Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 853 ggr
[Aynaz]
0

Hamstern är jättefeg...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. För några veckor sen så köpte vi en alogera? Hamster.. Kommer inte ihåg rasen ordentligt! Men typ alogera.. Hon är jättejättefeg hon vågar knappt komma fram till oss och gömmer sig under nån grej i sig Bur.. Jag förstår inte varför. På lappen vi fick stod det att hon var lugn och man kunde kela med den och allting men så är det inte alls. Den kommer inte fram till oss och när vi väl får tag i henne så försöker hon gömma sig under mig och så. Vill så gärna kela med henne o så men hon är alldeles för skygg :(

Några tips? Vi vill inte skrämma henne så att hon blir stressad heller.

Hälsningar Aynaz

Flöffo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är en guld hamster du har, färgen vet jag inte vad den heter…

Ta god tid på dig…  läs denna artikel:

//Flöffo

Flöffo
0

//Flöffo

Flöffo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj glöde skriva klart första inlägget så det blev tvåSkämsOskyldig

//Flöffo

[Aynaz]
0

Det stod något med A vet jag.. :) Så  det är ingen guldhamster ;)

ojoj.. Ska nog ta bort den antar jag? <3

Hälsingar Aynaz

UlrikaD
0

Jag vet inte vad du tror att du har köpt. Men hamstern på bilden är en guldhamster.

Flöffo
0

Jo det är en guldhamster det är jag säker på, det kanske var färgen som var på A… men det är en guldis!Flört

Ja du ska ta bort den!Glad

//Flöffo

[Aynaz]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HAHA.. Kollade lappen. Det var visst en guldhamster. :)

Förlåt mig!

Tack för hjälpen :)

Hälsningar Aynaz

Frosstis
0

Ja det är en guldhamster ;) Ta bort saltstenen för den är farlig och onödig ;) och du ska itne ha Hjul förrän hon är ungefär 5 månader, och då ett stort Hjul ;)

du kan läsa på om hamstrar här! :) står jättemkt där :)<3

[Aynaz]
0

Okej ;)
Hon är mer än 5 månader nu så hjulet bör vi inte ta bort.;)

Frosstis
0

okej :) btw vrf har du gjort två forum..?

UlrikaD
0

Är hon köpt i djuraffär? Är du säker på åldern, de brukar inte sälja såpass gamla guldar i djuraffärer.

NinjaKakan
0

För att få h*n tam kan du sätta buren på en plats där du ofta är, t.ex datorn eller vid sängen. Så ser hamstern dig hela tiden och du kan prata,klappa och locka lite med mat. Självklart kan du inte spela hög musik och sånt när h*n står där fast det förstår du nog själv :) Det gjorde jag med min dvärg och han tycker inte alls jag är lika farlig längre. Utan han är nyfiken, klättrar upp i handen och hoppar ner igen.

WilmaP
0

Kan även tillägga att du inte ska använda plasthus då plast inte "andas" & det kan ge hamstern hudproblem. Antingen kan du använda ett hus utav trä eller någon kartong.

[Aynaz]
0

Nu har jag läst igenom allt och tom mamma och pappa säger att det är en Angore. Det är ingen guldhamster.  Vi hade en annan hamster som va dvärg hamster och han hade saltsten och sådant när vi köpte honom. Jag vet inte riktigt men hon som sålde min hamster sa att hon behövde saltsten och skickade med en. ''huset'' ska vi dock ta bort.

UlrikaD
3

#14 Med tanke på att jag har fött upp guldhamster i många år och många här inne likaså så får du nog lita på oss när vi säger att du har köpt en guldhamster.

Angora är ett namn som djuraffärer kallar långhåriga hamstrar för. Det är alltså ett hårlag som inte finns egentligen.

Det finns två hårlag, långhår och korthår.

Du har en guldhamster i hårlaget långhår.

Nästa gång om ni köper hamster så rekommenderar jag att ni stödjer uppfödare istället. Då får ni rätt information från början och ni får även support resten av hamstern liv. Och förhoppningsvis ingen som försöker få er att köpa saker som inte är bra för hamstern.

Men återigen. Angora är ett påhitt av djuraffärer. Likaså panda-hamster, mini-hamster osv.

Allt som låter gulligt och går att sälja så man får in mer pengar, det kör man på.

I djuraffären är ett djur än vara lika mycket som ett leksak i. Den har tyvärr inte större värde än så.

HamsterMarie
0

#14 Det är en guldhamster. Finns inget som heter angore. Färgen heter silvergrå.

HamsterMarie
0

#15 Oj, såg inte att du hade svarat. ;)

NinjaKakan
0

Saltstenen gör att hamstrar får problem med t.ex njurarna. Ger den grönsaker och andra nyttigheter istället så behöver den inte det.

UlrikaD
5

#19 Är det inte lättare att läsa vad jag skrev i mitt inlägg ovan.

Det är ett påhittat namn från djuraffärer.

Vill du veta mer om guldhamstrar så tycker jag att du ska gå in och läsa på hamsterföreningens sida.

http://www.hamsterforeningen.se/

Där står allt om hårlag osv.

Eller menar du på fullt allvar att du tror att uppfödare sitter på den här sidan och ljuger för dig för skoj skull?

Jag är så trött på att djuraffärer inte kan komma med riktiga fakta och återigen önskar jag att det blev ett förbud för att sälja djur genom affär.

Det går ju uppenbarligen inte särskilt bra.

Blir så himla trött och ledsen.

Djuraffärerna kammar in pengarna medans uppfödarna får sitta och förklara vad det är folk har köpt, hur de ska skötas, vad de ska äta osv.

Jättepraktiskt sätt att tjäna pengar på och också ett jättepraktiskt sätt att skita fullständigt i hur djuren får det i framtiden.

UlrikaD
2

Tycker också det är lite "lustigt" att när man trycker på google-länken får man upp hamstrar, kaniner, roborovski, katter och även några korthåriga hamstrar.

Hur stämmer det egentligen?

[Aynaz]
0

#20 förlåt ;) Såg inte att du hade skribvit men tack för informationen. Ska läsa igenom allt!

UlrikaD
0

Hoppsan, och även en myrslok fanns det där….