Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1694 ggr
pontus99
0

HAMSTER

hej jag undar hur länge ska en han hamster och en honhamster para sig för jag vill ha hamster ungar när dom parade sig så då gjorde dom de där och sen så sluta han och började lukta på buren e han då klar och e då honan dräktig snälla svara

UlrikaD
6

Inte för att vara dum på något sätt, men sådana frågar tar man kanske reda på innan man parar.

En del honor blir dräktiga på några sekunder, andra kanske parar sig i 20 min och blir inte dräktiga för det. Väldigt olika.

Har gamla är hamstrarna?

pontus99
0

min en är 8 månader hanen och honan är 6 7 månader men asså de jag undar är om hon e dräktig för de gick typ 34-50 sekunder och sen så gick han

pontus99
0

och nu om jag sätter dom i samma Bur så luktar dom på varandra sen börjar dom bråka dom hoppar på varandra och biter vrf gör dom de.

UlrikaD
0

#2 Och jag svarade på den frågan också.

Men var han bara på henne i en halv minut så lär det troligtvis inte ha blivit någonting.

Låter inte som om hon brunstar, för då skulle hanen vara mer intresserad.

UlrikaD
1

#3 Ok, där har du svaret. Honan brunstar inte. Du kan inte sätta ihop en hane och en hona där honan inte brunstar. Då har du slagsmål och har du riktigt otur så kan honan ha ihjäl hanen.

Råder dig starkt att läsa på lite mer om hamstrar och parning innan du försöker igen.

pontus99
0

ok men du sa ju att de kan ta några sekunder och upp til 20 minuter så hur vet du då im du säger att de kan ta några sekunder också men jag ska väga henne om en vecka just nu väger hon 100 gram

pontus99
0

vad betyder brunsat vet ej de

UlrikaD
5

#6 Är det dvärghamster eller guldhamster du har?

Blir lite fundersam när du skriver 100g. Alldeles för litet för en guldhamster, men då kanske du har dvärgar.

Att du inte vet vad brunst är gör det ännu viktigare att du läser på INNAN du parar. Det handlar om levande varelser som faktiskt kan dö om man gör fel.

En hona brunstar var fjärde dag och det är endast då hon kan bli parad, eller ens är villig att bli parad.

Så om de slåss, så är hon inte i brunst och då blir hon inte dräktig.

HejPåDig
1

Får man fråga varför du vill ha hamster ungar?

Ärligt talat tycker jag faktiskt att du borde/måste läsa på nu om det blir ungar!

pontus99
0

min hon hamster väger 100 gram och hon e inte en dvärghamster och min han hamster väger 200 gram

HejPåDig
1

Om en guldhamster väger 100 gram skulle jag inte rekommendera att avla på den.

UlrikaD
3

#10 Om din hona är en guldhamster och väger 100g så ska du absolut inte para henne. Det är hon alldeles för liten för.

Att para två djur är inte enbart för att få söta ungar. Så mycket saker kan gå fel.

Vet du vilken veterinär du ska åka till mitt i natten när din hona inte kan få ut sina bebisar på egen hand? Har du pengar undanlagda för det kan bli ruskigt dyrt.

Vet du hur du ska ta hand om en dräktig mamma? Vet du hur du ska ta hand om bebisarna?

Vad de ska ha för extra Foder under dräktigheten osv?

Just det här med Foder är väldigt viktigt. Vad får dina hamstrar t.ex just nu om din hona är såpass gammal och bara väger 100g.

Det är en normalvikt på hamstrar som flyttar hemifrån vid 5 veckors ålder.

pontus99
0

men asså jag väger bara hon på nått jävla mat grejsimåjs

HejPåDig
2

Håller med Ulrika, du borde veta allt det där! Jag vet det, även fast jag inte tänkte ta en kull.

Varför vill du ta en kull? För att ha söta och roliga ungar? Det är viktigt att få fram något med kullen också, och inte bara få fram en massa ungar, för tänk om de inte blir sålda? Vad gör du då?

HejPåDig
0

13# SPELAR INGEN ROLL

UlrikaD
3

#13 Det börjar kännas lite som om du inte bryr dig…

Du skriver att det är 100g skillnad på honan och hanen. Det borde du nog förstå själv att det kanske inte är så lämpligt.

Du får gärna svara på frågorna ovan också.

Varför inte försöka göra saker rätt från början innan man står med en döende hamster i händerna och inte vet vad man ska göra?

HejPåDig
1

Nu blir jag arg. Du har tagit en kull helt oansvarigt för att sedan inte veta vad brusta är. Nu vill jag inte låta dum.

Denna kommentar har tagits bort.
HejPåDig
3

Nej, Jag tänker inte hålla tyst. Varför har du inte bett henne om råd då?

[Avarice]
1

Du borde inte ta någon kull förrens du läst på mer om hamstrar och avel, det är aldrig fel att ställa frågor men de frågor du ställer i denna tråden ska man kunna INNAN man ens funderar på en kull. Detta är för hamstrarnas skull och de kommande ungarna, du vill väl kunna ta hand om dem på bästa sätt? Vänta med att ta en kull tills du lärt dig mera om avel.

Edit: Såg nu ditt inlägg #18, för det första är det onödigt med den attityden, för det andra så om du nu har en syster som är duktig varför har inte hon hand om detta och hjälper dig?

UlrikaD
6

#18 Tycker du ska tänka på hur du skriver här på forumet. Svordomar och stora bokstäver gör inte att man direkt vill hjälpa.

Om din syster vet allt om hamstrar så borde hon ha talat om för dig vad brunst är, och att man inte parar en 100g stor hamsterhona.

Det vet de flesta som inte ens har tagit en kull, eller har lust att göra det.

Så återigen, läs på istället. Om du frågar saker på ett forum så får du vara beredd på att svara på frågor du får tillbaka. Gör du inte det så kan man ju inte hjälpa.

Och då är det ju ingen idé att du frågar överhuvudtaget. Framför allt inte om ni redan vet allt om hamstrar.

Har du ingen förälder som styr upp det här? Eller är det ok för dem att lägga ut flera tusen på en hamster som kanske inte klarar förlossning? Isåfall har du ju tur.

Men jag antar att du tycker om din hamster? Då tycker jag inte du ska leka med dess liv på det sättet du gör nu. Saker man gör får konsekvenser. Vore ju tråkigt om din hamster fick sätta livet till för att du inte tog reda på fakta innan.

[VillePille]
2

Tycker att det är väldigt konstigt att du inte läst på bättre innan du skaffar en kull.. Blir upprörd.

pontus99
0

men hur mycket ska en hamster väga då för mina hamstar e ju för magra som hon här säger om jag ger dom vatten varje dag och dom får grönsaker som e som bollar och den mat dom får är massa frön och torkade morötter och massa e de bra men om jag inte nu har bra mat vad ska ungarna ha för bra Foder vrf kan dom inte äta samma som mamman äter

[VillePille]
2

Tänk lite nu.. Förlåt, men blir upprörd. Varför ger vi små barn annorlunda mat? Det är exakt samma grej.

Och varför frågar du inte din kunniga syster?

UlrikaD
1

Om din hamster är liten så är det en sak. Är din hamster mager är det en helt annan sak.

Vissa hamstrar, t.ex från grossister på djuraffären kan vara små i storleken och blir inte så mycket större.

En mager hamster får dock inte tillräckligt med mat och är lite allvarligare.

Grönsaker som är som bollar?

En hamster ska ha tillgång till en bra fröblandning hela tiden. Den ska också ha Färskmat, gärna dagligen.

Proteiner, kolhydrater, grönsaker i alla dess former.

När en mamma är dräktig kan hon behöva extra i form av äggpulver t.ex. En mamma som inte får tillräckligt med proteiner i sin kost käkar upp sina bebisar.

Så pasta, potatis, kött, fisk, alla sorters grönsaker som broccoli, ärtor, groddar, persilja osv är någonting som är otroligt viktigt för en dräktig mamma. Annars har hon ingen energi att dia sina bebisar.

HejPåDig
0

Om din syrra kan allt om hamstrar som du säger, borde hon ha vetat det här! Busted…

pontus99
0

ok förlåt för mina svordomar me asså jag tittade nu i en hamster bok där står de att en hona väger oftas 150 gram så då e ju hon inte underviktig och allt de där maten ger jag hon så då borde hon må bra

HejPåDig
2

Man skall inte para en hona som väger 100gram

UlrikaD
2

#27 Du skrev att din hona vägde 100g. Lika mycket som en hamster-bebis på 5 veckor.

[VillePille]
0

100-150 gram, ganska stor skillnad.

pontus99
0

ja men om du typ söker på hamster fakta där så står de överalt att dom ska väga 100-150 g

UlrikaD
1

#31 Nej, det gör det inte. Det skulle betyde att de flesta uppfödare har marsvin hemma och inte guldhamstrar.

HejPåDig
0

Nej, de ska INTE väga 100 gram!

pontus99
0

hur mycket ska dom väga d¨å

g

Roonja
3

#34 Du ska läsa på innan du parar, och det verkar du absolut inte ha gjort.

Jag blir riktigt irriterad när folk inte bryr sig. Du verkar ju inte kunna ett smack.

Honan ska väga ca 200 gram. Alltså INTE 100, då ska man i alla fall inte para henne.

Du måste verkligen läsa på. Annars så kommer du utstätta djuren för fara.

Tex så kan det ju komma 15 ungar i en kull. Du måste kunna se om det är hona eller hane och sära på honorna och hanarna vid 4 veckors ålder. Annars kan dem para sig.

Nu kanske inte jag heller låter s trevlig. Men man blir ganska trött när person efter person skriver dem är i samma Bur och typ biter varandra.

Blir hon dräktig nu? Tyst

Innan jag tog min första kull, vad jag väl förberädd och mycket påläst. För man vill ju inte att något ska gå snett. Visst det kan det ju göra ändå.

tex att ungarna fastnar på vägen ut. Eller att honan blir akut sjuk vid födseln.

Mycket kan hända, därför måste man vara berädd.

Sedan måste man ju veta att man inte får para alla färger med varandra.

Och tänk om det kommer 15 ungar och du inte får dem sålda. Då måste du vara berädd med 15 burar också eftersom dem bor en och en.

Jag tycker du ska gå in här och läsa innan du tar en kull! Skrattande

HÄR!

Lycka till nu! Glad