Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 1145 ggr
[JoannaStridh]
1

Hamstervadd.

Har sedan jag fick en hamster hört att det är livsfarligt att ha hamstervadd! Och nu vill jag veta varför det är så himla farligt? Helst några exempel på vad som har hänt. Inte bara det som kan hända.

Frågar endast för jag har planer på att gå till en zoo marknad och förklara för dom och försöka få dom att sluta sälja det och börja sälja ZooBest "hamsterbädd" vilket är 100% papper som är strimlat.

Kan inte förändra på hela jorden men kan i alla fall börja med den här stormarknaden.  Och ingenting är omöjligt, så länge man lägger ner tid på det.

mandyosv
0

De kan trassla in sig och fastna i det.

Fastnar de kan:

benet brytas

Benet gå av

Benet ruttna/dö

De kan gnaga av sitt egna ben

Hamstervaddet kan även fastna i deras halsar och de kan kvävas.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[JoannaStridh]
0

#1 Tack :)

Liz85
0

Härligt att du vill lägga ner tid på att försöka förändra djuraffären. Nu säljer de saker för att tjäna pengar även om allt inte är bra för djuren men om man lyckas nå fram till personalen och skapa en förändring just där så det ju extremt bra. Önskar dig lycka till. Glad

Vår guldhamster fick hamstervadd i början och vi hade ingen aning om att det var farligt. Då satt man med ett trögt modem över telefonlinan och knappt vågade vara uppkopplad för att det kostade att surfa/minut.

Jag blev misstänksam en dag när han började pipa och gny högt. Lyfte huset och fann att han fått trådar från hamstervadden snurrad kring ena bakbenet och försökte förtvivlat komma loss. Jag klippte bort så mycket som gick att få bort men några trådar hade snurrat sig så hårt runt att de fick vara kvar. Att få bort de skulle skadat honom ännu mer. Sedan höll jag koll på både honom och såret. Det läkte visserligen och han levde ett bra tag till efter det men med en stel baktass att stappla runt på. Hade jag inte upptäckt det i tid hade han kanske förlorat tassen eller i värsta fall sitt liv. Vi bytte för övrigt till toalettpapper som bomaterial.

[JoannaStridh]
0

#3 Tack för din historia! Ska helt klart berätta den för dom I Zoo affären.

Jag ska verkligen försöka! Vill alltid djurens bästa och jag hoppas på förändring! Skrattande

mandyosv
0

Sedan finns det allvarligare saker du kan ta upp också, t.ex att de säljer försmå Hjul till guldhamstrar, påtok för små burar till guldhamster osvosv!!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

[JoannaStridh]
0

#5 Jag ska försöka få fram så mycket som möjligt!

HejPåDig
0

De finns fall där hamstervadden fastnar och blodflödet stoppas.

Twisted_T
1

Jättebra initiativ :) Finns de som säljer saltstenar/mineralstenar/kalkstenar och även plasthus som inte borde säljas.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Liz85
1

Mycket tips har tagits upp här nu. Glad

Jag tror dock man ska börja lite smått och inte ta upp allt för många dåliga saker på en gång. Att tala om för de att 10 saker på deras smådjurshylla är dåliga och inte borde finnas är väldigt mycket varor för en enda affär att plocka bort ur sortimentet och de kommer troligen slå dövörat till eller nåt sånt.

Att börja med att belysa några få varor blir inte lika mycket på en gång och troligen större chans att de tar till sig kritiken. Sen tror jag att det också kan hjälpa att ge exempel på bättre ersättande varor..

Det där med burar däremot tycker jag affären borde vara intresserad själva av att ändra på eftersom en större Bur oftast är lite dyrare än den mindre. Samtidigt får ju djuret en Bur i bra storlek så där borde både affär och ägare vinna på det.

Om nu inte affären vill vara fräck och tjäna pengar på att "ja men när de kommer tillbaka för att köpa en större Bur så har vi ju sålt två burar till en person och därigenom tjänat mer/kund…"

Några tankar bara… Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Twisted_T
0

#10 Förstår inte det humoristiska i att trolla. Och det är ju ingen som kommer ta det seriöst och bli sur heller.. så det var ett ganska misslyckat försök.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

mandyosv
1

#12 hahahahha low lifer

[JoannaStridh]
0

#9 Tänkte inte heller ta upp allt på en gång! Vill inte bli någon tjurig kärring! ;)

#10 Gud nu fick du till det va?

[JoannaStridh]
0

#15 Hamstrar äter inte bajs *fniss* Det är ju kaniner!

Frosstis
0

#15 vi är faktist inga koprofager..

[JoannaStridh]
0

Puttar upp denna lite!

Vill ha mer hjälp, och undrar ifall någon annan skulle kunna göra något liknande.