Hjälp! roborvskidvärghamster
Hejsan jag är väldigt ny här på denna hemsida. Jag har en fråga om min dvärghamster han är ungefär 11 veckor jag köpte han från djurmagazinet's djuraffär då var han ca 8 veckor. Ibörjan så bet han ingetting precis när jag hade köpt han då märkte jag att hans Hjul inte fungerade så jag väntade en stund och försökte få han och springa idet men det gick inte så jag väntade jag ett tag att köpa ett nytt och fortf bet han ingetting men senare så köpte jag ett metall Hjul till han, han sprang i den hela tiden. Men en dag efter så fick jag feber jag orkade knappast gå och sköta om hamsten men jag behövde så jag bytte vatten och mat men jag kunde ju knappast leka med den
så jag var sjuk i ca 5 dagar sen den dagen jag blev frisk så försökte jag leka med han men han bits så hårt jag vet inte vad som hände.. fortf bits han och jag har blivit lite rädd för han. Var det pga att jag var sjuk eller för att jag köpte hjulet eller något annat? Hjälp mig snälla rara!
Saknar grymt mycket min gammla puff.. 
min hamster heter också puff :)
vill bara säga att den hamster du har ska leva i flock, så du bör köpa typ 1 likadan hamster till (som är ygre än han så de inte börjar bråka) och han ska inte ha hjulet förrän han är omkring 5 månader (då är han färdigutvecklad)
Ville bara säga de..
Hamstrar från djuraffär kan vara mer bitiga och så. Ett metallhjul är inte så bra att ha, speciellt inte om den har som små metallpinnar och inte är helt täckt. För annars kan den fastna och bryta benet i värsta fall. Den sista saken är att det är lag på att dvärghamstrar ska vara minst två och två, speciellt roborovski som helst ska vara fler. Jag tror att det är anledningen, att han är ensam.
Medarbetare på Vetenskap.
precis, du borde faktist köpa en till likadan av samma sort/ras! det är lag på de..
Ska man köpa en till kille eller?
Om din är en hane så ska du köpa en till hane, annars en hona.
Det är det att jag har en kompis som hälsar på ofta och har en dvärghamster isamma ras och dom träffas väldigt ofta.
Så jag tror ej att det är felet.
ja, köp en till hane som är ungefär 6 veckor, så han inte är vuxen. Och då för Att undvika bråk så köp en ny Bur (du kan annars köpa en samla låda från ikea?) eller tvätta buren ORDENTLIGT, så det inte finns några spår kvar av den första hamster :) då borde det gå bra :D lycka till
Ja, men den måste ha en till roborovski hela tiden i buren.
#6 Fast att dom träffas ofta är inte samma som att bo ihop, dom måste lära känna varandra varje gång då. Har haft roborovski som deppat ihop rejält av att bo ensamma.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Okej jag ska tänka på det.
alltså det måste du ju ha faktist vetat innan du köpte hamster, en guldhamster SKA vara själva om du bara vill ha en hamster, men dvärghamstrar SKA leva 2 och 2, undantag för kinesisk dv.hamster. Så du måste faktist köpa en till robrovskidvärghamster, för hamstern kan bli jättedeppad osv som charlie2006 skrev.
vad har du också för saker i buren? :) skriv allt, så kanske vi kan hjälpa dig mer. Använd ALDRIG bommull som bomaterial, strimla hushållspapper istället. Och använd i plasthus, och ta bort hjulet tills han är 5 månader ungefär. Och ha INTE saltsten, kalksten, mineralsten osv i buren.
#12 Jag har ett hus som är gjort av plast och en saltsten och lite hamster bomull i huset min hamster älskar det och toa rullar och sånnhära gnagar sak som dom får gnaga på + hon i djuraffärn sa aldrig något om 2 stycken så jag löd det.
#13 ta bort bomull och saltsten båda kan vara livsfarliga för hamstrar!
Crazy hamsterlady and a turtle! 
Flingans Qito The Legend
#13 Du borde egentligen också byta ut plasthuset mot en kartong eller liknande eller inte ha något hus alls. Ett trähus utan botten funkar också bra :)
Flingans Qito The Legend
Men min hamster älskar sin bomull men saltstenen kan jag ta bort.
alltså, saltsten kan göra hamstern riktigt sjuk, de får i sig tillräckligt med salt genom maten och dina händer. Plast kan skapa hudproblem och även risk till att han kvävs, för att han kan täppa igen hålet och bomull kan han fastna i och om han hamstrar det kan han kvävas.
Så inte bra.
Och det är inte så bra att lyssna på djuraffärs personal, eftersom de brukar oftast var lite okunniga ;) du kan lägga in olika långa toarullar också om han gillar de, sen lägg in papper som han kan boa med och köp hellre ett trähus eller så kan du använda en kruka som hus eller så gör han ett själv. Du kan också göra ett hus av kartong :) Lägg in lite mjölkpaket han gå in i och så :)
#17 Men vilken sorts papper? toa papper eller tidnings papper?
Att han bitts vet jag inte varför, då roborovski sällan bitts, men det har nog att göra med att du inte kunnat hålla på med han.
Men skulle ta bort bumullen (han kan kvävas och fastna i det), plasthus gör så han får taskig päls och kan ge hudproblem, och det blir inte lika bra luft där inne, saltsten ger njursten.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
vanligt toapapper :)
#16 Säger som #17 lyssna inte på personalen dem kan oftast ingenting om djuren förutom att dem beöver mat och vatten. Ta bort bomullen! Det spelar ingen roll om han älskar sin bomull en dag kan det kosta honom livet om du har riktig otur. Hade själv en hamster som fastnade med benet i bomullen och om dem fastnar med huvudet så kan dem kvävas!
Sönder rivet papper är alltså mycket bättre :)
Flingans Qito The Legend
Föresten har du chinchilla Sand till han?, det är bra för honom, då det hjälper pälsen att se fin och ren ut.
//Frida
Men visst är det okej om man har handskar när håller i själva hamstern + tack för alla svar 
Kanske lite onödigt att ha handskar när man håller hamstern. Men det är väl inget farligt, så länge dom är rena. Fast det kanske känns konstigt för hamstern att sitta i handskar. Du behöver nog inte ha handskar.
om han bits så skulle ju jag rekomendera handskar tills han slutar.. Inte så kul att vara full av små ärr på hela handen.
ja, använd handskar tills han slutar bitas :D jag hoppas du inte är för rädd för att inte låta honom komma ut nu, för han måste ju fortfarande komma utanför buren varje dag, så då kan du ha på dig rena handskar ;) lycka till igen :D
Jag skulle börjat om från början med honom. att han fått nosa på handen sen självmant gå upp i handen. Låta honom vänja sig vid dig helt enkelt. Det är så jag har gjort med mina bitarhamstrar och det har funkat för mig. dom har oftast blivit rädda eller något och när man tar bort rädslan slutar dom att bitas! :)
#27 Okej, bra att veta! tack.
#28 Jag kan försöka, tack för tipset. 
Jag har en fråga till om toapapper till huset : Man ska riva isär dom va?
Man ska riva dom i strimlor.
Jag brukar riva sönder dom, vet inte o man kan lägga ner orivna bitar :)
#31 Okej, tack.
#32 Nä, lite dumt att jag fråga.. 
#33 Nejdå! :) Jag frågar med väldigt mycket fortfarande och jag har haft hamster sen jag var sju-åtta :) Så det är bara bra att du frågar, det visar att du bryr dig och vill veta hur man gör! Och ingen fråga är för dum. ;)
vi tkr bara det är kul med frågor :) ananrs kan du mejla mig bara för jag svarar gärna med frågor :D
Precis som Paulinabieber säger Det är bara roligt med frågor! :D
japp :) jag är paulinaBieber ;)
Okej :)