Hamster iFokus

Hamster

Etikett: off-topic
Läst 3321 ggr
Krille12
0

Recensioner på djuraffärer

Jag fick iden från akvariefisk iFokus. Det går till såhär: Man skriver en recension om vad som är bra och vad som är dåligt med djuraffärer, (som man har besökt då) och sina åsikter om dom djuraffärerna som man har besökt (man kan också skriva andra saker). Det behöver inte bara handla om hamstrar, utan man kan också skriva hur dom andra djuren har det. Med det här är kan vi veta vilka djuraffärer som är bra och vilka som är dåliga.

Medarbetare på Vetenskap.

Krille12
0

Jag kan börja. Jag var idag en liten stund på zoohörnan i Borås, men jag hann bara se gnagarna och fiskarna. Hos gnagarna tittade jag mest på mössen, gerbilerna och hamstrarna. Hos hamstrarna: Det var som dom flesta djuraffärer brukar ha, dom hade hö, hamstervadd, plasthus och saltsten. Så det var inte bra, men annars hade dom det fräscht, matskålarna var fulla och vattenflaskorna hade lagom mycket vatten i sig. Förutom alla dåliga tillbehör var det rätt så bra. Hos mössen: Dom måste jag säga hade det sämst utav alla. Mammorna hade säkert två kullar att ta hand om samtidigt, ungarna kunde knappt nå vattenflaskan och det fanns Hjul med ekrar när det finns små ungar. Så hos mössen var det inte alls bra. Sist men inte minst, hos gerblirna: Dom hade det nog bäst av alla. Det fanns trähus, flera tillbehör, dom bodde i ett 100 liters akvarium (tror jag) och dom hade typ minst 10 cm spån att gräva i. Det enda som nog var dåligt var att det fanns mycket hö, annars var det bra. Fiskarna hade för små akvarium och det låg flera döda fiskar i många akvarium, så det var inte så bra. Det var allt jag har att säga om zoohörnan för den här gången.

[VillePille]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Torslanda Zoo!

Bra: De har ett ganska så stort sortiment för att vara en så liten affär med massor av lekasker och aktivering i mest trä. De tar hand om djuren bra som jag förstått det, smådjuren får efter stängningsdags vara ute och springa fritt på golvet för att få aktivering. Djuren (smådjuren i alla fall, är nästan bara där xD) är inte skygga över huvudtaget utan kommer istället fram och nosar genom gallret och visar upp sig. Flört De som jobbar där är väldigt trevliga när man kommer och när jag köpte min hamster fick jag en hel back med gratissaker såsom mat, Sand osv. De har bra kontakt med djuren.

Dåligt: Enligt mig är burarna lite små, men funkar.. De säljer plasthus och hamstervadd, dock inte saltsten, schampoo eller vitaminer vilket är bra.

Jag tycker att det är den bästa djuraffär jag besökt.

Min prins Ville är köpt där! :3

Krille12
0

Sen kan jag också säga att förälskade mig i en guldhamster, det var en svart bandad KH och jag tror att det var en hona. Den var så söt och fin, och sen när jag var med huvudet vid gallret för att titta på den kom den fram och sniffade. Den var inte alls så rädd för mig, och det var verkligen svårt att lämna den.

[VillePille]
0

#3 Naww! Hänt mig en gång också!

Krille12
0

Jag kunde till och med klappa den lite (eller mer nudda) genom gallret och den brydde sig knappt. Jag har aldrig sett en sådan lugn guldhamster i någan annan djuraffär någonsin.

Krille12
0

#4 Och när det händer vill man bara köpa dom :P Men det var verkligen sött, och det som var bra var att hon var den enda hamstern i buren.

madsan
0

Trollhättan: Fidos. Har skrivit mycket gott om denna affär, så jag kan ju upprepa det här då haha :P

Mycket kunnig personal som alltid hjälper till!

Burarna som är för hamster tycker jag är lite för små, men det tycker de anställda med och försöker ändra på detta. Annars burmässigt så har alla djuren väldigt bra utrymme. Dom har kaniner och marsvin som bor i en stor glasbur som är från golvet till taket och delad i två med skutdörrar. När jag var där så sa hon som jobbade där att hon matar alla djuren själv och kelar med dom så ofta hon kan, vilket jag tyckte om!

Sen har dom bra priser på burar och leksaker tycker jag om man jämför med internet så är det billigare hos dom vilket inte är vanligt.

Köpte min Olof där och han är jättefin och inga sjukdomar!

Madsan

Madsan

goldenhamsters
0

Haninge djurbutik

Bra: Det är nog den första djuraffär jag varit i där dem skrivit på buren vad de har för rätta färg, i alla fall på råttorna och dvärghamstrarna. Sapphire pearl stod det på dvärghamstrarna och nån färg och dumbo rex på råttorna (glömt vad färgen hette)

De hade stora och fina akvarium. De hade nyligen byggt om så att djuren fick större burar. Trots att det var en väldigt liten djuraffär så hade den rätt mycket att välja mellan, många stora smådjursburar att köpa.

De hade hanar för sig, honor för sig och guldhamstrarna som levde tillsammans var inte för gamla för det. Tror inte att de hade Hjul till djuren, fast jag kommer inte ihåg. De hade bra med vatten och mat.

Dåligt: Fåglarnas burar kunde ha varit större tycker jag. Och jag har för mig att guldhamstrarna hade hamstervadd.

Marsvinen och kaninerna delade Bur, även buren var rätt stor.

Jag tror djuren var köpts från grossist, såg ut som det på guldhamstrarna. Fast det fanns en liten cooling bland det vanliga svart, bandade som var KH, svart, bandad skp.

Mvh Alicia.

Krille12
0

Just ja, glömde säga. Det som också var dåligt var att dom hade marsvinen och kaninerna. Det var honor och hanar hos gerbilerna eftersom man såg ungar, fast jag tror att det bara var ett par. Hos mössen var det blandat också, och förra gången såg jag en mamma två kullar samtidigt! (någran var ca några dagar gamla, och andra var typ 3 veckor) Jag kom på en ny sak, man kan också ge betyg från 1 till 10. Jag ger zoohörnan 4 av 10.

[VillePille]
0

#6 Jag kan knappt gå in i djuraffären för hittar allid en goding som jag vill ha med hem :P Fast det är sällan de har så bra temperament.

goldenhamsters
0

Jag kan också skriva lite om min närmaste djuraffär som jag köper toa-lätt strö och Sand i. Tyresös Djurmagazin heter den affären.

Bra: Fina akvarium bor djuren i. Alla könen bland djuren är separerade i olika burar.

Om de har Hjul till hamstrarna så har de väldigt stora Hjul, bäst är ju om de inte har Hjul till unga djur men det är bättre att de har stora än små Hjul.

Djuren har alltid mat och vatten. Om man vill köpa ett djur så är personalen trevlig och tar upp lite olika hamstrar och visar i händerna, dock så är djuren från grossist så de är ohanterade och brukar skrika om personalen hanterar dem. Men personalen är ändå lugn och använder inte en håv ellernått sånt utan hanterar djuren så man får se dem ordentligt. Köper man hamstern får man med sig ett litet häfte med fakta om djuret man köpt och lite mat.

För det mesta har de grossist djur, men jag sålde från min första kull två hamstrar dit och de blev väldigt glada då.

Dåligt: De har hamstervadd till hamstrarna. De har fåglarna och smådjuren tillsammans. Kaninerna och marsvinen bor ihop. De har ett rätt litet smådjurssortiment, finns inte så mycket att välja i mellan. De säljer inte många olika typer av djur, som i och för sig är bra.

Jag tycker att den djuraffären är rätt bra. De fäljer lagar och personalen är jätte trevlig :)

Mvh Alicia.

Evovva
1

Själv gillar jag Bromma zoo. Dels för att dom har lägsta pris garanti sedan att det är billigt och tex kaninerna hade stora bra hagar på golvet att vara i. Det såg rent och välskött ut i burar och hagar.

Sedan att dom även har en internet butik där man kan få hem det mesta till en billig frakt.

Det är praktiskt då jag bor ca 8 mil därifrån enkel resa. Tungan ute

HejPåDig
2

1# Men gerbiler gillar ju att ha hö

[VillePille]
0

Verkar som de flesta butiker har hamstervadd, suck… Det är jag glad för att den närmast mig inte har! Och de har fina trähus till hamstrana med:)

Minoth
0

#1 hö är jättekul för gerbiler att ha

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

sotlynx
0

Personligen tycker jag att det borde vara förbjudet att sälja fåglar och däggdjur i affär.

Alltså får alla djuraffärer med andra djur än fiskar och ev kräldjur dåligt omdöme av mig! ( Häxan surtant har talat… )

Krille12
0

#13 och #15 Glömde visst skriva att jag inte visste om dom ska ha hö eller inte. Sen så såg jag också på råttorna. Det var 2 st och dom bodde i en stor råttbur. Dom hade trähus, hängmatta och något annat som var typ som en korg med formen av en kon. Och förutom att det fanns lite hö (om nu hö är dåligt för råttor) så var det väldigt bra.

NaDa...
0

Zooligan på Åland.

Bra:
Mycket olika leksaker och roliga saker att köpa till hamstrar (och andra djur)
Trevlig personal.
Säljer nästan bara stora och bra hamsterburar endast en eller två sorters höga gallerburar.
Ingen hamstervadd åt hamstrarna.

Dåligt
Säljer djur (Ogillar det, tycker att det borde förbjudas) så djuren är otama.
(Ibalnd) Inget hö till kaninerna. Fet gnagarblandning till kaninerna.
Okunnig personal.

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

Frosstis
0

zoo plus (tror jag det heter) i bäckebol i göteborg:

bra: de har fåglar&gnagare i separata rum. de säljer inte plasthus. de säljer både lösvikt&påsfoder, de har ganska mkt at välja mellan. hamstrarna är i separata burar mellan könen.

dåligt: det är väldigt dyra saker där, de har många fåglar i en okej Bur, de har väldigt små burar, hamstervadd, kalk-mineral-och salt stenar, extra vitaminer, fet mat, kaniner&marsvin i samma burar och de burarna är ganska små.