är de som är de bästa men Hjul med ekrar kan man sätta kartong runt så funkar det med, det viktigaste är att hamstern inte ska kunna skada sig genom att fastna i det. Kom ihåg att hamstern inte ska använda Hjul innan den är runt 6 månader. Man behöver inte Hjul heller, det kan orsaka ett beroende.

3. De kan antingen boa ner sig i spånet, eller så kan man göra hus av kartong eller köpa hus, av trä då.
Boa med toapappaer, INTE hamstervadd.

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

HamsterMarie
0

#10 Det gör ju inget att det blir ett beroende så länge man inte tar bort hjulet sen. Flört

mathildahjelmberg
0

Men jag bor dock i skåne , där finns bara en uppfödare,

vad är fördelar med att köpa i djuraffär då?

det kan ju inte vara dåligt eftersom dom får sälja via den?

NaDa...
0

#11 Det var det jag menade. ;)

~ Kram Nadja ♥

NaDa...
1

#12 Bra med djuraffär.. Det är väll att det är nära.. Men då är man bara lat. ;)
Jag kommer inte på ett enda plus med zooaffärsdjur..

~ Kram Nadja ♥

Krille12
0

#12 Som #14 säger finns det ingen fördel med zoohamstrar.

Lojs
1

Var i skåne bor du? Jag ska ner mot Helsingborg/Malmö/Ystad i slutet av månaden och jag har en hona till salu. Eller så kan jag hämta en hamster i Göteborg från någon av de uppfödare som finns där. (Men visst, då kostar det ju lite extra med transporten, jag kommer ta 50 kr)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Krille12
0

Ulrika har väl några kullar, (om jag inte minns rätt) Du kankse kan köpa från henne. Det gjorde jag och lillkillen är underbar.

mathildahjelmberg
0

#5 & #12

Guldhamstrarna kommer från uppfödare , som sedan transporteras till affären :)

#16 Jag bor i en liten håla som heter trelleborg , 20min från malmö ungefär:)

Men nu är det så att jag skulle vilja ha en hane :/

Krille12
0

#18 Du har tur där, det är väldigt få djuraffärer som tar in från uppfödare. Om det är en bra uppfödare och om dom sköter hamstrarna väl är det inget fel med att köpa från den djuraffären :)

Lojs
1

#18 Jag tror UlrikaD här på forumet har hanar till salu, kanske att även Roxie har det. Om du kan hämta i Malmö den 27:e så kan jag ta med en hamster ner. (Jag har en annons på djurtransport.ifokus här: http://djurtransport.ifokus.se/discussions/4f0debc4d3b4fd046800003a-e-goteborg-malmo#discussions-1)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

UlrikaD
1

#18 Många djuraffärer köper tyvärr från grossister. Köper de från uppfödare så är det ju jättebra.

Jag är en av dem som bor i Göteborg, har svarta långhåriga fluff-pojkar till salu:)

Roxie
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en svart korthårig hamsterpojke kvar till salu :)

// Sofia

NinjaKakan
1

Köpte du hamstrar från djuraffär kan du få vilket kön som. Jag skulle ha en hona men fick en hane! Och ibland får du dräktiga honor med dig hem om du har otur.

Det bästa med en uppfödare är att du har livslång support och hjälp, dessutom vet du om hur föräldrarna är.

diesel92
0

5#: Mina hade inga problem. Sen är jag inte hundra att det var just plasthus då det som sagt var säkert 10 år sedan jag hade hamster^^

NinjaKakan
0

Det är bättre att ha att trähus på andra sätt med . Dom kan gnaga på det, vilket dom behöver för att hålla tänderna i trim ^^ Och det andas. Man kan bygga ett eget trähus om man inte vill köpa. Jag har gjort 3 stycken som fungerar alldeles utmärkt!

terrorinAlive
0

#2 Är det verkligen farligt med saltsten? Varför då i sådana fall? Min förförra hamster Brandy hade saltsten hela livet som hon slickade på och hon blev hela 3½ år gammal :) Så jag tror inte dom dör av det direkt för hon var där och slicka på den, men hon lekte mest med den tror jag.

Krille12
0

#26 Ja, det är farligt för att dom kan få njursten av det, din hamster slickade isåfall väldigt lite och hade tur. Så det är inte bra att ha.

Frosstis
0

Sibirisk dvärghamster eller guldhamster? finns inget som heter sibirisk, det heter vintervit. Jag har guldhamster men ska ha dvärgisar nästa gång, så jag vet inte..

med "ekrar" , plast ..osv? plast tkr jag är bäst.

4. Vad sover dom i ? Det stog någonstans att dom kunde kvävas i plasthus , så vad föredrar ni då? trähus, kartonger, mjölkpaket osv.

terrorinAlive
0

#27 Jaha okej, vilken tur då! Hon såg den nog mer som leksak hursomhellst. Men nu har jag inga :)

Luisa
1

Jag kan hjälpa dig på traven TS med val av köp i djuraffär eller uppfödare…

Fördelar med djuraffärer:

Det ligger nära (ända jag kommer på)

Nackdelar med köp i djuraffär:

Du kan få en hane ist för hona eller tvärt om

Du kan få en hamster som inte lever mer än ett år

Du kan få en hamster som e sjuk och dör några dagar efter köp

Din nya hamster kan ha kvalster och annan ohyra

Din hamster kan ha genetiska problem

Du kan få med dig en dräktig hona

Din hamster kan vara inavlad

Du kan få med dig en otam hamster som e bitsk

Du kan få fel information och bli lurad

En djuraffär kan säga att djuren är från en uppfödare men ist är de från grosister eller ''uppfödare'' som bara avlar på…

Hamstern kan ha sår och skador efter slagsmål som bara syns om man kollar noga på huden

Djuret han ha haft flera hem innan den hamnade hos dig

Fördelar med uppfödare

Du får en fullt frisk hamster

Du kan få träffa dess föräldrar

Du får en person som du kan vända dig till hela hamsterns liv

Du får en hamster med friska föräldrar och även en stamtavla som du kan få veta dess föräldrar förföräldrar osv…

Du får en tam hamster

Hamstern kommer defenitivt inte vara inavlad

Du kan få veta dess personlighet/temperament innan du köper hamstern

Du kommer veta den exakta könen på hamstern

Du får rätt information och startfoder

Hamstern kommer inte vara dräktig

Du kommer kunna ställa ut din hamster

Du kommer få veta den korrekta färgen och täckningen på din hamster

Nackdelar med köp hos uppfödare

Kan ligga långt bort (men detta kan lösas med transport)

En sista sak bara…

Du kan bara veta om djuraffären köper sina djur hos uppfödare om de har en stamtavla, kom ihåg att djuraffären kan säga att uppfödaren glömde att ge stamtavlan eller ha andra bortförklaringar till varför de inte kan ge dig den

Lycka till med din hampis!

ronaldo johansson
0

GULDHAMSTER ska ni haaaaaaaa!!!!!Flört

[Avarice]
0

Tråden är 3 månader gammal och gissar att TS redan fattat ett beslutGlad