Vita prickar? Hjälp!
Märkte nu att min Ville har fått vita prickar på öronen och en på nosen, han verkar inte hängig äter och dricker som han ska osv. Vad kan det tyda på? Han ger ifrån sig ljud också som låter som små nysningar är han allergisk?
Hade jag varit dig hade jag ringt veterinären och berättat om hamsterns tillstånd. Det är svårt att veta för oss, jag har ingen aning iallafall. Men det låter inte så bra, så det kanske är bäst att åka in till veterinären och låta dom titta på han.
Kan vara ohyra, och det får dom ju medicin för. Men som sagt, jag har ingen aning.
Är de så allvarligt? Han är inte det minsta hänglig eller liknande, kan inte ha något att göra med at luften är torr?
Glömde skriva att prickarna ser ut som torra flagnor. Asså som när man är torr typ..
Vi är ju inga veterinärer här, bara människor med mer eller mindre erfarenhet av dessa smådjuren. Men jag tycker det låter konstigt. Min Kakan fick skabb, tappade päls och var på dåligt humör, men åt och drack som vanligt ändå. Så det kan vara värt att kollas upp. Har du fler hamstrar än han eller du har bara honom ?
Det finns ju alla möjliga sjukdomar idag, så jag tycker att du iallafall ska ringa till en veterinär och beskriva symtomen.
Har du bytat spån eller Foder på sistonde ?
Jsg har bara honom. Jsg blev lite fundersam efter som jag läste i ett annat forum om samma sak. Men då sa de att man kundes spraya med en sprayflaska över buren några gånger om dagen..
Nej jag har alltid haft samma spån, men det där med nysingarna är inget nytt. Utan han har haft det ett tag så det hänger inte ihop, kan det vara så att prickarna beror på torr luft och nysingarna att han inte tål spånet?
Hmm. Hade det hjälp när dom gjort så då ? Det kan säkert vara vitaminbrist också av något. Det kan ju vem som helst få..
Om du klappar honom, får du stötar av honom då ? ^^ Det brukar vara ett tecken på att den är torr luft i rummet.
Nej inte vad jag märkt.. Är det värt att tesa det med sprayflaskan? Och om de har vitaminbrist vad bör man tänka på då?
Du kan ju ge extra vitaminer i vattnet ^^ Och istället för att spraya med vattenflaskan kan du sätta en glas med vatten ovanför elementet, så avdunstar det och det blir samma effekt som med sprayflaskan.
Får han Färskmat varje dag ? ^^
Och vad är det för spån du har ? ^^ Det låter som om att han inte tål spånet iaf, och det kan ju ha blivit så att huden också blivit torr i med det, även fast han har haft nysningarna längre. :)
Sådana vitaniner finns på djuraffärer och liknande eller? ^^ Jag har vanligt kutterspån. Men vad finns annat spån någonstans? bor i göteborg.
Ja, det kanske kan hjälpa :)
Kutterspån är inte bra, det dammar mycket och irriterar nog både slemhinnor,ögon,näsa och hals på hamstrarna. På granngården kan du t.ex köpa lättströ som är ekologiskt och dammfritt och stl-stö som är små kartongbitar. Tror inte heller det dammar. Toa-lätt kan du köpa på granngården,lantmännen och i vanliga mataffärer också :) Iallafall i Helsingborg kan du det. Det är papperspellets som inte heller dammar. Jag har själv toa-lätt och tycker det funkar bra :)
Lättströt som jag köpte kostade mig 149 kr och jag köpte det i en stor bal. Och toa-lätt kan man också köpa i stora förpackningar på t.ex granngården då :)
På lantmännen kostar en stor påse med toa-lätt 150 kr :)
Okej tack för alla svar mamma åker förbi djuaffären och köper nytt Bur underlag och vitamindroppar var de va? ^^
Ja :) Det finns al-spån också som är bra som brukar finnas i djuraffärer. Dock är det dyrt men eftersom du bara har en hamster kanske det kan kvitta :) Men köp inget sågspån,kutterspån eller något såntdär ^^
Ja jag skulle tipsa om att byta spån med. Kutterspån är ganska klurigt, det är många hamstrar som är allergiska mot dammet vilket de kan nysa för. Vissa kliar även en hel del och blir röda på områden och får kala fläckar (har en liten pojke som blev så). De flesta andra spånen förutom kutterspån och sågspån brukar nog fungera bättre. Men det är ju helt inviduellt vad en hamster tål. De är ju så olika. Toa-lätt använder jag till mina även den korthårige som är allergisk. Försöker mig just nu på en annan typ av spån bara för att se om han klarar det bättre. Men lite mer säkra kort är i alla fall Toa-lätt eller STL-strö då det bara är papper i dem och dammar ej. Alspån har jag hört skall fungera bra med. Prova dig fram! hoppas det blir bättre :)
#16 Tack så himla mycket! :) Vill bara krama om er just nu! Mamma åker förbi djuraffären på vägn hem och kollar.
Min hane Snövit har vit fläckar på öronen. Han har väldigt torra öron. Det verkar även ärvas då hans dotter har börjat fått det. Det är inte farligt, i alla fall inte det mina har. Kanske skulle underlätta med en bild?
#18 Försökte ta en bild i morse men han ville inte sitta still :P Det är små vita prickar, de ser väldigt torra ut. Ska köpa Toa-Lätt idag.
#19 okej. Men det är absolut ingen fara. :)
#20 Vilken tur, ska försöka hålla det fuktigare i rummet :) Och vissa säger att ToaLätt luktar illa stämmer det?
#21 Jag använder ToaLätt till mina och tycker inte det luktar alls. Så länge man har en toalett till hamstrarna där de kissar så uppstår ingen doft. Men det är olika, en del tycker det luktar super äckligt..
Har hamstern torra öron kan du testa smörja in öronen med vetegroddsolja, även Aloe Vera är bra.
Nyser han eller verkar irriterad i slemhinnorna eller liknande?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Sitter dom fast? Är de som små runda saker? De låter som kvalster.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#22 Nu vet jag att det inte var riktat mot mig. Jag testade att smörja in Snövits öron (han som har dem vita "fläckarna") Ena örat försvann allt på, men det är kvar på det andra. :/ Men Aloe Vera är nog det bästa vad jag vet.
För er som undrar så blev det stl strö :D
Du får uppdatera oss sen om du ser någon skillnad :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Vad skönt :) Hoppas nu att du slipper det med nysningar och sånt. Lycka till! :D
Självklart! :) Han har inte nyst än i alla fall och när jag sätter ner honom i buren brukade han alltid göra det, men inte denna gången. Så det ser mycket bättre ut! Prickarna i alla fall den på nosen har blivit svagare då det blev fuktigare i rummet, får helt enkelt fortsätta och se.
Ja, förändringar brukar inte komma på en natt men skönt att du ser framsteg iaf :)