Hjul och ålder?
Hej allihopa!
Tänkte fråga er i vilken åldern (<-7-8-9-10 veckor ->?) ni låter er hamster/rar få tillgång till Hjul i buren och varför just den åldern? :)
#1. Jag funderade på att sätta in hjulet i buren när han blev mogen för det med det du säger att du tycker lät mycket bättre - tack för tanken! :)

Jag har Hjul i rasthagen bara, fram till kanske 4-5 månaders ålder. Jag har inga problem med att någon blivit hjulberoende, de varierar springandet med andra aktiviteter allihopa.
Det är 10 gånger värre med gallergnagandet hos de som går i gallerbur… De springer dessutom väldigt sällan i hjulet, de är upptagna med att gnaga. (Därför varierar jag lite vilka som får gå i gallerbur.)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Det här med Hjul råder det delade meningar om. Själv tycker jag hamstern ska ha Hjul om det är möjligt med tanke på att de i det vilda kan springa flera kilometer på en natt. Även om man låter hamstern vara ute någon timme så sitter den ju fortfarande i buren resten av tiden och jag tycker den borde ha möjlighet att springa när den vill :).Men sen finns det hamstrar som blir så besatta av hjulet att de glömmer allt annat, men då är det troligtvis beroende på det ärftliga (överskottsenergi kanske?) eller att buren är tråkig.
Det här med att skaffa dunaburar för hamstrar som utvecklar sterotypa beteenden i form av gallergnagning eller ta bort hjulet, utan att åtgärda grundproblemet (t ex större Bur, miljöberikning och aktivering) tror jag bara döljer problemet men behöver inte göra situatinen bättre för hamstern. Sterotypa beteenden har en lugnande effekt på djur som befinner sig i en väldigt stressande situation. Ofta mår dom djuren som INTE utför sterotypa beteenden, men bor i samma miljö, sämre.
Det här inlägget var inte riktad till någon speciell, utan det är bara min personliga åsikt och sen råkade jag sväva ut lite ;)
Tänk oxå på att hjulet ska vara stort någ så inte ryggen blir som ett U, 4-5 månader låter bra hamstern ska vara färdigväxt.
Vi får se hur min lillkille reagerar när han väl får chansen att springa i Hjul, om det sker med "måtta" och inte som besatt kommer han få ha det i buren men begränsat och resterande tid kommer det att få vara i rasthagen :)
När jag tycker det ser ut som att min lilla kille får tråkigt i buren brukar jag riva lite toapapper och gömma lite gott i det och lägga ner i buren, då har han lite att pyssla med och sen brukar han bygga ut boet med pappret när han hittat allt gott :) så då har han lite grejer att pyssla med en stund.
#5. Det Hjul jag köpt till att börja med är 20 cm i diameter, men han är bara 6 veckor än så länge så han har inte fått testa det än :)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Jag funderar för övrigt på det där med ryggproblem, om man har ett tillräckligt stort Hjul för en vuxen hamster där en yngre absolut springer med ryggraden i naturlig ställning, hur kan det skada ryggen? Är det att man tänker att den springer snett så det blir snedbelastning eller vad?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Själv har jag inte Hjul till några av mina guldhamstrar då dom vägrar att springa i hjulet.. Har testat i flera omgångar att sätta in Hjul men det är aldrig nån som springer.. :/
Dvärgarna har jag däremot märkt att dom har större "hjulbehov" så där har jag Hjul i de flesta burar där det inte finns ungar. :)
Tänker även som Lojs ang att om man har ett stort Hjul från början som är bra till en fullvuxen så borde ju inte ungarna få ont i ryggen av det då det borde vara bättre till dom i den storleken än vad det blir desto större dom blir, om ni förstår hur jag menar?
Däremot tänker jag att en unge som inte vet bättre kanske har större riskt att utveckla hjulberoende än om hjulet sätts in senare och hamstern lärt sig underhålla sig på annat sätt också. Men samtidigt är det väl den unga hamstern som har mer spring i benen än den större. Men jag vet inte riktigt. Jag har som sagt inte Hjul till mina då inga verkar vilja springa i dom.. Men jag fortsätter testa helt enkelt. ;)
// Nathalie
#9 En unghamster är inte helt färdigutvecklad förrän de är runt 4-6 månader gammal. Man vill ju inte att sina ungar skall börja gå på gymmet alltför tidigt eller i tidiga tonåren och lyfta tunga vikter eftersom människokroppen samt skelettet inte ännu är färdigutvecklad och stark nog! Vid eller efter 18 år är skelettet så pass färdigutvecklad och stark att risken för ben och ryggbesvär minskat markant! Samma sak gäller för hamstrar. Storre chans för ryggproblem om en tonårshamster börjar gymma för tidigt och är för mycket i gymmet. Vilket i detta fall är hjulet.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
putt
Mvh/Ellen<3