Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 752 ggr
LOLslashFREAK
0

Gnager på helt fel ställe

Jag har en liten hamsterpojke på ca 3 månader som har en hel del träsaker att gnaga på i sitt akvarium, men ändå väljer han att klättra upp på bland annat en kruka och gnaga i hönsnätet jag har ovanpå.

Det kan vara väldigt irriterande när man vaknar kl 3 på morgonen av att gallret ekar och rasslar så högt. För att försöka få honom att sluta har jag tagit honom på bar järning och petat till honom på nosen som sticker upp och så slutar han bara för stunden.

När jag då lagt ena glasskivan under gallret som ett tak över halva akvariet där den stora krukan är (så att glaset hindrar honom från att komma åt gallret). Men då tar han självklart den lilla krukan och ställer sig på och hänger uppe i gallret och dinglar medan han gnager. Obestämd

Jag kan ju förstås flytta den lilla krukan så att även den står under glaset men kan jag göra något annat för att han ska sluta gnaga på gallret? Jag tänker på att han inte ska förstöra sina tänder..

Vi vet ju alla att gnagarnas tänder inte slutar växa och att de måste gnaga för att hålla dem i skick så jag vill ju ändå att han gnager på träet han har. bland annat torkade äppelgrenar, skiva från fällt träd, träbroar och så vidare, men det var bara första dagen som han smakade lite på dem..

Galenpanna

Roxie
0

Du kan ju ta bort krukan? Sover han i den, eller är det bara som "prydnad"? Har den ingen funktion så hade jag tagit bort den.

Hur mycket får han komma ut och aktiveras? Är han understimulerad så gör han ju allt för att få komma ut på äventyr! :P

// Sofia

LOLslashFREAK
0

Han sover i den (; Han har typ en toarulle som ingång och även en toarulle som går från den stora til den lilla, lite underjord-inspirerat.

Han får komma ut ett par gånger i veckan, men fortsätter ändå.

Och när han väl är i rasthagen går han och gömmer sig i ett rör eller i sin keps. Tar jag bort dem så sätter han sig bara i ett hörn och försöker sova så jag vet inte riktigt hur jag ska göra Obestämd

Galenpanna

Luisa
0

#2 vänta… kommer han bara ut några gånger i veckan o isf hur många gånger??

WilmaP
0

#2 Hur mycket är "ett par gånger i veckan" ? Helst så ska de få komma ut minst en gång per dag, då de ute i det vilda går/springer väldigt långt & gör av med mycket energi per dag. Så, om han också har mycket energi så kan det ju bero på att han är uttråkad & vill komma ut.

[Em_I_Am]
0

Jag hade flyttat eller tagit bort krukan så han inte kommer åt nätet. Som du själv säger kan de skada sig i munnen och även nöta bort pälsen på nosryggen.

Men som andra säger är det superviktigt att du tar ut din hamster och aktiverar den varje dag. Annars mår han inte bra och då är det större risk att de lägger sig till med såna där beteenden. Han är säkerligen uttråkad och har massor av överskottsenergi.

Har du svårt att ha honom lös i rummet så ordna en rejälv rasthage han får springa i varje kväll i någon timme eller två. Man kan bygga hagar av gamla VHS-filmer, böcker, brädor osv. Det finns även rasthagar av nät att köpa, men ofta kan de klättra över såna. Se till att lägga lite intressanta saker i hagen så att hamstern har något att utforska och leka med. Får han göra detta kommer han vara mycket lugnare och nöjdare i sin Bur i fortsättningen :)

LOLslashFREAK
0

#3 Det är olika, men oftast två gånger eftersom han inte kommer ut varje dag.

#4 mellan 4-5 gånger kommer han ut i veckan. Jag tar ju ut honom i handen varje dag för hälsokoll och gos, men just aktiveringen i hagen är runt 4-5 gånger- då i långa stunder mellan en och två timmar.

Anledningen till att han inte kommer ut varje dag nu är att rasthagen jag hade innan är uppeldad (en stor kartong, ca mått: H= 40 cm, L=150 cm, B= 100 cm)

och det är besvärligt för mig att bygga upp en ny varje dag av en oupphängd hylla, träskiva, gamla filmer och en hel del silvertejp Tungan ute

Jag har ändå ganska mycket aktivering i buren med djupt strö för grävande, stor sandyta, broar och tunnlar och så vidare.

Galenpanna

LOLslashFREAK
0

#5 Ja tyvärr kan jag inte ha honom lös i rummet eftersom jag har en hel del ställen där han kan "försvinna" eller fastna i, typ mellanrum mellan garderoben och väggen och liknande.

VHS-filmer har jag redan testat och dem klättrade han över rätt fort, hehe.

Självklart vet jag om att de springer långt i naturen och behöver göra av med mkt energi, men det är svårt att vara tillräcklig vad det än gäller. Jag byter ju inredning i akvariet varje vecka och ändrar ofta om lite varje dag.

Något Hjul har jag inte än eftersom jag hört att de ofta blir beroende om de är under 6 månader, men jag planerar att köpa det ändå nu i vär för att ha i rasthagen eller liknande.

Galenpanna

[Em_I_Am]
0

Ja det där med rasthagar kan vara lite bökigt. Jag har just nu fem hamstrar hemma och får rasta dom i skift varje dag. Jag har inte rasthagar alls för jag tycker också det är bökigt. Jag har tre rum jag kan rasta i samtidigt som är hamstersäkrade. Det vill säga, jag har sett till att det inte finns några glipor någonstans de kan krypa in i o försvinna eller fastna och inga sladdar de kan komma åt att gnaga på. Ena rummet är badrummet. Vi har inbyggt badkar så det finns inga golvbrunnar eller andra hål de kan krypa ner i eller drunkna i. Det tycker jag är supersmidigt. Då är det bara att slänga ut leksaker jag har i en stor back, släppa ut dom och låta dom roa sig i ett par timmar och sen samla in sakerna när hamstrarna är tillbaka i burarna igen. På så vis blir det verkligen av varje dag också :)

Men prova att flytta krukan. Jag tror inte du kommer få honom att sluta gnaga nu när han väl har börjat.

[Em_I_Am]
0

Oj, jag skrev fortfarande när du postade att du inte kunde ha hamstern lös i rummet. :S

[Em_I_Am]
0

Jag själv hade en liten tanke på att köpa två såna här lådor och länka ihop med något rör eller liknande och använda som rasthage. Jag har dubbelsäng och tänkte förvara den där under. De kostar 99kr styck. Kanske kan vara ett tips till någon som behöver lösa det här med rasthagar?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90027811/

Candela
0

#10 Ska du ha lock på då eller? För kanterna är inte särskilt höga..

[Em_I_Am]
0

Mina dvärgar klättrar inte över 20 cm om de inte har något precis i närheten att stå på. Använder en mindre sänglåda som är 20 cm ibland när jag bara ska rengöra buren lite snabbt och här funkar det fint. Fast har jag några i hagen så kommer jag ändå vara hos dom o kan stoppa dom i så fall så för mig är det inga problem. Men det är nog inte så bra att lämna dom utan uppsikt.

Candela
0

Okej, jag tolkade det som att trådstartaren hade en guldhamster Glad

[Em_I_Am]
0

Oups, det har du helt rätt i. Sorry :)

LOLslashFREAK
0

Hehe ja, sänglådan är lite för låg för min guldhamster Oskyldig Glömde skriva att jag hade det men man kan väl anta eftersom jag bara har en ..

Men det låter supersmidigt att ha dem i tex badrummet. Vi har två varav den ena troligtvis är säker. Kan ju kolla upp det.

Tack för tipsen annars :)

Galenpanna