Hamster iFokus

Hamster

Etiketthybrider
Läst 5018 ggr
[filippa99]
2

De piper!

Mina hamstrar piper på nätterna, de är i samma Bur och jag vill få tyst på de :/ Är de bästa sättet att ha de i varsina burar? Skulle nog tro det….

WilmaP
0

Du får väl först och främst kolla upp varför de piper. Bråkar de så att du ser att de blir allvarligt skadade eller får sår så ska du sära på de. Om de bara smågnabbas lite så tycker jag verkligen inte att du ska sära på de,bara för att du vill "få tyst" på de? Om de piper konstant under natten borde du verkligen kolla upp vad det är. Annars är det väl bara att flytta ut de till ett annat rum?

[filippa99]
0

#1 Haha, ja det kan jag ju göra, men de bråkar ibaland typ om vem som ska vara i hjulet :p Hjulet är ganska trångt och då menar jag i bredden och inte i storleken ;) Och om typ en går in i de huset som den andra är i så kan de pipa till.

HamsterMarie
1

De kan bråka om rangordningen nu, vem som är "ledare". Bråkar de som dina förra, att de fick sår och skriker ska du sära de. Tycker inte att du ska sära på de nu. Vänta tills rangen är bestämt om de inte skadar varandra.

Mina två, Kokos och Cola. De piper och småtjafsar rätt ofta, men de har aldrig på något sett skadat varandra.

Som #1 skriver, ställ ut de i ett annat rum om du tycker det låter för mycket.

WilmaP
0

#2 Då tycker jag verkligen inte att du ska sära på de, du får helt enkelt flytta ut buren till ett annat rum om det stör dig.

UlrikaD
6

Det bästa sättet att få två dvärgar att bo ihop fredligt hela livet är att ha en stor Bur. Gärna sen två av allting i det. Två hus, två Hjul, två matskålar.

Även ifall lagliga mått för dvärgar är mycket mindre än för guld så borde dvärgar ha mycket, mycket större.

Det är inte alltid de vill vara på exakt samma plats som kompisen. Har de då ingenstans att ta vägen så blir det bråk.

Och då delar ägarna på dem och sätter dem i varsin Bur och helt plötsligt har de ingen kompis längre och sitter där och undrar vad som hände egentligen.

De behöver stora ytor helt enkelt, och de behöver kunna få välja om de vill sova tätt tillsammans eller ifall de vill göra någonting på egen hand.

Är ju som ett sambopar som bor i en lägenhet. Är man trötta på varandra så kan den ena gå ut genom dörren och lämna den andra ifred en stund.l

En hamster har inte den möjligheten.

Hade jag varit instängd i en lägenhet med en och samma person dygnet runt och inte kunnat gå ut så hade jag också bitit nån i rumpan tror jag.Flört

[filippa99]
0

#5 Ja, jag har en rätt så stor Bur, jag tror att den ska duga ;-). Men jag får ändå inte plats med två Hjul, jag har tänkt att köpa två lite mindre men jag kan ju liksom inte ha för små. Jag har två matskålar. Bör jag ha en på övervåningen och en på nerevåningen? Jag kanske också ska ha två vattenflaskor? :o

Roonja
1

min aggda och min Gilbert (vintervita) bor ihop, och dem piper också. inget högt eller skärande pip utan bara lena pip. vet inte varför dem piper men det är ingen fara. Mina gosar, tvättar varandra och "pussas" dem är så söta men ändå små piper dem.

HamsterMarie
1

#6 Nejdå, du kan ha matskålarna bredvid varandra. Får du inte plats med ett till Hjul någonstans? I sånt fall borde du köpa ett bredare Hjul, där båda får plats. Finns också "tefat" flying saucer wheel där de kan springa tillsammans.

[Em_I_Am]
0

De är ju nattaktiva djur så det är klart att de låter på nätterna. :) Jag säger som de andra, så länge de inte slåss så de skadar varandra ska du inte sära på dom. De mår bäst av att vara tillsammans och småbråk om rang osv får man stå ut med. Sitter de själva i varsin Bur och inte mår bra hittar de oftast bara på något annat som låter istället. Som att gnaga på buren eller något. Man vänjer sig vid ljuden och kan sova ändå. Annars får man som sagt flytta dom :)

Jag har just nu tre burar precis brevid sängen o där är det full rulle hela nätterna. Lite svårt att somna ibland men jag har vant mig så jag vaknar aldrig av ljuden mer när jag väl somnat.

Bara en rolig liten parantes: Min son har sina tjejer i en Bur i sitt rum. De har varsitt Hjul och ena honan (som är dominant) har tagit det hjulet hon gillar bäst som sitt. En natt precis efter det att jag bytt till ett nytt mumsigt Foder väckte min son mig och sa att han inte kunde sova för att hamstrarna sprang i sina Hjul. Jag blev nästan lite irriterad och sa att han inte skulle gnälla. Så gör ju hamstrar och störs han får han ställa buren utanför och stänga dörren då. Men så hörde jag ett rassel ända in till mig. Gick upp och hittade en lycklig hamster springande i sitt Hjul full av mat som så klart rasslade rejält. Lilla hönan hade plockat ut varenda frö och andra bitar ur nya fodret hon tyckte hon skulle ha för sig själv och lagt alltihop i SITT Hjul. Kvar i skålen låg bara bitarna hon ratat och sparat till sin burkompis. Det lät minst sagt störande och detta har hon gjort om många gånger sedan dess hihi. ;)

[filippa99]
0

#9 Haha! Men jag har bara en fråga, mina hamstrar skriker typ… Eller det är vad jag skulle kalla det :p Men om de fortsätter att skrika sådär på nätterna och inte har några sår, då ska jag väl ändå inte sära på dem? Det är väl ändå ingen fara sålänge de inte har fått sår? :o

UlrikaD
0

Det lättaste är ju att du tittar på dem hur de beter sig när de låter.

Är det fullt slagsmål så är det ju inte bra, men är det bus-bråk så är det ju ok. Men det kan vara svårt att höra ibland, lättast är ju att man tittar hur de beter sig.

[filippa99]
0

#11 Ja, men när de bråkar så är de oftast i ett hus eller bakom något, men de bråkar ju oftast på natten då man inte orkar gå upp….. Men jag går ju såklart upp och tittar ibland men då ser jag dem inte.

[Em_I_Am]
0

Det kan låta mycket mer allvarligt än vad det är. Min ena undergivna hona låter som om hon får storstryk men kan då bara ligga på rygg och den dominanta bara står över henne och visar vem som är boss. Hon biter inte ens. Så kolla när du kan. Bråkar de riktigt så rullar dom omkring i en enda hög och bits. De kan nypa till varandra också utan att det är någon fara. Jätte bra att du tittar efter sår ofta. Såren blir ofta på hals, mage, på baken eller kring könet.

[filippa99]
0

#13 Ja, jag ska försöka att kolla. Men nu har de iaf inte bråkat på rätt längeGlad

HamsterMarie
0

Fick sära på Kokos och Cola idag.

[filippa99]
0

#15 va? :o Varför?

HamsterMarie
0

#16 Stort bråk.. :/

[filippa99]
0

#17 Fick de sår?