Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1003 ggr
Hamsterlycka
0

Lite hjälp kanske..? ;/

Jag fick en guldhamster igår, och är självklart jätteglad. När jag skulle ta ut honom ur den lilla papperslådan som man får från djuraffärn så hoppade han ner från bokhyllan som är ca en meter upp! Han gjorde inte illa sig som tur är… men problemet är nu att han är jättejättejätterädd. Såfort jag närmar mig så blir han rädd. Har testat att ta upp honom några få gånger, men han hoppar bara ner från handen! :( Han är bara en bebis, kan det ha med saken att göra? Kommer han alltid att va såhär? Vad ska jag göra för att han så snabbt som möjligt ska bli tam? Tacksam för snabba svar! <3

/Hanna (hamsterlycka)

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

NinjaKakan
1

Att göra en hamster tam på 1 dygn går inte. Tålamod. Det är ungefär samma sak som att jag skulle gå fram och krama dig och och flyttat in med dig :)

För det första måste du låta han vara ifred i allafall 1 dygn så han får boa in sig i sitt nya hem och känna sig hemma. Sen kan du försöka ge han mat från handen så han förstår att du inte är farlig. Låt han sitta i din hand OM han vill och kanske efter 1 vecka försiktigt lyfta honom i buren. Om han är mogen för det.

Man kan inte bara anta att en hamster är tam såfort man får hem dom, för tyvärr är det sällan så.

mandyosv
0

Han kommer säkert bli lugnare :) Var köpte du honom? :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Hamsterlycka
0

NinjaKakan: okej, tack så jättemycket! har nu döpt honom till Wilgot <3

mandyosv: okej! på djurmagazinet nere på stan här :)

Hade länge funderat på en till hamster och läst på massor med gånger igen. Var på djurmagazinet med min kompis och ringde till mamma och sa "har hittat världens sötaste hamster! snälla kan du komma ner?" och det gjorde hon. Efter några minuters prat så sa hon slutligen "okej. du får väl honom då." blev överlycklig och började hoppa omkring haha! Är världens lyckligaste hamsterägare, kommer att ha hamstrar i hela mitt liv! <3

Förövrigt ska jag vara borta i fem dagar över påsk.. tror ni det går bra om jag ger honom rikligt med mat och så, eller ska jag skaffa nån som kan gå in och mata o så?

Hamsterlycka
0

NinjaKakan: okej, tack så jättemycket! har nu döpt honom till Wilgot <3

mandyosv: okej! på djurmagazinet nere på stan här :)

Hade länge funderat på en till hamster och läst på massor med gånger igen. Var på djurmagazinet med min kompis och ringde till mamma och sa "har hittat världens sötaste hamster! snälla kan du komma ner?" och det gjorde hon. Efter några minuters prat så sa hon slutligen "okej. du får väl honom då." blev överlycklig och började hoppa omkring haha! Är världens lyckligaste hamsterägare, kommer att ha hamstrar i hela mitt liv! <3

Förövrigt ska jag vara borta i fem dagar över påsk.. tror ni det går bra om jag ger honom rikligt med mat och så, eller ska jag skaffa nån som kan gå in och mata o så?

mandyosv
0

ÅÅH vad kul att du fick honom !!!

Det är verkligen bäst att du ber någon ge honom mat & vatten varje dag!! Han mår nog inte dåligt utan sällskap nu i början. utan gör rent innan du ska åka och be någon ge honom varje dag.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Frosstis
1

#4 men.. du fattar väl att du inte kan lämna hamstern ensam i 5 dagar om man lägger in tillräckligt med mat? ;) De måste ju ha färsk mat, fräsht vatten osv. Har du..:

vadd? kalksten (eller saltsten osv)? plasthus? Hjul?

För om du har det, ta bort det! Hjul ska de inte ha förrän de är 5 månader :)) Du kan pm:a mig så kan jag hjälpa dig mkt om du vill :)

Lojs
0

#4 Ska man vara borta så måste man ha någon som kommer och tittar till varje dag, tänk om han till exempel puttar ner eller tar sönder vattenflaskan precis när du har åkt, då kan han ju vara död när du kommer hem igen. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Twisted_T
0

#4 Ja du kan inte vara borta i 5 dagar. Du borde nog be någon vän om hjälp som sagts innan. Bara någon matar och kollar till honom varje dag. Det behövs ju bytas vatten, mat och Sand för det mesta med.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Hamsterlycka
0

mandyosv: okej, ska fixa det då! :)

paulinabieber: har bara plasthus och Hjul, men ska ta bort hjulet med detsamma då! han fattar inte hur man gör med det heller x) pm? vad betyder det? :o

Lojs: har en vattenskål :)

Twisted_T: okej. ska fixa det då! :)

Lojs
1

#9 Vattenskål är lika illa, det kan hända något med den med, den kan vältas, hamstern kan täcka den med spån eller vad som helst. Inte bara det, hamstern skulle kunna fastna någonstans i buren, rymma eller något annat. Man ska alltid ha någon som tittar till den.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Luisa
0

Du borde ta bort platshuset då det är luft tätt och om hamstern boar tillräckligt mycket kan han kvävas där inne. Dessutom kan han då hudproblem och dålig päls av att sova i ett plasthus då huset inte ''andas'' dvs inte släpper igenom fukten eller luften.

Hjulet ska vara minst 18cm och inte ges till henne/honom innan 6 månader då de växt klart.

Det bästa är att du skaffar en vattenflaska till din hamster då vattenskålar blir lätt och snabbt smutsiga och har man vattenflaska blir man tvungen att byta flera gånger per dag.

Pm betyder typ mejla mig, exakt vad det står för får någon annan förklara.

Lycka till med din hamster! :D

Hamsterlycka
0

Jag ska snart fixa allt detdär med vattenflaska osv, just nu är han i min gamla hamsters Bur och i den finns inte så mycket. Har hittat en Bur som jag ska köpa så snart som möjligt :)