Jag skrev till en kommentar som togs bort så jag ändrar texten.
Medarbetare på Vetenskap.
Vad är det för Bur? Har du någon bild?
Paffrör och broar är några förslad samt en gungbreda…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Buren är en stor dunabur, (tror jag) fast jag vet inte måtten än. Men den ser laglig ut. Jag var nyss i affären och köpte lite saker. Jag köpte ett trähus, en specialgjord vattenflaska med sugproppar, (för att buren bara har galler i taket) en toalett (fast den känns lite liten, men dom andra var för stora) och en bra transportbur. Fast jag ska köpa en matskål, spån, mat och en leksak till.
jag hade en miniduna till mig guldhamster när jag hade fått honom :D köpte samla lådan för nån månad sen ;) men dunan gillade han faktist väldigt mkt också :D
Buren är 51 cm lång och 35 cm bred, räknar ut höjden sen.
Höjden på buren är 25 cm, så den är laglig.
Fast vilket Bottenmaterial är bäst att ha? Jag så att dom hade någon typ av strö, deras spån var jättedammigt.
Min pappa ville ha minidunan, men den kom med ett plasthus, ett väldigt litet Hjul och lite andra saker som var dåliga. Men jag valde den tomma stora dunan, då jag gillade dem mer och jag vill kunna inreda och välja sakerna själv. Sen så kändes minidunan väldigt liten för en guldhamster. Det fanns också ett akvarium med galler i taket, men det hade ett konstigt metallhus som hade ett hål där matskålens skulle sitta på taket. Så jag velde den stora dunan.
#12 Jag har toa-lätt strö som Bottenmaterial, fungerar jättebra och jag tycker det luktar gott. Mycket bättre än spån som jag tidigare haft.
Fast om buren du köpte har måtten 51x35x25 eller vad du skrev så är det en miniduna :) En stor duna (maxiduna) är 70cm på den längsta sidan.
Miniduna funkar också bra såklart, sålänge hamstern får komma ut och leka utanför buren också :)
// Sofia
Oj, trodde att det var en stor duna då den var den största och dom andra var väldigt små. Ja, jag ska nog köpa toa-lätt.
Men eftersom att han är LH går det inte med spån, så jag kommer köpa Toa-lätt strö åt han. Men har ni lite tips på bra mat, jag vill inte använda djuraffärens hamstermat så mycket.
Det bästa är att rådfråga uppfödaren om vad hamstern är van vid för mat. Så prata med Ulrika om det! :)
// Sofia
Kan säga att jag hade mini duna innan (till guldhamster) & han HATADE den jätte mycket.
#19 Hur menar du?
#20 Han hatade buren & försökte rymma , han ställde sig på huset & hoppade ut till taket & klamrade fast sig i gallret & började gnaga.
När jag skulle lägga i ny mat så klamrade kan sig fast i min hand för att komma ut så jag tycker du ska köpa en annan Bur. Han hatade den verkligen , jag tycker också den är super liten.
Vi får se hur det går. Men den är mer än laglig, och jag kommer att ta ut han ofta.
#21 Det där är olika på olika hamstrar. Har vissa hamstrar som inte kan bo i annat än i dunaburar. Så denna hamster kan mycket väl trivas bra i en dunabur.
// Sofia
#23 Jag sa inte att alla hamstrar inte trivdes.
Jag kommer också ta ut han mycket. Funderar på att köpa en rasthage, men jag har hört att hamstrar har smitit från dom. Är dom för låga?
#25 Våra hamstrar klättrade ur dem xD Men klart att du kan ha en rasthage, men du får ju inte lämna hamstern ensam. Men det borde du inte göra i vilket fall som helst så! :)
#25 Köp en hög rasthage så kan h*n inte rymma :)
#27 Var köper man dom? Och så du ska veta är han en hane :)
Okej jag skrev h*n hör att jag inte visste :)
Jag vet inte , kolla på djuraffärer & nätet :)
Ok, ska kolla när jag köper maten.
ja, köp en porslinskål med chinchilla Sand :D
men det där med rasthagar, änr de väl fått reda på hur man klättrar ut från de gör de de hela tiden om de inte har något att göra som de tkr är jättekul :P min hamster klättrar ut hela tiden, så jag måste hålla koll på honom hela tiden i ungefär en timma.
Jag tror itne det finns att köpa höga rasthagar tyvärr… :/
5 cm borde räcka, men om din hamster gillar att gräva kan du ha en lite större och gräva ner den i spånet bara ;)
Ja, men jag har inte plats i buren för en stor skål, (trähuset tar mycket plats för att det är stort) så om jag gör som jag skrev kommer jag lägga han där en stund varje dag.
#39 Du kan ju ta en mindre plastlåda. Det är ju inte säkert att hamstern vill tvätta sig & så just när du sätter dit honom. Har du sandlåda i buren så kan hamstern bli rumsren & börja kissa i sanden, vilket underlättar städning & det hålls renare i buren.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Så den kissar i chinchillasanden? Då kanske jag ska lämna tillbaks toaletten, den är ändå för liten och inget är använt och förpackingen är hel.
#5 Vad är paffrör för något?
#40 De flesta rumsrena hamstrar kissar i sanden. Just därför ska man ju byta sanden varje dag.
Mina dvärgar kissar då i sanden & bajset hamnar väl lite överallt.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Ok, då lådan jag har känns lite hög, ska jag skära ut en bit där en bra bro som passar ska sitta :)
Vilken chinchillasand är bäst att ha och köper man den på djuraffärer?
#44 Det är billigare att köpa blästersand på ex Jula, det är som smådjurssand (den ska vara fri från alkalimetaller). Jag har kattsand till mina guldhamstrar, men det är klumpbildande så vissa anser att man inte ska ha det för att de kan äta det och det är farligt. Men mina guldhamstrar har aldrig försökt äta av det för de har så mycket annan godare mat ät kiss… Jag har kunnat ha kattsand utan problem i flera år. Men till mina dvärghamstrar har jag djurmagazinets smådjurssand, inte lika finkornigt som chinchilla Sand men det fungerar bra.
Guldhamstrar behöver inte lika finkornig Sand som dvärghamstrar iom att många guldhamstrar inte badar speciellt mycket i sandbad som dvärgar, så man kan ha kattsand till guldar. Jag har haft större kornbitar i kattsand men då har de inte velat kissa där, så inte för stora korn i kattsand om man vill ha det.
Mvh Alicia.
Ok, så jag kan köpa kattsand på djuraffären.
Ah, jag rekommenderar Pussis kattsand, den är parfymfri och finkornig.
Mvh Alicia.
#48 vilken snygging!;)
Mvh/Ellen<3
åhhh va fin=) tips på underlag e annars cederträspån…lite dyrare men funkar kanon till långhåriga! Sen det där med Sand eller inte…min förra hamster ville ha finkornig annars såg den grymt missnöjd ut….men uppfödaren till min nya har grov kattsand(ser lite ut som grus nästan)…ni som sett den vet vad jag menar;)