Rasta utanför buren?
Har en rätt stor Bur till min guldhamster, 120x55x60 eller så, bottenvåning plus ett "etage" som blir en andra våning. Den är balanserat inredd med gräv, gnag och klättermöjlighet, har flera gömställen, underjordiska/nedgrävda ytor och tunnlar/rum samt strategiskt utplacerade ramper och ändå väldigt mycket springyta. Hamstern verkar trivas väldigt bra. Han uppvisar inga stressade beteenden.
Har provat ha honom utanför buren ca 1 timme varje dag. Han springer då oftast bara fram och tillbaka mellan två hörn i rummet, rundar någon möbel etc och upprepar denna procedur i oändlighet bortsett från paus för mat. När jag har hans Hjul stående utanför buren brukar han när han väl hittat det fastna där. Han väljer hjulet framför öppen, fri springyta på rummet. Har försökt placera ut terräng och lådor etc men dessa struntar han mest i. Springer som en rälsbuss. Han verkar ärligt talat inte ha tråkigare i buren som, genom sina gräv/klättermöjligheter och nivåskillnader/naturliga terräng etc är mycket mer dynamisk än golvet i rummet. Dessutom är det praktiskt att inte behöva hamstersäkra varenda elkabel, flytta grejer och rigga rummet varje dag bara för att han ska ut.
Min fråga är: måste han verkligen rastas så ofta utanför om han inte mår dåligt i buren? Det han gör utanför ser ärligt talat inte stimulerande ut. Han utnyttjar inte de möjligheter jag ger. Tänker inte stöka ned rummet med en massa farligt bråte etc för att göra det mer intressant.
Jag tycker att rasta honom utanför 2 gånger i veckan räcker, om ens det behövs.
Jag ser ingen anledning till att din hamster ska behöva springa så mycket ute. Låter mer som att han stressar fram och tbk. Han har ju en väldigt stor Bur. Du kan med gott samvete skippa rastningen så ofta. Sen kan du ju vara social mer honom oftare så han får komma upp ur buren. Men för springandet och äventyrandets skull så går de ingen nöd på honom:)

Även om han inte ser ut att må dåligt (vilket han troligtvis inte gör) så behöver han ändå omväxling.
Har ju int enbart med nya saker att upptäcka att göra utan även med dofter och upplevelser.
Försök då hellre hitta saker utanför buren som han uppskattar att göra. Det kanske inte är att springa på samma yta fram och tillbaka, det kanske är att springa i soffan lite och sitta med dig istället.
Om en hamster uppvisar stressat och stereotypt beteende så försök då hellre att ändra situationen runt omkring det till det bättre.
Så lär han trivas bättre både i och utanför buren:)