Hjälp med hamster flicka
Jag köpte en hamster åt min 9åriga dotter eftersom hon verkligen vill ha en. Hon köpte sin egna Bur och allt för sparade pengar.
Vi fick lite skötselråd med oss hem från djuraffären Arken Zoo i valbo. Vi skulle också fått ett uppfödarbevis m.m. men papperen var enligt dom slut vilket vi tyckte lät lite konstigt.
Vi köpte henne när hon var 5 veckor. Hon ska bli 8 veckor imorgon. Problemet vi har är att hon är elak mot min dotter och bits vilket har gjort att min dotter är rädd för henne och inte kan plocka ut henne och mysa eller "leka". Mig biter hon ibland men oftast inte. Vi tar ut henne varje dag och belönar henne med godis när hon inte bits och kan sitta snällt i händerna på oss (då speciellt mig)
Hon skriker också i buren då och då om man ska t.ex. ge henne mat.
Kan någon snäll hjälpa oss med att få bukt med det här problemet för vi har ju fäst oss vid henne och vill inte heller inte åka hela vägen tillbaka till Valbo och lämna tillbaka henne. (Vi bor i bollnäs)
Undrar ochså vad hon är för sorts hamster då vi fick ett papper med skötsel för dvärghamster men inte vilken färg eller så hon är.
Hon är svart med vita tassar, vita öron, vitmage och haklapp och en liten prick på nosen.
//Från en väldigt ledsen och upprörd dotter och mamma

Det där är en dvärghamster Hybrid. Alltså en korsning mellan vintervit och campbells.
Antagligen är hon inte hanterad alls i djuraffären. Dvärgar ska dessutom bo i par, så djuraffären var väl inte särskilt bra till att börja med.
Tid och tålamod är väl allt som gäller. Bästa är väl att du hanterar henne massor till att börja med så att dotterna slipper bli biten. Ju mer hon blir utsatt desto mindre kommer hon att tycka om hamstern.
Tack så mycket för era svar! =)Okej, så då måste jag alltså köpa en till? Finns det inte risk för bråk då?
"bommullen" i boet är hamstervadd, skulle ha sånt enligt Zoo att bädda och sova i…

Jag har ingen erfarenhet av att para ihop djuraffärshamstrar så jag låter någon annan ge ett bra svar på den frågan.
Men de ska enligt lag bo två och två. Men det underlättar ju då om individerna är trygga, lugna och hanterliga:)
Hamstervadd är farligt och bör inte användas, vad zoo-affärer än säger.
Släng det och riv en massa hushålls elller toa-papper istället för henne att boa med.
ja, djuraffärerna kan inte så mkt. hamstervadden ska du ta bort och slänga helt enkelt finns risk att hon kvävs och kan fastna och bita av sig benet.
det finns risk för bråk, men du får köpa en liten unge och helst av en uppfödare. du får ha en till Bur redo ifall det skulle bli bråk (du kan köpa en samla låda på ikea) men låt de träffas genom galler först :)
Hamstervadd är en sak du absolut inte ska ha. Djuraffärer rekommenderar det för att få ihop pengar men det är i själva verket inte bra alls. Det har skett många olyckor med hamstervadd, så jag tycker du ska ta bort det nu på direkten. Det du kan ge tösen ist är rivet toa papper. Det uppskattas väldigt mycket och är dessutom billigare än hamstervadd. Sedan brukar man även alltid ha det hemma.
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Hehe #5 & #6 ni han visst före mig.. ;)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
#4 Släng hamstervaddet och ge henne toapapper istället. 
Otroligt många hamstrar har avlidit/brytit benen/kvävts/hängts i hamstervaddet.
Tyvärr bryr sig djuraffärerna inte om det.
Det här med att ha dom 2 och 2 är det lag på som du redan har fått talat om för dig, men det finns ju risk till bråk. Ibland går det bra, ibland inte lika bra ^^ Jag har ett exempel där det inte gick lika bra härhemma. Men man ska inte ge upp och eftersom hon bara är 8 veckor så hade jag försökt få tag på en uppfödare med en leveransklar unge och tagit hem snarast så ska du se att det mycket väl kan fungera eftersom hon är liten ^^
Ha en extra Bur utifall att, och i buren dom förhoppningsvis ska dela så ha dubbla saker av allt, 2 hus, 2 sandbad osv osv. ^^
Problemet med att hon bits kan jag rekommendera handskar som är tjocka. Kanske ett par gamla skinnvantar som du inte använder längre ? Använder det till min ena då han bits. Sen så unga djur är lite nafsiga och bitska. Smaka på allt är deras melodi och min äldsta hamster bet ganska hårt i början, aldrig hål men hårt men det har han slutat med nu.
Du ska se att det blir bra ^^
tänkte också tillägga innan du släpper den nya hamstern i buren om det funkar med de två, så tvätta noga allting så det inte finns lukt kvar från den gamla hamstern :)
#4 Ang. ihopsättning, sätt ihop henne med en unge.
Då gör du först som så att du städar buren och alla tillbehör noggrant, och möblerar om i buren så som hamstern eran inte är van vid.
Sedan stoppar du först in den nya yngre hamstern i buren och låter den vara där inne ett tag, 20 minuter till en timme kanske beroende på hur revirmarkerande den äldre är. Sedan får den äldre komma in. Då håller du koll på dem ett tag så att de verkar aacceptera varandra.
Jag har heller ingen erfarenhet av ihopsättningar då jag mest sysslar med guldhamstrar, men det är så här jag har hört att man ska göra.
Dock vet jag att dvärgarna kan se ut att bråka, fast att de inte gör det. De kan skrika på varandra en hel del i början. Det är när de rullar runt som en enda boll som det är allvar och man måste sära på dem, eller när man verkligen ser att de biter varandra.
Tack för alla svar! Det värmer att det finns hamstervänner här ute! Vaddet är kastat och toapapper inlagt!!!! =) Blir att försöka hitta en uppfödare och hitta en liten kompis, Smulan är ju som sagt jättemysig när HON vill och jag står ju ut med bitandet/nafsandet. Det är ju som sagt värre för dottern som gallskrek här om kvällen när Smulan hängde i hennes finger.
Nu gäller det bara att hitta en uppfödare och en till liten tös, tack allihop!!
Du kan säkert få tag i någon här på forumet som har någon liten hamster du kan köpa ^^ Du ska se det blir bra.
Jaa, jag hoppas verkligen det!
Zoo-Affärer säger att dem ska bo en och en för att dem bråkar. Dem bråkar alltså mer än hamstrar som man köper från uppfödare. Du bör alltså inte köpa en till då riskerar du att din hamster från zoo:t dödar den nya.
Min mamma jobbar på ett zoo och alla dvärgar bråkar där, till och med så dem får bloiga sår. Det gör inte mina från uppfödare, dem pussar varandra, tvättar varandra. och älskar varandre, det är helt annorlunda hos zoo hamstrar. dem kan oftast inte bo ihop.
och nu har ju din sötnos bott ensam ett tag, så hon kommer nog ha svårt att acceptera en ny medlem i buren!
Så är det med zoo hamstrar, inte vana vid händer (oftast). Men med tålamod kommer hon bli en snäll och älskad familje-medlem.
Lycka till med erat nya husdjur! :D
#13 Bor du i Stockholm? Har en kull på gång här hemma om du är intresserad.
#17 Hon skrev att dom bor i Bollnäs.
#18 Jaha, det missade jag.
Tack Roonja, det tror jag också =)
Vet inte om jag vill riskera att det blir bråk eller så, man kanske ska ge all kärlek och tid till Smulan och hoppas att det räcker. Jag känner mig osäker på det här att en ny ska flytta in… =/
#20 Ja, jag tycker du gör rätt i så fall.
Tycker det är fel att låta dvärghamstrar bo ensamma utan att ha fått en chans. Man kan ju t.ex prova att låna hem en unge i några dagar och se om de går ihop. Om inte lämnar man tillbaka ungen. Vissa uppf. tillåter det. Det är bara min åsikt.
#22 jo fast hon har ju bott ensam ett tag nu och jag tror dem kommer bråka. Visst kan man testa men jag tror inte det kommer gå!
#24 Jo, det kan funka hur bra som helst, bara en av hamstrarna är ungar. Vuxna hamstrar brukar vara snälla mot unga dvärghamstrar. Mellan 4-6 veckor bara. Och att hamstern är från djuraffär kan vara en förklaring till att den kanske inte tycker om andra hamstrar, men jag tycker absolut inte att det är en ursäkt för att hamstern inte ens ska få en chans.
Får man tag på en vettig uppfödare så tåls det att testas annars kan man ju lämna tillbaka den nya till uppfödaren. Det är såklart om man kommer överrens om den dealen.
#25 jo, visst det kan ju funka och jag sa ju att man kan testa. Men jag håller fast vid det jag sagt, att dem troligen kommer bråka, men visst det kan ju vara så att jag har fel, men erfarenheten jag har från zoo hamstrar är det jag skrivit i inläggen över. Min mamma jobbar på zoo och där går inte dvärgrna ihop, möjligtvis en hane och en hona, men inte hamstrar av samma kön.
Okej. Vi har lite olika åsikter. Tycker inte heller att djuraffärens hamstrar är så vänliga mot varandra alla gånger. Jag har iaf fått ihop djuraffärshamstrar och finns det en möjlighet tycker jag man kan försöka.
#27 ja jag vet, har själv en zoo hamster härhemma som inte går ihop med min andra. Men då har man iallafall testat och har en anledning varför dom inte går ihop.
Jag vet inte alls hur jag ska göra, den ena säger si och den andra säger så =/ Hon bodde ihop med en annan hona på zoo, och hon bor hos en annan familj här i stan så… ???
#30 Jag kan ju inte bestämma hur du ska göra. Dock säger lagen att de ska bo minst 2 och 2. Tycker iaf att du kan höra av dig till någon uppfödare i närheten som du kanske kan komma överens om att prova med en ung hamster. :)
Jag håller med #31. De flesta uppfödare vill ta tillbaks hamster ungen om det inte funkar. Du kan ju försöka kontakta några och se.
Sen ha stenkoll när du sätter ihop dem, först låta dem gå brevid varandra i varsin Bur och efter ett tag sätta ihop dem och kolla vad som händer.
Finns ju som sagt en lag på att de ska vara minst 2 och 2 och det är ju för att de trivs bäst i flock.
Om det nu inte skulle fungera så får du ju sära på dem så det inte händer något och så har du i alla fall provat.
#30 Jag vet ju hur zoo hamstrar är. Så jag har ju sagt att jag tror att det inte går. Men ibland går det ju så jag tycker du ska prova om du vill. Testa, och om det funkar är det ju jätte bra.
tjenixen. Jag är trådskaparens syster och hjälpte henne att hitta in hit då jag enbart har råttor, inga hamstrar.
Tror dock inte att det ska vara så stort problem att skaffa en till hamster till en så liten tjej när hon bodde tillsammans med en tjej där på zoo.
I allafall så funkar ju råttor extremt bra ihop även om dom är zooråttor eller inte om man bara introducerar dom på neutral mark innan.
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Det jag tänker på när jag läser det här är om det verkligen är en hona, om djuraffären är såpass dålig så kanske det är en hane. Jag tänkte mera på om du skulle skaffa en till hona hos en uppfödare och så visar det sig att Smulan är en hane. Vilket kan leda till en oväntad kull ungar, jag vet inte riktigt hur man kollar könet på dvärghamstrar men jag tror det är samma princip som på guldhamstrar. Låter någon annan ta hur du kollar könet så att det blir helt rätt!:)
#34 Råttor är helt annorlunda mot hamstrar. dvärghamstrar från zoo affärer klarar oftast inte att bo ihop. Medans hamstrar från uppfödare klarar av det. Råttor funkar fint fint, men det är mer problem med hamstrar/dvärgar
#34 Precis som Ronja säger så är det enorm skillnad på dvärghamstrar och råttor. Det är sällan dvärghamstrar från zooaffär går ihop, mina gick fint redan från början dock, men de är några av de få. De avlas inte på temperament och då mixas alla deras brister och aggressioner ihop och gör att de helt enkelt är avlade "fel" och inte accepterar andra hamstrar, eller i varje fall är det väldigt svårt.
Hamstrar från uppfödare däremot är bara trevliga individer som passar ihop, som då avlas vidare och passar med kamrater.
Råttor är andra djur, de är små såspotatisar och de är extremt intelligenta, handen på hjärtat så är inte hamstrar riktigt så intelligenta. Och det kan avgöra en hel del i en flock.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#36 jo men hon har ju bott ihop med en fram tills att min syster köpte henne och den andra hamnade hos en vän till min syster.
Det är två honor.. tror faktiskt inte dom tagit miste på det.
//Ellie
#38 Jo, som sagt så har ju dem varit ifrån varandre ett tag nu. Så det borde inte funka att sätta ihop dem. Det är annat med råttor som vi skrivit. :) Honor har till och med svårare att bo tillsammans. Hanar är lugnare med varandra. Men det som funkar bäst är helt klart en hona och en hane. men då kan man ju få ungar, och man måste ha läst på noga innan man skaffar sig en kull. :)
Ja jag hade rätt då om att råttor e bäst :p en jäkla massa komplikationer med dessa djur verkar de som
//Ellie
#40 hahah, ja råttor är underbara. Dvärgara på zoo:n bor sällan ihop för dem bråkar, så det blir lite krångligt. Som Wand säger så avlas dem inte på tempraentet och då mixas alla deras brister.
Hehe jo tyvärr verkar det lätt för vissa stora djuraffärer att behandla djur som dom vill. Tacka vet jag småföretagarna i den branschen. Dom bryr sig oftast om sina djur mycket. I iallafall dom få jag stödjer
//Ellie