Hamster iFokus

Hamster

Etikett: off-topic
Läst 3402 ggr
Wand
12

Namninsamling - Förbjud djur i affärer

Jag har skapat en namninsamling om lagändring för djur i affär. Alltså, att vi ska förbjuda försäljning av djur i djuraffärer.

Skulle djuraffärer förlora sin rätt att sälja levande djur, så skulle vi förebygga att dåliga djurägare får tag på djur som behandlas fel.

När fler än 500 namn har skrivits på, kommer jag skicka in listan + förslaget till regeringen.

Läs mer om mina tankar här och sprid vidare.

Namninsamlingen finner ni här.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Luisa
0

Du har nu 97 namn :D ska sprida detta :D

nakuta
2

Har fått 2 namn här ifrån både jag och sambon skrev på =)

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Luisa
1

Kan man få sprida på fler iFokus saiter som tex undulater.ifokus, kanin.ifokus, liksom de saiterna som har djur som går att sälja i djuraffärer? Eller kommer trådarna att tas bort?

Frosstis
0

Har skrivit på och ska sprida :)

Caroline.H
0

Jag skrev på och har lagt upp länken på några andra ställen också :)

//Caroline

Novis10
0

Nu har du 115 underskrifter. :)

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Ellenfyrkant
1

Jag skriver absolut på! Gäller detta alla djur d.v.s. även reptiler och fiskar? Gäller det syrsor, zoophopas, mjölmask etc. också? Eller vart går gränsen?

Mvh Ellenfyrkant

Michaela-N
0

Vill veta som #7, för vilka djur gäller detta?

[Emma--]
1

Funderar samma som #7.

Wand
0

Tack för alla underskrifter! På bara en dag har det blivit hittills 163 stycken! 

Med förslaget jag lagt fram nu hade jag i smågnagarna i åtanke först och främst, men det är självfallet lika fel att sälja ödlor, fiskar och övriga djur i affär. Jag tycker att man ska lämna sådant helt åt uppfödare, likväl som med hund och katt. För det är verkligen helt korkat att just katt och hund är olagligt att sälja i butik, men att mindre djur får det.

Ellenfyrkant
0

#10 Så vilka djurslag rör nu listan, det måste framgå tydligt. Jag skriver gärna på listan mot gnagare och kanin men mina åsikter skiljer sig vad gäller gnagare i jämförelse med t.ex. akvariefisk.

Mvh Ellenfyrkant

kentis
0

Så, nu har du mitt namn också!

Krille12
0

Jag skrev också, det finns 222 underskrifter nu :)

Medarbetare på Vetenskap.

[CruellaDeVil]
5

Jag funderar lite över detta. Vilka djur gäller det exakt? Fiskar? Amfibier? skaldjur? Foderdjur som zophobas, kackerlackor, syrsor, mjölmask? Ska man dra gränsen vid vissa djur och sälja andra?

Själva tanken är super men det finns så många sidor av saken att jag inte gärna skriver på en sådan lista utan att fundera väldigt länge. Reglerna för hållning av djur i butik blir ju bara bättre och bättre och kommer antagligen att skärpas ännu mer. Redan nu säljs djuren i vissa butiker med köpekontrakt, där namn, adress och telefonnummer till köparen finns med och man följer i regel upp med ett telefonsamtal efter en tid. 

Förbjuder man butiksförsäljning av djur uppstår andra typer av problem. Det krävs fler och fler uppfödare för att producera tillräckligt många djur och är man insatt i hur det ser ut i hund- och kattsverige ser man lätt att det finns en hel del problem med oseriösa uppfödare. Är man t ex hunduppfödare inom kennelklubben har man vissa regler att följa och kan bli utesluten ur organisationen om man inte följer dem… men de som blir uteslutna fortsätter ju gärna med sitt "stora intresse" utanför och avlar fram oreggade hundar istället. Dessa hundar kan vara helt fantastiska men på uppfödarna finns det ingen större kontroll och alla bryr sig inte heller speciellt mycket om att kolla upp köparna. Man behöver inte se sig om särskilt länge för att hitta oseriösa hundägare och de har ju fått sina hundar någonstans ifrån. 

Genom att skriva på en sån här lista känns det lite som att man antar att alla privata uppfödare är seriösa, vilket absolut inte är fallet. Det är lite att förenkla det hela. 
Jag håller med om att inga djur ska behöva komma till oseriösa hem och att aveln ska ske på ett etiskt sätt men jag är inte helt övertygad om att detta är rätta sättet. 

Min utopi är att det skulle finnas tillräckligt många seriösa uppfödare av alla olika typer av djur. Att djur inte skulle lida på något sätt. Att alla djur kom till bra hem… MEN som sagt så är jag inte helt säker på att detta är rätt väg att gå.

Twisted_T
0

Skrev på jag med :) 258st underskrifter nu.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[Em_I_Am]
0

Jag kan skriva på jag med när det framgår vilka djurslag det gäller. :)

Felicitas_
0

Nu har jag också skrivit på

Wand
0

Som jag sagt så är det främst smågnagare (hamstrar, möss, degus, chinchillor, råttor etc) som jag menar med förslaget. 

Jag kan inte ställa mig till hur reptiler och insekter mår i en djuraffär, då jag aldrig någonsin stött på dessa djur i affär, och inte själv är inne i dem.

Det jag kan tänka mig är väl att de antagligen inte mår lika bra i affär som hos en bra uppfödare, men någon annan kanske kan hjälpa till med att besluta detta, som är mer insatt än jag?

[Em_I_Am]
0

Jo men så länge du inte har skrivit att ditt förslag gäller den o den arten kan inte jag skriva på. Jag vill tex att folk ska kunna köpa foderdjur som mjölmask, syrsor, frysta möss osv men inte levande gnagare, marsvin osv.

Det hjälper ju inte att du säger det här ;) Nu kanske du får ihop dina namn ändå, men hade du varit lite tydligare på din lista hade du kanske fått ännu fler underskrifter. :)

Luisa
0

Skulle vara skönt om detta kunde gälla för fåglar med. Många jag känner impulsköper nymfar, finkar och undulater och har de i super trånga burar. Min föredetta kompis hade sin fågel i en typ 30x30X20 cm Bur, och fågeln hade bara typ plats för matskålar… Andra har de som äggkläckningsmaskiner osv… Fåglarna har tyvärr fått ett riktigt lågt värde :(

Wand
0

#20 Fåglarna är ju de sämsta att ha i affär, så absolut!!!! En djuraffär, hur bra den än är, kommer aldrig att ha nog med plats för att ha plats med fåglar i acceptabla burar. Och då inte lagliga, utan verkligen ACCEPTABLA. 

Fåglar kan jag absolut inte förstå hur de kan få sitta 5-6 stycken i en så liten Bur som möjligt på en pinne och vänta på domedagen…

[CruellaDeVil]
0

#21 Men herregud! Vilka djuraffärer har du besökt egentligen? Det lät ju hemskt! De flesta jag varit in i har haft voljärer, alternativt rymliga burar och lagenliga mått för fåglar gäller ju även där. I vår lokala butik är en utbyggnad på gång bara för fåglarnas skull. Bara Länsstyrelsen ger klartecken.

Då det gäller fåglar behövs det definitivt bättre utbildning för de som säljer dem. Oavsett det gäller privat eller butik. Problemet med fåglar som jag själv upplevt är att de, i likhet med fiskar, ofta ses som nån typ av dekoration. Antingen det eller en kul grej man kan lära att prata. Det får mig att må illa.

Wand
0

#22 Tyvärr fler än en. Och det är fruktansvärt. På vår djuraffär hade de även en stor och fin ara (privatägd) som bodde i en Bur i affären. Buren var visserligen stor, om man tänker på att den skulle varit för undulater. Men aran Charlie fick plats att sitta/stå där, mer än så var det inte… 

Förjävligt hur det är med fåglar.

Denna kommentar har tagits bort.
Ellenfyrkant
0

Jag måste tyvärr hålla med Em_I_Am, det är vitkigt för mig att det står klart och tydligt vad det är jag skriver på. Kan inte skriva på något utan att säkert veta vad det gäller. Jag sätter inte mitt namn på saker jag inte är säker över vad det hamdlar om. Det framgår inte tydligt med denna lista. Men bra initiativ!

Mvh Ellenfyrkant

Luisa
0

#26 klicka på http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6231

Fyll sedan in namn och ort/stad och skriv in verifieringskod (det som står där)ett ex är xyz, och klicka sedan på skicka :)

NaDa...
0

300! :D

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

Roonja
0

jag krev bara förnamnet så för mig  spelar det ingen roll! :)

Krille12
0

325 namn nu :)

Medarbetare på Vetenskap.

Wand
2

Det går stadigt framåt! Tyst

Luisa
0

#36 Skrattande

[Sniff]
2

Jag och syrran skrev på, tycker absolut att djur ska säljas och köpas på seriösare sätt. Det är inget man kan impulsköpa i en affär (det är alldeles för enkelt att göra det idag), det är ett liv.

Jolinn
0

Jag skrev på och alla i familjen osv några kompisar skrev på.

Min syster brukar  gå in på en affär i Stockholm. Hon hittade hamstrar över 9 veckor tillsammans med sina syskon , Blodiga var dom också. Döda hamstrar och möss , Samnt gerbiler har jag sett…..Hemsk butik….Uss och fy vad dåliga minnen kommer.Måste även tillägga att ALLA djur man köper dära oftast dör efter 2-5 månader…Vet inte varför. Jag kan inte gå in där längre . För hemskt asså. Sen så blir det juh så att man köper alla djuren som mår dåligt. Det blir förmånga djur då :(

En till sak att tillägga. Dom bär upp sina döda djur med fiskhåvar och kastar dom i SOPPTUNNAN! ( Butiken heter CRT) TystRynkar på näsanGråter

Ellenfyrkant
0

#31 Tveksam till att förnamn räcker, då finns inga garantier för att personen är verklig. Tror myndigheten som kontrollerar listan räknr bort de med såpass lite information.

Mvh Ellenfyrkant

Guldhamsterdjur
0

Jättebra initiativ. Självklart skriver jag också under.

Att genomdriva detta politiskt genom t.ex namninsamlingar är rätt väg att gå. Tror dock inte på att ansvarsfulla ägare helt bör bojkotta djurbutikerna eftersom detta inte kommer förändra någonting förutom att ännu fler hamstrar från butik lider under oansvariga ägare. Om jag kan ge en butikshamster ett gott liv har jag gjort en god gärning. Det är för mig som att ta en hemlös katt eller en katt som annars hade avlivats från ett härbärge. Zoohamstrarna behöver också omtanke. Självklart hoppas jag ju dock på ett förbud mot att sälja djur i butik men tills dess tänker jag fortsätta ge bra liv åt butikshamstrar.

NaDa...
0

Jag skrev bara förnamnet..
Hur blir det då.. :S

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

Ellenfyrkant
0

#41 Fast grejjen med djuraffärsdjur är att det sker en massproduktion. Om inga kunder finns stannar produktionen upp. Att ta hand om en hemlös katt är en annan sak, för det ökar inte efterfrågan.

Mvh Ellenfyrkant

[Emma--]
0

#41 köper man en hamster köper dom bara in en ny. Och tar affären in från grossister så kommer grossisterna få fortsätta. Och på sätt och vis stödjer man den aveln.

Guldhamsterdjur
0

Kunder kommer alltid att finnas eftersom många av de som köper på djuraffärer är oansvariga och helt enkelt inte bryr sig. Den kundkretsen kommer alltid att finnas och därför kan inte en liten grupp ansvariga hamsterägare göra skillnad genom handelsbojkott. När har en handelsbojkott av moraliska skäl någonsin fungerat i praktiken? Som sagt, enda vägen att gå är politisk genom ett lagstadgat förbud. Massaveln kommer inte stanna av för att en minoritet inte köper djur i butik. Jag ser det fortfarande som att rädda ett djur om man köper det och ger det ett bra liv.

[Emma--]
0

#45 men man gör ingen skillnad förutom för just den individen man köper. Och tänker alla så och stödjer det genom att köpa så blir det aldrig någon skillnad. Och skulle fler vilja rädda hamstrar från djuraffär skulle fler säljas och fler avlas fram under ofta dåliga förhållanden. Man kanske inte gör någon större skillnad genom att låta bli att köpa från affär, men man bidrar i alla fall inte till att det ska få fortsätta

redan
0

Det är många punkter som du har förvrängt, tyvärr.

Du vet inte hela sanningen om varför burarna i butiken bara håller "minsta tillåtna yta".

Du glömmer att djuren som kommer till butiken kanske redan är dräktiga, utan att butiken vet om det.

Att öppna marknaden för fler som ska föda upp djur, är inte rätt väg att gå. Dom kommer aldrig att bli DAGLIGEN "kontrollerade" av kunder tex.

Barn kan INTE gå in i en butik och köpa ett djur. De flesta butiker har 16 års gräns och vissa andra har 18 års gräns. Kunden kan får tom få visa legitimation vid osäkerhet om ålder.

Att påstå att djur från djuraffärer är av "sämmre kvalite" är ju lite konstigt, då alla djur kommer ifrån just uppfödare.

Kunden blir upplyst om minsta tillåtna Bur, men många väljer en mindre ändå. Vissa butiker nekar då kunden att köpa djur.

Sjukbur, tillfällig Bur och transport, måste få förekomma till försäljning. Sen är det upp till de duktiga ägarna, att uppfylla gällande regler själva och inte använda transportburen som Bur på heltid.

Att informationen är "gammal" är något alla butiker måste jobba på, då nya råd och rön alltid dyker upp och gör de förra rådet felaktigt. Butikerna kan ju bara skriva ut SJV  "så ska du sköta din…" samt lägga till några småsaker, så är det ju godkännt. Informationskravet är väldigt litet, och ligger tyvärr bara på just djuraffärer.

Kunden väljer ofta bort rekomendationen att köpa en bok om djurslaget, i samband med inköpet (eller före), jag tror att det är pga priset, det är helt enkelt för dyrt.

Det är lätt att kasta skit på djuraffärer, men svårt att erkänna att nyblivna ägar inte alltid tar sitt ansvar. Jag tror inte ens att de läser skötselråden mer en kanske en gång.

Jag tror jag har hört alla historier, historier som att "djuret blev sjukt och dog, pga dålig kvalite", eller "dom sa inte att det var farlig". Det finns dom som tycker att de "räddade djuret från djuraffären" och tycker att de är jätte duktiga och sedan har de inte ens öppnat en bok om hur de ska sköta den. Hur många ägare dumpar inte oönskade djur i djuraffärer varje år precis före semestertider, eller släpper ut dem ute, för att det är för dyrt att åka och avliva det?

Ansvaret och boven, är i många… jag skulle vilja säga de flesta fallen faktist just den enskilde ägaren, inte butiken som uppfyller alla regler och blir kontrollerade.

Om det är något du kan skriva en insamling på, så är det körkort på djur för privatpersoner. Då, skulle du hjälpa fler djur.

Ansvaret för djur, ligger ALLTID på en vuxen. Om djuret blir sjukt, är det den vuxna som måste se till att djuret kommer till en för djurslaget duktig veterinär.

(lagen säger tyvärr lite luddigt "sakkunnig", har jag för mig. Många veterinärer är dåliga på reptiler, smådjur och fåglar, men många ägare tar i förhand inte reda på vem som kan något om det djurslag man har, och på så sätt kommer djuret inte till "rätt" veterinär, utan till närmsta när problem uppstår.)

Historier jag hört är horribla ibland. Folk går in i en djuraffär eller till uppfödare och vill ha instruktioner för hur de ska sköta ett djur. Folk är allmänt dåliga på att läsa på, innan de köper djur, och hur mycket information de än får, så läser de uppenbarligen inte allt. Det spelar ingen roll om de får en novell i handen när de går därifrån, då många vuxna kör med "vi hadde djur när jag var liten, så jag vet hur de ska skötas" de läser inte novellen. Det lilla skötselrådet på en A4, hjälper inte heller, då det är lite för lite information igentligen.

Grunden är ALLTID, läs på först, köp tillbehören sedan, och välj individen sist.

Men det känns som om många har lite för bråttom och kör på: Köpa djur, Bur, och när det uppstår problem så skyll på dålig kvalité. Skötselrådet vid köp av djur i djuraffär, är bara en biprodukt, som man sedan tyvärr kan skylla på.

Det är alltid ägaren som är ansvarig för djuret, och som är ansvarig att ta reda på gällande regler.

Till de som går i tankar att köpa djur: Läs på ordentligt FÖRST…

mvh

[Sniff]
3

#47 Barn (små barn alltså) kanske inte kan gå in och köpa en hamster, men min kompis spontanköpte en hamster i en djuraffär när vi gick i åttan eller nian. Vem som helst kan gå in och köpa ett djur där.

_"Att påstå att djur från djuraffärer är av "sämmre kvalite" är ju lite konstigt, då alla djur kommer ifrån just uppfödare."
_Många djuraffärer köper från grossister, som massproducerar hamstrar och andra smådjur för att sälja till djuraffärer. Där blir inte hamstrarna hanterade, och är därför ofta väldigt otama och rädda när man köper dem. En del djuraffärer köper från bra uppfödare, eller uppfödare väljer att sälja bäbisar till djuraffärer, och då är de ju hanterade och handtama.

Håller absolut med dig, folk är väldigt dåliga på att ta reda på fakta innan de köper ett djur. Det är så dumt. Problemet är köparen, är man verkligt intresserad av ett djur ser man till att hitta en bra uppfödare och att läsa på allt man kan. Om vi kan få folk att förstå det, istället för att springa till närmsta djuraffär så fort de hör talas om ett gulligt litet djur, kommer det bli bättre och de oplanerade inköpen minskar och färre hamstrar får sitta instängda i sina burar hos någon som inte har en aning om vad de har för djur eller har ledsnat på det.

Djuraffärer är till för tillbehör, det finns ingen anledning att köpa ett djur därifrån när det finns så många bra uppfödare.

redan
0

#48 och du gå i första ring nu!?

Namninsamlingen borde vara mot grossister då kanske.

Är man intreserad av att äga djur, tar man reda på allt om dem INNAN man köper det. Uppfödare, eller ej så är det det ägarens inställning som är avgörande.

Kolla på alla hundar och katter som INTE säljs i djuraffär. Blir alla de väl omhändertagna bara för att de kommer direkt ifrån uppfödare.

Wand
2

#49 Nej, men om de skulle börja säljas i affär så skulle det bli 10 gånger värre. Det här handlar inte om att "köp ett djur hos en uppfödare så kommer djur aldrig mer att plågas" utan det handlar om att djuren ska få bo i bra miljöer och att köpare ska få tänka till några gånger innan de går iväg och köper ett djur.
Sedan om man lämnar djurförsäljningen till uppfödare så kommer inte alla bara att kunna gå iväg och köpa ett djur, vilket också kan bevisa vilka som VERKLIGEN vill ha djuret, och vilka som ville ha djuret litegrann men inte när det blir så "jobbigt" att köpa det.  

Djur i affär mår inte bra. Även om affären är jättebra så kommer det folk och glor, och de får knappast komma ut en timme var varje dag, och jag tvivlar på att djuraffären uppmanar om det. Kanske någon enstaka, hjältemodig sådan.

Det här handlar helt enkelt om att motverka onödigt lidande för ett djur SÅ GOTT DET GÅR, inte helt. För tyvärr kommer det alltid, alltid att finnas djurplågare, och folk som inte bryr sig om sina djur. Men sker detta hos uppfödare, en bra sådan dvs, så kommer det att motverkas så bra det går. 
Och alla människor kommer inte leta ut den bästa uppfödaren, utan antagligen den närmaste. Men söker man efter uppfödare av en viss djurart så kollar man ju oftast på internet, och de som är lättast att hitta är de registrerade uppfödarna, vilka också är bra, för annars skulle de inte få registrera sig.

Jag förstår verkligen inte HUR man kan vara för djuraffärer. Då handlar det bara om sitt enorma ego.

redan
0

Som sagt, jag vet vilka kontroller ALLA djuraffärer genomgår. Hur många av alla uppfödare blir kontrollerade?

Att slänga skit på djuraffärer, är kanske bara ett sätt att hanskas med sin egen besvikelse, av att det inte blev som man ville med djuret man köpte, pga av att man läste på för lite innan. (svar på hur man kan vara för djuraffärer)

Det är inte speciellt svårt att hitta djuruppfödare för en privatperson. Det är ju bara att gå in på blocket och se vad det finns att välja mellan i den del av landet man bor.

Uppfödare tar inte ut djuren ur sinna burar mer än en djuraffär, möjligen vissa enstaka, hjältemodig sådana.

Alla kan köpa en bok och läsa på innan de bestämmer sig för att köpa ett djur. Tror du verkligen att alla som har skrivit på din lista gjorde det.

redan
0

Detta var för övrigt väldigt otrevligt skrivet.

"Jag förstår verkligen inte HUR man kan vara för djuraffärer. Då handlar det bara om sitt enorma ego."

Vi håller inte samma åsikt, men man kan föra diskussion ändå.

Twisted_T
1

I slutändan så kommer man ändå till detta: Mår djuret bäst av att ha en trygg uppväxt hos uppfödare för att sedan säljas vidare till att bra, förhoppningsvis bestående hem.

Du har ju alltid kontakt med uppfödaren med och kan ställa frågor om det är något.

Eller mår den bättre av att säljas från grossist till djuraffär och sen vidare till någon som inte riktigt tänkt igenom köpet?

Köper du från uppfödare så har du ju en tid på dig att fundera, finns många färger och pälsvarianter, tecken och personligheter osv så du kan få det du vill i en hamster och du kan fundera ett tag på om du har tid/pengar osv.

Tycker det är dumt att man kan köpa smådjur i affär men inte hund och katt, smådjur är individer de med och de kan bli stressade av för mycket flytt och så mycket människor runt en konstant.

Dessutom får du mer korrekt fakta från uppfödare på hur du skall ta hand om hamstern, Bur, inredning och allt sånt.

Att massproducera hamstrar som leksaker är absurt enligt mig :S

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Luisa
0

#51 Jag har själv gjort misstaget att köpa djur från djuraffären men tro inte att jag inte var påläst! Jag fick en otam fågel som har bott hos mig i typ 3 år nu men är fortfarande inte tam. Jag har erfarenhet av fåglar i 5 år nu och uppdaterar och läser på ungefär varje dag! Så att säga att man smutskastar djuraffärer för att man inte är påläst är faktiskt inte sant!!

Dessutom känner jag folk som har spontant köpt djur i djuraffären och sedan har de djuren blivit sittandes i buren som leksaker eller decoration! Är det rätt? Känner även en familj, där ungen antagligen tjatade till sig en kakadua och de köpte en minimal Bur med golvyta som antagligen är icke tillåten för hamstrar, denna stackars fågel bor alldeles själv i den där buren. När jag sa att de ska ha grönsaker och frukt varje dag kollade de förvånat på mig och sa jasså? det visste jag inte. Jag vill få dem att sälja fågeln men nej ''decorationen'' vill de ha kvarSkrikandes

Tycker ni att detta är ok? Tycker nu att alla djuraffärs djur ska få ha det så???

goldenhamsters
1

Det finns privat personer som föder upp på skoj, 2 kompisar sätter ihop sina hamstrar utan någon fakta och får ungar. Det är inte bättre än en djuraffär tycker jag.

Men det är fler uppfödare som är seriösa, riktigt seriösa som tar bra hand om sina djur. Hos dem är det en självklarhet att man gosar med djuren varje dag, varför har man annars djuren?

Få djuraffärer tar ut sina djur i och med att de jobabr dagtid och de flesta djuren är nattdjur. Många djuraffärer köper från grossister där hamstrarna är jätte otama och rädda, de skriker när de bara flyttar över hamstern till en transportlåda.

Majoriteten av alla djuraffärer köper från grossist, grossister föder mest upp för mat åt reptiler. En liten del blir sällskapsdjur, de flesta blir reptil mat, och nu säger jag inte att jag är emot djur som ska bli föda åt reptiler, men det blir inte alls lika seriös avel då om de flesta djuren ändå ska bli mat. Grossister föder upp för pengarnas skull, det gör inte uppfödare. Man går snarare back på att föda upp hemma, jag har alltid gjort det i alla fall om man ska ta hand om dem på bästa sätt. Ge mycket näringsrik mat, städa buren ofta, eventuella veterinärskostnader (fick ohyra en gång med en kull) m.m.

I många djuraffärer så har dem guldhamstrar tillsammans när de är över 8 veckor, mot lagen. Dvärghamstrarna hållerde konstigt nog ensamma även fast de enligt lag ska bo minst två och två och rekommenderar köparna att endast ha dem två och två även fast de är flock djur. Nästan alla uppfödare följer lagen i alla fall, sen finns ju de där undantagen när två barn sätter ihop sina hamstrar på skoj.

Jag tycker inte att smådjur ska säljas i affär eftersom affärerna är öppna på dagen när de sover. Det kommer ofta in folk och knackar på buren för att få titta på avd som finns där. om djur ska säljas i djuraffär så tycker jag attd e åtminstone skulle ha djuren i ett rum där endast personal och köapre får vistas i. Djuren blir annars så störda.

Det är också väldigt enkelt att impulsköpa djur från en djuraffär. En djuraffär tar inte någon fakta från köparen. Uppfödare mejlar man innan och svarar på end el frågor, jovisst man kan ljuga men de bryr sig i alla fall mer om djuren. När man köepr djuret av uppfödare så får man veta en amssa fakta. För oerfarna så kan man prata i flera timmar, och så får de med sig ett fakta blad.

Hehe, blev lite långt men det är vad jag tycker :)

Mvh Alicia.

goldenhamsters
0

Vill också tillägga att alla djuraffärer inte är så som jag skrivit, men otroligt många. Det finns vissa väldigt bra. Men efter att ha läst lite trådar och läst kommentarer här påd etta föruom i över 1 år nu så har jag sett en hel del trådar om dåliga djuraffärer, färre om bra. Och jag brukar även besöka rätt många djuraffärer när jag åker till något annat ställe i Sverige.

Mvh Alicia.

redan
0

Det är lättare att säga något negativt, än något posetivt.

Klart folk läser massor av snack, om dåliga djuaffärer.

Få vill ju läsa om bra saker, kolla bara på skvallertidningarna.

Tyvärr har dock många lite för lite information, när de snackar illa om butiker.

Jag vet massor av historier om uppfödare. Ska jag dra dem. Nej, det ska vi nog låta bli.

Att man inte lyckats tämja en fågel på 3 år, så hoppas jag i alla fall att den har enligt lagen tillräckligt med sällskap.

Vi kan ta ett exempel i alla fall. Privatperson kontaktar en uppfödare, personen kommer dit och köper ett djur. Hävdar att den har stor Bur och allt. Uppfödaren säljer djuret men det går inte mer än ett år, så får uppfödaren reda på att djuret ska säljas och har suttit i en för liten Bur själv. Vem är boven? Uppfödaren, ägaren eller djuraffären?

Det finns massor av positivt vs negativt med alla former av försäljning av djur, men det är bara den nya ägaren som kan se till att djuret har det bra och att lagen uppfylls, när det väl är sålt till den.

Jag förstår att folk har en dålig inställning till djuraffärer, med tanke på allt folk skriver om dem. Tyvärr är allt inte sant och mycket är missförstånd eller okunskap.

[Emma--]
2

Men man skulle minska risken att djuren får flytta åt och fram. Dom behöver inte bo i en affär tills dom blir sålda. Många säljs fort, medans vissa blir kvar en lång tid. Chanserna ökar att djuren kommer hanteras tidigare så det inte blir en lika stor stress när kontakt med människor sker. Och minskar förhoppningsvis att djur säljs fort igen pga dålig hantering. Vissa djuraffärer har börjat inse att grossister inte är bra, men många kommer fortsätta använda sig av grossister. Dåliga köpare och dåliga uppfödare går inte komma undan helt. Men man kan åtminstone ta bort en dålig sak. Och då krävs det automatiskt att köpare måste leta sig till djur och förhoppningsvis ökar chansen att dom snubblar över info om djuret. Ingen kan in och impulsköpa ett djur i affär.

Luisa
0

#57 nu är det så att han har en bra bur(laglig), burskompis som älskar honom mer än han älskar sin kompis, färsk mat varje dag och lite hirskolv lite då och då dessutom brukar jag leka med hans kompis som faktiskt gillar människor, tro inte att jag inte försökt för det har jag och det har jag gjort ända sedan han kom hit!!! Och dessutom är han tam till viss del, han sitter gärna på armen om man nu lyckats få ut honom ur buren men han hatar fingrar och händer. Dessutom fick jag honom rätt tam men sedan blev vi tvugna att åka till veterinären och efter det har han avskytt händer då flera veterinärer, helt okända för honom höll i honom osv… Dessutom är han inte min första fågel. Min första blev så tam att när han ville ha sällskap flög han och letade efter mig.

Att få en fågel från djuraffären tam är inte lätt alla gånger då fåglar är rätt misstänksamma när det gäller i princip allt!

Alaveys
0

Det är en nobel tanke, men att förbjuda försäljning av djur i affär påverkar inte dålig djurhållning. Dålig djurhållning avhjälper man genom att stärka lagarna kring djurägarna, i långa loppet. Sådana lagändringar är på väg och kommer betyda att man som djurägare är skyldig att hålla sina djur (framför allt smådjur som gnagare och kanin) i miljöer som är så lika deras naturliga miljö som möjligt. Tror att det avskräcker många oseriösa djurägare eftersom att kraven på oss som jobbar i djuraffär också skärps. Många har valt bort fågel t.ex sen de nya (som inet är så nya längre…) burmåtten gick igenom, t.ex.

Självklart finns det alltid djuraffärer som bryr sig mer om pengar än djur, men dra inte alla över en kam ;) Vi är en stor andel som är seriösa och älskar djuren också!

[Emma--]
0

#60 men vad är positivt med djur i affär? Kan komma på massor av negativt men inget positivt. Djurhållning går inte påverka, men annat går helt klart påverka genom att djur inte säljs i affär.

redan
0

Det var lite det jag menade. Många lyssnar till alla historier, men få tänker själva.

Alaveys
1

#61 Ja i vilken ände ska jag börja? Foder, skötsel, aktivering, hälsa och vård… Vi sitter på en bred kunskapsbas och är behjälpliga att lotsa kunden till ett tryggt beslut. Dessutom står vi för rådgivning vad det gäller det mesta kring inte bara hamstrar utan alla andra djur.

Vad för djuraffärer du har varit inne i har jag ingen aning om, men helt klart har de inte tänkt efter innan de öppnat just djuraffär. Det är tragiskt såklart att det finns oseriösa djurhandlare, men det finns tyvärr långt fler oseriösa djurägare än oseriösa djuraffärer. Tro det eller ej men vi har långt fler lagar och krav på oss än vad en privatperson har…

Vad det gäller "dåliga historier" kring djuraffärer vet jag med mig att det mesta handlar om information. Utebliven och felhörd. Ta exemplet med en man som kommer förtvivlad till veterinären för att hans chinchilla är sjuk. Chinchillan i fråga har grav lunginflammation och måste avlivas. I undersökningen framgår att han skött den helt efter alla instruktioner han fått på djuraffären och varit väldigt noga med att BADA den varje dag för det sa dem att man skulle göra… Vad han inte hade uppfattat var att det var viktigt att chinchillan fick SANDBADA och inte bada i vatten. För många människor, som kanske aldrig haft ett sådant djur, är det inte logiskt att man badar i Sand, för man badar ju i vatten! Djurköpare tar inte in all information vi ger dem, det är ett faktum. När de senare tar reda på information de missat av en uppfödare eller annan djuraffär säger de alltid "Nä, de fick vi inte veta på det andra stället" och det är i majoriteten av fallen inte sant.

Sen, för att inte bli totalt påhoppad av alla som anser att jag har fel, så ska jag ju såklart inflika att ALLA inte är ÄNGLAR utan att det NATURLIGTVIS finns djuraffärer och djurhandlare som sköter sin business väldigt illa, men TRO MIG när jag säger att de inte är många nuförtiden.

Samt, om man misstänker att djuren i en affär far illa så anser JAG i alla fall att det är en SKYLDIGHET att anmäla affären för granskning från djurskyddsmyndigheten, och inte sitta och gnälla om det utan att agera. Sen är det upp till djurskyddsmyndigheten att bestämma om djuren i fråga far illa eller ej.

Wand
0

Snart 500 underskrifter. ^_^

Har skickat in detta förslag redan till kommunfullmäktige i min kommun, tar det som ett första steg. Ni får gärna skriva ihop ett förslag och skicka till respektive kommuner aswell, för att påverka utspritt över landet.

Kommer dock såklart att fullfölja min plan med att skicka in detta förslag, och håller nu på att kolla upp möjligheter till detta.

Tackar för alla underskrifter och allt stöd som jag fått!

UlrikaD
8

#51 "Uppfödare tar inte ut djuren ur sinna burar mer än en djuraffär, möjligen vissa enstaka, hjältemodig sådana."

Jisses, vad arg jag blev när jag läste det. Var får du din information ifrån egentligen?

En uppfödare är (för det mesta) en person som brinner för djurslaget de föder upp. Som lägger ner massa tid och pengar på sina djur.

Visst, det finns enstaka "uppfödare" som tar en kull för att det är kul och sen lägger ner. Men de kallar inte jag uppfödare i ordets bemärkelse.

Jag tillbringar massa timmar varje dag med att ta hand om mina djur, och jag lovar att jag är INTE i minoritet bland uppfödare. Att påstå någonting sådant är så löjligt att jag blir uppriktigt sagt förbannad!

Hade ditt inlägg blivit postat någon annanstans än i just denna tråden så hade det blivit ramaskri. Nu har bara de som är intresserade av själva inlägget sett det.

Men prova du att skriva en egen tråd och påstå detta och se vad som händer.

Amun-Ra
3

#51 Jag blir också förbannad när jag hör detta att vi uppfödare inte skulle ta ut våra hamstrar mer än vad djuraffärer gör! Det var det mest idiotiska jag har hört! Vi uppfödare brinner för våra djur och vi ÄLSKAR jag upprepar ÄLSKAR att hålla i dem och pyssla,kela och ge dem massor med kärlek. Våra djur får dagligt kel och underhållning! Det får INGA hamstrar i djurffär!Skrikandes

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

[Emma--]
0

#63 okej allt detta kan man få hos en seriös uppfödare också. Så i jämförelse med allt negativt som finns med att djur säljs via affär varför ska det fortsätta? Angående en sån miss om sandbad vore konstigt om ägaren följt instruktionerna eftersom han bör ha fått dom skriftligt? Jag är väl medveten om att det finns lagar i affärer. Och tvekar heller inte att anmäla.

[Emma--]
0

#63 dessutom kan ni ju använda er av eran kunskap utan att faktiskt sälja djur i affär. Det skulle kunna utvecklas till att hjälpa någon att bestämma sig vilket djur som passar bäst, vad som krävs osv och att denna sen kan få hjälp att hitta uppfödare? Eller att djuraffärer kort och gott bara säljer tillbehör men ändå kan ge bra råd om man sitter på den där breda kunskapen.

mallabralla
0

Min fundering är, räcker 500 namn för att göra en skillnad? menar 500 namn av 9 miljoner människor i landet, räcker detta för att införa en ny lag? har ingen koll så undrar, men är skeptisk till att det räcker.

får nog hålla med om att djur har det bäst i att födas upp i hemmiljö och bli sålda direkt från uppfödare till köpare. med detta sagt, jag arbetar i djurbutik, vi gör allt för att djuren skall må bra och har stora voljärer till fåglarna, special bygda burar till smådjuren, fåglarna är också i ett låst rum för att ej bli stressade, vill nog påstå att våra djur har det så bra som man kan ha det i en djurbutik. men tror aldrig att det kan jämföras med en seriös uppfödares kärlek och omsorg. vi tar in till 90% djur från privat personer eller reggade uppfödare och skillnaden i temperament kontra grossist djuren är milsvid. jag säljer ogärna guldhamstrar som är rädda och skygga till barn, försöker alltid placera rätt hamster i rätt hem och nekar ofta folk till köp.

om det skall förbjudas tycker jag att alla djur ska förbjudas, reptiler också, fiskar blir otroligt stressade, folk som knackar bankar, långa transporter, inte ovanligt att de blir sjuka av stressen.

Men det är svårt som djurbutik i dagens läge att överleva och ännu svårare om du inte har djur till salu. där jag jobbar älskar vi djur och gör allt vi kan, men tyvärr räcker det nog aldrig till :(

En grossis hamster är en helt annan ras om man jämför med en privatuppfödd.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
0

ett tillägg, man får ju inte uttryckligen neka en kund som butiksanställd, men menar att man försöker avråda köparen och går inte detta och det är uppenbart att djuret ej kommer bli korrekt skött så har det hänt att de nekats till köp.

Wand
0

#69 Det vet vi inte ännu, men namninsamlingen kommer ju fortgå även efter 500 underskrifter. Ju fler desto bättre. 5000 underskrifter gör betydligt mer skillnad. Just nu har jag kommit fram till att det är nog allra bäst att först och främst fokusera på sin kommun, där man kan skicka in medborgarförslag om just detta, likväl som vissa kommuner accepterat att inte sälja energidryck till minderåriga t.ex, vilket blev väl uppmärksammat. 

Man får börja smått, det lär ju ändå inte ta 1 vecka att försöka få in ett lagförslag. ^_^

mallabralla
0

du har så rätt så :)

[Em_I_Am]
0

Självklart ska djuraffärer som inte följer jordbruksverkets lagar anmälas. Men jordbruksverkets lagar är allt för klena anser jag. Man kan följa alla regler men ändå far djuren illa.

Det bästa man kan göra är att sprida kunskap. Prata om hur grossistavel påverkar de djuren som går att köpa i djuraffärer. Prata om att det finns väldigt många som kallar sig uppfödare men som inte har någon kunskap och som också bara avlar vidare på dessa grossisthamstrar. Det spelar ingen roll om man valt ut de grossisthamstrar som faktiskt är trevliga eller ser arttypiska ut fastän de är hybrider. Man stöder likväl grossisterna och sprider vidare deras dåliga avel, bara under ett lite tjusigare namn än IMAZO. Anser jag.

Pratar man om vilka följder det har för de individuella djuren och för arterna i stort kanske fler och fler hellre söker sig till uppfödare som avlar annorlunda. Tänk om alla kunde göra så och djuraffärerna inte längre tjänade något på att ta in dessa djur? Då hade vi sett förändringen!

Jag har sagt det innan tror jag men säger det igen. Det finns de djuraffärerna som faktiskt bojkottar grossister och tar in privatuppfödda hamstrar. Men de säljs för det allra mesta utan någon stamtavla och man får ofta inte ens veta vem uppfödaren är. Hur kan man då vara säker på att uppfödaren avlar på bra djur eller bara avlar på grossisthamstrar likförbaskat?

Jag blev uppringd av en djuraffär som undrade om jag ville sälja ungar till dom när jag fått min nästa kull. Jag vet precis vart jag står i frågan men på skoj frågde jag vad de betalade. 40 kr per djur. Skulle jag sålt till djuraffären hade jag inte kunnat betala för reggning, stamtavla och dessutom levererat dom. Djuraffären va ändå inte så sugen på att hålla reda på stamtavlor osv. Jag vet jättebra uppfödare som ibland säljer till djuraffär, men köparen vet inte det när man inte får någon information om djuret.

Jag kommer aldrig sälja till djuraffärer så för mig är det inte fråga om kostnad. Jag vill själv avgöra vem som ska köpa mina ungar och för mitt avelsarbete är det väldigt viktigt att jag kan hålla kontakten med köpare IFALL någon ärftlig sjukdom skulle dyka upp, oönskat beteende osv.

Någon skrev också att man får support och hjälp av djuraffärer. Jag håller verkligen inte med. Låt oss säga att hamstern man köpt avlider i diabetes inom nio månader eller något. Jag kan försäkra er om att ni inte kan gå till djuraffären och säga att er hamster dött i en sjukdom som kan vara ärftlig och få en ny. De skiter väl i det. Ni kan inte heller gå tillbaka med en dvärg som börjat slåss med sin kamrat när den är äldre eftersom de inte vill ha tillbaka äldre hamstrar. De är svårsålda. De seriösa uppfödare jag känner till hjälper en att lösa problemen eller tar tillbaka hamstern och erbjuder en ny. En uppfödare kan du ringa mitt i natten när din hamster kanske blivit sjuk eller skadat sig.

Den dagen djuraffärspersonal sitter på samma fantastiska kunskap som våra seriösa uppfödare lovar jag att jag ska måla ett stort fett kryss i taket.

UlrikaD
1

#73 "Den dagen djuraffärspersonal sitter på samma fantastiska kunskap som våra seriösa uppfödare lovar jag att jag ska måla ett stort fett kryss i taket."

Skrattande

mallabralla
0

Vi köper ju då i första hand in djur från uppfödare som jag tidigare nämnde, och vi ser jätte gärna att djuren får med stamtavla vilket vi också delar ut gladeligen till köparna. Men kan säga att det iaf enligt min erfarenhet är så att uppfödarna som säljer till butik inte vill lämna stamtavla eller skylta med sitt namn då det är "tabu" för uppfödare att sälja till butik.

att byta in ett djur som av någon anledning inte fungerar i hemmet eller om ett djur dött att man får ett nytt. Jo det får man faktiskt. Men det är inget man skyltar med när kunder köper djuret då många tar det som att man kan lämna tillbaka djuret om man tröttnat.

[Em_I_Am]
0

Nix, jag har själv pratat med flertalet personer som inte blivit hjälpta alls av djuraffärerna när problem har uppstått. Sen att just din affär kanske gör det är en annan femma. Sen säljer de flesta djuraffärerna dvärgar en o en istället för parvis så de har kanske inte det problemet att bråk KAN uppstå. Det hade de ju garderat sig fint emot.

Kollar ni upp uppfödaren innan ni köper djuren? Vad det är för djur uppfödaren avlar på osv?

Sarah!
0

i djuraffären där jag bor så finns det en Papegoja som har bott där jättelänge nu. Jag flyttade hit för snat 2 år senoch då fanns den oxå där, tycket faktiskt jättesynd om den! :( Det skulle inte förvåna mig om den varit där ännu längre!

Men jag tycker att man ska få sälja iaf akvariefiskar på en djuraffär men helst inte gnagare eftersom att det finns så många oseriösa folk som bara går och köper utan att dom vet vad dom gör. För på varje djuraffär jag har varit inne på så har akvarierna sätt väldigt rena ut :) Fast dom djuraffärerna var nog då väldigt seriösa.

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

mallabralla
0

Man kan aldrig dra alla över en kam! det finns alltid dem som är av dålig erfarenhet och de som är av bra erfarenhet. om du läser mina tidigare inlägg så har jag skrivit exakt vad jag tycker om djuraffärsdjur. jag är inte helt ute i det blå.

att sälja dvärgar två eller en får varje djuraffär stå för. min erfarenhet är den att i 99% av fallen så kommer kunden tillbaka ledsen för att den ena bitit ihjäl den andra. man kan inte förbjuda köpare att köpa två hamstrar, men ja jag rekommenderar dem att köpa en då utrymmet i burarna (hur stor du än har) aldrig kan kompensera det utrymmet de i det vilda har. om en hamster är lägre i rang kan den inte komma undan och det blir därför ofta tråkigheter. det är MIN erfarenhet och jag står för den. sedan finns det andra som har andra erfarenheter och jag säger inte till dem att det är rätt eller fel.

att kolla en uppfödare, ja om uppfödaren är registrerad i SHF eller SMF osv. det innebär väl att den följer de lagar och regler som man skall följa. då många påpekat att just uppfödare är de som säljer seriöst. själv vill jag påstå att man aldrig kan garantera att djur föds upp korrekt men det är en annan femma.

Vi har ett antal återkommande uppfödare som vi köpt in från under många år som är kända inom respektive djuruppfödarvärld och även ställer ut med goda resultat så jag skulle nog då vilja påstå att djuren är "kollade". för iaf så är det så på katt att en individ utan stamtavla inte får avlas på av en reggad uppfödare. och skullde då en uppfödare tex avla med Imazo hamstrar borde det ju framgå ganska tydligt.

varför tycker du att man ska få sälja akvariefiskar och inte gnagare? handlar detta om att man själv vurmar för ett djurslag? Fiskarna lider i sådana fall minst lika mycket och det finns fler oseriösa fisk köpare som vill trycka ned stora guldfiskar i en 10 liter skå eller alldra hälst ett glas. säger man nej så säger de att de hade en guldfisk som blev 1 år och mådde jätte bra. ok, kan vara kul att veta att guldfiskar kan bli uppåt 40 år. så ska man förbjuda det ena ska man förbjuda allt.

Wand
0

#78 Vill bara kommentera detta lite fint med att anledningen till att det inte går bra för familjer, barn, ungdomar osv som köper dvärgar i djuraffär att sätta sina hamstrar tillsammans är för att dels så har de ingen aning om hur de ska göra, och sedan om hamstrarna kommer ifrån en grossist så är de såpass dåligt avlade att det är rena undret om de inte är aggressiva emot sina artfränder, och det är inget naturligt beteende för dessa djur. Bara det är väl bevis nog till att djuraffärerna helt enkelt bör lägga ner, det massavlas djur som de kan sälja, och djur som då inte mår bra i sig själva. 

#77 En fisk är också en levande individ som kan må väldigt dåligt vid fel skötsel, och de bör inte sättas vid sidan om vad gäller detta.

[Em_I_Am]
0

De allra flesta seriösa uppfödare har erfarenheten av att de allra flesta VV och Campbells kan leva i par eller mindre grupper utan problem. Med några undantag. För en tid sedan gjorde jag en undersökning inne på dvärghamster i fokus som gick ut på att se om medlemmars hamstrar bor i par eller ensamma hos ägarna. Det va tyvärr så att majoriteten inte bodde i par, men de va då djuraffärshamstrar. På andra plats kom de som bor i par men kommer från uppfödare. Sen va det någon få som kom från uppfödare men inte kunde bo tillsammans och några som kom från djuraffär men som funkade ihop med artfränder. Det pekar ju på att det är väldigt viktigt att man avlar klokt för att hamstrar ska kunna fungera som de ska och mår bäst av.

Visst är det tråkigt om köpare kommer tillbaka och är ledsna. Men jag tycker också att man är skyldig att informera om hur man sätter ihop sina hamstrar på rätt sätt, vad som är ofarligt gnabb och vad som är allvar för Att undvika att det ska gå så långt att ett djur dör! Hade djuraffärer tagit in bra djur och parat ihop dem i par som funkar redan när de är små och faktiskt sålt dem i de grupperna hade det nog gått bättre också. Det är inte lätt för en 10-årig flicka eller pojke att fixa det på egen hand. Det är just sånt en uppfödare hjälper till med om de inte köper kullsyskon som redan går ihop.
Men jag tycker det är ännu mer ledsamt att inte ge djur som i det vilda inte lever ensamma chansen till att få ha en livskamrat faktiskt.

Men det är ju bra att just din affär tar in hamstrar från en bra uppfödare. Men jag förstår inte varför det då är omöjligt att få dom att leva i par när andra uppenbarligen lyckas.

[Em_I_Am]
0

Litet tillägg. Tyvärr är det inte någon garanti att en uppfödare är reggad i det här landet. Reggade uppfödare kan avla på grossisthamstrar om de vill. Tyvärr säger jag eftersom jag hade velat att regler kring krav på stamtavla mm skulle skärpas. En förening ska enligt mig, arbeta mot hybridavel eftersom sån avel har bevisat mycket negativ inverkan på våra hamstrar.

mallabralla
0

Missförstå mig inte nu, har aldig i något av mina inlägg hävdat att grossist avel är bra eller att djur mår bra i butik, snarare tvärt om har jag sagt att det är milsvida skillnader på grossist djur och privat djur.

när vi säljer hamstrar går de i större flockar om 6 individer per Bur, vi informerar mycket noga om djurets skötsel och hur man skall föra samman. man kan aldrig lämna över ansvaret på en 10 åring det är föräldrarnas ansvar, därför säljs heller aldrig djur till någon under 16 år, leg krävs.

jag försvarar inte, försöker bara förklara.

[Em_I_Am]
0

#82 Nej givetvis säljs inte hamstrar till barn utan föräldrarna är med och det va inte poängen heller.

Är det verkligen så att just era hamstrar till 99% inte går ihop med artfränder så gör du ju rätt i att inte rekommendera att de köper två. Men för den sakens skull gör du ju inte rätt med tanke på att lagen säger annorlunda. Eftersom det uppenbarligen finns gott om hamstrar som går bra i par (har för mig att tex Roslagens skriver på sin hemsida att 90% av hennes funkar utmärkt i par) måste ju något vara fel.

Hur rekommenderar du att hamstrar ska bo (storlek på Bur, vilken inredning osv) när någon vill köpa två?

mallabralla
0

jag förstår absolut hur du menar med att de skall om det går ha dem två och två, men kan bara tala utifrån erfarenhet och iom att om man som försäljare säger, jaaa då det går så bra att ha två och sedan kommer kunden och hamstrarna bråkar, då blir det dåligt rykte. tyvärr.

om jag säljer en hamster går jag utförligt igenom skötsel, Bur, lämplig inredning, hamstern är ett marklevande djur så botten yta är viktigare än att det ska vara ett flervånings chatau. själv har jag ett 1 meters terrarie till min dvärghamster. jag brukar rekommendera att man skall efterlikna det naturliga så mycket som möjligt, aktivitet, ofta de hamstrar som är "aggressiva" är understimulerade, för liten Bur. tunlar, hus, sandbad, vatten mat, låga platåer att gå upp på men ej för högt så hamstern kan trilla och slå sig är a och o. brukar också poängtera vad hamstern kan och inte kan äta, vilka mängder, att den skall lämnas ifred första tiden då den är stressad, rengöring, hur man handskas, lugna rörelser, hamstrar är i naturen bytes djur. vad mer…bomaterial aldrig aldrig bomull eller fetvadd, köp ej från matvarubutik om du känner dig osäker, bomaterialet ska kunna smälta i munnen så det ej blir kvävning.

vad rekommenderar du själv?

Sarah!
0

#78 Jag tänkte mer på butikernas handling än köparnas. Iaf på dom djuraffärerna som jag har varit på så tycker jag att det sett fint ut och att dom har bra storlek på akvarierna för fiskarna. Men det är ju det att man inte behöver ta upp fiskar och gosa med dom som man måste göra med hamstrar, det var lite så jag tänkte. Men som du sa så ska man absolut inte ha en guldfisk i ett 10 literas akvarium!

#77 Ja det förstår jag, men dom butikerna jag har varit på så ser det bra ut men kanske inte på andra butiker.

Jag tänker ju såklart på fiskarna oxå (har haft fiskar), men jag ville bara lämna en liten komentar…

Men jag har skrivigt mitt nanm på den där namnsamlargrejen iaf :)

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

[Em_I_Am]
0

Jag säger att jag tycker att man ska köpa två för det fungerar för det mesta. Att de enligt lag ska hållas i par om inte särskilda skäl finns och såna skäl kan tex vara bråk. Men det vet man inte förrän man faktiskt har provat. Jag säger att jag inte tvingar någon men att jag personligen tycker att alla hamstrar ska få en chans att få leva med en artfrände. Är man som jag van vid att se sina hamstrar ligga tillsammans o aldrig själva, äta tillsammans, busa tillsammans, tvätta varandra osv har man svårt att sälja bara en. Jag tycker också att man ska följa lagen eftersom lagen finns av en anledning. Skulle hamstrarna inte vara från samma kull kommer jag sätta ihop dom hemma några dagar innan flytten. Jag upplyser om vad som är viktigt att tänka på när man har två hamstrar och vad man gör om de börjar bråka. När det är dags att sära på dem och vad de då har för alternativ vilket är tre: Skaffa en Bur till, komma tillbaka och byta mot en ny bebis eller lämna tillbaka den och låta den andra bo själv.

Jag tror du missuppfattade min fråga lite :) Jag menade hur du rekommenderar folk som absolut vill köpa två ska gå tillväga när de släpper ihop dom. Men det är kanske lite OT. Jag blev bara nyfiken eftersom du säger att 99% av försöken misslyckas.

mallabralla
0

ok förstår nu, nej om jag säljer hamstrar två och två så säljs de från samma Bur och fungerar alltså redan med varandra. det är folk som köpt två som funkat utmärkt ihop men sedan när de blivit äldre inte går att hålla samman längre. då rekommenderar jag också att skaffa en till Bur.

men i vilket fall som hälst, självklart skall lagar följas och det är ju precis som med marsvin, skall aldrig säljas ensamma.

många som tycker att katter mår bäst av att vara själva men har man sett hur de interagerar med varandra tycker man aldrig så igen.

antar att jag inte sett det du ser men är absolut villig att ändra uppfattning. har du tips på hur man sammanför två individer som aldrig träffast? att de bör träffas på neutral mark som andra flockdjur, men för övrigt?  kan ju vara värt att kunna informera de kunder som vill ha fler hamstrar.

tycker du att man skall ha 2 eller fler?

råttor säljs alltid 2 eller fler men 3 brukar tendera i att en blir utmobbad, är det samma för hamstrar?

ja blev lite OT men är ju viktiga frågor som denna namninsamling bidrar med.

[Em_I_Am]
0

Jag tycker det verkar som om Vintervita funkar bäst i par, medan Campbells kan funka i mindre grupper. Jag har själv bara Vintervita i par.

När man ska sätta ihop två hamstrar som inte gått tillsammans är det bra om den ena är en bebis. De accepterar ungar bättre än vuxna.

Låt de träffas på neutral mark som du säger. Att de piper, boxas lite o så är ingen fara. Ofta behöver det göras upp om vem som bestämmer och så länge de inte biter varandra så det går hål är det inte någon fara. Man kan ha en tom toarulle i beredskap som man kan skopa upp den lilla med om det skulle bli lite för allvarligt. Man blir lätt biten om man försöker dela dom med händerna. Man kan också ha ett galler emellan dom först så de kan nosa på varandra innan de möts.

Ofta visar den äldre att den bestämmer och då viker sig den lilla. En hamster med normalt beteende accepterar då det och börjar pyssla med annat. När man märker att stämningen blir avslappnad sätter man ner dom samtidigt i en alldeles ren Bur med rena leksaker så det inte luktar annan hamster i buren. Dofter kan trigga igång dom igen.

Ju större Bur desto bättre så klart. Det viktiga är att man ska få plats med lika många hus man har hamstrar och varje hus ska vara så stort att båda utan problem får plats om de vill sova tillsammans. En del hamstrar som är lite mer dominanta kan vakta matskålar och vattenflaskorna. Så plats till två matskålar o två flaskor kan också behövas. När de är gamla nog att ha Hjul i buren kan det behövas två av dom också för att det inte ska bli bråk om vem som ska vara i hjulet.

Ha lite is i magen. De kommer småbråka ibland och då piper de rejält. Kolla så de inte skadar varandra men låt annars de vara ifred. Många blir rädda och delar på dom i onödan och har de väl bott ifrån varandra några dagar kan det vara svårt att börja om igen.

Så gör iaf jag och än så länge funkar det. Förutom på just en Djuraffärshamster jag inte kunde låta bli att få med mig hem en gång. Han accepterar ingen, varken bebisar eller undergivna vuxna.

mallabralla
0

tack så jätte mycket! då vet jag hur jag ska rekommendera kunderna på bästa sätt.

men kanske (eller säkert) är det så att grossist hamstrar inte är uppfödda på mentalitet och det kan gå lit väl fort (ibland är de på tok för små när de kommer så man får sätta undam dem ett par veckor så de får växa till sig) tror det också kan vara avgörande, för mycket stress, flera omflyttningar vilket gör att rangordningen skall göras upp gång på gång, inte konstigt att de blir "skadade".

säger inte att djur från grossister inte kan bli underbara husdjur för största delen av mina kunder kommer tillbaka och är super nöjda med sina hamstrar och säger att de är världens underbaraste. men de får helt enkelt inte en lika bra start i livet som en privat uppfödd tyvärr. man skulle önska alla fick chansen att uppnå sin fulla potential.

själv har jag ju en dvärg och en Guldis.

dvärgen har följt med mig hem från jobbet och guldisen är köpt av en reggad uppfödare, så älskar ju de små livet och försöker ta upp varje hamster en gång om dagen på jobbet för att socialisera dem. redan där är det roligt att se vilka personligheter de har och sedan placera dem till rätt hem. jag gillar att "känna" "mina" hamstrar innan jag säljer dem. men jag vet jag vet så väl, många djurbutiker som är horribla och jag begråter det varje gång man sätter foten där :(

[Em_I_Am]
0

#89 Ja det tror jag du har absolut rätt i. Just grossisthamstrar är ju inte alls avlade för att ha ett trevligt temperament osv och självklart är det en stress för de små att först flytta till djuraffären o sen till ett hem. Det finns absolut trevliga grossisthamstrar också! Bara för att de är grossisthamstrar behöver de ju inte vara små monster som bara bits och är otrevliga :)

Jag tycker mycket det är en ren principsak. Man gör ju ett moraliskt val när man köper vad som helst. Vilka vill man helst ge sitt stöd till? Engagerade uppfödare som sitter o lusläser stamtavlor för att ge hamstrarna de bästa möjligheterna att bli friska och trevliga husdjur och som sen hanterar de små sen de blivit 2 veckor, lägger ner massor av tid och engagemang och aldrig avlar för att få någon ekonomisk vinst  eller grossister som skiter i vilket o bara låter hamstrarna yngla av sig för att de ska tjäna pengar?

Finns det då djuraffärer som hellre väljer att köpa in från bra uppfödare och kan lämna papper eller information om uppfödningen och hamstern så är det ju jätte bra!

mallabralla
0

ja, 90% av våra djur kommer från uppfödare, men ibland tyvärr när det ej finns några kullar tas det från grossis :(

vi jobbar mot att skaffa en större uppfödar krets så vi kan ta in enbart från uppfödare. Råttor, marsvin, kaniner och guldhamster har vi nu täckt upp så vi lyckats med att få in enbart djur från uppfödare. men tyvärr dvärgar är det fortfarande svårt men vi jobbar på det ;)

men jag förstår er frustration, som uppfödare av raskatt kan jag ju bara tänka mig att ni känner det samma som jag känner när folk vill ta en kull på sin lösgående huskatt utan koll på vare sig det ena eller det andra och slumpar bort kattungarna vind för våg, jag förstår när man brinner för ett djur och gör allt för att öka dess status i samhället och få folk att förstå att det inte är något man slänger bort när man tröttnat, det är som att arbeta i motvind.

[Em_I_Am]
0

Ja precis så känns det!

Har själv raskatter och blir lika frustrerad när jag ser "uppfödare" som säljer oreggade kattungar på blocket efter otestade föräldrar och tar hutlösa summor pengar fastän de "bara" räknas som huskatter när de inte har stamtavla. Eller när man ser att folk avlar på linjer man vet är alldeles fulla av hjärtfel o skit. Man blir ju arg till slut :P

mallabralla
0

ja, det är skrämmande, det är tur att det finns fler seriösa än oseriösa, men tyvärr är det ju ofta de oseriösa som syns och hörs mest

[Em_I_Am]
0

Ja så är det ju ledsamt nog. Det är bara att hoppas på att djurens status och kunskapen ökar så att köpare kan genomskåda sånt där.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.