zoo [Vad ska jag inte köpa?]
vad finns det för saker man inte ska ha som zoo afärer rekomenderar?
Jag har en ryskvintervit.
Hamstervadd, kalk/mineral/salt-sten. Att de säger att dvärghamstrar ska vara 1 och 1 (de är flockdjur så alltså ska man ha 2 minst) gallerhjul är inte heller bra. Kommer inte på mer, men finns säkert någon annan som kommer på! 
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Saltsten och hamstervadd, det ska man absolut inte ge till en hamster :P
De rekommenderar oftast för små burar eller för små Hjul med, men detta är oftast till guldar vad jag vet.
#1 Ja precis. Fast inte alla dvärghamstrar dock, robovski eller hur de stavas ska väl vara själva? Kan ha helt fel men det var någon dvärghamster som skulle vara 1 och 1.
#3 Det är roborovski som behöver en kompis mest utav alla dvärghamsterarter, kinesiska dvärghamstrar ska helst vara ensamma.
Medarbetare på Vetenskap.
#4 Ok. Ja som sagt så vet jag inte vilken dvärghamster typ det var. Vet bara att det var någon. Jag har mest koll på guldar.
¨jag bra tack för svaren ska ta bort salt och kalk sten nu med än gång och hamster vadden!!!

Kan väl tillägga att de flesta som föder upp kineser nu har dem i par eller i grupp.
Ja.. som de andra skriver Hamstervadd, saltsten och små/höga burar.
När min pappa skulle köpa en Bur åt mig så sa dem i djuraffären att en liten gallerbur med ett rör på utsidan var det bästa för en guldhamster. Måtten var något mindre än en miniduna…
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#9 Är ju helt från individ till individ, vissa funkar bra ihop med varandra & vissa inte. Ha en så stor Bur som möjligt & två eller tre saker av allt - matskålar, hus/"sovplatser" osv. så minskar det väl chansen till bråk men som sagt så finns det alltid risker att de börjar bråka, då får man bara vara berädd med extra burar.
MVH Wilma
Säger som #10 :)
# 9 Ahaa tack! Blev lite nyfiken
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Man får syna alla leksaker. Tyvärr säljs sånt som hamstrar kan fastna i. På ett annat forum varnade en tjej för så kallade foderbollar. Hennes hamster hade fastnat ordentligt med ett bakben i en sån. Som tur är hade hon bollen hängande så lågt att hamstern nådde ner till golvet med framtassarna men hade hon inte upptäckt henne i tid hade det kunnat gå riktigt illa ändå.
Här är en bild på en foderboll: http://www.akvariehobby.se/shop/img/p/565-620-thickbox.jpg
Jag själv köper inte saker som är gjorda av galler. Inga såna där stegar de kan ramla igenom med ett ben och vrida till, inga hyllplan gjorda av galler osv. Hjul ska absolut inte vara gjorda av galler heller. Det kan gå mycket illa om de trampar igenom, ramlar o åker med i hjulet ett varv. Då kan benet vridas av. Hjul ska vara stora och gjorda av hel plast eller trä.
Det finns även klätternät gjorda av något slags hampasnöre. Det köper jag inte heller.
Se upp för trånga rör stora hamstrar som guldisar kan fastna i.
Plasthus och hus med botten ska man inte ha. Det bästa är hus av naturmaterial som trä utan botten så att hamstern ligger på bottenmaterialet. Då blir de inte blöta om de kissar och huden mår inte heller dåligt som om de ligger mot plast som inte andas.
Hamstergodisar med socker i har jag sett i en djuraffär. Det ska man givetvis inte köpa heller!
Usch, det finns mycket som inte borde säljas :-S