Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 6550 ggr
[VillePille]
0

Hjul, måste ?

Hej!

Jag undrar om det är ett måste att ha Hjul till en guldis? Min Ville spinger i hjulet ibland men det tar rätt mycket plats i buren och så. Så jag tänkte tt man kanske kunde ta ut hjulet och sätta dit massor av andra roliga leksaker? Han får komma ut 2 gånger om dagen, i minst en halvtimme och springa i sin boll och på golvet. Så är Hjul ett måste? Använder ni Hjul?

Mvh Linnea

Nennir
0

Ett Hjul är inget måste. Själv låter jag inga av hamstrarna springa i Hjul. Istället låter jag dom komma ut och springa av sej på golvet varje dag i en rasthage som jag ställt fram en massa leksaker i.

Absolutpea
0

Jag tycker inte Hjul är ett måste om man aktiverar hamstern rätt. Jag har inte Hjul till mina tre, men dom är under fem månader så enligt mig är dom för unga då dom kan få tex. krokrygg. Dom har möjlighet att springa i hjulet ibland när dom är lösa i mitt rum, men då vill dom mest bara undersöka allting så dom andvänder inte hjulet så mycket i alla fall. tror inte dom kommer få ett fast Hjul även när dom är tillräckligt gamla, dom har tillräckligt med grejer i deras burar som aktiverar dom. Dock om jag får någon hamster som är svår att stimulera, då kanske den hamstern kan få ha ett Hjul. Men annars får dom nöja sig med när dom är ute. :) så nej, för mig är hjulet inte ett måste.

[VillePille]
0

Min lilla Ville är bara 3 månader och jag tycker inte att det är rätt att ha Hjul så tidigt, även om han gillar det.

Lojs
0

Jag tycker det är helt från hamster till hamster. Är det en hamster som är väldigt aktiv och inte nöjer sig med vanliga rastningar utan fortsätter och tjatar på att få komma ut så tycker jag den kan få ha Hjul. Annars, om hamstern inte använder hjulet så mycket så tycker jag det är upp till ägaren om man vill ha ett Hjul i buren eller inte, om det inte tar upp för mycket plats så gör det ju i alla fall ingen skada hos en hamster som inte använder det.

Jag har Hjul till många av mina vuxna hamstrar, vissa använder hjulet en hel del och skulle nog inte vilja vara utan det, medan andra knappt använder det alls och kunde lika gärna vara utan. (Och de kommer att bli utan när de vildaste av mina yngre blivit gamla nog att ha Hjul.)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Erika89
0

Jag har en kille som inte använder hjulet så mkt, har faktiskt aldrig sett eller hört honom använda det.. 
Har ute honom i rasthage som är typ 3 kvadratmeter stor, minst 1 timme varje dag, plus att han bor i ett 150 liters akvarium.  Tänkte att han får ha hjulet när han är i rasthagen, men tvivlar på att han kommer att använda det där heller..

Tror ni han överlever utan hjulet? Fast jag kanske märker om han saknar det iofs?

Tacksam för svar :)

(sorry om jag tog någon annans tråd, men tänkte att det handla ju om samma sak så detta var bättre än att starta en ny tråd ;) )

maja_hamster
1

Du kanske kan sätta in hjulet bara på natten? eller varannan natt? Mina älskar Hjul och överanvänder det så dem får bara ha det varannan dag.

När du tar ut din hamster ska den helst inte springa mer än ca 20 minuter. De andas oftast väldigt tungt vilket kanske inte syns så väl men får upp andningen väldigt mycket men fortsätter väldigt ofta springa vilket är ett ganska stort problem,så mindre än 20 minuter är att rekomendera :)

Jag tycker du provar att ha den ett tag utan Hjul,funkar inte de kan du ju sätta in hjulet på natten eller så :) Eller sätta in de nån gång ibland:)

// Maja

Minoth
0

Men har du hamstern i en boll är de samma sak som ett Hjul. Jag tycker eftersom hamstern är så ung. Skippa Hjul, och skippa bollen!

Låt hamstern springa av sig varje dag ute i stället… utan boll (samma som hjul)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

PuffPoff
1

Tycker man ska ha ett Hjul på natten, för man är inte direkt uppe på natten.. min hamster kan ej vara utan Hjul för då börjar han hoppa upp på gallret där uppe.. (har duna bur) men om han ej använder det så då kanske man inte behöver.

Minoth
0

#8 kanske senare… men inte till en hamster som är 3 månader gammal..

Kan dom inte få tilräckligt med motion i buren/terrariumet så har man alldeles för litet.

PuffPoff
0

#9 Det finns ingen forskning om det vad jag har hört, jag gav min när den var 4 ;)

Erika89
0

#6 Min uppfödare tycker det är helt okej att han är ute så pass länge, det är ju inte direkt att han springer runt i vild panik i en timme, han sitter ju även still och äter lite och även myser med mig. Så ser det inte som en problem att han är ute på en större yta än sitt akvarium en timme.

#9 Min hamster är 5 månader, jag har inte startat tråden utan "kapat" den så det är inte min hamster som skrivs om i första inlägget utan jag är i inlägg nr 5.

#8 Jag är en nattmänniska och är uppe praktiskt taget hela natten, han använder aldrig hjulet….

Erika89
0

Och förresten #7 vart kommer bollen in i allt ihop? Det är en gammal tråd som jag kapat så det är från nummer 5 som är det nya och varken jag eller den andra tjejen har nämnt nån boll vad jag har sett ;)

PuffPoff
0

Va? fattar noll..

Erika89
0

#13 Du skrev att du tycker man ska ha hjulet inne på natten och man är ju ändå inte uppe på natten.
Då skrev jag att jag är uppe typ hela nätterna och han använder aldrig hjulet, därav anledningen till att jag har tagit ut det och ersatt det med en annan leksak.

PuffPoff
0

men jag svarade på villepille.. vaaaaa???? Förvånad

Erika89
0

#15 okej, det underlättar om du skriver vilket inlägg du svarar på ;)

Jag ber om ursäkt om jag har förvirrat dig iaf ;) 
Trodde du svarade på mitt då jag har hade skrivit en fråga senast idag och Villepille skrev 8 januari, sorry :P

PuffPoff
0

okej

Minoth
0

det är jag som inte såg att de va gammal tråd och blandade ihop olika inlägg. Om man har en fråga är de bättre att göra ett nytt inlägg istället för att skriva i ett gammalt

Erika89
0

# 18 Jag som tänkte att det var ganska bra istället för att göra massa trådar som handlar om samma saker ;)

Ber om ursäkt att jag förvirrat er…

Minoth
0

#19 nej de är lugnt. de är nog bara jag som blev förvirrad ^^

Linda3046
0

Tycker det beror framförallt på hamstern och hur man håller/rastar hamstern. En hamster i det vilda kan springa många kilometer under en natt, men jag tvivlar på att de kommer upp i ens i närheten av det om de får springa 30-60 min i en rasthage/boll.(boll ska hamstern inte ens vara i mer än 15 min). Sen är det inte heller säkert att hamstern har sin aktivaste tid samtidigt som man tar ut den.

Själv har jag svårt att tro att man skulle kunna ersätta hjulet med någon annan inredning/leksak som ger lika mycket sysselsättning som ett Hjul (ska väl vara flying saucer isåfall Tungan ute). Dom flesta leksakerna/inredningen är väl intressanta i någon minut, sen är den undersökt liksom.. Men om hamstern inte använder den så är det ju såklart onödigt.

Om du tar ut hjulet så håll koll på att inte hamstern t ex börjar gnaga extra mycket på gallret istället, då är den antagligen frustrerad. En studie som gjorts visar att hamstrar som inte har Hjul gnager mer på gallret.

Minoth
0

#21 det är därför man inte ska ha galler burar utan terrarium/akvarium istället. Just eftersom att hamstrar gärna biter på galler. 

Och om en hamster blir så frustrerad över att inte ha Hjul och börjar med destruktiva beteenden så tycker jag de är ännu större anledning att inte ha Hjul. Då ser man vad ett Hjul verkligen är, och det är ett BEROENDE.

Linda3046
0

#22 Fast då döljer man ju bara problemet, kan jag tycka..Om grundproblemet är att hamstern sitter i en för liten Bur eller är understimulerad lär ju inte hamstern må bättre bara för att väggarna råkar vara gjorda av plast/glas och inte är gnagbara. Visst, hamstern slipper bli skavd på nosen och riskerar inte att skada sina tänder vilket är bra såklart. Men rent mentalt kan jag inte se att det skulle bli bättre. Sterotypa beteenden har en avstresande inverkan på djuren, i försök har man sett att djur som utför sterotypier har t ex mindre magsår än dom som inte gör det.

Man kan ju också se det som så att hamstern inte får utlopp för sitt behov av att springa och därför blir frustrerad. Visst kan det bli ett beroende, men hur vet man att hamstern upplever det som negativt? Hos människor tycker jag dom flesta (om inte alla?) verkar uppleva träningsberoende som något positivt.Tungan ute Går knappast att jämföra med vissa andra missbruk..

luddtott
0

#22…men alltså om du har hamstern i ett akvarie eller en gallerbur och dessa är lika stora…visst hamstern gnager inte på gallret i akvariet för att den inte kan…visst bra för tänderna men borde man inte snarare försöka komma tillrätta med prolemet snarare än "att ta bort gallret"? Jag jobbar till sjöss en del samtidigt som jag pluggar lite på chalmers så jag är hemma en hel del och är därför uppe lite senare på kvällarna/nätterna…det jag har sett på min hamster är att ju längre på kvällen han får va ute och leka i sin låda alt springa i bollen desto mindre springer han i hjulet. Hade inget Hjul från början när han kom till mej mycke pg vad som stog här….andra hamstrar har haft från start och dom har levt långa friska liv. Det som hände iaf när jag plockade ut hjulet va att jag hade en mkt frustrerad hamster som gnagde på galret i dunan klättrade i taket mm. Som nån skrev tidigare….med tanke på hur mycke dom rör sig i det fria är det svårt att ge dom samma mängd motion i fångenskap. Sen visst går hamstern till överdrift får man börja fundera på vad man ska göra då är det kanske dags att plocka ut hjulet periodvis och/alt se över buren…

Så i en perfekt värld hade vi kunnat ha ute hamstern och leka med dom antingen i boll, i hage eller i händerna men det är få som har den möjligheten och ja då tror jag hjulet är ett bra (obs!) kompliment till hagar mm. Men visst finns det hamstrar som klarar sig bra uten Hjul. har haft några individer som sprang nån/några få timmar i hjuler sen välte det gnagde lite på det o sen gick dom in och la sig :) Andra har sprungit mer…men ska vi va så dom är juh små personligheter jag gillar inte häller att jogga medan jag har kompisar som älskar att springa…

Så visst hälst att han får göra som ikväll va ute ur buren tills han somnar men går inte det får han springa av sig i hjulet. Oftast tror jag han springer nån timme vilar lite äter lite mm sen springer en stund till…men detta är min högst personliga erfarenhet…

Erika89
0

Jag tänker såklart vara observant och om jag ser att han mår dåligt så sätter jag såklart in hjulet igen och som sagt så kommer han även få ha det i rasthagen och om han springer mkt i det när han är i rasthagen så vet jag ju att han faktiskt saknar det och kommer sätta in det igen. 

Jag tycker förresten detta är en mkt intressant diskussion :)

luddtott
0

håller helt med!