Hamster iFokus

Hamster

Etikett: rysk-vintervit
Läst 1006 ggr
[squash97]
0

Vad ska jag ta mig till?!

Min underbara Aurora som jag älskar över allt annat har börjat hoppa på väggarna i buren, slickar på dem och hugger mig i fingrarna! Gråter Ska byta Bur imorn men har dåligt samvete och vet inte vad jag ska ta mig till med henne? Har försökt aktivera henne på alla sätt och vis men hon blir ändå knäpp på kvällarnaRynkar på näsan Varje dag får hon en halvtimma egen-tid med mig och en halv-en timmes lek i rasthage eller i rastbur men nöjjer sig inte :( Har testat att sätta in Hjul till henne kortare stunder men efter två min tröttnar hon och fortsätter hoppa på väggarna ;( Vet som sagt inte vad jag ska ta mig till med henne? Imorn testar jag en vecka med gallerbur men funkar inte det vet jag inte vad jag gör…! Hon har varit lite knäpp sedan bebis-ben men jag har alltid tänkt att det skulle gå över när hon mognade men det gör hon inte Gråter Känner mig dum och misslyckad som hamsterägare!

Twisted_T
0

Har du en för liten Bur kanske? Ja det är olika hur personligheten är så hon kanske behöver en större Bur och mer tid att springa av sig utanför buren. Men hur länge har du haft henne? Har hon bitit i fingrarna hela tiden?

De är ju kvällsdjur alltså är det på kvällen de vill ut och behöver motioneras. Du väcker väl henne inte på dagen och tar ut henne?

Vad har du för saker i buren?

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[squash97]
0

#1 Har en 45 liters samla? Har fött upp henne själv och hon har aldrig bitit någon… Nej då, hon får komma ut när hon vaknar vilket brukar bli kl. 20.00-21.00 Har vattenflaska, två matskålar, Hjul till och från, toarullar, äggkartonger och ett sandbad + lite olika kartonger och massa rivet toapapper :/

UlrikaD
0

Testa att ta ut henne flera gånger under dagen istället. Då brukar de oftast sova däremellan.

En halvtimma när hon är vaken på morgonen. En timma nästa gång hon är vaken, en timma eller mer på kvällen.

Prova er fram vad som passar henne bäst helt enkelt.

Twisted_T
1

#2 Ok. Skulle tipsa om att byta till 130l samlan då hon troligen behöver det för att aktiveras ordentligt. Kan vara att hon inte trivs i den buren hon har och tycker att den är för liten. Tänkte på det du skrev : "Min underbara Aurora som jag älskar över allt annat har börjat hoppa på väggarna i buren, slickar på dem och hugger mig i fingrarna!"

Asså att hon biter i fingrarna då?

Skulle kanske behövas lite nya leksaker i buren med och lite mer saker kanske så hon håller sig mer sysselsatt i buren med.

Som sagt kanske lite mer tid i rasthagen med? Men jag tror att hon hade mått bra av en större bur…

// Linn

[squash97]
0

#3 Ska testa detGlad

#4 Ska byta till gallerbur om en stund men om det inte hjölper köper jag en 130 liters samla… Ja, hon hugger tag i dem och släpper inte :( Jag kan sitta en bra stund och prata med henne när hon är i buren och sedan lungt och långsamt sätta ner handen i buren eller ha den 4-5 cm övanför spånet och ibland är hon värleds gosegris och hoppar upp i handen så fort hon ser att den är på väg ner till henne och andra gånger hugger hon tag i fingrarna och biter tills det blöder Rynkar på näsan Vill ju veta vad jag gör för fel så att jag kan göra rätt? :/

Twisted_T
0

#5 Okej. Ja gör det. Ja sätter du ner handen långsamt så kan hon ju inte bli skrämd. Så jag vet inte varför hon gör så. Hon kanske bara inte mår helt ok i buren eller så kan hon ha ont på något sätt? Jag har ingen aning har inte varit med om någonting liknande.

// Linn

[squash97]
0

#6 Hoppas att det blir bättre med en ny burGlad Försöker att sätta handen mitt i buren så att hon inte känner sig trängd eller så men nu hoppas jag på att det bara är buren som hon inte trivs med… Har ju sedan hon var bebis hoppats på att hon skulle lugna sig med tiden men icke, hon blev nästan värre :/

goldenhamsters
0

En av mina guldhamstrar var ett tag jätte reviskyddande i buren. Hon blev jätte arg när jag flyttade på saker och ting i buren och kunde naffsas till och hacka tänder om man frösökte ta upp henne. Men nu för tiden så har jags penderat massa tid med henne, ha handen i buren och röra en massa vid henne så att hon ska sluta bry sig. Så nu är det bra igen :) Så Aurora kanske är väldigt revirskyddande och det är därför hon biter dig i fingrarna. Om du har en långärmad tröja så kan du ta in händerna i tröjärmarna och stoppa ner armen och låta henne klättra upp på armen och få upp henne på det viset.

Mvh Alicia.

[squash97]
0

Revirskyddande vet jag inte men hon har blivit mycket bättre sedan igår, dels för att det är spännande med ny bur(hoppas att det inte bara är nyhetens behag…) och dels för att hon inte kan slicka eller hoppa på väggarna :) Steve som fick låna ut sin Bur har oxå bytt och han tyckte att det var helt ok och jag märkte tydligt av hans lathet när har inte ens orkade bygga ett ordentligt bo ^^ Han kraffsade upp spånet under vattenflaskan på väggarna runt om och somnadeTungan ute Så nu e han allt lite blöt ;P