Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 1990 ggr
[Em_I_Am]
0

Akut hjälp (Guldhamsterbebisar)

Hej alla!

För två dagar sedan fick jag ett mail från en bekant som själv har hamstrar. Hon hade blivit kontaktad av en kvinna vars barn har Guldhamstrar. Barnen hade låtit hamstrarna "leka" vilket resulterade i först en kull. De flesta ur den kullen har de själva sålt. Men eftersom barnen tydligen fortsatt låta sina hamstrar träffas (och föräldrarna inte haft koll) fick honan ÄNNU en kull tätt inpå och det va hela 15 st denna gång….

Mamman till barnen hade väl gjort något försök till att få djuraffären att ta emot ungarna men de kunde inte ta emot några. Mamman ansåg inte att de kunde skaffa fler burar o sälja ungarna själva. Så enligt henne fick någon annan ta hand om deras "olyckor"….

Min väninna har hämtat dom igår kväll. Ungarna är 3 veckor gamla och modern såg medtagen och smal ut. Hon har inte orkat ta hand om de små och stöter nu bort dom. Visserligen slutar de dia vid 3 veckors så det är väl inte hela världen. Ungarna va tvungna att komma därifrån och få riktig mat så får vi hoppas de repar sig.

Väninnan håller på att få familjen att göra rätt denna gång eller överlämna även de stora hamstrarna.

Min väninna väntar själv två Guldiskullar och jag har därför sagt att jag tar ungefär hälften av kullen. De kommer behöva bo här tills jag ser att de ökat i vikt och ser bättre ut.

Men vi kommer alltså ha 15 ungar för omplacering. Halva kullen finns i Gislaved och andra halvan hos mig i Ljungby. Men de behöver sen egna fina hem och kommer säljas för en symbolisk summa av 75 kr stycket. Är du intresserad av en bebis eller bor i närheten, har erfarenhet och vill avlasta oss genom att ställa upp som jourhem hade det gjort enormt mycket! Om en eller två veckor kanske vi måste ge alla bebisarna varsin Bur och det är ju en hel drös särskilt när vi båda har eller väntar egna kullar. På tisdag hämtar jag även mina tingade Campbells och mina Finländska Vintervita importer så platsen är begränsad här hemma. Vi kunde bara inte lämna dom kvar i det hemmet eller låta avliva dom så vi får göra det bästa av situationen! Men all hjälp mottages tacksamt!

Jag vet att de flesta i kullen är svarta vitmagade men återkommer med mer exakt information när jag själv sett dom o vet vilka som kommer finnas här hos mig.

Som grädde på moset är datorn sönder o min mobil går inte att logga in med här. Jag kommer kolla tråden när jag har möjlighet men säkrast är att maila mig eftersom jag kollar mail via mobil: Vildvittrans@gmail.com

Roonja
2

oj, vad tråkigt att man inte kan hålla koll på hamstrarna! :/ Vet du vad det är för kön, bild och färger. Kanske lockar lite extra. Hoppas dem får hem snart! Glad

[Em_I_Am]
0

Verkligen!

Jag återkommer som sagt med mer info när jag hämtat "mitt" gäng.

Roonja
0

#2 Okej! Hihi läste nog inte att du inte hämtat dem! Tungan ute

[Em_I_Am]
0

Ingen fara. :) Blev lite lång text där. Jag hämtar min lilla barnaskara i helgen eller på onsdag.

[Em_I_Am]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick precis bild på några i gänget. De ser inte så små ut som jag föreställde mig efter att ha pratat med tjejen som hämtade hem alla.

En del är helsvarta, en del är svarta med små vita tecken (vitmagade?) och en del ser mer brun-svarta ut (färg?)

Kommer få hem några av varje av blandade kön.

Roonja
1

Det kan inte vara vitmagat, en av föräldrarna måste vara det (eller roan) och det finns inte i sverige. (förutom dem som har importerat nyss).  Bättre bild skulle behövas. Både på föräldrarna och ungarna. Men svart. och ev silversvart om någon av föräldrarna är silver.

nakuta
1

Jag tyccker att den som sticker ut rumpan ser ut att vara "gul fläckig" skp?

Hoppas det är okej att jag lånar och markerar vilken jag menar, annars taar jag bort den direkt igen.

(det är den som r inringad med rött jag menar

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Roonja
0

#7 Det har du rätt i. Men då måste alltså pappan vara gul eller black yellow (m.m)

nakuta
0

#8 Det vet jag, men även den bak i vänster hörn er lite gulare ut i pälsen?

Amor vincit omnia

[Em_I_Am]
1

Okej men vad heter svart med vita tecken på haka o mage då? Jag kan bara dvärgfärger.

Bilder kommer som sagt sen! Detta är vad jag har just nu. Bilder på föräldrarna lär inte gå att ordna då jag inte direkt är glad på familjen som gjort så här mot dom o tänker därför inte fråga om bilder :-S Jag tror föräldrarna är normalfärgad och svart. Men det vet Camilla mer om.

Ja den ser lite gul ut.

Dessa är alltså bara hamstrar avsedda till sällskap, inte avel.

nakuta
0

#10 Svartbaerade färger har oftast vita tecken på magen och tassar, och det är ingen teckning utan bara en del av dera färg =)

Amor vincit omnia

[Em_I_Am]
0

Ahaa. Trodde de som är helsvarta i kullen va de som kallas för Svart. Herregud. Tur de äter o kräver i princip samma skötsel som dvärgarna annars hade det här nog inte gått så bra haha.

Nåja, de är söta, trevliga men lite små. Den som vill o kan bidra genom att ge en av dessa ett nytt hem (oavsett färg hihi) får gärna höra av sig :)

nakuta
0

#12 jag hade en väldit oplannerad kull förra året (var på semester med vad ja lärde mig, fel hamstervakt), där blev alla svartbaserade med vita fläckar på mage och tassar ^^

Amor vincit omnia

[Em_I_Am]
0

Okej :) Kan dock tänka mig att du åtminstone behöll ungarna o hittade hem till dom och inte gjorde som denna familjen… "Ta dom för vi vill inte ha dom o annars vet vi inte vad vi ska göra med dom…." Kändes inte som om vi hade något val eftersom undertonen låter som om de tänkt avliva ifall vi inte tog oss an dom Skrikandes

Här kommer de inte avlivas, men jag ser gärna att så många som möjligt hittar fina hem ganska snart.

nakuta
0

#14 ja, jag behöll en som tyvärr inte överlevde då den varit i kraftigt slagsmål med ett av sina syskon dagen innan de flyttade och då va de inte mer än 5 veckor så det va bara den som skulle flytta och in egen kvar då, men 3 av dom bor kvar inom familjen så att säga kunde inte behålla den som skulle flytta, då det va min systersons och hans pappas lille kille och min systerson va som eld och lågor över att få hem bebisen.

Amor vincit omnia

[Em_I_Am]
0

Oj vad trist :( Trodde man delade dom när de är könsmogna vid 4 veckors ålder just för Att undvika slagsmål eller har jag förstått fel? Har ju fått snabbläsa om Guldisar nu :-P

nakuta
0

#16 Jo, ska dela honor för sig och hanar för sig vid 4 veckor, brukar kunna hålla bröderna ihop och och systrarna ihop till max 8 veckor.
I mitt fall va det största broren och minsta, och skulle behålla minstingen som inte hade en chans mot "storebror" så hann inte ens till vetten innan han somnat in Rynkar på näsan

Amor vincit omnia

[Em_I_Am]
0

Ok. Tragiskt att det blev så men fint av dig att sälja till systersonen o inte behålla den själv. Hade kunnat bli många tårar.

nakuta
0

#18 ja, tänkte att det hade varit väldigt egoistiskt av mig om jag behållit den, och vet hur glad min systerson va över att han skulle få hämta sin bebis som han för övrig följt hela uppväxten på, så kände att det var est rättvist.

Sen när du får hem den gruppen du ska ha hand om får du gärna lägga upp individuella bilder för hjälp med färgen för tycker att 2 av bebisarna på bilden ser ut att vara skp =)

Amor vincit omnia

[Em_I_Am]
0

Förstår det :)

Det ska jag absolut göra. Jätte bra att  få veta vilka färger de har eftersom jag är så kass på det själv. Alltid roligare att kunna säga vad färgen heter till köpare ju.

Är det skp borde de som ser gulfläckiga ut vara honor allihopa va? För visst är skp sköldpadda? (Skratta inte om jag gissar fel nu haha)

nakuta
0

Ja, precis, de är i så fall honor, skp=sköldpadda =)

Men om ni nu ska dela de i grupper er emellan försök dela det honor och hanar, annars får ni dela upp dom snart igen

Amor vincit omnia

[Em_I_Am]
0

Jo men det får vi räkna med ändå eftersom jag inte lär sälja alla inom ett par veckor.

Roxie
2

Det ser ut att vara svart och svart sköldpadd i kullen.
Vitmagat är det inte, då vitmagade är HELT vita på HELA magen, och inte fläckvis.
Svartbaserade djur får oftast vita tassar, vita fläckar/blaffor på bröst och mage.

// Sofia

nakuta
0

# 22, nä, det förtåss, tänkte inte så långt denna sekund, så klart det kommer bli fler delningar Oskyldig

Amor vincit omnia

[Em_I_Am]
0

#23 Tack för hjälpen!

#22 Hehe ;)

Wand
2

Sorglig historia för de stackars små djuren. Säg åt ungarna att de INTE FÅR LÅTA HAMSTRARNA LEKA MED VARANDRA istället då, det kan ju vara farligt dessutom om det skulle vara så att de inte brunstar samtidigt som de ska "leka med varandra"… 

Usch och fy för dålig koll på sina LEVANDE djur…  

Skönt att det finns personer som er som kan förbarma sig över de stackars bebisarna. Håller tummarna för att alla får egna, långvariga hem!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

mandyosv
0

Fråga i annan djuraffär som säkert tar emot.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Jenna_Nord
0

Fy så tråkigt sånt här! Tycker ansvaret ligger liga mycket hos dom vuxna som hos barnen. Man får ju tänka sig för! :(

Jag ska flytta in till Osby om 1½ vecka och har 2 burar som är lediga sen min hamster gick bort för en månad sen. Så jag hade kunnat ställa upp som jourhem ett tag ifall de behövs (men bara till slutet av sommaren).
Men har inget körkort så transport kan jag inte hjälpa till så mycket med..

Mvh Jenna

[Em_I_Am]
0

#26 Säg åt ungarna att de INTE FÅR LÅTA HAMSTRARNA LEKA MED VARANDRA istället då. Vet inte om du menar föräldrarna eller oss men Camilla har sagt till åtminstone. Guldhamstrar ska inte träffas annat än när de ska paras under planerade former. Hade de inte varit av samma kön hade det kunnat blivit blodigt. Ännu ett exempel på hur viktigt det är att föräldrarna sätter sig in lite i hur djuren de köper till sina barn fungerar. Jag tror inte barnen va så gamla så det är inte deras fel egentligen. Men ja, jag tycker föräldrarna kunde ta sitt ansvar när de gjort en sådan miss.

#28 Kanon! Ska se hur många jag får hem o om jag kan fixa transport till Osby i så fall.

Wand
0

#29 Jo, menade självfallet föräldrarna, det är ju knappast ditt eller någon annans fel att allt som hänt har hänt! 
Föräldrar verkar ge sina barn djur vind för våg nuförtiden, som leksaker. Tråkiga konsekvenser. 

(menar självfallet inte ALLA nu men ja)

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Jenna_Nord
0

#29 De är bara att höra av sig :)

Mvh Jenna

Cam
1

Usch va tråkigt för den stackars mamman, 2 kullar på kort tid. Förstår att hon inte kunde ta hand om bebisarna. Heder åt dig och din kompis som tagit hand om ungarna.

Känner till många fall där barnen får ett litet djur och föräldrarna inte har en aning om hur det ska skötas eller har koll på vad ungarna gör med djuren. Brukar försöka upplysa när jag ser stora brister men det är inte alltid så uppskattat Rynkar på näsan Själv tar jag tacksamt emot alla råd.

Idag när det finns internet så är det ju så enkelt att skaffa sig kunskap, behövs ju bara läsa på åtminstånde det grundläggande om skötsel av det aktuella djuret. Men tyvärr så funkar det inte alltid så..Barnet får ofta hela ansvaret för djuret.

När jag skaffade fiskar så läste jag allt jag kom över om fiskar..tyckte det var kul och nödvändigt för att kunna sköta de rätt.

Dottern ville ha en hamster, då gick jag med på detta forum för att skaffa mig kunskap..skulle aldrig skaffa ett djur innan jag vet något om det. Jag har fått ett nytt intresse och vi har fått en underbar liten familjemedlem Glad som vi sköter om tillsammans. Dottern är bara 7 år så hon skulle aldrig kunna sköta hamstern själv. Men känner en familj som har hamster där dottern är den som har ansvaret och den hamstern får aldrig färsk mat för mamman orkar inte kolla buren efter dålig mat Rynkar på näsan.

Hoppas du hittar hem till alla bebisarna.

[Em_I_Am]
0

#32 Tack så mycket :)

Jag håller med dig i allt du skriver och det känns väldigt bra just nu att läsa att det finns föräldrar som du. När sånt här händer blir man lite bitter. Men å andra sidan vet jag ju att inte alla är så. Jag blir varm om hjärtat varje gång det ringer en intresserad mamma o vill köpa dvärghamster av mig och jag va ju själv där innan. Mitt intresse väcktes, precis som ditt, när jag köpte dvärgar till min son :)

[Em_I_Am]
2

Igår hämtade jag hem sex små ursöta pojkar som nu bor i ett stort akvarium. De tycker det är superkul i nya hemmet eftersom de tidigare aldrig sett varjen hus eller leksaker… Där de kom ifrån bodde de i Bur med bara vattenskål o matskål, inget mer förutom lite spån. De bor tillsammans eftersom de bara är tre veckor. Alla killarna är svarta med mer eller mindre vita små tecken på haka, tassar o mage.

De är tjocka o fina om magen o alla är pigga och nyfikna. De ser friska ut vilket är en stooor lättnad. Jag va beredd på att de skulle vara smala o inte må så bra.

Nu får de massor av god mat o mjölkersättning de väljer att hellre dricka ur fat än nappa.

Underbara är dom!

Jag försökte ta lite bilder men det är inte så lätt att få till några bra på kolsvarta små lakritsbitar ;)

Fler bilder kommer i dagarna. Vill inte grejja för mycket med dom redan.

[Em_I_Am]
0

Till och med sandbadet va sensationellt roligt tyckte bebbarna <3

[Em_I_Am]
0

Liten godisbit i en omkullvält godisskål av papp.

[Em_I_Am]
3

Älskar de vita tecknen på haka o hals!

[Em_I_Am]
0

"Man kan ligga häri också"

[Em_I_Am]
0

Mat är gott!

Kvällsmaten idag blev Barnmat och broccoli.

[Em_I_Am]
4

"Gud som haver små Guldis-bebisar kär, se till mej som så liten är…"

[Em_I_Am]
1

Jag kan som vanligt inte låta bli att ta lite "tvätt-bilder" också. :)

[Em_I_Am]
1

Kyss

[Em_I_Am]
0

Vi vågar redan äta ur mattes hand.

[Em_I_Am]
0

<3

PuffPoff
0

sååå gulligaaa!!!! Kyss

[Em_I_Am]
0

Mums!

Jenna_Nord
0

Åhh så bedårande söta!!! Kyss

Påminner jätte mycket om min första guldis. Han var också vit på hakan och bringan Glad

Mvh Jenna

[Em_I_Am]
2

Alla, utom kanske en Oskyldig kommer att vara till salu om ett par veckor när de vuxit till sig och jag ser att de ökat fint i vikt. Än så länge behöver dom varandra.

[Em_I_Am]
1

#47 Jaa de är sjukt söta! Säkert inte särskilt vackra typmässigt (jag har ingen aning) men riktiga små godbitar ändå. Tror de kommer bli supertrevliga också eftersom de varken bits, piper eller blir särskilt rädda när jag hanterar dom. Om en vecka kommer nog hela gänget komma springande när jag grejjar i buren :)

Jenna_Nord
0

Va roligt o höra! :)
De blir säkert inte svårt att få dom sålt! ;)

Mvh Jenna

Roxie
0

Helt underbara! Kyss

// Sofia

[Em_I_Am]
0

#49 Jag hoppas inte det. Annars får vi helt enkelt göra plats o låta dom bo kvar ;)

#50 Busungarna tackar så mycket!

Odette
0

Så fina bilder! Man blir allt lite kär alltså.. oooooh så fina små duttingar :')

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

[Em_I_Am]
0

Hehe enbäse sa nyss att han gärna velat bo i Västerbotten o bli någon som heter Monicas lilla kelgris. Fattar inte alls vad han menar… ;)

Eliiinah
0

Behöver du fortfarande hjälp med jourhem åt de? (:

[Em_I_Am]
0

#55 Eftersom jag fick ta bara hanar behövs det inte. Då kunde de ju bo tillsammans så länge så jag fick lite tid på mig att ordna burar till dom. Så det är bättre de får bo kvar här tills de hittar egna hem känner jag. De har ju fått flytta två gånger redan under sina korta små liv. Men tusen tusen tack för att du erbjöd dig!! Det uppskattas väldigt mycket.

Nu finns det tre små pojkar kvar. En flyttar till Matilda (Cherrys), en flyttar till hennes kompis och en måste bo kvar här ;)

Eliiinah
0

Okej, skönt att det löste sig (: tveka inte att höra av dig till mig om du behöver hjälp med något sånt här igen (:

Haha misstänkte att du skulle behålla minst en.. (;

Magda
0

men OJ så söta de är!! Kyss vilken tur att ni kunde ta emot dem!

[Em_I_Am]
0

#57 Det gör jag gärna i så fall. Det blev ju lite speciellt denna gången eftersom de först fick bo hos min väninna i ett dygn innan de flyttade vidare hem till mig. När de dessutom är lite för unga känns det bättre att de får stanna här. Om du inte vill ha en själv… I så fall kan en flytta om ett par veckor ;)

Eliiinah
0

känns svårt att inte ta emot erbjudandet om en liten guldis… fast ska kanske ska behålla en egen av syrrans kull.. men säg till om du inte lyckas hitta hem till alla så ska vi se om jag kan ta hem en, om jag lyckas övertala mamma vill säga (;

[Em_I_Am]
0

Det gör jag absolut i så fall så får vi se :)

Roonja
0
Tinwe
0

Jag bara längtar tills jag får hem min lille krabat! När jag hörde historian så blev jag ju bara helt blödig.. Sånna små putte nutte bebisar som fått en tuff början på livet.. :( Kunde bara inte säga nej när dessutom alla ser ut som min bortgångne Nero! :')

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

[Em_I_Am]
0

Hahaha jag kopplade inte att Tinwe va du. Det känns sååå skönt att du o kompisen tar två. Då vet jag att de kommer få det bra i framtiden :D

Ja man blir ju det. Jag tvekade inte en sekund när jag fick mailet av Camilla o frågade hur hon skulle göra. Klart man hjälper till. Men ja, sen blev jag ju lite skraj i efterhand o undrade vad i hela friden jag gjort nu då haha. Men allt löser sig. Finns det hjärterum finns det stjärterum ;)

Odette
0

Haha va roligt att du ska ha en Matilda, tyckte dom var såå söta dom här så ^^

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Tinwe
0

#64 Nää, inte alla kopplar mig, haha! ;) Jadå, efter lite om o men så gick pojkvännen med på det! Synd att man inte bor själv… haha ;)

#65 Ja, jag kände mig så blödig.. Och mina hamstrar här hemma börjar bli gamla.. Känns bra att få hit lite piggare hampisar! (eller ja, en just nu iallafall) Glad

/Matilda

[Em_I_Am]
0

#66 Haha ni har ju precis flyttat ihop ju! ;) Fast ja, så kan jag också känna lite halvt ibland när jag vill skaffa mig ännu en hamster o jag ser på sambon att han undrar om det inte ska ta stopp snart hihi. Fast nu denna gången va det han som kom in i sovrummet när vi skulle sova samma kväll pojkarna kom hit o sa med ett brett leende att han nog måste få behålla en. Jag protesterade inte det minsta ;)

[Em_I_Am]
0

Nu är alla utom en pojke reserverade, men några hänger lite på om transport går att ordna men det känns bra. Härligt att det finns folk som är villiga att ta hand om såna här små stackare som varken har stamtavla eller har någon vidare känd bakgrund.

UlrikaD
0

#68 Märkte själv hur villiga folk var att hjälpa när jag tog hem 32 stycken guldhamstrar som skulle avlivas.

Tog en vecka att hitta hem till allihopa, förutom de som stannade hos mig. Folk var jätteintresserade av att ge dem nya hem:)

Tinwe
0

#67 Hahaha ja! Men man ser allt att pojkvännen inte blir så jätteglad när man berättar sina planer. ;) Men nu är det så att det är min lägenhet och jag bestämmer. Haha!

/Matilda

[Em_I_Am]
0

#69 Ja då blir man glad! :)

#70 Han mjuknar när bebisen väl har kommit o han ser hur söt han är. Det brukar vara så ;)

Tinwe
0

#71 Ja, så är det alltid!
Kan vi komma på onsdag kanske? :)

/Matilda

[Em_I_Am]
0

Onsdag funkar bra :) Kommer ni med buss eller?

Tinwe
0

#73 Nej, jag har mutat pojken min att köra oss! :) Så slipper dem små kylan :)

/Matilda

[Em_I_Am]
0

Vad bra :) Jag skickar över adress o vägbeskrivning på fb sen. Och mitt nummer ifall ni kommer vilse i stora Ljungby ;)

Jag hanterar de små varje dag men de är ganska rädda ännu :-S Hoppas de mjuknar snart. Vet inte hur förra familjens barn har hanterat dom riktigt. De är väldigt rädda för att bli lyfta iaf så vi tränar bara på att bli van vid handen genom att muta dom med ärtor. Men bara så du vet att han kanske behöver jobbas lite med sen också.

Tinwe
0

Låter bra! :)

Jag förstår till fullo, dem är ju bara bebisar! Dem ska ju vara lite galna, haha! Men det löser sig nog, man får ha tålamod. :)

/Matilda

[Em_I_Am]
0

Ja precis. Jag jämför ju dom med mina dvärgbebisar som är så gosiga från start liksom. Mycket lugnare o mindre misstänksamma än dessa. Men de kommer säkert bli gosiga sen :)

Tinwe
0

#77 Jadå! :D

/Matilda