Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 5024 ggr
[Deniisee]
0

Hamsterhjul..

Hej!

Jag undrara hur länge ska en hamster springa i ett Hjul? Min hamster kan springa mer än 5h, ska dom springa längre än så?jag har hjulet på en övervåning.  Hon är där uppe hela tiden hon kissar,bajsar vid hjulet och hon sover halv sover vid hjulet ibland….. Ska jag behöva ta ut hjulet vid en viss tid och sätta tillbaka hjulet senare?

UlrikaD
0

Du behöver ta ut hjulet helt och sysselsätta din hamster på något annat sätt. Det där är absolut inte bra för henne.

Hur gammal är hon? Hur mycket tid utanför buren får hon per dag? Och vad har hon för andra sorts aktiviteter hon kan göra i buren annars?

luddtott
0

Jag har en plastlåda som jag använder som lekhage till min som jag har stoppat in kartonger o saker att klättra på mm sen får man juh byta lite då o då…det o så har jag en boll som Griffe springer i vissa kvällar en stund. Brukar plocka ut honom när han vaknar på kvällen sen får han va där alt sitta hos mej tills jag går o lägger mej vilket gör att visst springer i hjulet gör han men han springer mycke mycke mindre och han "tokspringer"  inte längre….så det kan kanske va en ide? Då gör hamstern något annat X antal timmar på kvällen istället för hjulet… Sen har jag iof lite broar upp till "hyllan" o ett extra stort sandbad i buren…men jag upplever att juh mer han får va ute ur buren och gräva o klättra desto mindre springer han i hjulet…men X antal timmars stimulans behöver dom. Om du bara tar ut hjulet  är risken att hamstern börjar gnaga på gallret alt klättrar i taket mm…

…man får prova sig fram lite…själv började jag utan Hjul vilket ledde till att han gnagde på gallret fram åt småtimmarna…in med hjul…han slutade gnaga o klättra i taket men efter nån dag började han tok-springa lite för mycke tyckte jag…så ökade timmarna i leklådan och nu är han mycke mer sansad på nätterna och framför allt "vansinnesspringer han inte i hjulet" …

Lycka till!

[Deniisee]
0

Tack så jätte mycket, Det är min första hamster och jag fick henne för två veckor sen, Hon är 12 veckor nu. Jag kan inte bära henne än så det blir lite svårt att ta ut henne i en rasthage. Jag testade det än gång men hon bryde sig inte om leksakerna utan hon försökte bara att fly..Eftersom jag fick henne inte för så jätte länge sen så har jag inte hunnit att köpa så jätte mycket leksaker. Men jag får nog åka och köpe lite mera. Har inte nån jätte bra rasthage där hon kan var,är det bättre  att köpa en rasthage istället för att göra en?

luddtott
0

Vet att vissa duktiga här inne har bygg av spånskivor:)…tänk bara på att hagen är tillreckligt hög så hon inte smiter… Alt gå till IKEA och köp en SAMLA låda på 130L den är stor…nackdelen är att den tar plats fast det gör juh en hage som inte går att fälla ihop med…

Hur stor Bur har du? Är det svårt att få ut hmastern kan du juh ta ut hjulet X antal timmar per natt/kväll o stopa in något lågt hon kan klättra på tex en gren… ha gärna både leksak och Hjul om det får plats…

Jag har i min Bur sattsat på att få så mycke golvyta som möjligt genom att ha en extra våning med bro upp. Så han kan springa men endå har han något att klättra på…så du behöver inte fylla buren till brädden med prylar ;) men tex en gren att klättra på eller nån akvariepryl att klättra på? En tom papplåda med hål i brukar oxå va kul att leka i…

Göm lite mat här o där så hon måste leta o joba för den…hon lugnar ner sig om du bara lägger ner tid på henne var dag!

//Cissi

Du ska se att