Hamster iFokus

Hamster

Etikett: off-topic
Läst 2625 ggr
saga97
2

stoppa djur i djuraffärer

http://namninsamling.se/index.php

skriv på här (om du tycker så)

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

mandyosv
2

Fast då kan man lika gärna börja med att förbjuda djur i hemmen… För många djur har det nog värre hos den nya ägaren än i djuraffären! I djuraffären (där jag är) finns det rutiner på allting, djuren får mat på bestämda rutiner, byter en dag i veckan etc. Dessa rutiner saknas nog i många hem där det lätt händer att djuren glöms bort och blir undanställda.. Titta på annonserna på blocket på annonser på vuxna djur som man tröttnat på.

Då kommer folk med argument som "Köp av uppfödare etc" Men djuren lika gärna bli bortglömda då med, man kan tröttna på ett djur av en uppfödare också.

Folk tänker på sjukdomar etc. i djuraffärer, men de sjukdomarna kommer oftast från grossister eller uppfödare. Så istället för att försöka bestrida djuraffärer, som man ändå inte kommer lyckas med, så tycker jag att man kan försöka förbjuda grosstisterna.

Det finns nog mer dåliga hem än djuraffärer och jag tror att de flesta djuren över lag har det bättre i djuraffären än i de nya hemmen. Misstolka mig nu inte, det finns hem där djuren får det super också självklart, men som sagt.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Charlie2006
1

#1 I djuraffär tar dom inte upp djuren så ofta (då dom inte hinner), dom får inte komma ut och springa, många hamstrar i samma Bur, får inte Färskmat m.m. I många fall bor även fåglar och gnagare i samma rum, vilket inte är bra då det stressar djuret. Ger fel information till dom som köper djuren eller så ignorerar dom det bara för att sälja bättre.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

kaizoR
2

För att inte glömma grossist aveln. Fy skäms på de som stödjer det!

Novis10
0

Håller helt med #2 & #3!

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

UlrikaD
2

#1 "Det finns nog mer dåliga hem än djuraffärer och jag tror att de flesta djuren över lag har det bättre i djuraffären än i de nya hemmen.´"

Det här är en helt fruktansvärd sak att säga. Att djur har det bättre i djuraffärerna än hemma i någon familj.

Om det är på detta viset så betyder det ju att djuraffärer säljer till folk som inte är lämpliga att vara djurägare. Då kanske djuraffärer skulle se över vilka de säljer till så de inte får så dåliga hem att de lika gärna kunde bott kvar i affären.

Just denna djuraffären har det ju varit tal om tidigare, fastän det aldrig blev några svar i just den tråden.

Denna affären som sålde dvärgar ihop hona+hane fastän det är olagligt.

En sådan djuraffär skulle jag vare sig stödja eller tycka att djuren har det särskilt bra i.

Twisted_T
0

Håller med 2 & 3 jag med. Grossisterna avlar upp hamstrar som någon leksaksfabrik. Och djuraffärerna kan som sagt inte ta ut hamstrarna för de sover under dagen.

Dessutom har de inte plats med tillräckligt stora burar i många fall och då får de trängas i små burar.

Finns säkert de som är bättre men de blir ändå stressade av att det kommer massa folk hela dagarna som ska kolla på dem och det blir inte så mycket lugn och ro.

Det är ju som #2 sa med att de delar ju rum med fåglar bl.a och de är ju inte nattdjur så det låter rätt mycket om dem och det medför stress.

Och varför ska de behöva flytta runt från grossist till djuraffär och sedan till ett hem.

Det kan hända att hamstern blir köpt av ett barn och det är den första kontakten den har med en människa, och informationen från djuraffären är ofta helt fel med.

Nej jag förstår inte varför man stödjer detta heller.

Det som är bra är ju att det försvinner mer och mer, det blir fler och fler ställen som slutar sälja djur i butik för det blir fler regler som skall följas.

Tycker inte om att man kan gå in och inpulsköpa en hamster som det vore en tröja i en klädaffär eller liknande.

För hamstrarnas egna välmående så borde man bojkotta att köpa från djuraffär och köpa från uppfödare istället.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Linda3046
1

På tala om grossister..

http://www.youtube.com/watch?v=HYu_Mbt_HsM

Såhär kan det se ut hos grossister i Usa. Men det ser nog mycket bättre ut i Sverige då vi ändå har vissa måttbestämmelser och sånt. Däremot kan vi nog vara säkra på att dom hamstrarna som föds upp hos grossister hålls i minsta tillåtna buryta, aldrig får komma ut ur burarna, får kullar när de är 3 månader gamla (minimiålder enligt jordbruksverket), och sedan får vara bebismaskiner tills de inte orkar längre och då blir de nog djurmat/avlivas. Är de så vi vill att våra blivande familjemedlemmar ska behandlas? Det skulle vara oacceptabelt om det var hundar eller katter som föddes upp på detta viset iaf :/

mocchino
0

#1 Jobbar själv i djuraffär plus att jag har en del hamstrar hemma och jag kan säga; Visst våra djur på jobbet får mat mer eller mindre exakt samma tid varje dag, dom får nytt i buren samma dag varje vecka men enda gången dom plockas upp är ju när man visar dom för kunderna utöver det så får dom ju faktiskt sitta i sina burar.

Här hemma har jag inget på rutin så dom får mat och vatten när jag har tid. Men inte är det nån som mår dåligt för det så att dom ska ha bättre på djuraffär än hemma just pga rutin köper jag inte!

Dom djur som omplaceras har ju oftast(förhoppningsvis) haft det väldigt bra och varit väldigt älskad upp tills att nått har ändrats i hemmet. De hamstrar som omplaceras är ju oftast väldigt tama och trevliga (visst inte alla men de flesta) vilket faktiskt visar på att dom har fått komma ut utanför buren och blivit kelade ofta.

Sen tvivlar jag inte ens sekund på att i de flesta djuraffärer så avlivas det nog en och annan hamster som blivit för gammal för att säljas. Och hur det skulle vara bättre för djuret förstår jag inte.. :/

Och ang din teori om att "tröttna på djuret" så tror jag helt och fullt på att folk som köper från uppfödare har tänkt igenom sina köp lite mera. Det finns inga större risker för impulsköp då det krävs lite mer än att bara gå in i en affär och se ett sött djur och tänka: "Den vill jag ha" då man måste hitta tider som passar både köpare och säljare. De flesta(alla) uppfödare är väldigt noga med att informera köpare om vad exakt det är dom håller på och köpa, hur dom ska bäst tas om hand, hanteras m.m. Men visst alla kan tröttna även om köpen har varit genomtänkta men jag tror att omplaceringsdjuren på tex blocket skulle minska med xx% faktiskt.

// Nathalie

[Jessica_91]
0

#7 Fy vad hemskt.. Jag fortsatte kolla på några andra videor och det verkar som att det grossist företaget "US Global Exotics Inc." både importerar och exporterar tusentals djur från/till hela världen. Så i förlängning kan det mycket väl vara så att man stöttar såna här grossister, även fast de svenska är bättre.

http://www.youtube.com/watch?v=8k7e-CpGqrU&feature=related 1:00

NinjaKakan
0

Tittade precis på den sista videon och jag mår illa och tycker så jäkla synd om djuren. Grossister eller ej så borde dom stoppas helt eller tvinga dom att skärpa upp sin hållning av djur.

Och i vilket fall som, om man inte kan stoppa djur i djuraffär så borde djuraffärer också förbättra sin djurhållning och ge rätt information. Inte bara se det som någon jävla försäljningsak. Det är djur och dom har ett värde dom med. Dessutom borde folk som köper djur i djuraffär tänka en gång extra, och djuraffären brode ställa frågor,ha ett slags avtal och verkligen se till så att personerna som kommer in är lämpade för det.

kaizoR
0

Lagen säger att en djuraffär aldrig kan neka en köpare.
Därför är det bättre om man inte säljer djur alls i djuraffär, med undantag för djur till mat (fluglarver, pinkisar, mjölmaskar, syrsor osv.).
Risken är, om man tar bort pinkisarna, att folk själva börjar fodra sina djur med levande djur.
Jag vet mååånga som inte vet att det är olagligt att mata sina reptiler med levande föda, och de hade antagligen gjort det också ifall det inte fanns pinkisar att köpa.

Och, kolla här, vart tror ni grossist djuren från grund och botten kommer ifrån för företag?

Imazo, främst.

Så gör mig en tjänst, sök på google "Imazo located" och skumma igenom alla alternativ lite fort.

…

**När du köper ett djur från en djuraffär, som kommer från en grossist, som förmodligen/vanligast är ifrån imazo
**(gå in och fråga din lokala djuraffär nästa gång du besöker den, om dom köper in djur från grossist/imazo)
så stödjer du inte bara grossist aveln i Sverige med EU standard(s?). Du stödjer kedjan Imazo som även finns i just USA men även Japan.
Och hur tror ni standarden är i Japan jämfört med USA?
Förmodligen tio gånger värre.'

Det är därför, #1/mandyosv så många människor vill ta bort möjligheten att sälja djur i affärer.
Svårfattat?
PMa mig isf så ska jag berätta mer.

kaizoR
0

Oj Skäms

Såg väldigt otrevligt ut i slutet av mitt inlägg.. Gick inte att ändra på heller. Menade inget illa riktat mot #1!

sanso
0

#11 (har bara telefonen och det blev lite knöligt att googla) Finns det någon imazo-grossist som är placerad i Sverige som föder upp? Vad gäller undulater så har jag fått höra att marknaden i Sverige är så liten att man importerar från Tyskland för det inte lönar sig att ha uppfödning här. Så undulater som säljs i butik i Sverige är antingen importerade eller födda hos uppfödare/privatperson.

kaizoR
0

#13 Det kan mycket väl stämma det du skriver, att imazo inte har någon grossist placerad i Sverige. Men då är det ju värre än vad jag trott, då djuren dessutom ska stå ut med en stressande import.

[Jessica_91]
0

http://igelkott.ifokus.se/discussions/4d716079b9cb46224406f38f-imazo-ab

Kan vara värt att läsa #21 efter att man läst första inlägget (eller hela diskussionen om man orkar det). Har för mig att Imazo finns i Vara men det kanske inte är där de har djuren.

saga97
0

ja så vilka har skrivit under??Glad

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

mandyosv
0

#11 menar att man inte behöver lägga all skuld på djuraffären, utan att det hade varit bättre att göra en tråd där det står "stoppa djurgrossisterna" För djuren blir inte plågade i djuraffärer. Jag menar att Vissa djur har det bättre i djuraffären än hos människor som låter dem svälta, leva i sin egen skit osv.

Det hade nog vart enklare om man vill göra något åt denna saken att försöka ta bort den lagen med att man inte får neka köp som någon sa, införskaffa kompetent personal som kan avgöra, så som en uppfödare kan avgöra om det är en bra köpre.

Försöka få bort grossisterna, så kan djuraffärerna bara köpa djur från uppfödare som de kan sälja i sina affärer.

Vissa uppfödare skriver ju att de kan "leverera djuren till (ex. Stockholm). Då hinner man väl inte få en klar bild om huruvida köparen är seriös eller inte? Hur vet då uppfödaren att inte hamstern hamnar i en petbox på en bänk i en dragig husvagn? …

Jag försöker bara tänka realistiskt.. Hur mycket man än vill stänga alla djuraffärer kommer man inte lyckas, (om det inte handlar om några få där bedömningen är att djuren vanvårdas) för bedömningen till de flesta bra zooaffärer kommer förmodlingen bli att djuren tas väl omhand.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

UlrikaD
0

Tror nog att man som uppfödare ser till att ta reda på hur hamstern kommer att bo innan man "skickar iväg" den. Man pratar ju via mail och telefon om personen inte har möjlighet att hämta personligen.

Lär ju i vilket fall vara mycket säkrare än att som djuraffärerna gör, tar pengarna och säger hejdå. Finns ju ingen koll om nya ägaren tänker dumpa hamstern i närmsta snödriva, har en hund som käkar upp den, eller ens har en Bur till den.

Och återigen det här då: Jag menar att Vissa djur har det bättre i djuraffären än hos människor som låter dem svälta, leva i sin egen skit osv.

Vem säljer djur till att ha det så? Djuraffärer? Då kanske det är dags att djuraffärer börjar kolla upp vilka de säljer till.

Mina köpare skickar mig bilder, visar upp på forum och har fortlöpande kontakt med mig.

Så om någon säljer djur till att bo i taskiga förhållanden så är det ju djuraffärer som inte har någon koll på vilka de säljer till överhuvudtaget!

sanso
0

Om man stramade till reglerna för att sälja djur i butik samt gjorde oanmälda stick-kontroller så skulle oseriösa butiker sållas ut. Det skulle bli för jobbigt och inte värt mödan att ta in och sälja djur. Man kunde också införa någon form av Max-milantal för djur som säljs i butik för då skulle många butiker tvingas ta in djur från närliggande uppfödare tex. Om jag förstått det hela rätt så kan ett grossistdjur få göra ett antal resor innan det når ett slutligt hem. Först från "avels-stallet" som kan ligga i ett land, sedan vidare till grossister/uppsamlingscentraler i andra länder som sedan skickar djuren vidare ut till butikerna. Personligen så är jag inte emot att man kan köpa djur i affär så länge djuren sköts om bra och personalen är kunnig och mån om djuren. Det jag vänder mig emot är hur djuren behandlas innan de kommer till butiken. Sedan tycker jag också att personalen ska ha speciell utbildning på de djur de säljer. Det skulle kunna innebära att vissa butiker satsade på vissa djurarter eller en bred kompetens hos sina anställda. Vad gäller uppfödare så finns det både bra och dåliga. Skulle man förbjuda djurförsäljning i affärer så öppnar man upp för en marknad där mindre seriösa uppfödare skulle få utrymme att etablera sig. Vill man göra något för djurens bästa så är det grossisterna man ska gå på. Där krävs en stor förändring i djurhållningen.

Nannah
1

Appråpå dessa hemska videos på youtube… Gick in i en djuraffär för ett par veckor sedan. Skulle köpa bädd material till min blivande hamster, då expediten (sliten och sur) raskt gav mig en påse bomull/vadd i handen.

Förbryllad och irriterad jag gick raka vägen till smådjurs-hyllan och slängde det någonstans… Köpte lite bottenströ istället (av den varianten som man köper i mataffärer) priset var 132:- (!)

Vid kassan såg jag att expediten hade lagt upp vadd/bomulls påsen (!) Vilken envis rackare!

När jag tackade nej till bomulls påsen och ströet (för dyrt! Gick sedan och köpte ett via Hemköp) så blev expediten sur över att jag ej köpte något alls. Jag kan förstå dennes irritation över situationen, men jag var då väldigt arg över okunnigheten och bemötandet.

Så nej tack, till "outbildade" köpare!

Vore det inte bättre om det var lag på att utbilda sig med den rätta kunskapen för att ens få sälja djur och djur tillbehör? Okej, djur kanske man inte ska sälja, jag håller med er ang. dessa namn insamlingar… Men att dessa affärer skall envisas med att sälja livsfarliga grejer, för att tjäna pengar…? Fy***.

Linda3046
0

#20 Det är lag på att affärägaren ska vara utbildad inom djur, men resten av personalen behöver inte ha någon utbildning alls. Men ofta är det ju alla som jobbar i affären som informerar om djurens skötsel. Sen har jag gått en sån där utbildning, och det är ju inte direkt så att man lär sig att vadd är farligt eller så. Utan man fick ju lära sig att saltsten och mineralsten ska de ha. punkt. Obestämd

[Em_I_Am]
0

Något att tänka på är att seriösa uppfödare ställer frågor till köparen och nekar de som verkar vara för okunniga eller oseriösa. Det gör inte djuraffärer oavsett om de själva sköter djuren bra eller ej.