Varför gnager hon så!?? Hjälp..
jag har en guldhamster på 4mån och hon bor i en Dunabur.
Hon gnager himla mycket på vattenflaskan! Hon gjorde det mitt i natten och slutade inte fast jag blåste på henne så jag fick ställa hennes Bur utanför dörren. Men mamma och pappa kunde inte somna för det lät ju himmla mycket så dom fick bära ner henne till toaletten. Hon var ute i 2h idag i ett rum men och nu är hon typ galen i buren och knager ibland på vattenflaska… Måste jag öka timmarna i lekhagen? eller vad ska jag göra? Hon har gnagit så vatten har runnit ut på spånet som har blivit hel blött…
Byt till vattenskål och ge henne grenar att gnaga på!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Testade att ta ut vattenflaskan men hon började gnaga på plastet då, Och då kan jag lika gärna ha kvar vattenflaskan för annars kan hon kanske gnaga hål. Kan det va att hon känner att det är en utgång där?
#1 inget bra förslag. Dem kan kliva i den och bli våta vilket inte är bra.
Det är väldigt vanligt att dem gnager i vattenflaskor och det är svårt att göra något åt.
Är det galler, samla eller duna Bur du har? Kanske finns lite andra lösningar på ditt problem? :)
Jag har en dunabur. Hon kanske är uttråkad? Men jag har lagt i nya saker i buren men hon bryr sig bara inte om dom…
#0 Jag skulle tipsa om att ge henne mer att gnaga på i buren. Pinnar/grenar av fruktträd och mer möjligheter det aktivering i buren med. Så att hon kan sysselsätta sig.
Och jag hade inte bytt till vattenskål då de ofta antingen välter ut det, smutsar ner vattnet när de går i den och så blir de blöta vilket inte är bra för förkylningar.
Sen gnager de gärna på hålet i dunan där vattenflaskan brukar vara så då blir det ett stort hål där som de kan gnaga upp mer och rymma ifrån sedan vilket inte är bra.
Min hamster gnagde första dagarna när vi fått honom och jag har oxå en duna….
Jag satte in ett Hjul samt ökade tiden utanför buren. Nu är han ute ur buren oftast flera timmar per dag antingen i sin rastlåda och eller i sin boll. Lösningen är nog inte att bara stoppa in ett Hjul o sen tro att hamstern "löser problemet själv"…hade min hemma hos mamma o pappa en vecka och dom lät honom inte va ute från buren flera timmar vilket ledde till att vår lilla griffe som hemma ALDRIG gnager plötsligt gnagde som 17! Så prova att ha henne ute i hagen så mycke du kan och har du inte prova att stoppa in ett Hjul oxå…vill du att hon inte springer för mycke i det ha det inte inne hela natten…jag har mitt inne dygnet runt och visst han springer i det men absolut inte hela tiden och hela natten…
Lycka till
Hon är bara 4månader så hon för inte riktigt springa än i Hjul. hon har gnag godisar, gnagar pinnar och en som man slippar tänderna med. men tor hon bara vill ut så hon börjar att gnaga. Hade i Hjul i buren när jag fick henne och visste inte att hon inte fick springa, då sprang hon hela tiden och blev beroende av det .
ok men hur många timmar är hon ute och springer utanför buren då?
Det är juh inte svårare än såhär att är man understimularad som hamster då gnager man på gallret… Hon har överskotts energi…Så ut med henne i hagen så mycke det går…+ ev Hjul o ta ut det efter nån timme om hon springer för mycke. Överdrivet gallergnagande och understimulans är mer skadligt än hjulet innan 6 månader…i det vilda springer dom juh flera mil…jag har oxå hört det där med 6 månader och hört argumenten…samtidigt har jag fortfarande inte sett någon forskning som visar på ev skador…Mina har alla (har haft guldisar en i taget) haft Hjul och alla har sprungit olika mycke i det men ingen har tagit skada av det. Sen det är klart tokspringer hon hela natten i streck bör man fundera på att ta ut det iaf några timmar/natt.
Självklart det är din hamster och du gör som du tycker är bäst…men har hon pinnar mm men endå gnager som en galning hela natten är det juh något som är fel…
men men det är iaf hur jag löste gnagproblemet.mmmyyycke tid utanför buren var kväll…
Hon var ute i 2h igår, men hinner inte ta ute henne i2h hela tiden för jag går i fotboll som slutar kanske 8 ibland och sen har jag läxor så det blir kanske i en timma eller springa i bollen kanske i 40min…
hm jo det är juh svårt att få tid…lite beroende på hur mycke plats som finns hemma kan man juh ha en stor samla låda som rasthage då kan hon va i den medan du gör läxorna och springa där….bra komplement till bollen med då man slipper sitta o försöka plugga samtidigt som man hör dunseliduns o sen blir det tyst o så får man gå o kolla efter…annars som sagt in med hjulet några timmar o sen ta ut det för gnaga som en galning på gallret hela natten igenon natt effter natt är mer skadligt än springa lite för mycke i hjulet…
Jag brukar ha henne nere i köket när springer i bollen sen går jag upp på mitt rum, jag får kanske köpa en samla låda och köpa mera leksaker. Hjul har jag inte eller jo jag har bara hamsterbollen som man sätta upp. Fick ett Hjul från djuraffären när jag köpte henne men man ska ju inte använda hjulen frå djuraffärerna..
Du ska kanske prova att lägga in grenar och tunnlar som är gjorda i trä som hon kan gå i ???:)
…det beror juh på hur stort hjulet är iof…men jag misstänker att du syftar på det där lilla förhatliga som man får med i dunaburen som är stort nog för en dväg? Det finns juh stora som man kan köpa till o sätta in…fast det o vilka mått som gäller har du nog koll på :)
Bollen i det där typ stället funkar juh även om det tar en hel del plats i buren…annars funkar juh bollen o hjulet på ungefär samma sett o dom stimulerar ungefär samma muskler…
En spontan tanke bara…Jag har läst samma rekomendationer som du antagligen gjort om hjul/inte Hjul innan 6 månader o huvuda man ska eller inte ska finns det flera trådar om så det behöver vi inte börja diskutera i denna tråden…men om du nu vill följa den rekomendationen varför låter du då henne springa i bollen?
Du vet redan vad jag har för åsikter om Hjul mm… o jag är stort fan av bollen så jag är inte på något sett ute efter att anklaga dej för att jag tycker du gör fel…men om du nu inte vill ha Hjul innan 6 månader helst…bollen stimulerar juh ungefär samma ryggmuskler…plus ev X andra muskler då hamstern kan springa i olika riktningar mm mm…
Hm oki tja ha henne i köker funkar juh….jag brukar juh va harig över att bollen ska dela på sig eller locket ska gå upp (min har lyckats nån gång…lösningen heter tejp)
Men ja jo låda is the shit :) det o det är trevlig att kolla på hampisen när man sitter o pluggar medan den kutar runt o leker i lådan:)
Aha tack så mycket, jag ska kolla in tråden och sen om jag hittar nåt.
Tyvärr kan jag inte ha henne iköket för det finns för mycket sladar. och vi har ingen dörr för köket utan det är en öppning så hon kan gå in i tv rummet också.
och det är inte så lätt att fånga henne iblan för hon är lite för spratlig ibland.
Men det gör väl knapast inte något om man har Hjul nu? Eller på natten bara?
säger bara en sak till alla här, dont feed the troll! skriv ingenting, endast min kommentar behövs, startas en diskussion sitter det vårtiga trollet och skrattar
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#16 nej din var bra men … eller jag tänker inte byta till vattenskål
Dom kan ju bli sjuka om vattnet blir smutsigt. Man måste byta vattnet mycket oftare. Och om jag tar ut vattenflaskan gnager hon ut sig ur buren ju!
Men grenar har hon redan i buren.
Har inte läst allt men har hon inget Hjul? Fast hon är 4 månader så borde hon ha ett Hjul.. min fick när hon var 3 och en halv månad hon fick det då, för att hon bet på galler o.s.v på dunaburen där uppe. Fast än jag hade rasta henne sedan när jag satte dit hjulet så slutade hon. Hon mår jätte bra faktiskt. För du är väll inte direkt uppe hela natten?
Detta var bara ett tips. :) Men hoppas det blir bättre om hon får något att gnaga på! ;)
….alltså jag förstår ditt resonomang…fast sorry är hamstern understimulerad hjälper inte alltid grenar och vattenskål…ja jag har provat…Så jag håller inte med dej så trollet innom mej får nog skriva lite endå;)
Hade en hamster som gnagde på gallret när han skulle ut….där fanns gnagstänger mm mm mm men skulle hamstern ut så förde den oväsen…
Så sorry jag köper inte ditt argument fullt ut…självklart är grenerna steg ett! Men om det nu inte funkar så får man juh hitta en annan lösning ellerhur? Alla hampisar får inte ur sig all överskotts energi av att få en gren…
Har man duna o vill ta bort vattenflaska endå…sätt en tejpbit över hålet(klistret ska inte va innåt buren naturligtvis…fast det listade ni nog ut själva ;) ) jag har min flaska hängande i taket (tog bygeln o drog den genom hålet på flaskans topp) Sen då tejp över hålet funkar kanon.
// the torll 
#17, 18, 19 menar till trollet som länka en video på en orm som äter en levande hamster i #15. Ni missade nog det inlägget, det är raderat. trololol
….ahh mm jo det missade jag helt….då förstår jag din kommentar mer hahah